[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:10

Een rondje reageren:
@ SanneB: Echt hilarisch, ik schreef volgens mij in mijn reactie op jouw vorige tekening dat je echt ontwikkeling ziet in jouw gezichten, en dan plaats je nu twee aquarelgezichten die weer een hele sprong verder zijn, echt knap hoe je dat met in feite maar zo weinig kritische feedback doet. <3
De aquarels zijn mijn favoriet, maar die met de stiften is ook lekker wild.

@ Seven: Ik vind je paard nu al zoveel beter dan het model oorspronkelijk was. Ik heb altijd een beetje raar aangekeken tegen die nek en dat voorbeen bij dit model, en nu valt de nek normaal en het voorbeen is ook veel natuurlijker, het lijkt nu gewoon een soort lage Spaanse pas. Wat het oorspronkelijke model met dat voorbeen bedoelde is mij een raadsel. 8-)

@ Selina, mooi, die extra kleuren onder het zwart. Dat maakt het meteen een stuk levendiger. Dat witfluwelen randje om het neusgat vind ik ook erg geslaagd, ik zou er niet in slagen om daar vanaf te blijven en zou toch daarin gaan prutsen en het dan weer volsmeren en verpesten. Jij bent blijkbaar wat standvastiger. :D

@ Granoek; extra kleuren zien in een foto vind ik ook erg lastig. Daarom kijk ik ook niet naar wat een foto zegt (dat klopt sowieso al niet met hoe je oog dingen in werkelijkheid ziet) maar naar wat voor het schilderij/de tekening logisch is. Mijn obese barokje stond bijvoorbeeld op geelgroen gras onder een grijsblauwe lucht. Dus maak ik alle schaduwen onderop het paard grijsgroen, en alle schaduwen/reflecties aan de bovenkant blauwgrijs.Een paar pagina's terug heb ik trouwens een linkje gepost naar iemand die uitlegde hoe Copic Markers werken, op die overzichtpagina's staan ook 5 filmpjes van hoe hij een gezicht tekent en hoe je weet welke onderkleuren (groen, blauw, paars ) je voor een gezicht moet gebruiken. Ik vond het geniaal, heb dat nog nooit zo uitgelegd horen worden. Hij gaat ook niet uit van wat de foto zegt, maar van wat de mensenhuid door de dikte van de spier/vetlagen op die plek voor kleur 'hoort' te hebben. Heel erg bijzonder, dat wil ik ook eens gaan proberen. :j

@ Hondje van Seven, 8-) Hij is zo mooi pluizig, en zo mooi zacht van kleur op zijn voorhoofd. <3 Knap dat je zo'n lichaamsdeel waar zo weinig licht/donkereffecten in zitten toch zo gedetailleerd kunt krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:13

sanneb schreef:
Bedankt voor je uitlegxyzutu2. Dat je stiften daarmee vies worden had ik niet bedacht. Iets om in gedachten te houden. Zo'n blender heb ik niet, wellicht dat ik dat nog eens moet aanschaffen.

Ik weet niet precies welke lichte kleuren je hebt, maar je kunt ook een andere lichte stift omturnen tot blender, dat scheelt weer. Dus stel je hebt een heel licht grijs, dan kun je daar hetzelfde mee doen. Of als je tekening/kleurvlak warmer van kleur wordt dan kun je een hele lichte kleur geel als blender nemen (of blauw bij koelere tekeningen/kleurvlakken). Ik merkte dat het schoonvegen van de stiften nadat je ze bijgekleurd hebt redelijk goed gaat. Mijn kleurloze blender is nu weliswaar niet meer helemaal kleurloos maar een lichtblauwgrijs geworden door alles wat ik er mee heb uitgespookt, maar dat vind ik nog heel beschaafd. 8-)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:09

Bedankt voor de leuke feedback :D
De hond is in het echt zoveel mooier maar m'n mobiel weigert gewoon ze realistisch weer te geven :=

Paard is momenteel een valk nog niet klaar maar de juiste kleur begint te komen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:14

Feedback rondje

Selina
Mooi al in kleur potlood, je hebt er al mooie kleuren in zitten.
Enige tip dit ik he kan geven is maak de opzet niet te zwaar want je bent al snel verzadigd en dan kan je niets meer :D

Granouk
Wat zijn ze toch lief bij elkaar, ven lichtelijk verliefd op je mooie paarden

Sanne
Ook die is weer sterk, vreselijk knap hoe je zoveel emoties in een tekening kan plaatsen

Xyzutu
Ooo wat is hij mooi geworden, ik wil nog wel een foto dichterbij :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:52

