[DIGI][WIP] 3D model stallencomplex

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Re: [DIGI][WIP] 3D model stallencomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:53

Een centrale afvoerbuis door het gangpad en een vloertrekker, dan kom je al een heel eind.
Dan heb je de boel zo schoon/droog. Doe ik hier ook. Na een uurtje is alles droog en strooi ik weer in.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:45

maflinger1 schreef:
Echt knap hoe je dat maakt met al die details!v _/-\o_
Volgens mij heb jij half Bokt enthousiast gemaakt voor SketchUp :+

ik heb t met dat ik t topic gevonden had gelijk gedownload :D Gaat prima als je het beetje door hebt en ben je dan ook nog creatief aangelegd dan gaat t sowieso makkelijk, je moet alleen soms even door hebben hoe je dingen moet doen en daar ben ik nog niet helemaal over uit, echter mn stal word echt wel mooi voor een eerste x :D
Helaas is mn pc naar de K* aan het gaan en kan ik het niet meer doen omdat hij telkens blijft hangen (lees totaal bevriest en nergens meer op reageert) Dus na 20x pc op 1 dag met een harde reboot moeten uit maken..nee ik w8 wel dan (al kriebelt t heeeeeel erg) tot mn pc eens gemaakt is.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:38

Netjes gedaan alvast. Hopelijk hoef je geen maquette meer te maken en mag je het virtueel in 3D behouden!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:47

Mooi om te zien. In warendorf hadden ze voor dekens en dekjes een speciale droogruimte. Misschien is dat een idee.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:03

Wow, je bent er echt super handig in geworden zeg!
Heb heel het topic doorgelezen, maar op een gegeven moment over gegaan op jouw posts :=
Wat wij op stal hebben is zo'n stang waar je aan trekt (naar beneden) en dan kan je de deur openschruiven, is dat niet iets?

leuk om te volgen :))

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:24

Heel erg gaaf!

Is wel grappig. Het is jóúw droomstal. En half bokt probeert er hun eigen droomstal van te maken :P
(ik weet, ik weet - is goed bedoeld, maar het viel me op ;3)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:33

xDenies schreef:
Heel erg gaaf!

Is wel grappig. Het is jóúw droomstal. En half bokt probeert er hun eigen droomstal van te maken :P

Denk dat het voor haar alleen maar positief is.. Er zijn altijd wel dingen die je over het hoofd ziet, toch handig dat iemand anders het dan even aanhaalt.
Vind dat ze sowieso al aan ontzettend veel details heeft gedacht waar de meeste hier niet aan zouden denken. Bv de draaicirkel van een vrachtwagen, om wat was het, voer (?) te leveren.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:39

Ik had het meer over andere dingen (extra weiland etc), maar het is nergens kwaad bedoeld :)

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:18

waar vinden je die samles?
op welke website?
want ik kan ze nergens vinden

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:24

Boven in die balk bij dat potlood en gum enzo, is op het laatste een kartonne doos met een geel pijltje, daar moet je op klikken en iets invullen :)

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:27

oh dankje wel

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:50

Pittige klus zo te zien, maar het ziet er mooi uit.

Ik ben voor 24/7 buiten met schuil (beperkt gras dan wel ivm gewicht en seme), maar op basis van stallen waar ik gestaan heb toch dit:
- drinkbakken zullen veiliger zijn in een hoek, nu zijn ze makkelijk te beschadigen of kunnen een obstakel worden waar een onrustig paard zich aan verwond. Maak er dan meteen zo'n morsstang voor tegen het volmesten en makkelijk slopen. Je weet nooit wat voor aparte paarden je op een pensionstal te staan krijgt.
- houten omheiningen staan erg mooi en luxe, wat goed is voor je imago (mits de rest daar bij past), maar je zal altijd houtknagers tegen komen. Schrikdraad ter bescherming is dus ernstig aan te raden.
- Ik ben even het overzicht/plattegrond kwijt, maar hoe evacueer je de binnenboxen bij brand? Heeft elke box een deur naar buiten? Bij alle stalbranden van de afgelopen tijd zijn de meeste slachtoffers gevallen bij stallen waar de paarden via 1 centrale deur er uit moesten ivm geen doorgang/toegang door het vuur. Kunnen de boxen dus in de buitenmuur om de binnenbak zodat dat mogelijk is?
- hoe zit het met de ventilatie voor binnenbak en boxen? Binnenbak wil nog wel eens flink stoffen, sproei-installatie misschien?
- Idee voor het hooi voeren :
http://www.bedafstallenbouw.nl/nl/news/artikel8.aspx dan versmeren ze minder en zijn ze langer bezig. Al is je stalbedekking nu matten + stro, moet je bv vlas gebruikenvoor allergisch paard dan is het wel zo fijn als ze niet met het hooi een lading vlas opeten mochten ze het door de box trekken bij op de grond voeren.
- kan je vanuit de boxen alle troep goed naar buiten vegen?, dus geen drempels er tussen? en zijn je stallen het hoogste punt ivm inlopend water bij echte stortbuien? Waar gaat het water dat op het dak valt naar toe?, want als dat op de grond naast het gebouw komt staat daar rap een flinke plas door het extra volume.
- afvoeren zodat je stallen kan schoonspuiten, dat moet je met stalmatten 1 a 2x per jaar zeker, urine loopt dan ook weg en dat is het behoud van je matten. Of je gebruikt niet doorlatende vastgekitte matten. Optie zonder vastkitten is HITmatras, niet doorlatend, dus (bijna) geen viezigheid er onder.

