[TEK]Inktober 2020

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaravdW

Berichten: 965
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:54

Dig
Afbeelding

Buddy


Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:02

Ibbel schreef:
Wees blij dat je 'm niet combineert met Supernova :))

_O- Ik heb eentje maar ik zit nu al in de knoop er mee. _O- _O-
Is er geen groep ie novastar oid noemt? Of een liedje?

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:09

Je bent warm {:}

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK]Inktober 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:10

Oh Barbara, wat is buddy lief!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:24

Ibbel schreef:
Je bent warm {:}

:))

En gefrustreerd. _O-

BarbaravdW

Berichten: 965
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:55

Ibbel schreef:
Oh Barbara, wat is buddy lief!


Tnx :D

Ik dacht aan supermassive black hole qua liedje :)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [TEK]Inktober 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:29

Ik ben ook weer begonnen, geen idee of ik het nog afkrijg tegen 31 oktober :+
Zal straks/vanavond nog eens foto's maken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:17

Afbeelding
Hide. Moet even flink wennen aan de inkt markers die ik getest heb. :=

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK]Inktober 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:01

Hide and repose - shamelessly copied from R.C. Gorman :))

Afbeelding

Beter goed gejat dan slecht bedacht :D

Ben bezig met die van vandaag, de supernova muziek. Begint een beetje te worden zoals ik in gedachten had, valt me niet tegen :))

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:05

Mijn dag 27
Afbeelding

En de laatste paar dagen verder met een gekneusde duim aan mijn rechterhand (ben rechts) aangezien ik gisteren 5 seconden onoplettend was en dom waardoor op een of andere manier de musketon in mijn duim gekomen is. := en dan heb ik geluk dat Rêve per direct stil stond zodra ik ‘Rêve! Ho meiske!’ Zei. :=
Anders had ik op spoed gezeten denk ik. :=

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:21

En mijn dag 27...
Afbeelding

behoeft wat uitleg :+

In België wordt jaarlijk de Supernova-prijs uitgereikt voor het beste nieuwe kamermuziekensemble.
Kamermuziek is voor mij een beetje synoniem met het Forellenkwintet van Schubert. Mijn ouders draaiden 'm grijs in mijn jeugd.

Dus ik heb 5 forellen het forellenkwintet laten spelen. Als dát geen supernova ensemble is weet ik het niet meer :D

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK]Inktober 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:27

Je violiniste is fijntjes Ayasha. Alleen heb ik het gevoel dat de viool recht onder de mond zit? Bij een rechtshandige speler zit de viool links tussen kaak en schouder - anders wordt het nogal lastig met je linkerhand de snaren te bedienen :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK]Inktober 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:33

https://assets.classicfm.com/2014/34/th ... view-0.jpg
Dit is de referentie foto, ik kwam sowieso erg in de knoei met de viool. := Ik kreeg op één of andere manier maar niet uit gedokterd hoe ik hem moest schaduwen. :x Daarom dat ik gisteren zei dat ik al vast liep. :') Ik zie nu wel dingen die ik anders had moeten doen maar nog steeds niet alles.

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK]Inktober 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:38


Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:39

Die ken ik idd ook, Die wat ik getekend heb lijkt hem meer op de sleutelbeenderen te laten rusten, tenminste, die indruk kreeg ik van de foto. Maar heb haar ook iets te schuin naar achteren laten hellen denk ik. :o

Wellicht is zij bij nader inzien niet iemand die echt speelt maar gewoon een model. Waardoor de speelhouding dus ook niet geheel correct is?
De foto triggerde mij omwille van de beweging in het haar. :o

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK]Inktober 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:47

Viool rust nergens op, dat is het gekke. Ze drukt 'm onder tegen haar kin, maar (dat kan je zien aan het licht op haar borst) hij steunt verder nergens.
Ik zou het dan wel weer raar vinden dat classicfm een modellenfoto gebruikt ipv een (bekende) violiniste, maar als ik naar haar linkerhand kijk heb ik het idee dat de vingerzetting ook nergens op slaat :))

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK]Inktober 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:53

De vingerzetting kwam ik ook mee in de knoei aan haar rechterhand trouwens (wat ook te zien is.) want ik snapte niet goed hoe ze dat ding kon vast houden. :o
Links ken ik niet voldoende van om dat te zien. Maar kan je een viool zo houden zonder dat ie ergens een steunpunt heeft?

Hij was iig wel leuk om te doen, uitdagend (heb er echt verschillende uren over gedaan omdat ik flink moest kijken hoe het moest komen :') )maar wel leuk. Ik houd best van vioolmuziek dus ja... Piano was ook een optie maar dat plaatje kreeg ik in mijn hoofd niet goed zoals ik wilde. En een muzieknoot of koptelefoon wilde ik niet. :')

We zijn op het punt gekomen dat als ik bij mijn fysio zit (waar ik dus altijd aan het schetsen ben) dat ie inmiddels zodra hij me binnen roept zegt "mag ik zien?" _O-

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:01

Ayasha schreef:
De vingerzetting kwam ik ook mee in de knoei aan haar rechterhand trouwens (wat ook te zien is.) want ik snapte niet goed hoe ze dat ding kon vast houden. :o
Links ken ik niet voldoende van om dat te zien. Maar kan je een viool zo houden zonder dat ie ergens een steunpunt heeft?