Landschappen en ik, wij zijn geen vriendjes :')
Afbeelding

Anoniem

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:35

Ik vind je kleurgebruik anders heel mooi! <3 Ook die golvende overgang geel/roze/blauw vind ik erg goed gelukt voor de lucht. Ik zie dat jij trouwens hetzelfde probleem met de stiften had als ik met die orchidee, namelijk dat de stiften direct mengen met de kleur die je eronder deed. dus jouw meest rechtse dennenboom heeft op het gele vlak een andere kleur groen dan tegen het roze of tegen de witte sneeuw. Ik weet ook niet hoe je dat in deze situatie dan wel aan moet pakken om de kleur stabiel te krijgen? Als je eerst de boom zou tekenen en dan de zon eromheen geel zou maken dan krijg je de zon niet mooi, maar de boom over de zon heen tekenen levert een geelgroene boom op op de plek waar de zon zit. :o?
Misschien dat de zo'n boom dan niet in groen zou moeten tekenen maar in grijs/zwart zodat het geel er geen vat op heeft? Of de takjes van de boom op de plek van de zon niet met groen tekenen maar met blauw zodat dat zich vermengt tot dezelfde kleur groen? Ik zou het niet weten, voor mijn orchidee weet ik ook nog steeds geen oplossing.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:51

Ik vind hem ook mooi Telpeva
Mooi kleur gebruik en het iets translucente van de bomen vind ik juist mooi.

Hier ligt weer een schets klaar, van een klasgenoot erg spannend weer
Heb zoals nog een beetje te zien is eerst bruin geschetst en daarna wit erover heen

Afbeelding

Paard is ook klaar en afgewerkt

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:54

Oh dat was gewoon een faal van mijn kant :D ik had eerst de lucht gemaakt en daarna de boom, dat ging goed! Maar toen zei een stemmetje in mijn achterhoofd: meer geel. Dat stemmetje had ik moeten negeren, want dat is wat het groen heeft gemaakt (meerdere lagen geel over het blauw heen, ik had van tevoren al het geel moeten doen óf beter op moeten letten met meer geel toevoegen en om het blauw heen moeten tekenen, dan had het er beter uit gezien).

Later doe ik wat uitgebreider reageren op iedereen

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:57

Ohhh dat paardje is leuk geworden! Die vlechten zien er goed uit

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:03

nou ik ga me er ook eens aan wagen! mijn eerste olieverfschilderij (ever :o ) en volgens mij was mijn doel om er één per maand te maken !
Ik heb een schilderij van mijn eigen paardje gemaakt, tips en tops zijn welkom!

Afbeelding

Ben nu bezig aan een verzoekje van mijn vriendin, als cadeautje voor haar verjaardag! :D
Afbeelding

Merk nu al dat het me veel gemakkelijker afgaat bij elk nieuw schilderij!

Okee, nu de anderen:
@seven : wow, ik vind hem al heel gaaf! Ga je hem in kleur maken? Vind de paardjes ook heel mooi geworden!
Die hond is zo schattig, dat strikje! Ik vind dat je de textuur van de vacht ook heel mooi getekend hebt!
@telpeva : nou, ik vind hem mooi ! Vooral die kleurovergang in de lucht! Je bent al goed onderweg, oefening baart kunst!(ook al is het al kunst :P )
@xyzutu2 ik vind ze super mooi! Weer eens wat anders, oude kunst maar je hebt hetheel mooi naar je hand gezet ! super creatief!
@sanneb Heel mooi, ik vind dat mixed media altijd zo gaaf!
@selina : ik vind hem al super gaaf, kei mooi kleurgebruik!

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:04

Zal trouwens de reacties wat meer bijhouden, maar heb even niet zoveel tijd daarvoor :o

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:06

Wauw Pleun ik vind die eerste al erg mooi gelukt!
Is bij de tweede het oog niet wat groot of hoort dat zo?

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:09

Bedankt !ja dat van dat oog merkte ik ook maar het is een welsh pony en die hebben sowieso wat grotere ogen, toch ga ik het nog een beetje bijwerken!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:09

Pleun02 schreef:
nou ik ga me er ook eens aan wagen! mijn eerste olieverfschilderij (ever :o ) en volgens mij was mijn doel om er één per maand te maken !
Ik heb een schilderij van mijn eigen paardje gemaakt, tips en tops zijn welkom!

[ [url=m/aHYfwj.png]Afbeelding[/url] ]

Ben nu bezig aan een verzoekje van mijn vriendin, als cadeautje voor haar verjaardag! :D
[ [url=m/6y5Sfw.png]Afbeelding[/url] ]

Merk nu al dat het me veel gemakkelijker afgaat bij elk nieuw schilderij!

Okee, nu de anderen:
@seven : wow, ik vind hem al heel gaaf! Ga je hem in kleur maken? Vind de paardjes ook heel mooi geworden!
Die hond is zo schattig, dat strikje! Ik vind dat je de textuur van de vacht ook heel mooi getekend hebt!
@telpeva : nou, ik vind hem mooi ! Vooral die kleurovergang in de lucht! Je bent al goed onderweg, oefening baart kunst!(ook al is het al kunst :P )
@xyzutu2 ik vind ze super mooi! Weer eens wat anders, oude kunst maar je hebt hetheel mooi naar je hand gezet ! super creatief!
@sanneb Heel mooi, ik vind dat mixed media altijd zo gaaf!
@selina : ik vind hem al super gaaf, kei mooi kleurgebruik!

