[ART] Leerbewerken, algemeen topic

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 07:28

_Hedi schreef:
Muiz: Ja zeker gaaf! Als het zover is zal ik hier foto's delen :)

8nnemiek: Ja ik ben ook nog een poos doorgegaan. Tot mijn nichtje, toen 6 jaar, aan mij vroeg: waarom werk je met leer als je geen vlees wil eten? Toen ik haar geen antwoord kon geven ben ik echt gaan nadenken. Enige conclusie was voor mij stoppen, hoe leuk ik het ook vind. Het voelt gewoon niet goed. Heb er wel meer vrede mee nu ik iets aan het doen is wat minstens zo gaaf is!

8Eveline: De 'echte' goudsmid opleiding iin Schoonhoven s voltijd, maar in Eindhoven zit een deeltijd opleiding die ik volg. Voor mij ideaal want ik heb een baan en een hypotheek enzo, stoppen met werken om fulltime naar school te gaan is dus niet zo handig haha! Dus ik ben blij dat die deeltijd opleiding er is.

Wat gaaf dat ze ook deeltijd aanbieden. Want ja die hypotheek is wel een ding haha.
Dat wordt fantastisch :D

_Hedi

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 07:12

8nnemiek: nee, Ambachtshuis Brabant :D sintlucas heb ik al afgerond in 2010 haha! Maar san in Boxtel. Hebben die tegenwoordig ook een goudsmid opleiding dan?

8Eveline; ja ik ben echt zo benieuwd wat ik over 2 jaar allemaal kan!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 08:21

Oh echt? Ik heb van 2002 tot 2006 op t Lucas gezeten, ook in Boxtel inderdaad.
Ze hebben nu ook oa edelsmid en goudsmid lessen ja :j

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:17

Na een tijdje met andere dingen bezig te zijn geweest, heb ik weer wat projectjes gemaakt met onder andere leer. Dit zijn twee tasjes die ik onlangs gemaakt heb. Ik had ooit een bekapschort gemaakt en maar een paar keer gebruikt, daar kon ik nu mooi dit van maken!

Afbeelding

Een tasje voor mijn telefoon voor als ik geen grotere tas mee heb (en hij niet in m'n zakken past).
Geverfd met Fiebing's oil dye met een mix van rood, English Tan en Chocolate (voornamelijk rood en English tan). Het witte is de Mist verf van Angelus :)

__
Afbeelding

Tasje voor aan een riem. Iets minder bijzonder misschien, maar de knoop is wel interessant - dit is een 'lift the dot' drukknoop die ook in de tweede wereldoorlog gebruikt is, toen voornamelijk op canvas tasjes. Ik heb deze knoop gebruikt niet omdat ik zo'n WWII nerd ben, maar wel omdat ik een nerd ben, haha. Dit is een namaak van een tasje dat een personage uit een Marvel film draagt namelijk :D

___

Afbeelding

M'n volgende leer-project is dit: een "kostuum" voor m'n paardje. Ik ga voor de manden een tuigje maken en voor het halve zadel waar het op ligt wil ik nieuwe singelstoten maken om de boel mee op z'n plek te houden. Iets minder spannend, maar wel heel leuk om te doen :)

De manden hangen over de worsten van een gaucho zadel, daar ga ik de nieuwe singelstoten voor maken.

_Hedi schreef:
Verder: ik wil natuurlijk creatief bezig blijven! Dus afgelopen schooljaar ben ik gestart met een opleiding tot goudsmid :D

Wat super gaaf, goudsmid!!
Misschien volg ik ooit nog in je voetsporen voor het vinden van een andere hobby, maar leer is zo fijn om mee te werken :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:23

Dat pakzadel, heb je daar meer foto's en info van? Zoek eigenlijk iets voor mijn welsh A (kort, rond en schoftloos), want wat zo te krijgen is, is te krap of te lang of en duur en moet van heel ver komen (transportkosten zijn dan helft van de totale prijs zo ongeveer).

