[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:17

@Eilish hai! Wat een mooie werken. Die honden in vilt zijn ook prachtig.
En waar woon je? Ik ben geboren in Stadskanaal een tot mijn 17de in de omgeving gewoond. Mijn ouders en zusjes wonen er nog steeds

@Jis
WAUW _/-\o_
Wat San al zegt. Hij is zo ook ontzettend gaaf.
Ik ben ook nog steeds zo blij met jouw werk van Bikkeltje <3

@seven. Ik had ook nog nooit eerder magnolia's gemaakt...
Hup schetsen jij. Bloemen en dan even geen schattige veulentjes. (Mag ik je foto trouwens gebruiken? Heb nog een beetje tijd vrij :D )

Nou verjaardagen weer overleefd.
Ik deed een sketch off met mijn nichtje. Geniaal.
De familie roept een dier en die moesten wij zo snel mogelijk tekenen. Zal van het weekend wel wat foto's maken.
Ook de zolder leeggehaald bij mijn ouders en daar kwamen heel veel oude werken tevoorschijn.
Twijfel nog of ik ze in de gesso zet of ga proberen te verbeteren.
Zijn van 15 jaar terug ofzo.

Nou ik ga even een fijn yoga standje voor mijn rug zoeken en dan pyjama's voor de jongste knippen.
Die kinderen groeien sneller dan ik naaien kan :')

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:36

Eva
Oe mooi al jullie zijn allemaal echt goed met planten en vogels. Ik durf niet meer :=

Eva en Daisyree
Nee ik kan echt geen bloemen weet niet waarom het word letterlijk nooit wat en ik heeft het altijd maar op uit frustratie -O-

Daisyree
Jij bent gewoon geweldig, nooit magnolias gemaakt en dan zoiets maken <3 ik kijk elke dag naar je tekening Ik vind hem geweldig

Ja zeker mag je een foto van tempi gebruiken app even welke dan stuur ik je wat toe. *\o/*
Wie weet past die ook wel in de woonkamer dan :')

Edit
Vergeet helemaal dat ik ook weer 3 uut wat heb gedaan geschilderd( ookal kan je het niet eens kan zien in het schilderij zelf) :z

Afbeelding

En m'n zoontje mocht ook even kliederen op 1 van de langwerpige doeken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

eva1969

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:50

Talent in de dop dat zoontje van jou! Kneiterschattig zo!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:55

Ja hij geniet er echt van.
Ik heb hem natuurlijk wel geholpen maar hij kan echt al goed dingen tekenen en schilderen <3

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:18

Wat leuk Jis, heb je een atelier? Dan kan ik wel eens je vogels in het echt komen bewonderen :D

Leuk hè, schilderen met kinderen. Mijn oudste vindt het ook erg leuk om te doen. Volgende week start op school ook het nieuwe thema: kunst *\o/*

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:16

Wat schattig je zoontje Seven <3

Nee, ik werk in de woonkamer Saskia :D maar ook daar ben je van harte welkom. Ik bij jouw kunstwerken kijken ook leuk. :j

Ik heb leuke drukke dagen voor de boeg en reageer maandag weer wat uitgebreider. Fijn weekend!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:18

Ik heb een tip voor een wett palet voor acrylverf. Met zo'n palet kun je de acrylverf langer vochtig houden. Neem een afsluitbare plastic bak(je) Leg onderin een zeem een paar keer opgevouwen. Of een paar lagen van een keukenrol, of stuk dunne spons. Maak die laag vochtig met water. Leg er een velletje op maat geknipt bakpapier overheen die ook hun vocht opneemt van de onderlaag. Op het bakpapier kun je klodders verf kwijt die niet zo snel indrogen. Op internet zijn meerdere voorbeelden te vinden onder het kopje 'wet palett' Hier een voorbeeld https://blog.sceneryworkshop.nl/2014/08 ... tte-maken/

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:57

Ik heb zelf een afsluitbaar palet gekocht
Tot nu toe werk die top

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 17:50

eva1969 schreef:
Talent in de dop dat zoontje van jou! Kneiterschattig zo!

Leuk Seven dat jullie je hobby zo kunnen delen. Hij doet het ook echt goed :D

@eva; die bijeneter is mooi, ook leuke compositie zo met dat langwerpige doek.

