[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 14:05

Hij wordt wel erg leuk Spotless!

Ik vrees dat mijn sok te strak wordt :=. Gisteravond heb ik hem even gepast. Ook niet echt op het ideale stuk; had net 2 naalden voorbij de hiel gebreid. Maar misschien had ik niet die 4 steken na het ajour moeten minderen. Ik heb nu 44 steken op nld 3,5 maar ik heb op naalden 4 voor sokken ook 44 steken. Dus wrs beter geweest om die 48 steken aan te houden... Van de andere kant: ik heb een smalle voet (drama met schoenen kopen!) dus misschien komt het toch nog goed :+. Met het passen zaten die naalden ook vreselijk in de weg en de steken werden daardoor ook niet heel goed verdeeld. Afwachten dus maar. In geval van nood hoef ik niet de héle sok uit te halen; tot de laatste naald van het ajourpatroon.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:24

Mijn (linker)sok is af :j. Ik heb hem gisteren nog een keer gepast 20 naalden voorbij de hiel. En vond hem toch net te strak :+. Dus uitgehaald tot het ajour en het stuk opnieuw gebreid. Nu zit hij beter! Volgens patroon 3 bollen nodig maar ik heb van de 1e bol nog een restje over. Hoewel ik 3 bollen heb, zijn 2 dus voldoende (ondanks dat ik hem iets langer heb gebreid).

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:06

Wauw, wat een apart ding spotless. Mooie kleuren :j Wat wordt het?

Gisteren goed opgeschoten met de mouw, ben nu bijna halverwege :)

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:23

Je sok ziet er goed uit patpen!
Ik ben een vreselijke muts met sokken - dat is met de naadjes van sokken. Als ik deze naadjes zie moet ik helemaal niet aan zelfgebreide sokken beginnen... :+
@Koper: zie mijn bericht op pag 16 van dit topic (om het nou allemaal nog eens te posten is ook zo wat :o )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:25

Ik had je bericht wel gezien maar ik kan niet zien wat het is. Is het iets van een omslaggeval ofzo?

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:30

:o?
Afbeelding
Dit plaatje laat toch weinig aan de verbeelding over dacht ik :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 16:49

spotless schreef:
Je sok ziet er goed uit patpen!
Ik ben een vreselijke muts met sokken - dat is met de naadjes van sokken. Als ik deze naadjes zie moet ik helemaal niet aan zelfgebreide sokken beginnen... :+
@Koper: zie mijn bericht op pag 16 van dit topic (om het nou allemaal nog eens te posten is ook zo wat :o )

Welke naadjes? Bij de hiel en teen? Zijn gewoon minderingen ;). Sokken worden in het rond gebreid dus je hebt juist géén naadjes :'). Omdat ik weer zo'n ergonomische teen heb gebreid, is het wat lastiger op de foto te zetten. Links is wat lastiger te breien met de minderingen dan rechts (logica :?) dus ben maar begonnen met de lastigste... Had hem eigenlijk gisteravond af willen hebben maar manlief wilde gaan slapen. Hoefde nog maar 10 pennen te breien maar het licht moest uit :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:01

Ik kan er weinig van maken :o Ik zie wel die driehoeken die jij ook breit, door te minderen (?) maar ik kan niet zien wat het is. Kan me geen beeld vormen hoe het dan links zit, sorry.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:21

Op deze foto kun je goed de teenvorming zien:
Afbeelding

Die driehoeken (hiel) is gebreid volgens deze methode:
http://www.youtube.com/watch?v=FZMi0y_9q_Y
Heb ik eerst geoefend met "goedkoop" garen ipv goede sokkenwol om het onder de knie te krijgen. De blauwe sokken zijn mijn 1e paar met jojo hiel. En ik brei pas een jaar of 15 sokken :o. Maar de traditionele beschreven manier met omslagen op de pen lukt mij niet...

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:51

Koper schreef:
Ik kan er weinig van maken :o Ik zie wel die driehoeken die jij ook breit, door te minderen (?) maar ik kan niet zien wat het is. Kan me geen beeld vormen hoe het dan links zit, sorry.

_O- Ik zal je helpen. Het is een omslagdoek. Het "zit" dus nergens ;)
De driehoeken vormen zich door de verkortte toeren. Eerst brei je drie steken van je naald en daarna draai je je werk om en ga je terug, de volgende naald brie je er 3 meer (6 dus) en dan terug, dan wéér 3 meer (=9) en terug enz. tot je weer over de hele naald breit.
In het patroon staat het een beetje krom omschreven in de zin van dat ze het aantal steken noemen wat moet blijven staan. Maar als je ermee aan de gang gaat wijst het zich vanzelf en is het eigenlijk heel makkelijk.

@patpen: maar zit er geen naadje bij de teen dan? op de foto's lijkt dat zo... (ikke ook :o? :D )

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 18:02

Spotless: bedoel je bij de oranje? Daar zit bij de teen zo'n zelfde naad als bij de blauwe. Alleen heb ik die oranje sokken niet van de zijkant gefotografeerd toen ze klaar waren, alleen de hiel heb ik van de zijkant genomen.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:27

Ik bedoel in het algemeen... Maar ik geloof dat dit net zo'n gevalletje is van "gewoon DOEN" net als dat koper mijn verkortte toeren niet snapt ;)

ilserenate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:41

mag ik me hier ook melden ik ben 9 jaar en hou ook van breien

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 00:12

Welkom ilserenate :j
Leeftijd speelt hier geen rol. Leuk om op die leeftijd al te breien.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:25

Welkom Ilserenate!

