[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:22

fenja schreef:
Hallo ik ben bezig met leren haken. Nu kan ik helaas nog geen patronen lezen. Ik heb echter een ontzettend leuk project gevonden. Is er iemand die mij kan uitleggen of een duidelijke beschrijving kan maken hoe ik deze sjaal kan haken? Dubbele stokjes, stokjes ,vasten en losse weet ik hoe ik moet haken echter een patroon volgen van een tekening lukt mij niet. Wie wil er zo lief zijn en het opschrijven per ronde. Alvast ontzettend bedankt. Groetjes yvette

Ik was vannacht de link vergeten er bij te plaatsen
http://sheruknitting.com/patterns/item/ ... del-8.html

Essie73
Moderator Algemeen

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:18

Iemand zo even op afstand leren haken is geen doen. Ik heb het geleerd via youtube.
http://www.wolplein.nl/leren-haken Misschien heb je iets aan deze link. Hier word alles stap voor stap met beeld uitgelegt.
Succes en heel veel haakplezier

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:56

fenja schreef:
fenja schreef:
Hallo ik ben bezig met leren haken. Nu kan ik helaas nog geen patronen lezen. Ik heb echter een ontzettend leuk project gevonden. Is er iemand die mij kan uitleggen of een duidelijke beschrijving kan maken hoe ik deze sjaal kan haken? Dubbele stokjes, stokjes ,vasten en losse weet ik hoe ik moet haken echter een patroon volgen van een tekening lukt mij niet. Wie wil er zo lief zijn en het opschrijven per ronde. Alvast ontzettend bedankt. Groetjes yvette

Ik was vannacht de link vergeten er bij te plaatsen
http://sheruknitting.com/patterns/item/ ... del-8.html

Ik zou een ander patroon zoeken als ik jou was. Vanaf een Youtubefilmpje waarbij je moet proberen dat schema te ontcijferen is geen doen, helemaal als je geen of weinig ervaring hebt.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:07

Normaal had ik met alle liefde geholpen, maar zit helaas in een te drukke periode.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:48

Ohhh ik heb je bericht helemaal verkeerd gelezen :D Je kunt al haken _O- Dacht werkelijk dat je vraag was of iemand je hier kon leren haken haha.
Prachtige sjaal/omslagdoek, maar ondanks dat ik best patronen kan lezen vind ik deze ook lastig hoor. Erg onduidelijk. Heb geprobeerd een screenshot te maken, maar dan word het nog onduidelijker

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:11

Ik ben bezig met mijn eerste knuffeltje haken. Een octopus van Drops. Nu heb ik het lijfje al gehaakt, moet het nog opvullen, maar het is totaal niet rond! Je ziet duidelijk waar ik een nieuwe toer ben begonnen (eindigen met 1 hv en dan 1 l) maar er zitten ook wat uitstulpingen aan. Trekt dit nog bij als ik het opvul? Of heeft iemand tips om dit wat mooier te krijgen?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:27

Bij rond haken sluit je de toer volgens mij eigenlijk nooit met een hv.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:51

Goldie schreef:
Bij rond haken sluit je de toer volgens mij eigenlijk nooit met een hv.

Kan wel hoor.
Je kan rond 'door' blijven haken en je toeren niet sluiten. Of je kan elke toer sluiten. Nadeel is dat je dit vaak ziet, voordeel is dat je bijvoorbeeld bij kleurwisselingen de steken recht boven elkaar komen terwijl bij rond haken dit altijd iets verschuift.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:53

Miriam91 schreef:
Ik ben bezig met mijn eerste knuffeltje haken. Een octopus van Drops. Nu heb ik het lijfje al gehaakt, moet het nog opvullen, maar het is totaal niet rond! Je ziet duidelijk waar ik een nieuwe toer ben begonnen (eindigen met 1 hv en dan 1 l) maar er zitten ook wat uitstulpingen aan. Trekt dit nog bij als ik het opvul? Of heeft iemand tips om dit wat mooier te krijgen?