@kwal: ook leuk! Hij heeft een sprekende blik :j

Een collega bij ons vertrekt (ze werkte op landbouwthema's) dus een toepasselijk pyrografie werkje gemaakt. Kievit is toch akkervogel bij uitstek :D (berkenhout - 12 cm diameter)

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 17:51

Oh mooi <3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 18:09

eva1969 schreef:
Het is gelukt maar jemig wat een drama om er een fatsoenlijke foto van te krijgen, hoe doen jullie dat? Deze komt nog het beste bij de werkelijke kleuren maar het schilderij is echt mooier dan de foto.
Wel blij met het resultaat dus ook opgegeven voor de kunstbokaal (dat ging nog nét).
Acrylschilderij op een paneel (geen hout) van 40x50 cm naar een rechtenvrije foto van i-net.

[ [url=m/55DS5n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat mooi deze!

Eilish schreef:
Bedankt! Wat een prachtig veulen heb je Seven <3

De meeste dingen heb ik in een eigen topic geplaatst, leuk om ze ook hier te laten zien.

Dit zijn wat raamschilderingen die ik in de afgelopen drie jaar heb gemaakt:

[ [url=m/VUc70v.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4Mbs2I.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3cZMrq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/j9mUYn.jpg]Afbeelding[/url] ]

En deze honden van klei en/of wol:

[ [url=m/A1yECX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W6kbqg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XC1PmL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cKxjRj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind jouw wollen diertjes écht fantastisch. Zo aandoenlijk. Echt heel leuk :j .

Jis_ schreef:
Ik laat hem drogen en dan ga ik verder met kleur

[ [url=m/flXrnP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Cool, benieuwd hoe deze wordt! Vindt de kleuren zo ookal vet := .

eva1969 schreef:
Leuke dingen maak je Eilish!

Leuk Jis je nieuwe opzet, en grappig want er staat bij mij in een klein beetje vergelijkbare setting al eventjes een 120x80 doek te wachten op de tweede bijeneter. Niet met van die mooie katjes(?) eraan hoor, dat wordt vast geweldig weer.

Vind jij linnen fijner schilderen dan katoen? Wat is het verschil? En is dat dan alleen voor olieverf zo? Veel vragen, sorry :D

Ik heb hier een stuk of 300 teksten over geschreven :') Kennelijk een veel gezochte vraag op google. Maar korte antwoord is dat linnen een stuk steviger is dan katoen. Minder kwetsbaar, je kunt het strakker opspannen ook. De vezels zijn langer, en daardoor is het vaak ook wat grover (maar je hebt ook fijn geweven linnen, dat is dan weer duurder). Maar met een beetje gesso erop en wat opschuren kun je het ook heel fijn maken. Het gaat ook langer mee en is minder beïnvloedbaar voor bv het weer (spielatten willen nog wel eens in en uitzetten bij temperatuurverschillen). Als je wil dat je doek zolang mogelijk meegaat, is linnen ook een betere keuze dan katoen, maar daarom is het ook wat duurder en je kunt er met dezelfde verf op verven als andere doeken (dus ook gewoon acrylverf...) :D . Ik heb zelf juist geleerd dat je, hoe groter je doek is, hoe beter je linnen kunt gebruiken vanwege de stevigheid t.o.v. katoen.

Kwal schreef:
Eva, ze waren voor m’n moeder dus die vond ze sowieso al mooi :D Ik wilde we nog prints van laten maken, heeft iemand daar ervaring mee?

Eilish: wat leuk die raamschilderingen! En ik vind vooral de hondjes erg schattig!

Jis: ik ben heel benieuwd naar de pestvogels!

Ik heb gisteravond en vanmorgen nog even aan het oog geknutseld, ik ga voor dit werk proberen in stukjes te werken en dan direct alle details aan te brengen ipv telkens een laag over het gehele doek :j

[ [url=m/ZdrPkh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Veel vogelliefhebbers hier op bokt! Leuk, ook benieuwdd naar het eindresultaat. Sprekend oog :j .

eva1969 schreef:
Wordt gaaf Jis, ben benieuwd ook wat je van de achtergrond gaat maken. Ik heb alleen deze overzichtsfoto incl omgevingsrotzooi haha. Ik had zo n zin in die kleuren dus heb ze er alvast wat opgezet bij nr 1 maar het viel erg tegen qua moeilijkheid. Toen aan de kant gezet en niks meer aan gedaan.....[ [url=m/GsowvX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Seven natuurlijk kan jij bloemen!