Wst een lief sokje Patpen!

Ik heb de carnaval weer overleefd. Wel tot de conclusie gekomen dat de griep nog niet echt helemaal weg was :+ maar het was erg gezellig. Vandaag even een dagje bijkomen en dan morgen weer aan het werk. Misschien kom ik vandaag nog wel aan Maria toe :+

ilserenate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:39

patpen schreef:
Welkom ilserenate :j
Leeftijd speelt hier geen rol. Leuk om op die leeftijd al te breien.

Daar heb je ge
lijk in

ilserenate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:08

ik wil weer iets gaan breien weten jullie nog iets simpels?????????

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 20:23

ilserenate schreef:

Wil je beginnen met een sjaal, trui, vest, sokken, kussen, deken? Er zijn veel simpele patronen maar heb je enig idee wat je zou willen breien?

ilserenate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 08:54

patpen schreef:
ilserenate schreef:

Wil je beginnen met een sjaal, trui, vest, sokken, kussen, deken? Er zijn veel simpele patronen maar heb je enig idee wat je zou willen breien?

Dat weet ik eigenlijk niet
Doe maar iets maar wel iets wat je kunt breien op 2 breinaalden

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 12:38

Ilserenate: zo werkt het niet in dit topic hoor ;). Hier kun je vragen stellen als je vastloopt met een patroon, foto's showen van je breiwerk, informatie uitwisselen dus. Maar een patroon moet je toch zelf uitzoeken. Je kunt op internet héél veel gratis patronen vinden! Het ligt ook aan het materiaal wat je hebt/nog moet kopen.
Ik zal 1 suggestie doen: je zou bijvoorbeeld een deken kunnen breien die bestaat uit verschillende kleuren e/o patronen. Dat zijn dan allemaal kleine lapjes die je naderhand aan elkaar zet. Op die manier kun je verschillende steken uitproberen. En als je kleuren wol kiest die bij je slaapkamer passen, heb je een leuke sprei op je bed.

ilserenate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:57

patpen schreef:
Ilserenate: zo werkt het niet in dit topic hoor ;). Hier kun je vragen stellen als je vastloopt met een patroon, foto's showen van je breiwerk, informatie uitwisselen dus. Maar een patroon moet je toch zelf uitzoeken. Je kunt op internet héél veel gratis patronen vinden! Het ligt ook aan het materiaal wat je hebt/nog moet kopen.
Ik zal 1 suggestie doen: je zou bijvoorbeeld een deken kunnen breien die bestaat uit verschillende kleuren e/o patronen. Dat zijn dan allemaal kleine lapjes die je naderhand aan elkaar zet. Op die manier kun je verschillende steken uitproberen. En als je kleuren wol kiest die bij je slaapkamer passen, heb je een leuke sprei op je bed.

Sorry dat ik zo doe zo bedoel ik het namelijk niet als ik weer iets verkeerds vraag zeg het dan maar maar ik zal proberen het niet meer te doen

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 20:45

ilserenate schreef:
Sorry dat ik zo doe zo bedoel ik het namelijk niet als ik weer iets verkeerds vraag zeg het dan maar maar ik zal proberen het niet meer te doen

Geeft niet, het is niet verkeerd!
Misschien is dit leuk om te breien: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 13&lang=nl
Je kunt daar alle kleuren voor gebruiken die je zelf leuk vindt. Wordt op naalden 8 gebreid dus gaat lekker snel.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:10

Nog even een updateje over mijn jurk, hij is bijna af! *\o/*
Ik moet het alleen nog aan elkaar breien en dat kan ik niet dus morgen gaat een vriendin mij daarbij helpen :):)
Dan zal ik wel even een foto plaatsen van een homegebreide jurk *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 14:30

Mijn blauwe sokken zijn af *\o/*. Gisteravond nog gauw een foto gemaakt. Let niet op die blauwe thermobroek :=. Die is natuurlijk niet zo charmant maar wel lekker warm... Ook deze sokken zijn weer links/rechts en ik vind mijn 1e jojo hiel goed geslaagd!

Afbeelding
Afbeelding

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:51

Wat een leuke werkjes zie ik hier voorbij komen!
Ik zag toevallig dit topic, ik ben heel toevallig een 2tal weken geleden met breien :+ En dat terwijl ik het al zeker 17 jaar niet meer had gedaan. Momenteel ben ik bezig met een sjaal, helaas vond ik een rechte steek en dan een averechte mooi, maar dat duurt zoooo lang :D

Het is de bedoeling dat het zo'n tube sjaal wordt maar dan wel een loshangende, niet dat hij spant rond mijn nek :D
Zoiets:
http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/2905711 ... -sjaal.jpg

En niet zo :+ :
http://up.jeanspro.nl/img/2012/12/sjaal ... 0x300.jpeg

Hoelang denken jullie dat ik hem ongeveer moet maken? Een collega van me heeft iets gelijkaardigs gemaakt en die was 1m60 en dan had ze het effect van de 2de foto..
Dit is mijn werkje tot nu toe, mintgroen :)
http://i74.photobucket.com/albums/i260/ ... 6f3037.jpg