Hangt er vanaf in hoeverre het je stoort, maar anders zou ik het uithalen en opnieuw beginnen. En dan zou ik de halve vaste en de losse overslaan (natuurlijk kàn het wel, maar bij amigurumi achtige projecten wordt dit nagenoeg nooit gedaan, wat Goldie ook zegt). Wat je dan doet (zonder halve vast en losse) is in een spiraal haken, ipv ronde bovenop ronde. Kan wel zijn dat de vorm daardoor iets anders wordt.
Wat betreft uitstulpingen, weet je zeker dat je niet per ongeluk een meerdering (of mindering) hebt gedaan? Wat ook kan is dat je steken niet 100% gelijkmatig zijn, dat kun je alleen oplossen door veel te haken, dan gaat dat vanzelf beter. En goed kijken naar hoe je de draad en naald vasthoudt, zodat je "spanning" (van je draad vooral) zo gelijkmatig mogelijk is.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:07

Iemand een idee.

Ik ben bezig met een kindervestje. Nu heb ik 4 losse gemaakt om de mouwen te vormen (mouwen worden apart gemaakt. De volgende toer is alleen maar stokjes. Moet ik dan ook stokjes in die 4 losse maken of die overslaan?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:44

Kun je een stuk van het patroon plaatsen?

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:06

Ik ben er al uit. Moest toch stokjes in de losse doen :D

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:08

Toppie!

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:01

Eindelijk en dan ook echt eindelijk is hij klaar. Dik een jaar over gedaan en moest echt huilen van blijdschap dat hij klaar was.

Afbeelding

Afbeelding

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:30

Lekker fleurig!! :)

Vanmorgen begonnen aan het babyvestje en hem een half uur geleden voltooid!! :D

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:35

Nerwen schreef:
Miriam91 schreef:

Hangt er vanaf in hoeverre het je stoort, maar anders zou ik het uithalen en opnieuw beginnen. En dan zou ik de halve vaste en de losse overslaan (natuurlijk kàn het wel, maar bij amigurumi achtige projecten wordt dit nagenoeg nooit gedaan, wat Goldie ook zegt). Wat je dan doet (zonder halve vast en losse) is in een spiraal haken, ipv ronde bovenop ronde. Kan wel zijn dat de vorm daardoor iets anders wordt.
Wat betreft uitstulpingen, weet je zeker dat je niet per ongeluk een meerdering (of mindering) hebt gedaan? Wat ook kan is dat je steken niet 100% gelijkmatig zijn, dat kun je alleen oplossen door veel te haken, dan gaat dat vanzelf beter. En goed kijken naar hoe je de draad en naald vasthoudt, zodat je "spanning" (van je draad vooral) zo gelijkmatig mogelijk is.

Volgens mij heb ik de meer-minderingen goed gedaan. Maar jullie zeggen dus gewoon doorhaken met vaste?
Het is dit patroon overigens:
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 13&d_id=27
Daar staat toch sluiten met hv en l of heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:49

Kiimm_ schreef:

Foto! Haakt lekker weg he?

Deugnietje mooi!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:12

Miriam91 schreef:
Volgens mij heb ik de meer-minderingen goed gedaan. Maar jullie zeggen dus gewoon doorhaken met vaste?
Het is dit patroon overigens:
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 13&d_id=27
Daar staat toch sluiten met hv en l of heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd?

Nee, dat heb je goed, ik zou alleen dus de volgende keer de halve vaste en de losse overslaan aan het eind van een toer. Aan het eind van de toer waar je mee bezig bent, gewoon doorgaan met de volgende toer dus. Niks extra's doen verder.

Ik snap in dat patroon het doel niet van de halve vaste en de losse, maar Drops patronen zijn wel vaker wat vreemd :=.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:22

Fijn dat ik daar nu pas achter kom :P Ik denk dat ik alles ga uithalen, het ziet er echt niet uit zo! Dus, voorlopig nog geen foto's van mij

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:25

BloemBloem schreef:
Kiimm_ schreef:

Foto! Haakt lekker weg he?

Deugnietje mooi!

Afbeelding

En deze gisteren af gemaakt :)
Afbeelding

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:48

Heel mooi gemaakt!

Ik zou alleen een ander lint halen voor het vest :o

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:54

BloemBloem schreef:
Heel mooi gemaakt!

Ja? Wat voor dan?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:31

Jemig, ik kom echt nergens aan toe. Waar halen jullie de tijd vandaan! Wat een gave dingen allemaal weer zeg!!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:14

Prachtig Kiimm en Deugnietje.

Ik heb deze omslagdoek gemaakt. Voor schoonmama, die er erg blij mee is

Afbeelding

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 07:25

Kiimm_ schreef:
BloemBloem schreef:
Heel mooi gemaakt!

Ja? Wat voor dan?

Ik zou voor mint gaan denk dat die kleur minder vloekt.