[INFO] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 3.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:47

lalunamyo schreef:
Ik vind het al een leuke plaat hoor ! verhoudingen ok , nu nog contrast en dan heb je het goed te pakken :)

Afbeelding

en een van mij, totaaal anders dan normaal :D potlood 2B, verf , papier , houtskool op dik karton :D en letterafdruksels gebruikt ..:= formaat 80 x 60 cm (ongeveer)

Is die slechte Engelse spelling bewust?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:54

HorseyDude schreef:
Daissos4: 7,50 maar? Heb er zo ontzettend lang aan zitten te werken... :'(

Wanneer leer je nou eindelijk eens de taxaties gewoon te accepteren? :roll:
Iedereen die jou laag taxeert krijgt altijd maar commentaar. Maar besef wel dat iedereen een andere smaak heeft, en dat ieders mening telt, of het je nou aanstaat of niet......

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:59

Wendy15 schreef:
HorseyDude schreef:
Daissos4: 7,50 maar? Heb er zo ontzettend lang aan zitten te werken... :'(

Wanneer leer je nou eindelijk eens de taxaties gewoon te accepteren? :roll:
Iedereen die jou laag taxeert krijgt altijd maar commentaar. Maar besef wel dat iedereen een andere smaak heeft, en dat ieders mening telt, of het je nou aanstaat of niet......

:x

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [INFO] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:00

Wat een kinderachtig 'weerwoord', HorseyDude. Je had toch niet werkelijk verwacht dat het natekenen van tekenfilmfiguurtjes (of wat het ook zijn) heel hoog getaxeerd ging worden?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:11

Als de ene taxatie lager is dan de andere, houd degene die laag heeft getaxeert misschien niet zoveel van jouw stijl. Klaar !!
Kunnen we nu weer even ontopic reageren? :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:14

Xfeno01X schreef:
Als de ene taxatie lager is dan de andere, houd degene die laag heeft getaxeert misschien niet zoveel van jouw stijl. Klaar !!
Kunnen we nu weer even ontopic reageren? :)

Tuurlijk hoor.

derp!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:27

Wat is Derp?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:33

saskiakefie schreef:
Wat is Derp?

Kunnen we back on topic gaan?

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:46

Citaat:
Is die slechte Engelse spelling bewust?

woooops ik zie nu dat ik de verkeerde versie erop heb staan :D deze letters zijn er met de PC erop gezet ( zoals jullie denk ik wel zien ? ) om kijken hoe het leek, dus heel snel zonder na te denken ingetypt, in het echt heb ik het gestempeld en inderdaad wel goede spelling := de rest ziet er gewoon hetzelfde uit kwa lettervorm etc.

rest bedankt voor hoge taxaties :) straks ga ik nog wel meer taxeren :)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:57

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:02

Moderatoropmerking:
Iedereen heeft een andere smaak. De taxaties die in dit topic worden gedaan zullen deels ook afhangen van smaak. Het kan dus zijn dat iemand jouw werk niet zo mooi vind, of dat je het werk van iemand anders laag taxeert omdat het je stijl niet is. Respecteer alsjeblieft elkaars mening: meningsverschillen zijn toegestaan, daar hoef je elkaar niet op aan te vallen. Graag vanaf nu weer ontopic!

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:57

Pagina 11:

Thoraklover: Ik vind hem nog niets waard. Denk beter om het contrast, ik mis heel veel diepte in je tekening. :)
Wuis: Mooi werk weer! 35,-

Pagina 12:

Drafbalk: Ik blijf je stijl mooi vinden. 20/25,-
Koetje10: Een van je mooiere werken. 25,-
Xyris: Apart. :j 20,-
Wuis: Ik vind hem niet geweldig, naar mijn idee is hij ietwat uit verhouding. 10,-

Pagina 13:
sylvialouise: De neus is te klein vergeleken bij de rest. Ook stoort het hoofd mij op een of andere manier. 7,50
Xfeno01X: Je foto doet het niet. :)
Wendy15: Prachtig, 40,-
HorseyDude: Hij spreekt mij niet zo aan, ik houd niet van de stijl maar dat is mijn mening. 15,-
Milan_lover: Ik vind hem echt heel gaaf, alleen wel wat krasserig en vegerig overkomen. 10,-
Kurida1: Ik vind hem nog niet iets waard, nog even dooroefenen.