Nee, je kunt een viool niet zo vasthouden zonder dat-ie steunt. je kunt 'm wél vasthouden zonder dat je je handen gebruikt (door 'm tussen kaak en schouder te klemmen).

Rechterhand houdt de strijkstok heel losjes vast met de duim onder/naar je toe en de vier vingers naast elkaar bovenop/van je af, zoals je ze getekend hebt dus.

Links wordt bij mijn weten (net als bij gitaarspelen, wat ik doe) de duim niet gebruikt, die heb je onder de hals (als tegendruk). Op de foto heeft ze haar duim op de eerste snaar, en dat 'mag' dacht ik niet.
Daarnaast vermoed ik dat ze met haar andere vingers ergens flink tussen alle noten in zit :+ Ze zit niet echt in 'derde positie' zo te zien, meer ergens op tweeënhalf :))

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK]Inktober 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:05

:= Ik vraag me af of ze hem niet in positie houdt met haar duim en "palm" (hoe noemt de aanzet van je duim? :') ).
Zoals obers in dure restaurants officieel eigenlijk ook de borden moeten vast houden? (bordranden steunen dan ook op dat "aanzetje" van je duim.)
Een viool is relatief licht toch?
Dat zou ook verklaren waarom de duim "op" de snaar ligt. Als je hem daar tussen wil klemmen moet je duim nl wel ergens enige tegendruk geven.

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK]Inktober 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:10

De muis van de duim ;)

Daarmee tilt ze 'm inderdaad op om 'm van haar borst af te houden.
Het speelt alleen van geen kanten, want je moet vrij veel druk naar beneden uitoefenen op de snaren met je linkerhand én je drukt naar beneden met je strijkstok.

En ook al tilt ze de viool op met haar linkerhand, dan nog mag die duim niet op de snaar liggen. Als je een toon wilt spelen op de onderste snaar doe je dat met je wijsvinger.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK]Inktober 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:15

Ik snap het. :) Vreemd dan inderdaad. Dat had ik dus allemaal niet gezien aangezien ik zelf nooit een instrument gespeeld heb. (waar ik nu wel enigszins spijt van heb maar goed, er zijn wel meer dingen waar ik spijt van heb. :+).

Ik vind jouw mix overigens wel geslaagd. Even tussendoor. :D
Waarom heb je eigenlijk beslist om prompts te combineren?
En welke lijst gebruik je?

Mijn boekje is nog niet vol en als inktober klaar is wil ik in dit boekje gewoon verder met inkt en dan echt met prompts werken want ik merk wel dat ik veel meer "out of the box" ga denken met de prompts. Meer dingen teken die ik normaal nooit zou tekenen.

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK]Inktober 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:22

Tja, waarom heb ik dat gedaan, geen idee eigenlijk, maar het helpt me meestal dus wel om een richting in te denken. Sommige prompts zijn erg breed, en als ik er dan twee moet samenvoegen beperkt dat de breedte en geeft het een beetje een denkrichting. Ik mix inktober met drawtober.

En ik ben het helemaal met je eens, werken op prompts maakt dat je andere dingen tekent en andere technieken gebruikt dan je eigen veilige 'in the box' werkwijze. Ik zit nu dus expres een beetje cartoonesk te tekenen, juist omdat ik dat niet kan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK]Inktober 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:28

Vind het je goed lukken om het niet te kunnen! :D
Over vier dagen is inktober om. Dan ga ik een zwart gat hebben. _O-

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK]Inktober 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:04

Dan gaan we toch weer verder net als vorig jaar met een nieuwe maandchallenge?

_roodvos_

Berichten: 1319
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:07

Ondanks dat ie niet helemaal klopt vind ik je viool mooi geworden Ayasha, mooie uitsnede en de glans op het instrument vind ik ook goed gelukt. Het geheel is een sterk beeld, zeg maar.

Van die referentiefoto krijg ik (als voormalig vioolspeler) wel spontaan de neiging om dat ding vast te pakken en naar de juiste kant van haar gezicht te duwen :') Aan de hand van die foto ben ik wel een rondje gaan googlen en blijkbaar is de schoudersteun een relatief late uitvinding en kan je de viool ook bespelen zonder, en dan moet je inderdaad, zoals Ibbel zegt, de viool grotendeels omhoog houden met je linkerhand.
Het lijkt me dan alleen dat ook zonder schoudersteun de viool nog steeds op je schouder rust (maar dan zonder steun ertussen) en niet in de lucht zweeft maar wel tegen je kin aangeplakt zit zoals op deze foto. Tenzij ze misschien de viool aan haar kin gelijmd heeft, dat zou het wel verklaren :P