[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:08

Urielle schreef:
Wat verschillend spul, want het is hier over enkele maanden dorpsdag met een rommelmarkt dus ben ik op alle vlakken eea aan het hobbyen om te kunnen verkopen.

Wat een leuk idee. En van de opbrengst koop je weer nieuwe lappen?
Borduur je dan ook enkele dingen? Daar zal wel vraag naar zijn. Jij was toch de dame met meerdere borduurmachines?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:26

Ik heb als jong meisje al leren naaien op de machine van mijn moeder natuurlijk met veel hulp van haar.
Denk dat ik een jaartje of 7 a 8 moet zijn geweest. We begonnen gewoon heel simpel met proef lapjes (Coutons?)
Die mocht ik mooi verzieken door eerst gewoon 'rechte' lijntjes te naaien, deed 10 minuten over 10 centimeter in het begin en op een gegeven moment natuurlijk sneller.
En zo leerde ik steeds wat bij, mijn moeder naaide ook niet heel vaak op de machine maar als die tevoorschijn kwam moest en zou ik kijken. (en in de weg zitten :D )
Steeds meer dingetjes geleerd door het zelf te doen.
Kan nu best een aardig stukje voorruit op de machine. ik kan o.a. broekspijpen inkorten of een zoom opnieuw stikken.
Gewoon de simpele dingen kan ik goed doen.

Toen ik een jaartje of 17 was heb ik voor de pas de deux op de manege voor 4 paarden wat in elkaar moeten fabrieken.
We gingen als elfen, en moesten van die sierlijke slingers aan de teugels. en een soort van hoesjes om de neusriemen en frontriemen met gouden en zilveren versiersels. De naaimachine was helaas niet van plan om goed mee te werken, ding was inmiddels 25 jaar oud en zo goed als versleten.
De normale rechte steek gaf een draad frommel in het apparaat en daarbuiten, dus met een vage zigzag steek moeten werken, waardoor alle zomen breder moesten worden als gepland.
Het is erg leuk geworden en we hebben veel complimenten gekregen. Kan helaas geen foto's plaatsen want skydrive ligt eruit... -O-

Sandrina

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:47

Jorika, Zo heb ik ook leren naaien, langzaam de hendel bedienen, naast mama en in de weg zitten. Het zijn coupons; al afgesneden lappen en niet aan de meter.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:54

Sandrina schreef:
Jorika, Zo heb ik ook leren naaien, langzaam de hendel bedienen, naast mama en in de weg zitten. Het zijn coupons; al afgesneden lappen en niet aan de meter.

Eerst dacht ik croutons, maar dat klopt helemaal niet.. dat zijn die dingen die je in de soep of in je salade doet :D .

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:57

jorika1986 schreef:
Sandrina schreef:

Eerst dacht ik croutons, maar dat klopt helemaal niet.. dat zijn die dingen die je in de soep of in je salade doet :D .

Klopt!

Denk aan coupe= snijden in het Frans.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:38

jorika1986 schreef:
Sandrina schreef:

_O-

Mijn moeder heeft wat patronen geknipt voor babykleding voor mijn dochtertje, ik heb er zelf helaas niet zoveel tijd meer voor. Nu nog stofjes zoeken in mijn enorme stash en dan kunnen we aan de gang voor deze zomer :) .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:07

Sandrina schreef:
Wat een leuk idee. En van de opbrengst koop je weer nieuwe lappen?
Borduur je dan ook enkele dingen? Daar zal wel vraag naar zijn. Jij was toch de dame met meerdere borduurmachines?

Nee, borduurmachines heb ik niet, dat was iemand anders.
De opbrengst zal deze keer moeten naar het fonds 'Oneindige Put Waarin Het Geld Onverklaarbaar Wegzakt', want we zitten op ziektengeld.
Ik denk voor de paarden of om bij te leggen voor het dekgeld onder het motto alle beetjes helpen.
Maar goed ook, want de stoffenbak begint nu wel een beetje uit te puilen. Maar ik wil ook nog eea naaien en breien aan barbiekleertjes om te zien hoe dat verkoopt. Is het niet gewild dan kan het bij ons zelf wel voor de barbies dienen :+

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:04

Bedankt voor de complimenten over de tas! Ik heb er IRL ook al veel complimentjes over gehad, van het weekend ga ik aan de volgende beginnen. Voorlopig gebruik ik nog de keukentafel maar ik heb nog een kamer over dus wie weet kan ik die ooit omtoveren met een grote werktafel

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:00

Leuk ding hè die werktafel van mij?

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:37

Ja Sandrina echt super!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:30

Chans schreef:
Ja Sandrina echt super!