Pagina 14:
_Bitje_: Geweldig voor een eerste portret. :j 30,-
soeboenoe: Mooi gedaan. 20,-
Horsiegek: Prachtig! Zeker weten wel 55,-
xDonja: Je hebt heel mooi gespeeld met de diepte. :j Alleen de manen en sokken had ik liever anders gezien. 40,-
HorseyDude: Hier heb ik nog niets voor over, ik vind hem uit verhouding.
_AAASCHAAA_: Heel mooi. :j 30,-

Pagina 15:
Wendy15: Hij straalt heel veel rust uit. 25,-
astridklomp: Prachtig, beide rond de 120,-
saskiakefie: Nog even dooroefenen. :)
HorseyDude: Deze vind ik nou wel weer leuk. :j 25/30,-
casperzot: De neus stoort mij, maar toch zo'n 35,-
Koetje10: Mooi gedaan. 30,-

Pagina 16:
Nevony: Wat ontzettend schattig. <3 Ik ben echt erg weg van jou tekenstijl. 45,-
2e 20/25,-
Kurida1: Mooi gemaakt, alleen de volwassenhand vind ik niet helemaal in het beeld kloppen. 10/15,-
Colorado: Ik had graag meer hals willen zien. 30,-
HorseyDude: Ze worden steeds leuker. 25,-
Kurida1: Nog niet taxeerbaar.
Koetje10: Jij gaat echt met sprongen vooruit. 30/35,-

Pagina 17:
_Bitje_: Prachtig! 65,-
rii1993: Vind hem als een schets overkomen, ik zou er nog niets voor geven. :)
horsiegek: Mooi gemaakt, 30,-
HorseyDude: 15,-
Xfeno01X: Ik vind hem erg vegerig overkomen, nog even dooroefenen.
lalunamyo: Wat apart zeg. 50,-
Daissos4: Ik vind hem nog niets waard.

Hier mijn eigen werkje. Een verjaardagscadeau voor de vriendin van mijn neef. Ongeveer 3 uurtjes werk aan gehad. Dit was de eerste keer dat ik hondjes teken.
Grafietwerkje, A4. De scanner doet het weer. :D
Afbeelding

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:05

Pagina 15:

Horseydude: Ik zou er niks voor geven.
casperzot: Ik vind het oog een beetje raar; 30,-
Koetjetien; 40,-

Pagina 16
nevony: 1e 20,-
2e 25,- paard is mooi, meisje vind ik minder
Kurida: 15,-
Colorado: 15,-
Horseydude: 5,-
Kurida: jammer dat ie zo licht is: 15,-
Koetje10: prachtig! 50,-

Pagina 17
bitje; 40,-
Ri1993: 10,-
Horsiegek: 40-,-
Horseydude: Niet vervelend bedoeld, maar misschien moet je iets minder met geld bezig zijn.. Ik weet natuurlijk niet hoe erg je er mee bezig bent, maar heb een beetje een indruk soms dat je er mee bezig bent :) 15,-
Feno: nog even dooroefenen :)
lalunamyo: Neem me niet kwalijk, ik heb geen idee :o

pagina 18:
Mariska: Ik vind het een beetje korrelig, dat vind ik jammer: 20,-

Dan m'n eigen; Grafiet, verschillende hardheden A4:

Afbeelding

Afbeelding

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:33

Saskiakefie: Ik vind het nog geen geheel, tot nu toe 7,50 per stuk.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:55

Citaat:
lalunamyo: Neem me niet kwalijk, ik heb geen idee :o

haha maakt niet uit ! had het eigenlijk van meer verwacht, komt door het onderwerp denk ik ..

