[SCH] Schilderen op nummer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [SCH] Schilderen op nummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:58

Lekker, haha.
Wat gaat het worden?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:58

Ik hoop :+ olifanten.

Ik had vorige keer een Schipper maar dit was een Ali-Express kadootje. Ik heb gisteren letterlijk een kwast doormidden gebroken _O- Per ongeluk, niet uit woede.
Wat me vooral opvalt, de verf is dik en mengt bijna niet, ook niet met water. Dat is heel vreemd. Maar, desondanks leuk tijdverdrijf.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 01:00

Mijn paint works adelaar is binnen. Net de eerste vakjes zitten verven en kan inderdaad wel merken dat de kwaliteit echt anders is. Mooie dunne verf, maar wel goed dekkend pigment. De hoeveelheid verf lijkt ook meer dan voldoende.

Maar... ik zeg lijkt, want ik heb geen ervaring met mengen. Zit er meer dan genoeg verf bij? Of moet je toch wel wat zuinig zijn wat betreft het mengen?

Ik heb een hele hoop oude potjes leeggemaakt. Dus zat eigenlijk te denken om daarin te mengen, maar weet niet goed hoe zuinig ik moet zijn.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 06:24

Shiloh schreef:
Mijn paint works adelaar is binnen. Net de eerste vakjes zitten verven en kan inderdaad wel merken dat de kwaliteit echt anders is. Mooie dunne verf, maar wel goed dekkend pigment. De hoeveelheid verf lijkt ook meer dan voldoende.

Ik heb nog nooit verf tekort gehad bij PaintWorks. En ik heb over de jaren er heel veel gemaakt!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:40

Moet je altijd mengen bij Paintworks of niet? Hoe kan je dat zien? Op Amazon lijk het er niet bij te staan.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:19

Katyatje schreef:
Moet je altijd mengen bij Paintworks of niet? Hoe kan je dat zien? Op Amazon lijk het er niet bij te staan.

PW is standaard een aantal kleuren normaal en een aantal mengen. Ik vind het altijd erg leuk om te doen. Je maakt er o.a. ontzettend mooie en subtiele kleurovergangen mee, en het is heel simpel, zolang je een paar basisregels onthoudt bij mengen van kleuren: durf te experimenteren (je hebt echt genoeg verf) en begin standaard met meer van de lichtere kleur dan de donkerdere waarmee je mengt!

Point to fact dat het echt niet moeilijk is, en heel mooi wordt, mijn avatar, en dat was zelfs de allereerste PbN die ik deed, kiddie Ravensburgers uit de jaren 80 met olieverf niet meegeteld.

Ik heb nog een tweede exemplaar ervan opgedoken on-line een paar jaar geleden, als ik hem nu zou maken zou hij nog beter worden.
Maar dat komt ook omdat ik tegenwoordig veel betere kwastjes heb en beter precies op de lijnen kan schilderen, practice makes perfect. Ooit... *\o/*

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:35

Inderdaad paint works geeft echt meer dan genoeg verf.
Ik mix altijd beetje op het oog. Dan vergelijk ik de gemixte kleur met de doos en pas evt nog aan.

Ik heb tot nu toe vooral natuur schilderijen gedaan, dus dan hoeven die lijntjes eigenlijk totaal niet precies :+ bij strakke huizen enzo is dat natuurlijk anders.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:55

Dispar_Vulgo schreef:
dus dan hoeven die lijntjes eigenlijk totaal niet precies :+ bij strakke huizen enzo is dat natuurlijk anders.

Niets hoeft, maar ik heb wel eens een close-up foto gemaakt van dat paard, en dan zie ik dat ik dus niet eens op of over de lijntjes schilderde, maar vaak ertegenaan (!). En dan zie je het lijntje dus gewoon nog zitten. Okay, alleen als je met je neus erop gaat zitten natuurlijk, maar toch. Ik weet dat het crap is, en dat het dus altijd beter kan. Someday... :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:58

Goed om te weten! Dank! Nog geen tijd gehad er echt aan te beginnen. Maar dat komt nog wel

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:00

Dallista schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
dus dan hoeven die lijntjes eigenlijk totaal niet precies :+ bij strakke huizen enzo is dat natuurlijk anders.

Niets hoeft, maar ik heb wel eens een close-up foto gemaakt van dat paard, en dan zie ik dat ik dus niet eens op of over de lijntjes schilderde, maar vaak ertegenaan (!). En dan zie je het lijntje dus gewoon nog zitten. Okay, alleen als je met je neus erop gaat zitten natuurlijk, maar toch. Ik weet dat het crap is, en dat het dus altijd beter kan. Someday... :D

Hahaha ja mee eens!
Ik schilder altijd de ene kleur over het lijntje en de andere kleur schilder ik weer terug op (ongeveer) het lijntje. Dan dekt het lijntje ook beter

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:53

In het begin schilderde ik ook binnen de lijntjes :P Ben nu een aantal kleuren verder en heb geleerd om op de lijnen te schilderen inderdaad.

Ik heb dit weekend en vandaag nog een keer wat kunnen schilderen. Vandaag 2 uur aan een stuk. Ik kijk er scheel van :+ maar het begint eindelijk op iets te lijken!