Ik heb de schragen gekocht op MP, zijn van IKEA.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00144763/
Kostten mij stukken minder.
En de plaat heeft zoonlief gekocht bij een bouwmarkt. Hechthout noemen de mannen het hier. Zijn 2 platen gelijmd en geschroefd, daarna gedraaid.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:51

Mag ik me hier ook melden? Ben wel écht een beginner hoor... :=

Op school natuuurlijk nooit wat geleerd qua naaien, maar als klein meisje maakte ik al wel kleren voor scala e.d. (wat een priegel en pruts werk! :oo ). Altijd beetje met dat soort dingen bezig geweest en toen ik wat ouder werd ook eens achter de naaimachine gekropen.... Maar hulp van mams dat komt hier niet goed haha! We liggen elkaar totaal niet wat dat betreft, ik wil graag alles zelf doen en uitproberen en moeders is juist heel erg van het uitleggen en laten zien. Dat werkt niet, binnen de korste keren loop ik gefrustreerd weg. :')

Dus ik probeer het gewoon allemaal lekker in mijn eentje uit, begin er wel steeds handiger in te worden! :D
De kleertjes voor scala zijn al ver verleden tijd en in de tussentijd niet zo héél veel gedaan (behalve af en toe wat kleding of deken reparaties).. Nu ben ik dit jaar begonnen met wedstrijden en heb ik mijn eerste plastron gemaakt;

Afbeelding

Deze is van een wat dikkere stof zo als jullie zien en echt super fijn in de wintermaanden ben ik achter gekomen. Hij zit echt als een heerlijk sjaaltje <3 :D

Maar voor straks in het outdoor seizoen en met (hoop ik toch) wat warmere temperaturen lijkt me deze niet zo geschikt, gaat juist veel te warm worden. Dus op naar een 'zomer plastron' :') . Leuk plaatje opgezocht van een leuk modelletje en uitproberen maar.... Nu heb ik alleen verkeerd gedacht / gerekend en had ik stukjes stof waar ik niks mee kon... Heb daar toen een andere plastron van gemaakt;

Afbeelding

Hij zit hier niet zo mooi (even snel fototje gemaakt), als ik hem aan heb zit ie al een stuk beter. Alleen deze zal ik zelf nooit gaan dragen denk ik, beetje snel in elkaar geflanst en dingetjes uitgeprobeerd.. :P

En nu gaan we bezig met de écht zomerplastron hahaha! :')

Het lijkt me trouwens ook een keer erg leuk om een (wedstrijd) shirt te proberen te maken en wie weet maak ik straks mijn paardijshirts wel allemaal zelf... :P

Volgens mijn ouders heb ik het 'naaien' overigens van mijn oma, die was er ook best fanatiek in en kon het heel goed. Ze mocht zelfs les gaan geven en kon als coupeuse (heet dat zo?) aan het werk. Alleen ze was te precies (goh komt bekend voor in de familie :') ) en daardoor te sloom om echt dat 'productie' werk te gaan doen. Dat heeft ze dus nooit gedaan en is er niet in verder gedaan, maar ik kan me nog herinneren dat ik vroeger als klein meisje regelmatig jurkjes e.d. van mijn oma kreeg of ik even wat moest passen of ze mijn maten op moest nemen. Helaas is ze al even overleden en verder doet niemand in de familie echt wat met naaien, behalve ik nu dan dus maar heb nog héééél veel te leren. :P

Ik heb overigens de naaimachine op een simpel campingtafeltje staan in mijn kamer, niet heel veel ruimte en beetje beholpen dus maar hier kan die wel gewoon blivjen staan zonder dat ik hem elke keer weer helemaal moet pakken en weg moet bergen etc. Het knippen e.d. doe ik dan wel weer op onze keukentafel... En als het goed is gaat mijn broertje nog een keer naar de zolder heen waardoor we een extra kamer over hebben in huis, dan maken we van zijn slaapkamer een echt naaikamertje.. :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:30

Marinke, natuurlijk mag je meedoen met ons, zou raar zijn als dat niet kon. Wat een leuk idee dat plastron met stipjes! Jammer dat je oma al dood is, kan je haar niets meer vragen. Zorg als je broer toch bezig gaat dat je tafel fijn hoog is, dan krijg je geen stijve nek/rug als je gaat radaren/knippen. Hum klopt niet helemaal, ik dacht dat je broertje die tafel zou maken. :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:27