Ik vind ze al heel mooi!
Wat me bij beide opvalt is dat de ogen (wat) te groot zijn. De ogen zijn wel heel mooi en gedetailleerd gedaan, als je bij een volgende ze iets kleiner maakt, word je schilderij realistischer. Maar vooral doorgaan met olieverf want je hebt er wel potentie voor.

(Zag dat het al gezegd was, maar was al aan het typen :Y) )

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:25

Wat heb je de glans en de highlights goed weten te pakken zeg pleun, ik vind ze heel gaaf om te zien!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:29

Erg mooi al pleun
Bij de eerste mis ik iets details waardoor hij wat gesmudged/uitggeveegd lijkt de neusriem heeft dan wel weer veel details

De tweede is mijn eerste reactie my little pony, ook door de vorm van het hoofd en oog en ja ik vind dat juist leuk.

De tekening word met pastel in kleur inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:34

Voor een eerste en tweede keer olieverf vind ik ze enorm goed gelukt. Ik heb zelf nog nooit (misschien 1x?) met olieverf gewerkt want ik heb niet het geduld voor al het wachten tussen die laagjes, maar je kunt er inderdaad wel hele mooie effecten mee bereiken zoals jij doet. Bij de eerste vind ik bijvoorbeeld de lakneusriem ook bijna fotografisch, zo goed is doe gelukt, en het oog en het neusgat vind ik ook enrom sprekend, terwijl de vacht juist wat vaag is en op de achtergrond lijkt. Bij de tweede zie je meteen een enorme sprong vooruit doordat je nu ook de saaie ;) vacht tussen alle highlights in laat spreken. Erg mooi!
De ogen en neusgaten zijn bij de tweede voor superrealisme inderdaad wat te groot, maar ik vind dat eigenlijk juist heel erg leuk en uniek staan, een soort Disney/My Little Pony/manga-versie van een echte pony. Het heeft humor en is tegelijkertijd heel goed uitgevoerd, dus ik zou hier eigenlijk niets aan veranderen en deze zo uniek houden en eventueel apart nog een realistische versie schilderen. Maar goed, ik hou dan ook erg van Disney, vandaar dat ik deze versie als op zichzelf staand schilderij ook erg geslaagd vind. Zonde om realistischer te maken! :j

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:03

bedankt voor de super lieve complimenten iedereen! ik vind inderdaad dat die tweede wel erg my little pony is , maar ergens vind ik dat toch wel leuk. Idd de vacht bij die eerste kan wel wat mooier, maar bij de waar ik nu mee bezig ben gaat het al veel beter.
Toch ga ik de volgende keer de ogen iets kleiner maken, want ik ga wel voor dat realisme, maar ook wel een beetje tussenin om die stijl te behouden denk ik... weet het nog niet zeker :o

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:30

Ik ga zo even een reactie rondje doen, maar hier vast mijn schetsen van de laatste drie dagen.
Ik merk dat het me al beter lukt om de beesten goed te observeren :j
Ben wel tevreden met het vosje en de kangaroo :D

Afbeelding

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:43

pleun Toch voor het slapen gaan even een snelle reactie op je schilderijen. Super knap zo voor een eerste keer en je hoofdstel is echt super gelukt, lekker shiny. vind je stijl echt onwijs leuk, lekker behouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:54

@ Seven: helemaal vergeten om op je paard te reageren, ook vanuit deze hoeken vind ik de houding veel beter geslaagd dan die van het origineel, knap!
Klopt het trouwens dat het eerst een ruin was en nu een hengst? :7
Ik weet niet hoe het bij het origineel was en ben even te lui om terug te bladeren, maar op de ballen/koker is in het echt het haar dunner tot helemaal afwezig waardoor je op die plekken de kleur van de huid ziet in plaats van de vachtkleur. Bij een valk zouden die dan grijzig worden. Leuk onderwerp in een kunsttopic. :D

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 08:38

@sanneb bedankt! jouw schetsen vind ik ook heel mooi, maak je ze van een echt (bewegend :o ) dier ?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 09:50

Klopt xyzutu hij is nu hengst
Ze zijn ook grijzig maar wellicht had dat nog duidelijker mogen zijn. Bedankt voor de tip

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:09

Pleun02 Dank je. Nee hoor, ik gewoon foto's als referentie. Misschien dat ik deze zomer wel een keer buiten wil gaan zitten, maar dat lijkt me echt enorm moeilijk.

seven Hij is echt geweldig, super kleur ook!

Gerlindie je schetsen hebben echt hele goede verhoudingen al. Als je nu nog met schaduwvlakken aan de slag gaat zijn ze helemaal top.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:41

Bedankt Sanne :D

Update van de Fries van klasgenoot.
Zit nu ongeveer 4 uur in
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding