[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:46

ik ben het niet met je eens Nikky_Jimmy Bloos door te gaan gummen ipv lichte plekken over te laten wordt een tekening doffer. Je moet juist durven om plekken wit te laten Ja daar krijgt een tekening zijn levendigheid door.. dat zie je ook een beetje bij de tekening die je post, het wordt dan een beetje een vlak zeg maar..

maar goed, dat is mijn bescheiden mening Lachen

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:18

deels mee eens kjoetie. maar highlights in een hoofdstel doe ik altijd met kneedgum, eventueel zacht wat bijkleuren als t té wordt. ook in manen, maar voor het lijf teken ik gewoon licht in zonder kneedgum hulp.

iedereen werkt op zn eigen manier, met verschillende tips kun je gaan experimenteren en kijken wat je zelf fijn vindt, alleen maar handig toch? Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:38

dat is zeker waar Lachen Maar het dichtkleuren van een tekening is één van de meest gemaakte fouten. Ik heb al tekeningen vernaggelt gewoon doordat ik niet genoeg wit durfde te laten. Dat moet je ook gewoon leren Lachen. Kneedgum is in mijn ogen beetje hetzelfde als het wrijven in potloodtekeningen.. kan een leuk effect geven, maar als je echt wilt knallen werkt het niet. Ik weet niet zo goed hoe ik het anders kan formuleren, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel Lachen

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 07:30

kjoetie schreef:
ik ben het niet met je eens Nikky_Jimmy Bloos door te gaan gummen ipv lichte plekken over te laten wordt een tekening doffer. Je moet juist durven om plekken wit te laten Ja daar krijgt een tekening zijn levendigheid door.. dat zie je ook een beetje bij de tekening die je post, het wordt dan een beetje een vlak zeg maar..

maar goed, dat is mijn bescheiden mening Lachen

Nee ik gum het geheel totdat het weer wit is, en doordat het doffe weg is. snabbie? Knipoog daarna teken ik er weer haren overheen/

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:12

Ik vind het ook minder om het met kneedgum weg te werken, omdta ik dat niet zo goed kan (denk aan gekreukte tekeningen, niet meer weg te krijgen vlekken, te veel gegumd en dan kun je niet meer mooi bij tekenen)

Maar das mijn mening Knipoog

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:10

Ik hou van mijn kneedgum *LOL* Nog geen problemen mee gehad.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:45

Het is ook niet de bedoeling dat je als een wilde gaat lopen gummen Knipoog Ik teken op boards, dus ik heb geen last van kreukels.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 14:34

ik ben verliefd op mijn kneedgum Ja

In elk geval vind ik het prima werken, alhoewel ik liever gewoon helemaal niet gum. Vind ik het soms nodig om wat accenten toch maar weer beter aan te geven. Af en toe....

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 07:31

Persoonlijk ben ik anti-gum en anti-kneedgum.
Ik zie er meer in als ook bij realistisch werk gewoon een heleboel flinterdunne laagjes over elkaar worden gezet, waarbij de nieuwe lagen steeds de foutjes van de laag ervoor corrigeren. Zo komt er meer leven en diepte in een tekening en alle tekeningen die ik heb gezien waarbij je denkt Wow! zijn op die manier opgezet. Bij de laatste lagen worden pas de donkere accenten aangegeven. Zelf heb ik meestal geen geduld daarvoor, maar het geeft wel de beste resultaten.
Ik ben nog een topic gestart waarbij iedereen kan laten zien hoe ze vroeger tekenden en hoe ze nu veranderd zijn. Ik hoop dat jullie allemaal posten!!!:
viewtopic.php?f=149&t=645990&hilit=

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:03

bedoel je al die lagen ook met gewoon potlood?
(heb je misschien een voorbeeld? Bloos)

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:08

Butterfly14 schreef:
bedoel je al die lagen ook met gewoon potlood?
(heb je misschien een voorbeeld? Bloos)

Ja Oneilltje heeft gelijk alhoewel ik moet zeggen dat ik mijn onderwerp nooit van te voren al geheel inkleur (1ste laag) maar stukje voor stukje en soms letterlijk centimeter voor centimeter.
voorbeeld: http://www.freewebs.com/iedee-art/stapvoorstap.htm
of mijn nieuwe (zie onderschrift)

kneedgum moet je 'leren' gebruiken. Ik gum nooit grote vlakken met mijn kneedgum, ik gebruik hem om lichtaccenten te maken in donkere vlakken. Mijn ervaring is als je grafiet heel donker op het papier gezet hebt krijg je het er met normale gum al niet meer af maar met kneedgum al helemaal niet. Ook is kneedgum handig als je maar een heel klein randje van lichtere delen af moet halen doordat je hem in alle vormen kunt kneden. En niet geheel onbelangrijk kneedgum werkt ook bij kleurpotlood en pastel!
Helemaal zonder gum werken is een Utopie vrees ik met potlood... ook ik gum er soms op los vooral bij een eerste schets (die ik altijd met een HB potloodje heel lichtjes opzet).

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:36

heel erg bedankt! Ja
mooie tekening en een goed voorbeeld Knipoog

en gebruik je dan voor iedere laag een zachter (B is toch zachter?) potlood?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 18:37

B is zachter ja. H is harder.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:39

dan had ik het toch goed in m'n hoofd Knipoog ging opeens twijfelen.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:19

Ik ga hier ook maar is kijken.. Lachen
Ik wil ook leren tekenen.. Tong uitsteken

Nu staat dit topic bij: Eigen berichten..Haha!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 14:46

@ Rivanalover, begin vanaf pagina 1 te lezen. Daar leer je veel van Ja o, en ook van het taxatie toppic. Ook gewoon lekker vanaf pagina 1 beetje doorbladeren. Staan soms goede tips/discussies in.

Vladeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:20

Waarom is vegen zó fout? Ik vind dat je daardoor hele mooie effecten krijgt. Maar mn teken leraar word dan altijd heel boos Haha!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:25

Vladeli schreef:
Waarom is vegen zó fout? Ik vind dat je daardoor hele mooie effecten krijgt. Maar mn teken leraar word dan altijd heel boos Haha!

Bloos idd mijn tekenlerares word dan ook half gek Clown en mijn cijfer gaat dan ook richting beneden. Geen idee eigelijk misschien omdat je een mooier effect kan krijgen zonder Knipoog altans vindt ik.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:55

Heeft iemand ervaring met wateroplosbare grafietpotloden? Ik zou daar graag voorbeelden mee zien.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:36

wouw cool dat is nieuw voor mij, nog nooit van gehoord Knipoog

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:55

Ze tekenen als gewoon grafietpotlood (eigen ervaring had verkeerde gepakt) met dat verschil dat je het dus als aquarel kunt gebruiken en volgens mij ook in combinatie met

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 23:03

heb je er een voorbeeld van Lon?

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:36

vond bij het kopen ervan al zo raar dat er papier omheen zat, thuis op papier gekrabbelt, toen toch nog maar eens goed naar de tekst op het papier wat eromheen zat gekeken en tja.. ik heb ze geruild, met aquarel heb ik niks (nog) en ik wilde gewone grafiet hebben...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:32

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 07:38

WAUWIE!!!!!!!!!!! Kwijl
Echt in een woord geweldig!!! Zo realistisch, geen foutje in de verhouding.. OK dan!

Die tekenwerken zien eruit als een sepiafoto... Nagelbijten / Gniffelen prachtig gewoon!