[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:48

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:37

Morrow_Less schreef:
Amerikaans en er staat een UK afkorting tussen haakjes naast :)
Zijn die afkortingen op te zoeken zodat ik ze zo kan vertalen en begrijpen ? :)

Dan is het waarschijnlijk een Amerikaans patroon, of iemand die Amerikaanse termen gebruikt, er zit nl verschil in de termen ze gebruiken, ze gebruiken dezelfde termen maar ieder voor een 'andere' steek.
Als het niet specifiek op het patroon vermeld staat kun je er van uitgaan dat het Amerikaans is.

Belangrijkste afkortingen:
sc = single crochet
ch = chain
st = stitch
slst = slipstitch
mc = magic circle
rnd = round
sc inc = single crochet increase (2 steken in 1 steek, meerderen dus)
sc2tog = single crochet together (van 2 steken 1 steek maken, verminderen dus)
BLO of FLO = back loop only/front loop only (deze staat niet standaard in een basicpatroon)

Op deze site staan veel goede (korte) tutorials (engelstalig):
http://www.freshstitches.com/crochet-video-tutorial-help/how-to-single-crochet-video-tutorial/
sla bij de video's: double crochet, half double crochet, loopstitch, bobble crochet stitch, magic ring alternative, slippy slipknot even over, die heb je voor een starter ami niet nodig.

Leuke starter ami is bijvoorbeeld:
uiltje: http://www.ravelry.com/patterns/library/baby-owl-ornaments (downloaden)
Maar ook Winston die Krista al noemde is een goede om mee te starten, zolang er niet teveel losse onderdelen zijn, alleen basisvormen en niet al te groot (aangezien je langzaam gaat in het begin moet je niet met een ami van 30 cm willen beginnen, dat duurt vrij lang dan lol)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:12

Dank jullie wel :)
maandag ga ik naar de zeeman en wibra om even draad en een pen te halen :)

Even van dat uiltje, waar kan je die oogjes en vilt vinden ?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:32

Morrow_Less schreef:
Dank jullie wel :)
maandag ga ik naar de zeeman en wibra om even draad en een pen te halen :)

Even van dat uiltje, waar kan je die oogjes en vilt vinden ?

oogjes in bijv een hobbywinkel zoals pipoos, of sommige wolwinkels als je er 1 in de buurt hebt en mocht je de slag te pakken hebben en meer ami's gaan maken is online bestellen handiger/goedkoper.

Vilt kun je ook bij de hobbywinkel vinden maar dat is duur omdat het wolvilt is meestal.

Het handigst is even langs de action te gaan, hier kun je een kussentje halen zonder hoes à 1.69 (vlgs mij), dan heb je nl ook gelijk vulling voor je uiltje, de kussenvulling van de action is de goedkoopste manier om aan polyfiberfill te komen wat de standaard vulling is voor ami's.
Van dat ene kussentje kun je denk ik wel 50 van deze uiltjes vullen lol.
Bij de action kun je ook hobbyvilt vinden, 10 vellen (in 5 kleuren incl wit... vlgs mij) voor 1 euro als ik de prijs nog goed in mijn hoofd heb, en ach anders heeft je uiltje andere kleur ogen.

Oogjes kun je natuurlijk ook altijd erop borduren met zwart en het wit 'rond de oog' kun je ook haken en dan erop vastnaaien (3 rondes, ronde 1 6 steken, ronde 2 12, ronde 3 18 en dan slipstitch/afhechten en afhechtdraadje gebruiken om hem er aan vast te naaien.
Je kunt ook tijdens dat (witte) rondje wisselen van kleur, ronde 1 in het zwart, ronde 2 en 3 in het wit, dan heb je automatisch al een pupil.

voorbeelden daarvan:
- geborduurde oogjes http://images4-b.ravelrycache.com/uploads/Miek80/142793376/032_medium2.JPG
- gehaakte oogjes: http://images4-b.ravelrycache.com/uploads/Miek80/139796640/004_medium2.JPG

vilt kun je aannaaien maar ook met textiellijm (ook bij de action lol) vastplakken, echter dan kan hij niet in de wasmachine (lijm lost dan op).

van deze uiltjes kun je trouwens leuke sleutelhangers maken

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:41

Hahaha zaterdag ben ik nog geweest ! :D

Even zagen bij de vriend dat hij een retourtje moet maken ;)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:29

na 37x uittrekken en opnieuw opzetten ben ik het beu aan het raken :D

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:50

Wat gaat er mis? Haak je met wol of met katoen? Ik persoonlijk vindt katoen veel prettiger haken en het resultaat vindt ik mooier. Is er bij jou een boekenvoordeelshop in de buurt? Daar hebben ze bolletjes katoen voor 2 euro.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:58

Wol, ik heb het gekregen van mijn oma ze had dat nog liggen inclusief haakpennen :)