_Hedi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 14:47

Runa: wat is voor jou een reden om met een andere hobby te beginnen? :D ik heb er zelf ook 2 jaar over gedaan om te stoppen haha. Ik vind het ook nog steeds leuk.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:45

tamary schreef:
Dat pakzadel, heb je daar meer foto's en info van? Zoek eigenlijk iets voor mijn welsh A (kort, rond en schoftloos), want wat zo te krijgen is, is te krap of te lang of en duur en moet van heel ver komen (transportkosten zijn dan helft van de totale prijs zo ongeveer).

Het is het zadel uit dit topic:
[HAR] De lagen van een Recado Gaucho zadel

Maar dan met extra dekje en zonder het schaap. Een keer tweedehands gekocht, dus wat dat betreft kan ik je niet verder helpen ben ik bang :(

_Hedi schreef:
Runa: wat is voor jou een reden om met een andere hobby te beginnen? :D ik heb er zelf ook 2 jaar over gedaan om te stoppen haha. Ik vind het ook nog steeds leuk.

Hetzelfde als genoemd eigenlijk, ik ben al jaren vegetariër dus het voelt wel gek om bloemetjes te schilderen op een stuk van een dood beestje. Ik hoop nog steeds dat er een fijne vervanger komt dat geen synthetisch materiaal bevat!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:04

Zo, wat een rust hier... Ik haal het topic weer even naar boven...na bijna 2 jaar ben ik weer bezig. Mijn werkplek is bijna af, eindelijk fatsoenlijk licht geïnstalleerd, dus ik kan weer aan de slag *\o/*
Maar omdat ik al zo lang niks meer heb gedaan, eerst een klein project:

Afbeelding

Afbeelding

Het wordt een kleine fles/canteen om mee te nemen naar de buitenrit. Geen plastic fles nkdig en kan straks aan mijn western zadel gehangen worden. Maar eerst kijken of het wat gaat worden :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:09

Oh wat een leuk idee. Ik ben erg benieuwd!

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:25

Ooh leuk Veriye! dat wil ik ooit ook eens proberen maken, post je enkele foto's tussendoor ook?

Ik ben nog wat bezig geweeest met nieuwe zakjes te maken, waarvan 2 aan kado zullen zijn voor vriendinnen al, 1 hou ik voor mijzelf en 2 gaan de koop staan. Kei blij met hoe ze uitdraaien! Hopelijk na mijn vakantie terug wat tijd om eens aan iets te beginnen. Zou graag nog matchende barding en een hoofdstel willen maken voor bij mijn teugels.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:48

Geweldig leuk weer, die zakjes!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:01

Leuk die tasjes! <3

Ik zal tussendoor ook wat vooruitgang foto's laten zien :)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:06

Tooling is klaar en eerste rondje is genaaid. Naaien viel vies tegen, maar toch best ok geworden.

Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:10

Nou, wat leermomentjes gehad :+
Ik heb gelezen het leer in heet water te dompelen, dan verzadigd het sneller... Alleen was mijn water té heet.. Dus lelijke vlekjes gekregen.
Leermomentje twee: tooling alleen op bevelen en rondsnijmes snedes beperken... Details gaan natuurlijk verloren als het leer gevormd word.. Had ik ook kunnen bedenken.. 8)7
Maar goed..wij zullen zien hoe het uiteindelijk eruit gaat zien...
Ben trouwens wel tevreden met de tweede ronde naaien :)
Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 21:02

Oh wat jammer dat er zo veel detail verdwenen is! Het model vind ik wel erg leuk, en stiekem vind ik het gestippelde van 'oeps, net te heet' wel erg leuk. Een beetje geleefd in plaats van splinternieuw.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 22:29

Ben benieuwd hoe het eruit gaan zien als het was erin/overheen gaat.
Vind het op zich ook niet super erg hoor, is toch voor mij :+

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 08:59

Jammer van de tooling, maar de vlekjes vind ik niet storend!

