Seven schreef:Bij een witte ondergrond maak ik een basis kleur in acryl zoals rood bruin bij een bruin paard oji
Omdat ik de witte glans er door geen zo irritant vind
Die van het veulen heeft wel wit er onder maar die is in de eerste laag al een stuk meer dekkend omdat ik er ondanks de gesso nog een laagje wit acryl overheen heb gedaan daar pakt olie fijner op vind ik persoonlijk.
Heb je ook wel gelijk in San daarom schets ik ook zelf maar kan me best voorstellen in het leer proces dat je liever op de diepte en kleuren wil focussen en dus minder met de plaatsing bezig wil houden.
Ik schets eerst en die overleg ik naar de eigenaar als die de schets wat vind zet ik die op het hout of doek. Bij groot formaat dus met de projector maar is wel m'n eigen schets.
In mijn hoofd is het altijd een combinatie. De kleur is namelijk afhankelijk van de plaatsing van een jukbeen of een oogkas.
Enkel door zelf het hele proces te doorlopen, dus van schets naar inkleuren, leer je de plaatsing en dus ook de bijbehorende kleuring, highlights en schaduwen kennen.
Jis_ schreef:Volgens mij is alleen mijn titaan wit dekkend oji, waar ik wel erg goed op let is als ik een lichte transparante kleur gebruik ik die niet nog eens over een donkere kleur moet brengen, dan ben je wel wat lagen verder voordat dat mooi wordt. Wat dan helpt, als het niet anders kan zeg maar, is even een laagje wit laten drogen.
Zo'n kist zou ik nooit kopen want er zullen kleuren tussen zitten die ik nooit ga gebruiken, dat vind ik zonde. Penselen altijd synthetisch. Ronde en kattentongen eigenlijk alleen maar.
Hier mee eens. Ik heb echt alleen de kleuren die ik gebruik. In kisten zie je alle kleuren van de regenboog, maar mis je vaak de bruintinten die je nodig hebt. Aan de andere kant zijn alle kleuren te mengen en is zelf bruin mengen uit paars en rood interessant.
Mijn penselen zijn een combinatie van synthetisch en dierlijk. Ik merk echter geen verschil, dus als er nieuwe kwasten moeten komen, dan gewoon synthetisch
.
Citaat:
_San87_ schreef:Maar als je overtrekt dan zijn je tekeningen eigenlijk een soort veredele kleurplaten? De charme zit hem toch juist in dat het met de hand zo gelijkend mogelijk krijgen (we zijn geen printers, immers), of zelfs de foto verbeteren?
No offence, trouwens. Ik ben alleen benieuwd waarom overtrekken van een foto gedaan wordt. Is nooit in me opgekomen, namelijk.
Mee eens, maar begrijp de keus in sommige gevallen wel.
Ik dus niet helemaal, vandaar dat ik het vraag
.