Oh en er had nog iemand gevraagd hoe ik dat met manen deed, ik doe altijd maar wat maar vooral veel haren over elkaar zetten in een gemiddelde kleurenpalet en uiteindelijk de high en lowlights in een soort van strengen/plukken daar weer overheen.Dan als laatste de springerige haartjes en de extra lichte accenten.

Wat een heerlijke kleuren <3 .

Seven schreef:
Eva
Oe mooi al jullie zijn allemaal echt goed met planten en vogels. Ik durf niet meer :=

Eva en Daisyree
Nee ik kan echt geen bloemen weet niet waarom het word letterlijk nooit wat en ik heeft het altijd maar op uit frustratie -O-

Daisyree
Jij bent gewoon geweldig, nooit magnolias gemaakt en dan zoiets maken <3 ik kijk elke dag naar je tekening Ik vind hem geweldig

Ja zeker mag je een foto van tempi gebruiken app even welke dan stuur ik je wat toe. *\o/*
Wie weet past die ook wel in de woonkamer dan :')

Edit
Vergeet helemaal dat ik ook weer 3 uut wat heb gedaan geschilderd( ookal kan je het niet eens kan zien in het schilderij zelf) :z

[ [url=m/JoRQ7T.jpg]Afbeelding[/url] ]

En m'n zoontje mocht ook even kliederen op 1 van de langwerpige doeken

[ [url=m/5sozJ9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/beZcPq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/sfDz9u.jpg]Afbeelding[/url] ]

haha je kind heeft talent geerfd :D Gaaf portret, ook een mooie achtergrond. Dat vind ik zelf altijd moeilijker dan het portret :')

Ik heb ook eens gehoord van iemand die zn acrylverf in injectienaalden / katheters bewaarde :') Vond ik best slim, maar geen idee waar je die dingen vandaan haalt :)) .

---
Ik moet nog steeds eens wat op de foto zetten. Heb zelf een beetje een artist block :') Weet gewoon niet zo goed wat ik wil, hoe ik het wil en ga maar verder :)) . Heb hier nog wel een net doek liggen waar ik graag iets mee wil (denk dat ik iets als housewarming kadootje wil geven) maar ook geen inspiratie voor :+ . En ik heb nog een wissellijst waar ik graag een mooi paardenportret voor wil maken van een Fries (mijn vader had hem altijd in zijn woonkamer hangen met een friezenportret gemaakt door 14-jarige Menino) maar ik ben mijn foto's van Yvke kwijt, en op internet kan ik ook niets zonder auteursrechten vinden als referentie :+ .

Hoe bepalen jullie wat je wil maken :D ?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:01

Wat gaaf, die kieviet! Mooie sfeer geworden zo op het hout!

Ik krijg telkens verzoekjes dus die werk ik gewoon af Menino :D

Vandaag de hele middag verder gegaan met Billy. Er moet nog veeeel meer detail in, zie er een beetje tegenop hihi

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:21

Menino schreef:
Hoe bepalen jullie wat je wil maken :D ?

Mijn werk is meestal in opdracht. De leukste opdrachten zijn wel die waar je wat vrije hand krijgt. Vrij werk blijft toch het allerleukste maar daar vaak helaas veel te weinig tijd voor..

Vanavond nog een opdrachtje afgewerkt, een geboortehoutje. De baby is hun derde kindje, vandaar drie konijntjes (+ een sterrenkindje dat ik via het vogeltje heb weergegeven) Ook pyrografie op berkenhout van 12 cm diameter.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:30

Ik krijg een bepaalde drang, een impuls. Soms komt het door een foto (zoala bij Auroch), of door een woord, iets dat ik aan het kijken ben (film of serie, oid).

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:46

Billie word mooi Kwal!

Ook zag ik een mooie pyro van een kieviet van iemand. Zo ver kan ik niet terugscrollen via de antwoordbox.

En tja hoe bepaal ik wat ik teken?
Pfft er gaan dagelijks duizenden ideeën door mijn hoofd. Vandaag bijvoorbeeld, een woord wat ik hoorde, daarna een verhaal van een vriendin die in een moeilijke situatie zit. Toen de prachtige zonsondergang vanavond. Met de volle maan aan de andere kant.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ja uiteindelijk zit ik dan overprikkeld op de bank en gebeurd er weinig :')
Maar als een idee/gevoel/beeld vaker terugkomt dan ga ik schetsen en vanuit daar gebeurd er vaak meer.