Het lijkt helemaal niet zoals ze het voordoen (oefen momenteel met youtube), de ene steek is veel te los de andere veel te strak, ik heb 3 handen nodig om het draadje door het lusje te krijgen, kortom frustraties alom :D

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:57

ahhhhh tja er zit maar 1 ding op, oefenen oefenen oefenen.
Succes, voor je het weet he je de slag ook te pakken.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:08

Dit zijn mijn laatste creaties, ben het huis wat aan het opleuken :) en druk met sleutelhangers / interieurhangers maken die mijn zoontjes met koninginnedag (of heet het dit jaar al koningdag) willen verkopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:04

Oh hoe mooi, dat konijntje is echt lief :)

Haha bedankt voor de tip ;)
Ga vandaag nog een poging wagen :)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 14:06

Even een reanimatie van het topic:
Erg leuk wat hierboven te zien is, echt mooie kleuren zo met die aardekleuren.

Afbeelding

M'n kussen-uil, zo'n 50 cm groot.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:05

Toch maar even uitleg gevraagd aan de oma (die had het uiltje op 15min af) en ik denk dat ik het wel snap nu.

Alleen heb ik nog vilt nodig, is dit ook in de zeeman te koop ?

Ik hoorde veel mensen zeggen in de action, maar daar kom ik de eerste weken niet meer.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:10

Krissis, jij weer met je leuke uiltje <3

Ik heb al een poos niet meer gehaakt. Moet nog een leuk cadeautje voor iemand hebben, dus ben begonnen met haar paard als gelukspoppetje. Of nouja, voor zover dat lukt met de weinige kleuren die ik heb. :P

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 19:16

Morrow: een uil in een kwartier? Dan is ze sneller als het licht, ik doe 45 min over de onderdelen van een sleutelhangeruil.

Naborah: komt vast goed met het paardje!!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:26

Ja zo dat hele kleintje dat ergens in een post staat :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:12

Krissis schreef:
Morrow: een uil in een kwartier? Dan is ze sneller als het licht, ik doe 45 min over de onderdelen van een sleutelhangeruil.

Naborah: komt vast goed met het paardje!!

Deze heb je wel in 15 af hoor Krissis :P
Afbeelding
Het afwerken misschien nog iets langer (dichtnaaien,vilt knippen, textiellijm, lintje aanmaken)
Maar het haakgedeelte komt neer op 12 rondes waarbij de grootste ronde 30 steken heeft (om precies te zijn 6-12-18-24-30-30-24-24-24-24-18-12)
Daarom is het ook een leuk beginnersprojectje als je de steken nog moet leren...

Ik denk dat we allemaal de eerste keer ongeveer 1 minuut over 1 steek deden, met dit uiltje heb je tenminste toch snel wat af ook voor iemand die net start.

Essie ik heb ook pas een konijntje Pluis gemaakt (gisteren om precies te zijn), ook een leuk beginnersprojectje trouwens met wat losse onderdelen (maar ook weer niet teveel lol)
Afbeelding

@Essie, heb je een soort programma oid om zo'n fotocollage te maken van je laatste projectjes?
Ik heb er nl onderhand best wat gemaakt en om ze nu allemaal hier te plaatsen...

Wel wil ik deze 'even' posten, in oktober al mee begonnen maar heeft tot december stilgelegen omdat ik daartussen niet/slecht kon haken ivm gescheurde pezen in mijn vingers.
Afbeelding

Verder ben ik momenteel hard aan de slag om 'veel' voor het Poekie-project te maken, 2e week van maart stuur ik een doos er naar toe en ik ben 'verzameladres' voor nog wat knuffels van anderen die in die doos meegaan.
Het wordt een grote doos dus lol, mocht iemand ook wat voor Poekie willen maken oid stuur me dan een pbtje.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 22:26

WAAAAAAAAAAH!! Die piratenboot!!!!! :~ wat een monsterlijk project en zooooo geweldig gaaf!

Oooow, die uiltjes. Ja, dat moet wel lukken. Die zijn trouwens ook erg leuk, net als dat konijntje.

Poekie... Ja... inderdaad... Maar het komt me nu echt niet gelegen. Heb niet veel opdrachten, maar zal er de komende maanden geen tijd voor hebben, loopt Poekie het hele jaar door?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 22:31

Mocht ik nog een keer niks te doen hebben, lijkt dit me wel een gaaf project:
Afbeelding

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:35

Dat piratenschip, respect! :oo
Dat konijntje is echt superlief!

