[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:34

@tepeva: gewoon even het bestand op een harde schijf zetten en op een andere pc zetten dus?

en dat denk ik ook helaas quebelle, en ik was echt bijna klaar met de edit _-:(

edit: ga ik even proberen!

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:38

??? :') :')
Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:12

JustMyZtje schreef:
@tepeva: gewoon even het bestand op een harde schijf zetten en op een andere pc zetten dus?

en dat denk ik ook helaas quebelle, en ik was echt bijna klaar met de edit _-:(

edit: ga ik even proberen!

Als de file echt corrupt is is de kans op slagen wel heel klein hoor, maar het is iets dat ik zou proberen 'voor geval dat' zeg maar, in de hoop dat die het misschien toch nog doet

Quebelle

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 14:16

Ik gebruik geen Photoshop, dus kan niet helpen. Hopelijk komt alles goed maar ik vrees ervoor :=

Ik kwam trouwens een goed voorbeeld qua watermark tegen,geintegreerd innde tekening zonder dat die stoort en toch moeilijk eruit te photoshoppen, zeker in de gekleurde versie :j

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:08

Hele gave tekenstijl die hierboven, dat wil ik nou ook kunnen... ik moest trouwens zoeken voor die handtekening, netjes weggewerkt idd

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:38

Dat is toch gewoon een handtekening.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 16:15

Inderdaad, maar geld ook als watermark (al zal deze kopieren etc niet tegenhouden, maar wel het reposten zonder creditten en art steal).

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:14

Die handtekening is echt super slim. Ik moest ook echt goed zoeken. Als je niet weet dat die er is zou je denken dat het kledingkreukels zijn. Slim bedacht. Opzich ook niet moeilijk om weg te photoshoppen maar dan moet je ze wel eerst hebben gevonden :j

Ik ben intussen ook maar weer begonnen met paardjes tekenen.
deze is van maart, moest er duidelijk weer even inkomen.
https://orig00.deviantart.net/5677/f/20 ... c5lad9.png
Daarna nog twee in april waar ik zo gauw even geen voorbeeldje van heb, en gister begonnen aan dit monster.
Afbeelding
(Voor de pose verschillende stock foto's van jello88 @deviantART bekeken)

Moet nog heel veel aan gebeuren maar ik vind het altijd van anderen wel leuk en leerzaam om de opbouw van zo'n tekening te zien, misschien vinden anderen dat ook dus hier 3 stappen van mijn opbouw. Ik begin met een zeer cryptische schets waar ik nog 1 a 2x overheen schets (in nieuwe lagen) tot ik uit kom op een gedetailleerde schets die je links ziet. Daarna teken ik in een nieuwe laag waarin ik het silhouet teken (de bruine blob in het midden) en zet ik de schets erover in een clipping mask (en nog een kopietje van de schets eronder zodat ik een idee heb van waar de manen en staart komen, anders ziet het er zo kaal uit). Bruine blob locken zodat ik enkel op die bruine blob kan tekenen en niet daarbuiten en dan langzaam aan de kleuren erop zetten.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:39

Wauw, ziet er al heel gaaf uit!! Ik vind die warme schaduwen echt een mooi effect geven. Hoe bepaal jij met welke kleur je de schaduwen (en licht effecten) doet? :)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:06

Dankjewel :D
Ik kies mijn schaduwkleuren en highlights meestal op de volgende manier (soms ga ik ook wel wat extremer dan dit qua kleuren maar dit werkt eigenlijk altijd wel) :
Afbeelding
Bovenste 3 kleurwielen zijn dezelfde kleur maar even met pijltjes aangegeven welke kant ik op ga in mijn kleurwiel.
Middelste kleurtje is mijn basiskleur, dan ga ik voor de lichtere kleuren wat meer omhoog in het kleur vierkant en wat meer richting het geel in het kleurwiel zelf.
Voor schaduwen ga ik juist de andere kant op, richting het rood met het kleurwiel en dan omlaag in het vierkant.
Voor extreme highlights zit ik dus vaak echt in het citroen geel te prutsen en vaak experimenteer ik nog wat met roze / paarse / blauwe kleuren om in de schaduwen toe te voegen voor net dat extra sfeertje.
Als je een foto pakt en met het pipetje in de foto rond klikt zie je vaak hetzelfde gebeuren. Voor de lichtere kleuren gaat het wat meer richting het geel en de schaduwkleuren gaan wat meer richting het paars/blauw, en wanneer een paardje in het gras staat zie je ook groen terug als 'reflectielicht' in de schaduwen.