Vanavond weer wat stenen geschilderd.
Ik heb een plantenbieb met een plankje om stenen te ruilen. Dus even wat nieuws voor op de plank.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:34

Wauw prachtig zeg die stenen <3

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:29

Die stenen zijn mooi!
Moet je stenen net als hout nog een laag cherso geven? Ik heb het nog nooit geprobeerd op steen, vandaar.:)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:44

Bedankt voor de leuke reacties en uitleg over linnen versus katoen! Dat je gesso kan opschuren voor een gladder resultaat ga ik zeker een keer proberen!

De pyrowerkjes zijn erg leuk Solleke-Noah.

Mooie stenen Daisyree!

Mijn inspiratie komt van overal en nergens, maar meestal ga ik sites af van rechtenvrije foto's op zoek naar iets. Ik zou balen als ik geen tijd zou hebben voor vrij werk. Ik schilder nog altijd voor mezelf hoor hihi. Alleen maar druk met opdrachten lijkt me niks al is het blij maken van opdrachtgevers wel een extraatje, dat wel.

Mijn groepsexpositie was een succes, het is 2 dagen echt heel druk geweest en ik ben overladen met complimentjes en veel gesprekken gehad met mensen die interesse hadden in mijn werk, echt leuk. Ik was blij dat ik visitekaartjes had laten maken want die ben ik een hele stapel kwijt dus wie weet wat daar nog van komt.

Uiteindelijk dit schilderij verkocht 1x1 mtr:
Afbeelding

En een nieuwe opdracht, 1x1 mtr op basis van dit schilderij dat ze mooi vonden maar waarvan de kleuren niet helemaal passen in hun interieur:
Afbeelding

Deze had ik ook mee, niet te koop maar vreselijk leuke reacties op gehad, van mensen die er echt met hun neus bovenop gingen staan, heel leuk. (de foto is trouwens veel harder, de echte tekening is veel zachter maar ja, die foto's....)
Afbeelding

Volgens jaar dus gewoon weer *\o/*

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:13

xSagan schreef:
Die stenen zijn mooi!
Moet je stenen net als hout nog een laag cherso geven? Ik heb het nog nooit geprobeerd op steen, vandaar.:)

Soms schilder ik er zo op een soms eerst een laagje witte acryl.
Gesso ging niet goed dat spoelde er buiten zo weer af.

En goed aflakken. Dat moet ik nog doen, maar het is zo koud in de schuur. :brr:

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:16

eva1969 schreef:
Mijn groepsexpositie was een succes, het is 2 dagen echt heel druk geweest en ik ben overladen met complimentjes en veel gesprekken gehad met mensen die interesse hadden in mijn werk, echt leuk. Ik was blij dat ik visitekaartjes had laten maken want die ben ik een hele stapel kwijt dus wie weet wat daar nog van komt.

[url=m/h5o5Qx.jpg]Afbeelding[/url]

Wow!!! Deze. Echt. Fantastisch.

Die zou ik ook wel aan de muur willen. Echt precies de kleuren die we hier ook in huis hebben <3

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:29

Daisyree schreef:
Wow!!! Deze. Echt. Fantastisch.

Die zou ik ook wel aan de muur willen. Echt precies de kleuren die we hier ook in huis hebben <3

Wat lief, dank je wel!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:44

Menino schreef:
Jis_ schreef:
Ik laat hem drogen en dan ga ik verder met kleur

[ [url=m/flXrnP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Cool, benieuwd hoe deze wordt! Vindt de kleuren zo ookal vet :=

Dankjewel!

Menino schreef:
eva1969 schreef:
Leuke dingen maak je Eilish!

Leuk Jis je nieuwe opzet, en grappig want er staat bij mij in een klein beetje vergelijkbare setting al eventjes een 120x80 doek te wachten op de tweede bijeneter. Niet met van die mooie katjes(?) eraan hoor, dat wordt vast geweldig weer.

Vind jij linnen fijner schilderen dan katoen? Wat is het verschil? En is dat dan alleen voor olieverf zo? Veel vragen, sorry :D

Ik heb hier een stuk of 300 teksten over geschreven :') Kennelijk een veel gezochte vraag op google. Maar korte antwoord is dat linnen een stuk steviger is dan katoen. Minder kwetsbaar, je kunt het strakker opspannen ook. De vezels zijn langer, en daardoor is het vaak ook wat grover (maar je hebt ook fijn geweven linnen, dat is dan weer duurder). Maar met een beetje gesso erop en wat opschuren kun je het ook heel fijn maken. Het gaat ook langer mee en is minder beïnvloedbaar voor bv het weer (spielatten willen nog wel eens in en uitzetten bij temperatuurverschillen). Als je wil dat je doek zolang mogelijk meegaat, is linnen ook een betere keuze dan katoen, maar daarom is het ook wat duurder en je kunt er met dezelfde verf op verven als andere doeken (dus ook gewoon acrylverf...) :D . Ik heb zelf juist geleerd dat je, hoe groter je doek is, hoe beter je linnen kunt gebruiken vanwege de stevigheid t.o.v. katoen.

