@ SanneB: Echt hilarisch, ik schreef volgens mij in mijn reactie op jouw vorige tekening dat je echt ontwikkeling ziet in jouw gezichten, en dan plaats je nu twee aquarelgezichten die weer een hele sprong verder zijn, echt knap hoe je dat met in feite maar zo weinig kritische feedback doet.

De aquarels zijn mijn favoriet, maar die met de stiften is ook lekker wild.
@ Seven: Ik vind je paard nu al zoveel beter dan het model oorspronkelijk was. Ik heb altijd een beetje raar aangekeken tegen die nek en dat voorbeen bij dit model, en nu valt de nek normaal en het voorbeen is ook veel natuurlijker, het lijkt nu gewoon een soort lage Spaanse pas. Wat het oorspronkelijke model met dat voorbeen bedoelde is mij een raadsel.

@ Selina, mooi, die extra kleuren onder het zwart. Dat maakt het meteen een stuk levendiger. Dat witfluwelen randje om het neusgat vind ik ook erg geslaagd, ik zou er niet in slagen om daar vanaf te blijven en zou toch daarin gaan prutsen en het dan weer volsmeren en verpesten. Jij bent blijkbaar wat standvastiger.

@ Granoek; extra kleuren zien in een foto vind ik ook erg lastig. Daarom kijk ik ook niet naar wat een foto zegt (dat klopt sowieso al niet met hoe je oog dingen in werkelijkheid ziet) maar naar wat voor het schilderij/de tekening logisch is. Mijn obese barokje stond bijvoorbeeld op geelgroen gras onder een grijsblauwe lucht. Dus maak ik alle schaduwen onderop het paard grijsgroen, en alle schaduwen/reflecties aan de bovenkant blauwgrijs.Een paar pagina's terug heb ik trouwens een linkje gepost naar iemand die uitlegde hoe Copic Markers werken, op die overzichtpagina's staan ook 5 filmpjes van hoe hij een gezicht tekent en hoe je weet welke onderkleuren (groen, blauw, paars ) je voor een gezicht moet gebruiken. Ik vond het geniaal, heb dat nog nooit zo uitgelegd horen worden. Hij gaat ook niet uit van wat de foto zegt, maar van wat de mensenhuid door de dikte van de spier/vetlagen op die plek voor kleur 'hoort' te hebben. Heel erg bijzonder, dat wil ik ook eens gaan proberen.

@ Hondje van Seven,