[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:56

Wow mooie kleuren hierboven :)

Ben aan iets compleet anders begonnen. Was enorm geïnspireerd door deze scratchboard /inkt tekening van een loon.
Afbeelding

Wil er ook eentje maken maar dan mijn eigen draai aan geven uiteraard. Heb het geschetst op een iets groter formaat dan A5 maar zou eigenlijk veel groter willen werken.. wou dat ik een projector had :+
Afbeelding

mirjam_kl

Berichten: 849
Geregistreerd: 28-04-06

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:59

Snap dat je daar geïnspireerd door raakt! Super gave schets al, ben heel benieuwd hoe je dit gaat uitwerken!

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:23

Prachtig al mirjam_kl.

nenahdm schreef:
Wow mooie kleuren hierboven :)

Ben aan iets compleet anders begonnen. Was enorm geïnspireerd door deze scratchboard /inkt tekening van een loon.
[ [url=m/INE7vZ.png]Afbeelding[/url] ]

Wil er ook eentje maken maar dan mijn eigen draai aan geven uiteraard. Heb het geschetst op een iets groter formaat dan A5 maar zou eigenlijk veel groter willen werken.. wou dat ik een projector had :+
[ [url=m/xTWDpy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gaaf!

Zonder doen, krijg je een getraind oog van en krijg je bij de opzet steeds sneller de juiste verhoudingen. :j



Ik ben begonnen aan een Replica die deze maand af moet zijn. :)) Ongeveer 5 uur verder en vooralsnog verloopt het voorspoedig, maar ik begin natuurlijk altijd heel enthousiast. :D

Olieverf op portretlinnen.
Afbeelding

eva1969

Berichten: 4039
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:54

Ik geef het op, jullie gaan zo hard!
Wat een ongelooflijk mooie dingen komen er hier voorbij. Bizar zoveel talent zich op Bokt, notabene een paardenforum heeft verzameld, echt mijn mond valt af en toe open!

Ik ben even druk geweest in het februari challenge topic en ik moet zeggen, buiten mijn comfortzone gaan bevalt eigenlijk wel, het werkt in ieder geval redelijk verslavend. Heb mezelf echter nu verplicht eerst de opdracht die ik nog heb liggen af te maken. Daarna mag ik weer verder haha.

Grafiet 2B en pastelpotlood, heel erg veel van geleerd iets totaal anders doen
Afbeelding

Seven

Berichten: 21245
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:43

Wat een gave werken komen er weer langs zeg

Mirjam
Dank je wel
Prachtige diepe achtergrond heb je al bij je zeepaardje, ben reuze benieuwd naar de donkere details straks

Nena
Ben benieuwd hoe hij gaat worden schets spreekt me gelijk aan

Jis
Dat ziet er al heel goed uit, je hebt de houding en de uitdrukking bij de fret al goed te pakken. Dit word weer een pareltje zo te zien

Heel mooi Eva
Jij hebt bloemen duidelijk meer in de vingers dan ik :D

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:56

@Jis, veel WIP’s plaatsen hoor. Altijd heel interessant :)
En je hebt gelijk, ben maar gewoon met de losse hand beginnen schetsen.. :D
Afbeelding

@eva, haar hand vind ik heel knap gedaan :) en de bloemen <3

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:38

Vet Nena! Iemand die mooie plaatjes van paarden uit haar hoofd kan tekenen heeft al helemaal geen projector nodig. :D

Leuk, zal morgen een up date plaatsen.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:44

Ik ben gewoon vaak heel lui :')

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:08

:') Het is wel makkelijk ja.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:33

Goh ja, vroeger was ik echt butthurt als iemand de lijnen overtrok, valsspelen!! Nu doe ik het zelf wel eens op klein formaat (en gebruik altijd een raster).. laat 10 mensen een foto overtrekken, je gaat nog steeds 10 verschillende resultaten zien. Ik oefen wel nog steeds freehand en dat lukt ook gewoon :+

Napie

Berichten: 9077
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 03:45

Jis ik ben benieuwd naar het eindresultaat

Eva wat een mooi portret. Vooral de handen zijn best heel moeilijk lijkt me zo. Misschien de ogen ook in kleur?

Nena je opzet ziet er al heel goed uit.
Ik worstel ook wel eens met verhoudingen en gebruik een raster of druk de lijnen door op het papier waarop ik mijn onderwerp heb geprint. Ik hoop al doende te leren uit eigen fantasie te tekenen maar zover alles van afbeeldingen. Eh, ja de afgelopen dagen dus. Ik heb 20 jaar niet getekend en ben pas 4 dagen serieus weer bezig.
Na de steenbok, giraffe nu iets compleet anders. Een pad.