Met deze 'theorie' erachter probeer ik vooral heel veel uit. Gewoon een kleurtje pakken die binnen die theorie valt en kijken hoe dat samen gaat. Je kan het ook omdraaien in je kleurwiel. Voor schaduwen juist richting het, in dit geval geel/groen gaan, en voor de highlights juist voor dat felle rood/roze gaan. Maar dat ligt er maar net aan wat het sfeertje is dat je wil creëren. Buiten in het zonnetje zit je met bovenstaand principe eigenlijk altijd goed.

Met de paint brushes van SAI kan je de basiskleuren en je nieuw gekozen kleuren heel mooi laten blenden om zo tussenkleurtjes te creëren, in photoshop en gimp kan je werken met een lage opacity/dekking van je brush en zo de kleuren erop verven. Zo krijg je ook tussenkleurtjes waarmee je kan werken. Ook gebruik ik vaak een nieuwe laag met multiply of overlay, om daar dan zo'n gek kleurtje als paars overheen te leggen en te kijken welke kleur daar uit komt. Die met het pipetje pakken en daarmee gaan verven op het paard.

Lekker warrig verhaal :') Ik hoop dat het een klein beetje duidelijk is _O-

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:53

Oh joh, interessant! Ik heb zelf gewoon een aantal kleuren (ook paars en blauw vaak) waarvan ik weet dat ze doorgaans wel werken als schaduwen, maar met highlights zit ik altijd te klungelen dus dit is echt super handig. Dankjewel!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:44

Heb de pen van mijn tablet gevonden :D

Maar probleem. Zoals eerder vermeld zijn de kleuren op de laptop zacht maar op gsm wel héél fel en de schaduwen ook erg hard.

Wat zien jullie? (Via gsm en laptop/computer)

Afbeelding

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:47

Ik zie min of meer hetzelfde op zowel telefoon als beeldscherm (alleen het geel bij de neus valt wat meer op). Zou het niet kunnen zijn door het formaat waar je het in opslaat? (jpeg, bmp of juist rgb, cmyk)? ik heb daar zelf namelijk de nodige problemen mee gehad.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:57

Ik sla als PNG op ?

Heb die even op gsm aangepast hoe ik meer in de buurt van mijn laptop kom.
Zou het dan toch aan mijn laptop liggen?

Via gsm wat bijgewerkt om meer richting de laptopkleuren te komen (via mijn gsm toch).
Afbeelding

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:21

Je laatste is wat zachter van kleur, (minder schreeuwerig zoals ik het altijd noem) bedoel daar niks verkeerds mee, de bovenste lijkt alsof het paard buiten staat op een zonnige dag, de 2e op een dag zonder zonnetje, het is beiden mooi, maar het is maar net waar je voor gaat.

Ik moet zeggen dat ik zelf af en toe ook nog loop te worstelen hoor met welk bestandstype ik het ook weer op moest slaan voor welk doel, en dan heb je ook nog websites die de kwaliteit of het bestandstype aanpassen en daarmee de kleur, zie soms door de bomen het bos ook niet meer.

Voorbeeldje:
Afbeelding
Schreeuwerig geval na upload bij bokt, opgeslagen als .jpeg + RGB.

Zoals bedoeld bij deviantart:
https://xaleah.deviantart.com/art/Howler-731020784
(.jpeg + CMYK)
Ik had hem hier ook op kunnen slaan als RGB zonder problemen met min of meer hetzelfde effect maar omdat ik hem aanbied als een print heb ik besloten dat niet te doen, al vraag ik me af of het enig nut heeft als een file uiteindelijk toch als .jpeg op een website belandt. (Misschien kan iemand hier meer toelichting over geven).