Hallo, nog eentje die actief is op de naaimachine!
Ik heb het geleerd van mij moeder die gewerkt heeft als coupeuse. Omdat de naaimachine altijd in de huiskamer stond, is het dus eigenlijk met de paplepel ingegoten. Héél simpel begonnen (leeftijd 5-6 jaar) met recht leren stikken zonder draad op lijntjespapier. Daarna kleren maken voor poppen en barbie.
Inmiddels heb ik 2 naaimachines (1 aparte voor het quilten), een lockmachine en een borduurmachine. Ik heb de naaimachine gewoon in de huiskamer staan op een aparte tafel. Altijd klaar voor gebruik :P. En de lockmachine staat ernaast. Verder uit faillesementsverkoop een flinke voorraad garen, ritsen en knopen ingeslagen. En een linnenkast vol met lappen :o.
Mijn assortiment van zelfgemaakte kleding is heel ruim te noemen: broeken (jeans vooral), truien, vesten, jassen (zomer en winter), colberts, rijbroeken, noem maar op. Ik ben met 35 jaar ervaring niet echt een beginneling meer te noemen...
Voornaamste reden om zelf kleding te maken is toch wel de pasvorm. In de winkel zit het vaak nét niet en zeker jeans kan ik zelf beter en goedkoper maken dan degene die te koop zijn.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 07:56

Zo heej, dat is even een stuk ervaring met naaien! Drie machines tot je direct gebruik! Ik moet ze meestal uitgraven na een tijdje niet gebruikt te hebben. Hier litg veel op de keukentafel, weinig ruimte om te eten en alles opruimen als ik visite verwacht. Waar woon je precies in 'omgeving Utrecht'?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:45

Sandrina: tussen Utrecht en Hilversum. Ik geef alleen geen les of zo ;). Handwerken in zijn algemeenheid doe ik wanneer mijn lijf dat toelaat. Na een medisch foutje heb ik een forse beperking overgehouden waardoor het allemaal wat lastiger is geworden. Heb ook een speciale schaar bijvoorbeeld moeten kopen maar die is zijn geld dubbel en dwars waard! Maar ik kan niet ontkennen dat ik redelijk wat ervaring heb.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 12:44

Wauw, nu durf ik niks meer te posten hahaha! :P :+
Fijn hoor, zo'n voorraad en de hoeveelheid machines tot je beschikking!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:05

Urielle schreef:
Wauw, nu durf ik niks meer te posten hahaha! :P :+
Fijn hoor, zo'n voorraad en de hoeveelheid machines tot je beschikking!

Of misschien juist wel! Wie weet kan ik nog eens advies geven :P. Ik weet ook niet alles hoor! En uiteraard ben ik ook simpel begonnen en niet meteen met een gevoerde winterjas of zo.
Mijn "gewone" naaimachine is een huwelijkscadeau geweest (Bernina 1230) en die heb ik nu 21 jaar ongeveer. Onderhoud aan de machine, zoals smeren, doe ik zelf. In 1992 heb ik mijn eerste lockmachine gekocht en een paar jaar geleden is die vervangen voor een zwaarder type. De 1e was niet kapot maar voldeed niet meer aan mijn hoge eisen. Mijn tante heeft er echter nog steeds veel plezier van!!! Borduurmachine is eigenlijk een pure luxe maar oh zo leuk om je kleding nog unieker te maken :9.
De 2e naaimachine is me eerlijk gezegd in de schoot geworpen. Een collega van mijn man belde op dat ze aan het opruimen waren en de naaimachine van zijn schoonmoeder waren tegen gekomen. In eerste instantie wilden ze die weggooien :oo tenzij ik hem wilde hebben. Tja, uh, weggooien kan altijd nog! Dus die is hier gekomen. Na 10 jaar stil gestaan te hebben, moest er flink wat olie aan te pas komen om hem weer te laten lopen. Maar het is een zéér uitgebreide machine en perfect voor het quilten. Langzaam is deze naaimachine uit zijn coma ontwaakt en begint steeds beter te lopen. In de korte tijd dat ik hem heb, zijn er 4 quilts op gemaakt :o.
Ik ben wel "verpest" door het gebruik van goede machines en zou niet kunnen werken met een machine van de Blokker of de Lidl. Omdat ik bij de rijbroeken ook echt leer verwerk, heb ik ook een zwaardere machine nodig.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:47

Wauw gaaf hoor, ik ben jaloers! :D

Ik naai gewoon op de machine van m'n moeder, geen idee wat voor 1 dat precies is.. Hij is wel al behoorlijk oud volgens mij, weet niet zeker maar het zou me niks verbazen als ze deze nog als huwelijkscadeau heeft gekregen, dan is die dit jaar 25 jaar oud... Overigens is het volgens mij niet zo'n goedkoop dingetje, maar ook niet zo'n hele zware. Hangt er beetje tussen in volgens mij..