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:39

_Mariskaa : Ik vind ze een beetje erop geplakt. De honden horen zegmaar niet bij erkaar op de tekening, ook vind ik het haar van het rechter hondje een beetje raar €15,-

Je kunt goed omgaan met je grafiet, jammer dat het lijf van de honden niet in detail is gedaan, zou ik pensoonlijk mooier vinden.
Achtergrond bij zolke tekeningen vind ik ook altijd wel wat hebben :j Bijde €10 ,-

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:56

pagina 17:
rii1993 erg leuk nog wel wat simpel maar wel mooi. €5,-
horsiegek echt mooi €30
horseydude €20,-
xfeno01x €20,-
lalunamyo pff echt geen idee €30/40??
daissos €5,- niet mijn smaak, sorry

Pagina 18:
_Mariskaa €15/20
saskiakefie beide €25 nu nog met achtergrond €30

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:13

even mijn taxaties aanvullen :)

Pagina 18

_Mariskaa 30 euro :)
saskiakefie 15,-

Nu mijn nieuwe Tekening.
Oppbouwende kritiek graag,'
ben een beginneling :o
-------------------------------
Gemaakt met een 6B potlood,
oliepastels en softpastels. :)
Op normaal papier.

Afbeelding

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:59

Daissos4 sorry vind hem niet verkoopwaardig

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:09

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik wat offtopic berichten verwijderd.
Om werk goed te kunnen beoordelen/ taxeren is het belangrijk dat je werk op een nette manier gepresenteerd wordt; graag hier rekening mee houden.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:23

Deze keer een grafiet-tekening van mijn kant :D

Afbeelding
http://s694.photobucket.com/albums/vv30 ... ownie4.jpg

Moet zeggen dat ik alles wat ik onder de €30,- taxeer zelf niet zou kopen of het zou door een familielid gemaakt moeten zijn. Dit betekend dus dat ik het éigenlijk niet verkoopwaardig vind, maar dit geeft meer een beeld van hoe dicht het bij (imo)'verkoopwaardig' zit.

Blz. 16
Horseydude: Erg moeilijk om te taxeren, ik vind het persoonlijk geen 'af' werkje, bij dit soort tekeningen hoort imo toch echt een kleurtje, mits het in stripvorm(meerdere op elkaar volgende plaatjes dus) zou zijn en klein, dan kan ik het kleurloos wel waarderen. Toch €15,-
Kurida1: Van mij mag je wat meer op je inkleuren letten, daar mag imo meer detail en contrast in, nu is het nog wat vlak. Tussen de 8-10 euro?
Koetje10: Erg gaaf hoe je dat beetje kleur er in verwerkt hebt, geen volle kleurentekening maar een zwartwitte met kleurdetail, érg gaaf gedaan! €30,-

Blz. 17
_Bitje_: Ik hou wel van jouw wat grove manier van schilderen, ik vind alleen het rode in het middelste paard wat misplaatst, als de andere 2 ook rood hadden gehad, was het imo wel geslaagd geweest! €50,-
rii1993: Al mooi gelukt, ik zou zelf alleen zo geen los oog in mijn huis op hangen, zeker niet aangezien je rond het oog geen contrast hebt zitten, de wenkbrouw zweeft er daardoor maar een beetje boven, ook heb je in de wenkbrouw geen contrast zitten, dat mis ik toch ook wel. Als je de tekening rond het oog wat verder uitgewerkt zou hebben, en er zou echt emotie te zien zijn, is het al een heel ander verhaal. Maar dit ziet er meer uit als een oefening. €13,-
horsiegek: Vind dat je erg veilig tekent, vind het wel érg mooi al, maar er mag véél meer contrast in wat mij betreft. Ook zou ik proberen iets anders voor de haren te bedenken, het zijn nu echt nog streepjes, zie dat je het al wel in vlakken verdeeld, probeer inplaats van deze vlakken met streepjes te verdelen, de vlakken wat meer contrast te geven en dan uiteraard wel wat streepjes om de haarlijnen aan te geven, maar niet zóveel streepjes. Als je begrijpt wat ik bedoel := €35,-
HorseyDude: Ik vind dit al iets meer af, nog steeds zou ik er graag kleur in zin en misschien uitgewerkt op de computer? Dat zou jouw stijl veel goeds doen imo. €35,-
xfeno01x: Ook jij mag meer met contrast werken, daarbij ook voor jou de tip over het haar(zie taxatie van horsiegek). €20,-
lalunamyo: Gaaf, gaaf, gaaf! Toch minstens €100,-/€150,- Heb wel het idee dat de verhoudingen niet helemaal kloppen, maar dat doet niet echt afbreuk aan je werk.
_Mariskaa: Ik vind hem leuk, alleen érg zonde hoe je het haar van het(voor ons) rechterhondje af hebt gewerkt. Wit haar is moeilijk, maar er is wel wat meer van te maken dan dit, zeker als ik zo naar de rest van je tekening kijkt. Voor jou ook weer de tip van het haar die ik aan horsiegek heb gegeven. €20,-
Saskiakefie: Ik vind jouw stijl erg gaaf. Ik vind alleen dat je de tekening wat meer uit mag werken, je gebruikt zo erg weinig van het papier en maakt het daardoor erg leeg. Ik zou of groter gaan werken en dus meer van het papier gebruiken, of er een achtergrond bijmaken. €25,-
Daissos4: Ik zou nog wat dooroefenen, je verhoudingen zijn redelijk, alleen lijk je totaal geen kennis te hebben van het materiaal waar je mee tekent. Zoals ik het nu zie, denk ik dat je wat losse lijntjes in het vak gezet hebt, wat je in wou kleuren, en dat een beetje half uitgewreven hebt. Je kan beter het hele vlak vol kleuren en het dan wat vervagen, dit heeft namelijk geen nut, aangezien je zo de losse en slordige strepen die je gezet hebt blijft zien, in plaats van dat je een geheel gevuld vlak krijgt. Als dat je lukt, zou ik beginnen met wat beter naar foto's te kijken en om vervolgens met schaduwen te gaan werken. Voor nu nog €0,-

Zo en dat was het weer :)

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:11

Ik kijk al een tijdje mee in dit topic, en gezien ik sinds een paar jaar weer een eigen werkje af heb, ben ik benieuwd hoeveel jullie ervoor zouden willen geven. Maar, eerst de taxaties!

Pagina 17
_Bitje_ Erg gaaf! Mooi het gebruik van verschillende kleuren, en veel contrast! Idee van de zee ook super uitgewerkt, mijn complimenten! Ik zou er zo €85,- aan uitgeven :j
rii1993 Mooie opzet! Je hebt de expressie mooi te pakken, maar ik zie dit zoals meerdere meer als een schets. Maar ik denk als je er een gezicht bij kan tekenen, het een mooi portret zal worden! Je hebt een goede techniek. Voor nu zou ik er denk ik niks voor geven, omdat ik een oog maar een oog vind. Begrijp me niet verkeerd, hij is mooi, maar qua onderwerp miss niet interessant genoeg om te kopen.
horsiegek Ziet er mooi uit! Gokje, Angelina Jolie? Iets doet me aan haar denken, maar zal er wel naast zitten :+ Je hebt een mooie techniek! Enige puntje vind ik het haar. Ik vind het zelf ook moeilijk, maar probeer er meer 'highlights' en 'lowlight' in te brengen. Daarvoor gaat het haar meer glanzen en leven. Voor nu €45,- :)
Horseydude Niet mijn stijl, maar los gezien daarvan, vind ik het nu meer een kleurplaat, sorry. Ik denk wanneer je het 'inhoud' geeft door het bijv. zwart wit in te kleuren, of juist met kleur, het al veel meer spreekt! Je hebt een leuke stijl, gezien je eerdere werken. Ik zou het alleen meer uitwerken. Voor nu zou ik er niets voor geven eigenlijk, kan me niet echt indenken het te kopen en in een lijstje te hangen, als je snapt wat ik bedoel :) Beetje zelfde commentaar dus als voor rii1993
Xfeno01X Goed begin al! Al zou ik er wel meer schaduw in toe passen. Meer contrast voornamelijk. Voor nu zo'n €5 a €10,-
lalunamyo Apart :j vind het zeker wel kunst-waardig.. weer wat anders! heb verder niet echt commentaar eigenlijk. €40,-
Daissos4 Eigenlijk hetzelfde als bij rii1993 en Horseydude. Ik vind het nog te weinig uitgewerkt om het echt te verkopen. Het ziet er allemaal erg schets-achtig uit. Voor nu zou ik er dus geen geld voor geven.

Pagina 18
_Mariskaa Mooi werkje! Was je neef vast erg blij mee! Hondjes zien er qua verhoudingen goed uit, je contrast werking is ook mooi. Enkel het rechterhondje vind ik iets te 'grof harig' als je snapt wat ik bedoel. De bedoeling was waarss ook dat ie er harig uit moest komen te zien, maar het is nu iets te grof, snap je? :) Voor nu €30,-
saskiakefie Mooi! Beiden mooi uitgewerkt, alles lijkt eignelijk wel te kloppen. Wel vind ik ze wat aan de kleine kant, kan dat? Zie dat je op A4 hebt gewerkt, maar denk niet dat ze het hele blad vullen? Volgens mij ook niet de helft. Ik weet bijna wel zeker als je groter gaat werken, dus zeker de halve pagina gebruikt, het er al indrukwekkender uitziet! Voor nu €25,-
Daissos4 Hm eigenlijk hetzelfde als bij je vorige werk. Ik vind het maar een schets, geen 'echt' werk. Ook hier zou ik er geen geld aan uitgeven.
Colorado Mooi! Je techniek van de licht-donkerwerking ziet er erg goed uit! Wel denk ik dat de verhoudingen niet helemaal kloppen. Zo lijkt het (voor ons) rechteroog wat te hoog te zitten. Let hier op, want ik weet zeker dat als het kloppend is, het een nog mooier werk is om naar te kijken! Jammer dat de oren er half op staan. Nu zeker €40, maar wanneer je verhoudingen meer kloppen + het hele werk er geheel opstaat, zal het zeker meer waard zijn! (iig voor mij ;) )

Zoals ik al zei, ben ik zelf na 4 jaar weer aan het tekenen geslagen, en is dit weer m'n '1e' werkje:
Afbeelding
Ben benieuwd wat jullie ervoor zouden willen geven.
Het is tevens op een A4 vel schetspapier. Heb een HB, 2B en 2H potlood gebruikt.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:40

En een nieuw tussendoortje van mij ; ik was zat van de opdrachten en heb vanochtend deze dus even voor mezelf afgemaakt als oefening := maar vond hem wel leuk geworden, weer heel wat anders dan mijn vorige werk hier.

even bij taxeren

@ shanna : Mooi, je tekent lekker fijn, klein formaat, dus zou er zon 40 euro voor geven. Ik denk wanneer je het contrast omhoog gooit hij nog veel sprekender gaat worden ! maar dat is iets waar ik persoonlijk van hou :)

@ colorado : leuk :) voor mijn idee klopt niet alles, linkeroog lijkt groter dan het rechter ; en jammer dat zijn oortjes er net niet op staan, ik heb niets tegen afsnijdingen, maar dit is het niet helemaal. 35 euro ,