Ik had een kapot barefoot amber hoofdstel bij mijn zadel gekregen, de neusriem was kapot gegaan.
Hier een foto met originele neusriem
Afbeelding
Hier een foto met nieuwe neusriem, in een middag in elkaar gezet, ik vind hem leuk!
Nu mag ie nog wat meer leven krijgen door gebruik :')
Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:18

Leuke neusriem!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:20

Afbeelding

Flesje is in de was gezet... Weer een leermomentje... Niet in mijn keuken doen :D
Nu een dagje laten drogen en dan kijken of hij waterdicht is!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:04

Het is erg rustig hier... Ik zal weer eens iets laten zien:

Zelf gemaakte sandalen. Niet perfrct, maar goed genoeg voor mij. Mijn moeder vindt ze ook erg leuk en wou ze kopen :+ maar die gaan niet weg.

Afbeelding

Afbeelding

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 07:12

Afbeelding

Ik heb samen met mijn vriend dit tasjes gemaakt voor castlefest.
We waren ook hele gave dingen aan het maken voor Elfia (corset, kneepads en nog een tasje) maar helaas moest meneer even zijn arm in het gips zetten dus nu ben ik bang dat we dat niet meer af gaan krijgen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 07:31

Mooi tasje!
Wel leuk dat je het samen met je vriend doet, maar jammer van de gips :( hopelijk lukt het toch nog ze af te krijgen.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:14

Ah sandalen! Gaaf!

Ze geven bij mij in de buurt een cursus sneakers maken en dat lijkt me ook zo vet! :D

Plop, mooi tasje! Heb je bij die brede “overbrugging” speciaal touw gebruikt? (Als je snapt wat ik bedoel _/-\o_ )

Ik ben al maanden bezig om een patroon te ontwikkelen en uit te werken.. Pffff, wat een gedoe! Dus ik heb 2 weken terug maar even een simpel tasje gemaakt om even uit de sleur te komen en wat nieuwe dingetjes te leren :)

Dat is deze geworden
Afbeelding

Heb recentelijk ook deze gemaakt, maar dat groen is echt niks voor mij dus die ligt te verstoffen :')
Afbeelding

En dit is sinds een maand of 4 mijn go to tasje. Heel simpel, maar voor mij het perfecte maatje :)
Afbeelding

Afbeelding

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:41

Cubone schreef:
een cursus sneakers maken en dat lijkt me ook zo vet! :D

Plop, mooi tasje! Heb je bij die brede “overbrugging” speciaal touw gebruikt? (Als je snapt wat ik bedoel _/-\o_ )

Nee al het garen is zwart 1,1mm leergaren. Was voor ons ook de eerste keer met de hand stikken, ging echt super goed met het garen. (Scheelt wel dat ik ook al jaren reguliere naai ervaring heb) met name de zadel en laddersteek gebruikt.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:25

Ik volg het topic al een tijdje, echt super gaaf wat jullie maken. Zelf ben ik altijd vooral creatief geweest met tekenen en schilderen. Daar is recent pyrografie bij gekomen. En nu ben ik eens aan het kijken om misschien toch ook een leerbewerkingssetje aan te schaffen.

Zit al wat op alie te snuffelen maar ik zie heel verschillende sets voorbij komen die toch ook wel erg variëren in wat ze bevatten en in prijs. Omdat ik eerst eens wil proberen of ik het echt leuk vind wil ik niet meteen teveel dure spullen aanschaffen. Wat zijn de gereedschappen en dergelijke die je in de basis écht nodig hebt?

Verder heb ik wel eens gezien dat pyrografie ook op leer toegepast wordt, heeft iemand daar ervaring mee?

Hier in het topic begreep ik dat je om figuren met tools in je leer te maken dat het echt onbehandeld moet zijn. Zou ik met de brander wel op bijvoorbeeld een oude riem kunnen oefenen?

Ook zie ik in het topic echt onwijs gave tasjes langs komen. Hoe pakken jullie dat aan, teken je zelf een ontwerp of schaf je een bestaand ontwerp aan wat je dan uitwerkt?

Het boek wat in het topic aangeraden werd overweeg ik aan te schaffen, maar dat is in het Engels. Kennen jullie ook een goed boek oid dat in het Nederlands geschreven is of een leerzaam YouTube kanaal oid?

Afbeelding
Dit is iets wat ik met pyrografie op hout gemaakt heb, lijkt me ook leuk om op leer toe te passen.