Afbeelding
(de bil lijkt heel slordig maar dat komt door de lichtval bij het maken van de foto)

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:40

Heel mooi Napie!

nenahdm schreef:
Goh ja, vroeger was ik echt butthurt als iemand de lijnen overtrok, valsspelen!! Nu doe ik het zelf wel eens op klein formaat (en gebruik altijd een raster).. laat 10 mensen een foto overtrekken, je gaat nog steeds 10 verschillende resultaten zien. Ik oefen wel nog steeds freehand en dat lukt ook gewoon :+



Echt overtrekken vind ik zelf nog steeds wel een dingetje, voor mezelf dan want materiaal gebruik weegt zwaar mee besef ik. Met acryl en olieverf kun je heel veel corrigeren. Is kunst maken je werk en doe je graag en veel opdrachten dan is tijd geld.

Ik zit er over te denken om vooral replica's te gaan maken en die te verkopen, als dat lukt. Sommige mensen vinden daar ook wat van. Snap ik ook en hou me aan de 70 jaar regel.
Kreeg laatst de vraag of ik toestemming had gevraagd.
Ik, hoe dan? de beste vrouw is al een heel poosje niet meer onder ons. :') Als de kunstenaar langer dan 70 jaar geleden is overleden ben je vrij om zijn/haar werk te gebruiken en te verkopen.

Selina

Berichten: 14397
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 10:46

Bij m’n realistische tekeningen trek ik wel de rand over. Ik zie het nog steeds niet als ik het zelf doe. M’n fineliner tekeningen enzo doe ik wel schetsend dus hoop ooit wel verhoudingen goed te kunnen schetsen. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42088
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:57

Ik trek echt niks over. Jezelf voor de gek houden is dat, imo.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:08

Selina schreef:
Bij m’n realistische tekeningen trek ik wel de rand over. Ik zie het nog steeds niet als ik het zelf doe. M’n fineliner tekeningen enzo doe ik wel schetsend dus hoop ooit wel verhoudingen goed te kunnen schetsen. :=


Door te schetsen train je je ogen. :j Heel belangrijk, voor een snel resultaat, is blijven kijken naar het totaal plaatje tijdens het schetsen, waar zit alles ten opzichten van elkaar, niet alleen van lijn naar lijn tekenen (wat je bij een raster sowieso doet).
Zelf begon ik 11 jaar geleden op heel grote doeken, dat is een stuk lastiger kwam ik achter toen ik laatst met olieverf ging oefenen en veel kleiner ging schilderen, zit nu nog veel snel goed met verhoudingen, heel leuk om dat verschil, door die overstap, gelijk te merken. Straks maar weer eens een groot werk maken om te kijken of dat nog weer gemakkelijker gaat.

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:57

Ik trek ook nooit over, teken het gewoon liever zelf. Vaak maak ik eerst een paar schetsjes (bv als ik op hout ga branden, want daar kan je niet gummen :P ) zodat ik de tekening 'in de vingers' heb. Dan zitten de verhoudingen meestal ook goed.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:28

Hmmm...had een heel verhaal getypt waarbij ik op veel dingen gereageerd had....weg is het.. -:(-

Wat een coole kikker! Heel mooi!
Verder geen idee wat scratchart is, maar ziet er mooi uit!
Mooi dat grafiet potlood met die ene knalrode kleur erbij Eva.

Ik vind je veulen erg mooi worden Seven, ook een hele mooie uitsnede. Persoonlijk is alleen de achtergrond niet mijn smaak en trekt voor mij teveel aandacht. Bij een realistisch onderwerp zou ik zelf voor een effen of een vervaagde realistische achtergrond kiezen. Ik had zelf hier een zwarte of zo'n gouden achtergrond heel erg mooi bij gevonden, komt het mooie veulen meer in uit.

Zebra's worden ook leuk. Lijkt me een hoop priegelwerk. Ikzelf werk denk ik liever groter.

Mijn meisje met de parel is voorlopig af....voorlopig want ik ga als de tentoonstelling van George Stubbs in het mauritzhuis is daar naartoe, en zie ik meteen het origineel van het meisje met de parel. Dan aan de hand daarvan kijken of ik er nog een paar glaceerlagen overheen doe. Alle foto's die je ervan vind op internet hebben een totaal andere belichting en contrast....wil nu wel eens zien hoe het er in het eggie uitziet en dan evt mijn replica nog aanpassen.