Krissis, als ik jouw ideeen voorbij zie komen wordt ik gek. Ik raak al gefrustreerd als ik 36 vasten achter elkaar moet maken. :')

Ik wil heel graag de rollup amadillo, maar na drie mislukte pogingen heb ik het opgegeven. Volgend jaar weer een kans. :P

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 22:51

Naborah schreef:
Krissis, als ik jouw ideeen voorbij zie komen wordt ik gek. Ik raak al gefrustreerd als ik 36 vasten achter elkaar moet maken. :')

Komt echt goed. Die uil hierboven was 24 rondes 96 vasten, daarna geloof ik 30 rondes 84 vasten. Niet heel spannend dus ;)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:00

Jahoor, ze levert/leveren een aantal keer per jaar (in 2012 4x) pakketjes in ziekenhuizen af.
In 2012 zijn er bezorgd:
maart, juli, oktober, januari (2013) iedere keer 40 pakketjes op de kinderkankerafdeling van het kinderziekenhuis in Gent
oktober, 40 pakketjes op de algemene kinderafdeling van kinderziekenhuis Gent
april en oktober, beide keren 40 pakketjes naar het kinderkankerfonds van het UZ Leuven

En ik meen ergens gelezen te hebben (kan het nu even niet terugvinden) dat het UZ Antwerpen binnenkort ook pakketjes gaat krijgen.

In ieder pakketje zitten altijd 3 knuffels, 1 sleutelhanger en/of kleine knuffel, 1 gewone knuffel en 1 grote knuffel.
En worden jongetjes/meisjes pakketjes gemaakt en natuurlijk enigzins gesorteerd op leeftijd en seizoen (voorjaar, zomer, herfst, winter)
Verder worden er altijd een paar speciale/extra grote knuffels afgeleverd die bij speciale gelegenheden gegeven kunnen worden (verjaardag in ziekenhuis, extra steuntje in de rug etc)

Daarnaast kan er ook op verzoek een knuffel (of meerdere) opgestuurd worden voor kinderen die thuis zijn en wat extra steun en warmte nodig hebben.

Ander goed (en nederlands) doel is:
http://sterrenmutsjes.nl/over-ons/ (dit is de achtergrondinfo van het project), het project is in oktober gestart, en is voor mutsjes, sokjes en troostdekentjes, voor premature, dysmature en overleden kindjes (denk aan een kindje van 22 weken die overlijdt net voor of tijdens 'de bevalling', die passen de standaard mutsjes die het ziekenhuis heeft echt niet)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:01

Krissis schreef:
Naborah schreef:

Komt echt goed. Die uil hierboven was 24 rondes 96 vasten, daarna geloof ik 30 rondes 84 vasten. Niet heel spannend dus ;)

welk wolletje heb je trouwens gebruikt bij de gemeleerde kleuren?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 23:05

Das een oude, zeer oude, van de zeeman... Weet niet of ze die nog hebben. Heb je veel nodig? Kheb hier restjes van restjes liggen. Voor naald 5 met ami's.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 23:07

Annemiek80 schreef:
Jahoor, ze levert/leveren een aantal keer per jaar (in 2012 4x) pakketjes in ziekenhuizen af.
In 2012 zijn er bezorgd:
maart, juli, oktober, januari (2013) iedere keer 40 pakketjes op de kinderkankerafdeling van het kinderziekenhuis in Gent
oktober, 40 pakketjes op de algemene kinderafdeling van kinderziekenhuis Gent
april en oktober, beide keren 40 pakketjes naar het kinderkankerfonds van het UZ Leuven

En ik meen ergens gelezen te hebben (kan het nu even niet terugvinden) dat het UZ Antwerpen binnenkort ook pakketjes gaat krijgen.

In ieder pakketje zitten altijd 3 knuffels, 1 sleutelhanger en/of kleine knuffel, 1 gewone knuffel en 1 grote knuffel.
En worden jongetjes/meisjes pakketjes gemaakt en natuurlijk enigzins gesorteerd op leeftijd en seizoen (voorjaar, zomer, herfst, winter)
Verder worden er altijd een paar speciale/extra grote knuffels afgeleverd die bij speciale gelegenheden gegeven kunnen worden (verjaardag in ziekenhuis, extra steuntje in de rug etc)

Daarnaast kan er ook op verzoek een knuffel (of meerdere) opgestuurd worden voor kinderen die thuis zijn en wat extra steun en warmte nodig hebben.

Ander goed (en nederlands) doel is:
http://sterrenmutsjes.nl/over-ons/ (dit is de achtergrondinfo van het project), het project is in oktober gestart, en is voor mutsjes, sokjes en troostdekentjes, voor premature, dysmature en overleden kindjes (denk aan een kindje van 22 weken die overlijdt net voor of tijdens 'de bevalling', die passen de standaard mutsjes die het ziekenhuis heeft echt niet)

;( jeetje... ben er stil van... Hier ga ik tijd voor vrijmaken! Jij hebt o.a die teckel daarvoor gemaakt? Zouden ze zo'n uilenkussen willen? Tis echt wel een giga ding met z'n 50 cm... Misschien dat ik dan van die wol allemaal kleinere uiltjes trek, het knuffelformaat...
Ja, echt super tof dat je er zoveel tijd in steekt. Voel me schuldig dat ik dat (nog) niet doe. Gaat dus verandering in komen!