Mijn punt is in ieder geval dat de plek en de manier waarop je iets opslaat enorm veel effect kan hebben, het hoeft niet per se aan je laptop te liggen.

Wel is het een feit dat mobiele telefoons (en vaak ook laptops afhankelijk van het type scherm) veel levendigere kleuren weergeven. Das een verkooptrucje van de aanbieders, want ja, welk apparaat kies jij? Gok zo degene met de meest fancy kleurtjes. Dus ik zou zeker niet af gaan op de kleur op een mobiel, op een laptop, ligt dus aan het scherm.

Maargoed, misschien wist je dat al, je bent natuurlijk niet nieuw in de digitale wereld!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:35

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:39

Haha ik volg je (geloof ik, snap deviantart nog niet helemaal) maar vroeger waren er veel minder verschillende types beeldschermen, en hadden de mobiele telefoons niet de hoge beeldkwaliteit (en kleurintensiteit) die ze nu hebben. Ik denk(!) dat dat ook een grote factor is.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:06

Wat een verschil, bij die van Xyris zie ik bij de bokt upload versie bijna alleen maar zwart op mijn tablet en moet ik zoeken naar waar het monster begint en waar de zwarte achtergrond ophoudt, en de deviantart daarin lijken veel meer kleuren te zitten, daarin zie ik wél duidelijk het monster apart van de achtergrond.

Bij beide van jou art_ificious zie ik op mijn tablet veel zwart en kan ik moeilijk zien waar de tekening ophoudt en de achtergrond begint.

Interessant dit om te zien dit, daar ga ik bij mijn eerstvolgende tekening ook eens naar kijken

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 14:10

De Bokt upload pakt kwaliteit weg, net zoals Facebook ook doet :j

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:15

@Xyris; was dat voorbeeld dat je net plaatste niet juist CMYK en die op dA RGB? want een vriendin had laatst hetzelfde. Omdat CMYK echt voor drukwerk is en computerschermen met RGB werken. CMYK werd bij haar ook heel flets op het computerscherm terwijl RGB gewoon normaal eruit zag.

Over mobiele telefoons; die geven afbeeldingen sowieso gesatureerder en met hoger contrast weer dan ze van origine zijn. Dit is o.a. een verkoop truc van de telefoon aanbieders. Lekker felle knallende kleuren vallen in een winkel meer op en trekken meer de aandacht O:)

Ik had dat probleem met dat kleurverschil eerst ook maar dat kan ook aan photoshop liggen. Als je photoshop gebruikt, ga even naar Weergave > Instellen proef > klik op monitor RGB (View > Proof Setup > Monitor RGB in het engels), dan laat hij als het goed is de kleuren zien zoals ze op computerschermen ogv worden getoond (het verschilt alsnog vaak iets per beeldscherm maar dat hou je toch. Iedereen heeft andere beeldschermen met andere specs, maar ongeveer komt het dan overeen).
Laatst bijgewerkt door Bimmerd op 19-05-18 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:20

Bimmerd kan dat ook bij gimp?

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:26

Art_Ificious schreef:
Bimmerd kan dat ook bij gimp?

Goede vraag, ik heb GIMP nooit gebruikt (ben meteen gestart met photoshop en daarna overgegaan op SAI) dus zou het eigenlijk niet weten. Je kan wellicht kijken. Is waarschijnlijk onder hetzelfde menu kopje te vinden dan :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:47

Hmm heb photoshop CS2 even geïnstalleerd om te zien wat uw uitleg doet Bimmerd, maar helaas dan veranderd de afbeelding bijna niet.

Denk dat het aan het scherm van de laptop ligt, hoewel de foto's van mijn hond op laptop en gsm amper verschillen. Op gsm enkel íets helderdere kleuren maar niet zo een groot verschil als met de digitale tekening.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:51

ik heb deze week iets nieuws geprobeerd :) een oil painting te maken :P
vind het nog wel leuk om te doen :o

Afbeelding

Afbeelding

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:57

Ziet er leuk uit! Het lijkt voor mij wel alsof je aan de smudge tool hebt gezeten, of is dat de brush?