@ dasissos : nog even dooroefenen, vind hem nu geen geld waard

@ mariskaa : Het is allemaal nog teveel gekras, het linker hondje vind ik nog het best gelukt, probeer ook in haar schaduw en licht te krijgen, ik zeg 10 euro

@saskiafie : 2e honde vind ik zijn kopje het best, probeer het lichaam net zo te doen, dus ook met zoveel contrast, het hoord nu niet echt bij elkaar.. 10 -15 euro
Afbeelding

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:44

lalunamyo : Gaaf,alleen het neusje vind ik een beetje raar €40,- :)

Shanna_ : Erg mijn stijl, mooi fijn en geen gekras :D €50,-

Colorado : Erg jammer dat de oren er niet helemaal op staan en dat het oog niet op de goede plaats zit, verder vind ik m erg mooi €30,-

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:19

Ik probeer zo realistisch mogelijk te taxeren, maar ik ben hier niet echt goed in, vrees ik.
Ik ben begonnen met tekenen, en zal binnenkort wel iets plaatsen.

Pagina 11
mariskalove: Probeer nog wat meer met schaduwen en details te gebruiken. €4,50
Fnanne: Persoonlijk net iets té blauw, maar verder echt prachtig €150,-
HorseyDude: Ik mis de grootte van je werk?! Als het minimaal a4 is €12,50
koetje10: De kleuren en overloop van kleuren vindt ik erg mooi. De neus lijkt wat te smal, de ogen wat te hoog en de oren iets te veel ‘op’ het hoofd. € 15,-
Annemijn123: Je foto’s zijn erg klein. Ze zien er wat uitgeveegd uit. De ogen van het bonte paard vind ik te mensachtig. €5,-
_Mariskaa: Ik vind het gezicht wat te hoekig. €15,-
Lauste: Paard ~ Jammer van de donkere omlijning. Ik heb het idee dat z’n hoofd wat te lang en te groot is (in verhouding met het muurtje/opening). De manen zijn wat streperig, maar oefening baart kunst! :) MJ’s haar zit nogal..uhmm.. appart. Jasje is mooi, maar z’n gezicht en shirt vind ik minder. Beide zo’n 3 á 5 euro.
thoraklover: Te streperig, en ik mis wat meer detail. €3,50
Wuis: :D Meer valt er niet te zeggen. 75,- euro

Pagina 12
drafbalk: De neus is te lang. De tekening spreekt mij niet aan. €10
koetje10: Kleurgebruik erg mooi! De hoeven vind ik rommelig, en de koten te groot/dik/breed. Spronggewrichten kloppen volgens mij ook niet 100%. €15,-
Xyris: Sorry, geen commentaar. €25
Wuis: Ik vind het paard wat te ‘glad’ . Linker voorbeen zit mij ook niet lekker, maar ik weet niet hoe dat op je referentiefoto is. Des al niet te min € 30,-

Pagina 13
sylvialouise: De mond/neus klopt niet, en ik vind het hoofd wat te lang (weet niet of dit bij dat paard ook echt zo is..). € 4,-
Xfeno01X: Ik kan je foto niet zien..
Wendy15: De bladeren het dichtst bij de kijker, storen mij. Verder wel erg fijn kleurgebruik. Ohh god,, €50,-?
HorseyDude: Die witte strepen (horen bij de schaduw?) zijn erg storend!
Milan_lover: Jammer van de plaatsen waar is uitgewreven/strepen te zien zijn. €10,-
kurida1: Ik kan ook jou foto niet zien..

Pagina 14
_Bitje_: Door de hoek waar hij kijkt, klopt (oa) zijn mond niet. €10,-
soeboenoe: Heel interessant! €35,-
lalunamyo: Ik kan je foto niet zien.
horsiegek: Gaaf! €60,-
xDonja: Oef! Alleen die ‘streperige’ sokken/vetlokken storen mij. €35,-
HorseyDude: Ziet er goed uit. €15,-
_AAASCHAAA_: Ogen mooi, haar te streperig. €17,50