Toen ik begon met schilderen is mij dat in een galerie waar ze ook wat schilders benodigdheden verkochten vertelt, dus ik kocht bij grote doeken altijd katoen. := Maar koop ik al een tijdje alleen nog maar linnen, gelukkig want ik vind kwaliteit nu na zoveel jaar schilderen wel belangrijk bij verkopen van vrij werk of opdrachten.

Ik kom om van de ideeën voor schilderijen en sommige komen er goed uit andere stop ik. Die inspiratie komt nu uit de natuur. Plus mijn replica's met een twist wat als grapje met oudste zoon begon.

Edit; vergeet helemaal ook de inspiratie door musea bezoeken, boeken over kunst kopen. Groot fan van o.a. Jan Mankes.

Eens met Daysiree Eva wat een sterk werk! <3 Super leuk dat je het verkocht hebt! :):) Je Boxer is ook geweldig!

Gaaf die stenen Daysiree, kwam gister in Leeuwarden zo'n plantenbieb tegen, had ik nog niet eerder gezien, heel leuk!

Die Kievit met jong zo mooi Solleke!

Ziet er al goed uit Kwal! Succes met de details :D Ik ken dat :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:12

Beetje verder

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:21

eva1969 schreef:
Bedankt voor de leuke reacties en uitleg over linnen versus katoen! Dat je gesso kan opschuren voor een gladder resultaat ga ik zeker een keer proberen!

De pyrowerkjes zijn erg leuk Solleke-Noah.

Mooie stenen Daisyree!

Mijn inspiratie komt van overal en nergens, maar meestal ga ik sites af van rechtenvrije foto's op zoek naar iets. Ik zou balen als ik geen tijd zou hebben voor vrij werk. Ik schilder nog altijd voor mezelf hoor hihi. Alleen maar druk met opdrachten lijkt me niks al is het blij maken van opdrachtgevers wel een extraatje, dat wel.

[ [url=m/h5o5Qx.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een nieuwe opdracht, 1x1 mtr op basis van dit schilderij dat ze mooi vonden maar waarvan de kleuren niet helemaal passen in hun interieur:
[ [url=m/xAsbXL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze had ik ook mee, niet te koop maar vreselijk leuke reacties op gehad, van mensen die er echt met hun neus bovenop gingen staan, heel leuk. (de foto is trouwens veel harder, de echte tekening is veel zachter maar ja, die foto's....)
[ [url=m/JrI3pD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens jaar dus gewoon weer *\o/*

Wat gaaf dat schilderij dat je verkocht hebt <3. Gefeliciteerd!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:35

Oh my god jullie gaan zo hard hier. Ik loop al weer 5 pagina's achter. _O- Ik heb het de laatste tijd weer wat pittig gehad, ik ga later deze week nog eens een bijlees manoeuvre maken.

Bij deze wat krabbels van afgelopen weekend als teken van leven.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook ontdekt hoe ik mijn linodruk kan verbeteren dankzij iemand die er al jaren ervaring mee heeft. Blijkbaar is het aan te raden om je blok op voorhand wat op te schuren zodat de inkt meer blijft plakken. Kennelijk was mijn blok te glad. Wat heel goed kan zijn, want dit is slechts de 2de keer dat ik dit soort linoleum gebruik. Mijn andere blok had wat meer 'textuur' waardoor dit minder voorkwam. Ik ga wel voorzichtig moeten zijn dat ik niet te veel details perongeluk wegschuur. Dus voor diegenen die hier een print wouden - ik ga kijken of het me lukt om ze nog te perfectioneren. :j Ik heb wel heel tof papier gekocht met droogbloemen erin verwerkt, maar moet ook eens zien hoe fijn dat drukt. Ik heb tips gekregen voor goed, gewoon neutraal papier maar moet eerst nog eens wat prijzen vergelijken ook. Komt goed. Het heeft gewoon wat tijd en motivatie (en vooral energie) nodig. :)