Miriam91 schreef:Ik ben bezig met mijn eerste knuffeltje haken. Een octopus van Drops. Nu heb ik het lijfje al gehaakt, moet het nog opvullen, maar het is totaal niet rond! Je ziet duidelijk waar ik een nieuwe toer ben begonnen (eindigen met 1 hv en dan 1 l) maar er zitten ook wat uitstulpingen aan. Trekt dit nog bij als ik het opvul? Of heeft iemand tips om dit wat mooier te krijgen?
Hangt er vanaf in hoeverre het je stoort, maar anders zou ik het uithalen en opnieuw beginnen. En dan zou ik de halve vaste en de losse overslaan (natuurlijk kàn het wel, maar bij amigurumi achtige projecten wordt dit nagenoeg nooit gedaan, wat Goldie ook zegt). Wat je dan doet (zonder halve vast en losse) is in een spiraal haken, ipv ronde bovenop ronde. Kan wel zijn dat de vorm daardoor iets anders wordt.
Wat betreft uitstulpingen, weet je zeker dat je niet per ongeluk een meerdering (of mindering) hebt gedaan? Wat ook kan is dat je steken niet 100% gelijkmatig zijn, dat kun je alleen oplossen door veel te haken, dan gaat dat vanzelf beter. En goed kijken naar hoe je de draad en naald vasthoudt, zodat je "spanning" (van je draad vooral) zo gelijkmatig mogelijk is.