Algemeen :
Er zijn altijd aparte/creatieve paarden als je er zoveel op 1 plek hebt. Kijk dus al meteen naar preventie bij de aanleg, kost iets meer (budget was toch onbeperkt), maar er zijn (hopelijk) minder noodreparaties, etc. nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:23

Wat ik net nog bedacht, ik zou zeker overwegen om zonnepanelen op het dak te leggen om je stroomkosten te drukken, en een zonneboiler voor het warme water op je spuitplaats.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 11:48

Nou helaas..
Ik moet toch een maquette gaan maken, opzich natuurlijk ook wel erg leuk maar dat betekend wel dat ik alle uurtjes die ik vrij heb nu in de maquette gaan in plaats van deze tekening..

xDenies schreef:
Heel erg gaaf!

Ja dit viel me ook al op :j Snap dat iedereen het goed bedoelt en wil helpen maar het blijft natuurlijk wel mijn school opdracht :)

tamary; bedankt voor het mee denken maar er staat al een aantal keren aangegeven dat ik geen houten omheining heb maar 'plastic' met een hout tint, de binnenboxen/bak ben ik nog mee bezig zo ook de sproei installatie en sprinkler. verder is de afwatering ook overal goed aanwezig :)

Bri; dat is een goede milieuvriendelijke oplossing inderdaad! De zonneboiler had ik al aan gedacht maar weer vergeten, bedankt!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:08

[quote="Gothic_TeZZy"]Nou helaas..
Ik moet toch een maquette gaan maken, opzich natuurlijk ook wel erg leuk maar dat betekend wel dat ik alle uurtjes die ik vrij heb nu in de maquette gaan in plaats van deze tekening..

Wat is de reden dat je dat toch moet doen? Zijn de leraren niet te overtuigen, dat dit duizend maal mooier, handiger en beter is dan een werkelijke maquette? En mogelijk gaat er nog wel meer tijd in zitten. Kan je er trouwens uiteindelijk ook er doorheen wandelen? Dat zou helemaal top zijn, daar kan zo'n geknutselde maquette toch niet tegen op?!!!

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 12:19

Een van de leerdoelen van deze prestatie is het uitrekenen van schalen, het werken op schaal etc. en dat gaat helaas niet op...

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:25

Wat balen zeg.. Succes met het maken van je maquette en hoop dat we die dan ook hier te zien krijgen?

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 12:32

Als hij af is wel ja.. Twijfel of ik daar ook een WIp van ga maken, kreeg hier toch wel veel motiverende berichtjes...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:40

Gothic_TeZZy schreef:
Een van de leerdoelen van deze prestatie is het uitrekenen van schalen, het werken op schaal etc. en dat gaat helaas niet op...

In zekere zin werk je toch wel op schaal, want anders zouden de afmetingen toch niet met elkaar kloppen? Of lukt het niet om dit met dat programma heel nauwkeurig te doen?

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 12:42

Tuurlijk werk ik op schaal maar hiermee bedoelen ze dat ik zelf alles moet omrekenen enzo. Dat hoef ik nu niet..

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:48

Een tip: als je alles zo realistisch mogelijk wilt hebben zou je even moeten kijken naar de maten van de muren.
De buitenmoren zien er erg dun uit (weet niet welke maten je hebt gebruikt?) Maar die zijn ongeveer tussen de 30 a 40cm dik en binnenmuren gemiddel 13 a 15 cm. :)

Hoop dat je er wat aan hebt ^^

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 13:34

Buitenmuur is 50 cm en binnenmuur is 30 cm :)

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:49

Jaaa daar moet je een topic van maken :D leuk :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:26

Gothic_TeZZy schreef:
Buitenmuur is 50 cm en binnenmuur is 30 cm :)

Buitenmuur is 25cm (incl. snelbouwsteen, spouw en gevelsteen) binnen muur is 9cm (niet dragend) en 14cm (wel dragend).
Kan wat afwijken, maar dit zijn standaard maten. Denk dat je zo ook een realistischer beeld gaat krijgen. Ben benieuwd naar de maquette, natuurlijk is het jammer dat je wel een moet maken. Maar als ik je een tip kan geven. In hobby winkels vind je kapa/kadapak/... Dit is een plaat bestaande uit 2 lagen papier met daar tussen mousse. Dit zorgt ervoor dat het heel makkelijk te snijden is. Daarnaast kan je in hobbywinkels ook schaallatten vinden. Kosten vaak maar een euro of 2 en dan kan je direct meten op schaal. Zo hoef je niet alles om te rekenen.

Trouwens, nog even terug komen op de naam. Je vond tezzy's stables wat penny klinken. Misschien kan je tezz's stables nemen, of Stal tezzy?

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:27

Ik vind het echt mooi! Ben zelf nu ook bezig maar ik kan maar geen longeercirkel krijgen :')