Afbeelding

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:04

Oh, prachtig wordt ‘ie!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:06

Owww, ik ga denk ook echt eens beginnen met de mijne.. Eerst even zien dat ik m recht krijg zonder strijkmachine :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:14

Dispar_Vulgo schreef:
Ik schilder altijd de ene kleur over het lijntje en de andere kleur schilder ik weer terug op (ongeveer) het lijntje. Dan dekt het lijntje ook beter

Zo doe ik het ook inderdaad. Komt eigenlijk altijd wel goed uit zo.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:34

wendy1987 schreef:
Owww, ik ga denk ook echt eens beginnen met de mijne.. Eerst even zien dat ik m recht krijg zonder strijkmachine :')

De Grote Bosatlas doet wonderen :))

Ik verbaas me steeds meer over mijn AliExpress-pbn. De kleuren op het voorbeeldje zijn niet per se de kleuren die ik schilder :') Een blauw vakje op het voorbeeld dat ik knalpaars moet schilderen bijvoorbeeld. Wordt leuk. :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:14

Hebben jullie nog tips voor dat droog borstelen wat je bij de eagle moet doen? Het wordt niet bepaald mooi :(

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:45

Het is vooral een kwestie van proberen. Als het mislukt kun je er gewoon met de oorspronkelijke kleur overheen en zie je er niks meer van, dat is het voordeel.
Anyway.
Ik vind het moeilijk uit te leggen.
Ik ga vaak wat stippend over de lijn tussen de 2 kleuren heen, zodat je geen strakke lijn meer hebt. En dan hoe verder je het andere vlak in gaat hoe droger je de verf laat worden zeg maar, zodat het steeds minder dekt. Ik zal het bij de kolibri wel op de foto gaat zetten hoe ik het doe, maar dan moet je nog 'even' geduld hebben :')

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:13

Zou iemand nog wat verduidelijking kunnen geven over het mengen bij Paintworks? Hoeveel kleuren moet je mengen ongeveer? Zitten er extra lege potjes bij? En hoe doe je dat precies?

Ik heb binnenkort nood aan iets nieuw en het mengen schrikt me een beetje af. Maar ik heb wel al erg mooie dingen gezien van Paintworks. Dus als het meevalt en niet te veel prutsen is overweeg ik het wel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:42

Er zitten geen extra lege potjes bij. Je kunt alles gebruiken om in te mengen, ik werk altijd met kleine red solo cups (shotformaat plastic bekers).
Je moet ongeveer de helft mengen denk ik. Stelt echt niks voor, niks om je zorgen over te maken.

Ik meng meestal gewoon met 2 gelijke delen van elke kleur die gemengd moet worden (maximaal 2 kleuren per mengsel). Met mengen van heel licht en heel donker pas ik het daarna vaak nog wel even aan, maar het resultaat zie je gauw genoeg tijdens het mengen.
Ik gebruik gewoon mijn kwast en neem een lompe hoeveelheid die ik dan onderin mijn mini bekertje afveeg. Dat keer 2 en dan voor elke kleur. Daarna mengen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:54

Ik heb potjes van oude projecten open laten staan zodat ze uitdrogen en daar de verf uitgehaald. Ik gebruik die nu, zodat ik die gewoon dicht kan doen als ik nog over heb.

Als je een close up van die kolibrie wilt maken heeel graag Judith!

Weet zelf verder nog niet zo wat ik van de PaintWorks vind. Verf nu al zo lang van die neppe dat ik de paintworks veel te nat vind. Ik ben gewend aan wat dikkere verf. Daardoor heb ik uiteindelijk toch het gevoel vaker over hetzelfde stuk te moeten. Vooral bij de donkerdere kleuren.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 29-03-21 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:54

Komt goed, maar wel flink geduld hebben. Ik ga niet zo hard ;)

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:39

Shiloh schreef:
Weet zelf verder nog niet zo wat ik van de PaintWorks vind. Verf nu al zo lang van die neppe dat ik de paintworks veel te nat vind. Ik ben gewend aan wat dikkere verf. Daardoor heb ik uiteindelijk toch het gevoel vaker over hetzelfde stuk te moeten. Vooral bij de donkerdere kleuren.

Laat me raden; zeker nog nooit een Royal & Langnickel gemaakt. :D :D :D
Ik heb nooit problemen met PW verf. Die pakt erg goed, vind ik. Vind die van bv Schipper juist wat, uhm... lomper? Dikker is wat lastiger om echt heel gedetailleerd mee te schilderen. Maar aangezien Schipper meestal die details niet heeft, gaat het verder prima.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:55

De neppe moet je met name bij geel/oranje/rood vaker eroverheen omdat die niet zoveel pigment hebben dat ze de letters dekken. Alle andere kleuren zijn een stuk dikker, maar ik vind dat juist fijn. Je krijgt een mooi laagje op het doek. En kwa detail vind ik het ook prettig met weinig op de kwast kan ik heel precies dunne lijntjes doen. Bij de PW is de verf heel dun, waardoor je vlekkerigheid krijgt bij de eerste laag op basis van hoe nat het op sommige plekken is. Ook heb ik voor mijn gevoel minder controle over hoeveel verf ik op de kwast hebt, omdat de nattigheid de hele kwast in trekt en bij contact met papier er helemaal uit komt als een druppel bijna.

Lastig uit te leggen.

Ik haal er nu steeds maar een beetje uit en leg ik op een plastic paletje en laat ik het een beetje opdrogen tot het iets dikker word. Vind het gewoon nét te waterig.

Ik denk dat het maar net is wat je gewend bent, mijn hele “techniek” is gebaseerd op dikkere verf.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 02:38

Huidige stand kolibrie:

Afbeelding

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:58

Schiet al lekker op! Zie bij jou dat je toch ook hetzelfde effect als ik heb. Geen mooie egale dekking door de nattigheid maar ook behoorlijk vlekkerig.