Verder ben ik moed aan het verzamelen om aan het hoofd van mijn eigen paard te beginnen, in olieverf op 50x50 of 50x60. Ben nog aan het schuiven met de uitsnede en het formaat. Tot die tijd vooral oefenen hoe de kleuren te krijgen en de manen. Ik heb een zwart/bruin paard met een grillige gemarmerde bles en enorme dikke/stugge/korte manen. Ik denk dat ik vrijwel elk ander paard eenvoudiger zou vinden om te schilderen...maar ja, wel minder leuk :+

Waar ik vooral nog op aan het puzzelen ben is de kleuren en dekking. De kleuren die mooi in de range vallen zijn vooral transparant en ik denk dat iets meer dekkend beter werkt...dus beetje oefenen en misschien weer een paar tubetjes kopen. Hoe doen jullie dat Seven en Jis, zetten jullie een donker paard met (half?) dekkende kleuren of ook met transparante kleuren? Best wel een extra moeilijkheidsgraad vind ik, die verschillende dekkingen van de verschillende kleuren....ik had gewoon bij kopen alleen naar de kleur gekeken, maar dit maakt dus ook best veel verschil in hoe het uitpakt.

En ben ook benieuwd wat voor penselen jullie gebruiken voor het schilderen van manen of vacht. Platte, ronde, kattentong of nog weer iets anders? De keuze is reuze en om alles in 1 keer aan te schaffen wordt een beetje kostbaar.... Zag bij de kunstwinkel een hele mooie schilder kist met olieverf staan...afgeprijst van 4500 naar 3600 (nee geen nullen teveel). Mooie korting natuurlijk maar vraag me echt af wie zoiets koopt. Dat zijn geen startersetjes meer... :+

Seven

Berichten: 21245
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:44

Ik hou van schetsen en doe dat ook veel ook als ik niets maak gewoon om te oefenen.

Maar ik gebruik voor grote opdrachten wel een projector en zet de schets daarmee op het hout.

Eigen werk wil ik wel wat meer vrijheid nemen maar het moet wel gewoon goed lijken vind ik.

Wil ooit als ik het durf nog eens een schilderij maken van m'n drie merries in stand in de natuur zoals je vroeger veel zag. Maar durf de stap nog niet te nemen en moet ook nog mooie foto's maken van m'n dames dus die smoes houd ik er maar in :=

Edit oji

Ik weet niet zo goed wat je bedoeld met transparante kleuren :D
Ik gebruik gewoon de kleuren die ik denk dat passend zijn bij het paard. Zoals bij dit veulen zijn dat 4 verschillende tinten bruin die ik zelf elke keer weer meng daarom werk ik in gehele lagen. Daarnaast donker blauw, roze paars achtig, huids kleur, geel, oranje, licht blauw, zwart en wit en dan in de volgende lagen doe ik Dara vaak nog light geen, oker, oranje en meng kleuren bij.

Ze dekken eigenlijk allemaal even slecht in 1 laag zijn ze zeker niet dekkend. Maar ik werk graag in meerdere lagen dus dat vind ik minder erg.

Penseel die ik voor vacht en manen gebruik is een degen/zwaard vormige die is echt ideaal heb die ik meerdere groters

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42088
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:51

Maar als je overtrekt dan zijn je tekeningen eigenlijk een soort veredele kleurplaten? De charme zit hem toch juist in dat het met de hand zo gelijkend mogelijk krijgen (we zijn geen printers, immers), of zelfs de foto verbeteren?

No offence, trouwens. Ik ben alleen benieuwd waarom overtrekken van een foto gedaan wordt. Is nooit in me opgekomen, namelijk.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:54

Ah dank je voor je uitleg!. Ik zat echt te kijken naar kleuren als Raw Umber, Burned Umber, Raw en burned Sienna, maar die zijn allemaal helemaal transparant en zie je het witte doek erdoorheen alsje nog een beetje terpentine erbij doet. Maar jij mengt dus uit hele andere kleuren op.
Ik werk ook in lagen hoor, helemaal geen tijd om alles in 1 keer door te schilderen. Ik moet het echt van een uurtje hier, half uurtje daar hebben met een full time baan en een paard dat 30 km verderop staat en ook dagelijks aandacht nodig heeft. Maar het ziet er bij jullie bij de eerste laag al best dekkend uit....wat ik probeerde dan zie je het wit er nog dwars doorheen, dus of te veel terpentine (maar dat smeert dan wel weer lekker) of nog erg bleek. Nou ja, het is echt nog oefenen en uitproberen voor mij. Heb bij de action maar veel goedkope klieder bordjes waar al gesso opzit gekocht om dingetjes op uit te proberen.

Overtrekken doe ik niet, wel verdeel ik voor het schetsen het doek in blokken want ik vind het erg lelijk als de verhoudingen niet kloppen en ik ben nog niet ervaren genoeg om uit de hand de verhoudingen goed te krijgen. Moet eigenlijk zo'n schetsboekje kopen waar je gewoon van alles wat je ziet in schetst zonder dat je er echt iets van wilt maken.

Seven

Berichten: 21245
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:11

Bij een witte ondergrond maak ik een basis kleur in acryl zoals rood bruin bij een bruin paard oji
Omdat ik de witte glans er door geen zo irritant vind

Die van het veulen heeft wel wit er onder maar die is in de eerste laag al een stuk meer dekkend omdat ik er ondanks de gesso nog een laagje wit acryl overheen heb gedaan daar pakt olie fijner op vind ik persoonlijk.