Wist eerst niet wat een lockmachine was, even opgezocht.. :o
Maar als ik het goed begrijp is zo'n lockmachine vooral sneller en het werkt met meerdere garen dus?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:19

Die oudere naaimachines zijn wel beter dan de huidige!!! De mijne is van 1990; mijn moeder heeft hem eerst in gebruik gehad. Door een erfelijke voetafwijking kan zij het voetpedaal niet met haar voet intrappen dus moest over naar een ander type. Inmiddels weer verschillende naaimachines verder, heeft ze er nu eindelijk 1 gevonden die vergelijkbaar is. Ze heeft wel toegegeven nooit meer zo'n fijne machine te hebben gevonden maar is blij dat ik er veel plezier van heb en goed gebruik. Het is geen industrie machine maar wel geschikt voor zwaarder werk.
Een lockmachine is er in 3 verschillende uitvoeringen: 3 draads, 4 draads en 5 draads. Deze machine wordt gebruikt om naden mooi af te werken, zoals je de kleding in de winkel koopt. 5 draads wordt niet veel verkocht maar heeft als voordeel dat je direct stikt én afwerkt. Van een 4 draads kun je heel simpel een 3 draads maken door de linkernaald te verwijderen. Mijn moeder heeft dat gedaan maar ik gebruik mijn lockmachine wel 4 draads. Er staan dus 3 of 4 (grote) klossen garen op.
En dan heb je nog een zogeheten "coverlock". Die machine heeft geen mes maar je kunt daarmee je kleding siernaden geven. Persoonlijk vind ik het zonde van het geld om een coverlock aan te schaffen...

Dit is een set die ik 2 jaar geleden heb gemaakt:
Afbeelding
Polo heb ik gekocht voor 3 euro, zelf een donkerbruin paard op geborduurd. Het is een jodhpurbroek voor de warme dagen. Complete set heeft me ongeveer 20 euro gekocht :D. Leer is niet goedkoop maar ik kan met het stuk leer natuurlijk meerdere kniestukken maken!
Dezelfde broek heb ik nog een keer gemaakt in het grijs met zwarte kniestukken. En ik heb als proef een jeans rijbroek gemaakt met blauwe kniestukken.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:54

Patpen: dat ziet er goed uit. Als je leer moet hebben, kan je ook bij mij terecht. Mooie jodhpurbroek is dat. Helemaal voor €20,-? tsssss te gek zeg!!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 07:06

Wat leuk om te lezen dat er nog een hier is met een borduurmachine, wat voor merk heb je Patpen ?
Binnekort de borduurbeurs weer he.
Heb deze week ff weinig tijd, al me meubels zijn er uit, om plaats te maken voor nieuwe, dus hoort er ook witte bij enzo.
Ik heb een Brother 4000D en die met 10 naalden.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:30

Sandrina schreef:
Chans schreef:
Ja Sandrina echt super!

Ik heb de schragen gekocht op MP, zijn van IKEA.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00144763/
Kostten mij stukken minder.
En de plaat heeft zoonlief gekocht bij een bouwmarkt. Hechthout noemen de mannen het hier. Zijn 2 platen gelijmd en geschroefd, daarna gedraaid.

Bedankt voor de tip! Daar kan ik wat mee als ik straks een grotere tafel wil :)

Wat komen er verder weer mooie dingen voorbij zoals die rijbroek!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:01

Ik heb even gekeken, hier staat een pfaff hobbymatic 919.. :)
Nu bezig met de plastron! :)

Alleen ik vouw bv. de stof dubbel, dan heb je een 'blinde' naad als het ware (gewoon een vouw, maar je hoeft daar niet te stikken). Alleen nu begon ik me toch af te vragen of het niet beter is om daar wel gewoon een naad te maken?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:14

Onne: ik heb ook een Brother. Weet even niet uit mijn hoofd wélke maar niet zo uitgebreid. Is ook niet nodig want mijn moeder heeft een zéér uitgebreide :D. Ik kan "slechts" 10x10 borduren maar mijn moeder 20x30. Recent heb ik een logo laten digitaliseren want mijn werkgever heeft 100% synthetische bedrijfskleding :r. Dus heb ik voor een prikkie polo's met lange en korte mouw gekocht (in bedrijfskleuren) en borduur ik zelf wel het logo erop. Op de rug wil ik een grote van 15x15 dus die mag mijn moeder doen!

Marinke: ik heb sinds kort ook een Pfaff. De 1475 CD. Door het ingebouwde IDT is dat een ideale machine voor het quilten. Toen kon je er een borduurmodule bij kopen (heeft die vrouw ook gedaan) en met die module kun je zelf patronen ontwerpen. Wel superluxe hoor!!!