Heb je ook wel gelijk in San daarom schets ik ook zelf maar kan me best voorstellen in het leer proces dat je liever op de diepte en kleuren wil focussen en dus minder met de plaatsing bezig wil houden.

Ik schets eerst en die overleg ik naar de eigenaar als die de schets wat vind zet ik die op het hout of doek. Bij groot formaat dus met de projector maar is wel m'n eigen schets.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:12

Volgens mij is alleen mijn titaan wit dekkend oji, waar ik wel erg goed op let is als ik een lichte transparante kleur gebruik ik die niet nog eens over een donkere kleur moet brengen, dan ben je wel wat lagen verder voordat dat mooi wordt. Wat dan helpt, als het niet anders kan zeg maar, is even een laagje wit laten drogen.

Zo'n kist zou ik nooit kopen want er zullen kleuren tussen zitten die ik nooit ga gebruiken, dat vind ik zonde. Penselen altijd synthetisch. Ronde en kattentongen eigenlijk alleen maar.


_San87_ schreef:
Maar als je overtrekt dan zijn je tekeningen eigenlijk een soort veredele kleurplaten? De charme zit hem toch juist in dat het met de hand zo gelijkend mogelijk krijgen (we zijn geen printers, immers), of zelfs de foto verbeteren?

No offence, trouwens. Ik ben alleen benieuwd waarom overtrekken van een foto gedaan wordt. Is nooit in me opgekomen, namelijk.


Mee eens, maar begrijp de keus in sommige gevallen wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42088
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:19

Seven schreef:
Bij een witte ondergrond maak ik een basis kleur in acryl zoals rood bruin bij een bruin paard oji
Omdat ik de witte glans er door geen zo irritant vind

Die van het veulen heeft wel wit er onder maar die is in de eerste laag al een stuk meer dekkend omdat ik er ondanks de gesso nog een laagje wit acryl overheen heb gedaan daar pakt olie fijner op vind ik persoonlijk.

Heb je ook wel gelijk in San daarom schets ik ook zelf maar kan me best voorstellen in het leer proces dat je liever op de diepte en kleuren wil focussen en dus minder met de plaatsing bezig wil houden.

Ik schets eerst en die overleg ik naar de eigenaar als die de schets wat vind zet ik die op het hout of doek. Bij groot formaat dus met de projector maar is wel m'n eigen schets.

In mijn hoofd is het altijd een combinatie. De kleur is namelijk afhankelijk van de plaatsing van een jukbeen of een oogkas.

Enkel door zelf het hele proces te doorlopen, dus van schets naar inkleuren, leer je de plaatsing en dus ook de bijbehorende kleuring, highlights en schaduwen kennen.


Jis_ schreef:
Volgens mij is alleen mijn titaan wit dekkend oji, waar ik wel erg goed op let is als ik een lichte transparante kleur gebruik ik die niet nog eens over een donkere kleur moet brengen, dan ben je wel wat lagen verder voordat dat mooi wordt. Wat dan helpt, als het niet anders kan zeg maar, is even een laagje wit laten drogen.

Zo'n kist zou ik nooit kopen want er zullen kleuren tussen zitten die ik nooit ga gebruiken, dat vind ik zonde. Penselen altijd synthetisch. Ronde en kattentongen eigenlijk alleen maar.


Hier mee eens. Ik heb echt alleen de kleuren die ik gebruik. In kisten zie je alle kleuren van de regenboog, maar mis je vaak de bruintinten die je nodig hebt. Aan de andere kant zijn alle kleuren te mengen en is zelf bruin mengen uit paars en rood interessant.

Mijn penselen zijn een combinatie van synthetisch en dierlijk. Ik merk echter geen verschil, dus als er nieuwe kwasten moeten komen, dan gewoon synthetisch :).


Citaat:
_San87_ schreef:
Maar als je overtrekt dan zijn je tekeningen eigenlijk een soort veredele kleurplaten? De charme zit hem toch juist in dat het met de hand zo gelijkend mogelijk krijgen (we zijn geen printers, immers), of zelfs de foto verbeteren?

No offence, trouwens. Ik ben alleen benieuwd waarom overtrekken van een foto gedaan wordt. Is nooit in me opgekomen, namelijk.


Mee eens, maar begrijp de keus in sommige gevallen wel.

Ik dus niet helemaal, vandaar dat ik het vraag :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42088
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:21

Een loon is trouwens een ijsduiker :D.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:22

2e laag achtergrond, eerste nog dunnere laag gebrande omber niet meegerekend.

Afbeelding

Die synthetische penselen zijn tegenwoordig ook echt goed. :j