[TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: [TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:44

Nee dat denk ik ook niet, maar ieder dier heeft wel een overlevingsmechanisme.. en anders is het gewoon voor mijn gevoel.. Verzuipen gaat sneller dan heel langzaam dood laten gaan. Dus dan kies ik voor verzuipen.

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:50

gewoon de gasfles openen :o

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:32

de mijne hangt ook :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:12

Ik heb het gevraagd op het werk, en ze raden mij aan om de skippe eerst met PVC-primer te bewerken, en dan pas te verven.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:27

Afbeelding
Eerste val met een trechter en bekertje. Zaten vandaag 10+ in na verplaatsen.

Afbeelding
Deze gisteren tijdens eten koken gemaakt, is dus en niet duur en snel gemaakt :+

De eerste had meer gevangen dan de tweede. De paarden hadden vanavond minder last van dan vorige week.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:42

amazone77 schreef:
haha nee hoor boven in zit een dop een kurk die maak je gewoon open en schut de dooie dazen er uit,ze doen er wel lang over om dood te gaan moet ik zeggen........

.. maar waar hangt de skippybal dan aan?

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:54

amazone77 schreef:
hier mijn fotos van mijn zeer goed werkende dazen val :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ik heb hem tussen twee bomen opgehangen,het is geen schoonheid,maar het werkt erg goed en daar gaat het om :D

Ziet er goed uit hoor, ik had mijn val eerst ook met een wespenval gemaakt maar ik dacht dat is niet zo diep om veel van die krengen te vangen :).
En vond het ook zwaar, en was bang dat als val om ze vallen misschien de wespenval zou breken en aangezien deze van glas is, niet fijn als dit in het gras komt.
Dus heb nu maar een emmertje met daar onder een trechter en dan nog een buisje die ik aan de trechter heb gemaakt en deze komt dan uit in het emmertje.
Dus hoop dat dit gaat werken, ik zou ff foto's maken van mijn creatie.

Ik vind deze wel lief hoor met het mooie kantje erin.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:56

:j wat een ontzettend lief gordijntje :D

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:25

haha dank u dank u,het is de goed koopste clamboe van de leen bakker.......heb nog een heel stuk over van de onder kant en die bewaar ikvoor nr 2.
de skippy zit vast met een touw en die zit weer vast aan de wespen val,zit een stevig ijzerdraadje aan,en aan het ijzerdraadje heb ik weer een touwtje dat vast zit aan het touw dat aan de bomen vast zit...............snappen jullie het nog? :+
en ik ben niet bang dat mijn wespen val kapot zal vallen,zit wel zo goed vast dat het een orkaan kan door staan ;) en hij hangt langs de wei,dus geen gevaar voor de paardjes.ik weet zeker dat als ik hem in de wei had gehangen hij nu al was overleden :o die heren slopen echt alles.........

ben al met de volgende val bezig,deze krijgt een hele blitse hoepel *D

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:09

Kennen jullie ook de amerikaanse versie al?
Misschien dat jullie hier nog ideetjes vanaf kunnen leiden :) (overigens vind ik de loer mooier)
Afbeelding Afbeelding
http://bitingflies.com/
http://bitingflies.com/images.html

Ik krijg een ingeving :D
Maak een wigwam van bamboestokken, daar gaas omheen en de bal in het midden ophangen, alleen nog iets bedenken voor het opvangen... (dus geen hoepel meer nodig)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:14

Op basis van de amerikaanse variant heb ik de wasmand verzonnen met drie poten ipv een klamboe ophangen ;)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:16

Dat ophangen van de bal is simpel met een wigwam. Je moet toch de drie stokken aan elkaar knopen, laat je een stuk touw naar beneden hangen waaraan je de bal ophangt. De variant van wigwam wilde ik ook nog doen, maar daarvoor heb ik langere stokken nodig dan 1,60 m. Even gaatjes in de stokken boren om de vitrage goed naar beneden te spannen en het is inderdaad simpel te maken :D

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:31

Dat met die wigwam is een goeie. K had het met mijn pa er gister nog over hoe ik de paal van de val moet gaan maken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:21

rowo schreef:
Dat met die wigwam is een goeie. K had het met mijn pa er gister nog over hoe ik de paal van de val moet gaan maken.

:') Ik las: 'ik had het met mijn pa er gister nog over hoe ik de val voor het paard moet gaan maken' :D

Mijn ballen zijn nog steeds niet droog.. Ik heb nu een spuitbus bij de praxis gehaald en dat ga ik er maar over heen spuiten, hopen dat het dan droogt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:33

irmalouise schreef:
Ik vind deze wel lief hoor met het mooie kantje erin.

Hehe geweldig, deze wint alvast de elegantieprijs :D :+

Ik doe dit weekend weer een poging om de weggewaaide te verbeteren. We geven niet op :Y)
Dat was ook een wigwam, maar ik geef toe dat de verankering (bodem met veel stenen) niet 100 % was.
Morgen eens iets onwaaibaars bedenken :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:44

Anya schreef:
:j wat een ontzettend lief gordijntje :D

Dat is vast om het leed van de dazen een beetje te verzachten :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:40

Ik ben ook bezig met een dazenval, skippy is geverft. Nu nog opzoek naar een klamboe, was overal uitverkocht. Ik ben van plan hem aan het dak van de stal te hangen, zo dat de pony's er niet in kunnen bijten.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:46

Ipv een klamboe kun je ook bij de blokker gaas kopen waarvan je horren kan maken voor je raam.
Kost 2 euro per pakje is genoeg voor 1 dazenval te maken.
Ik heb het klitteband om de hoepel gedraaid zodat je daar het gaas op kon bevestigen en daarna heb ik ducktape overheen geplakt, want je gaas blijft anders tekens aan je hoepel plakken.
Is goedkoper dan een klamboe.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:53

Had ik dat maar eerder gelezen :P Maar ik had daar nog gevraagd of ze iets met vergelijkbare stof hadden en die hadden ze niet. Maar goed mijn ma is nu ergens anders kijken, mochten ze daar ook geen klamboe hebben dan ga ik nog eens langs bij een andere blokker. Iig een goede tip.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:58

Ze hebben ook bij de Xenos horrengaas, en volgens mij ook wel bij bouwmarkten maar die zijn meestal duurder, en weet niet of ze het dan in het wit hebben. Is volgens mij wel belangrijk, want gaas moet niet net zo warm worden als de zwarte bal, want daar moeten de dazen op landen om gevangen te worden.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:20

Bij de xenos hebben ze het inderdaad ook, ook in het wit :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:33

Wat een geweldige versies komen langs :D Roze klamboe's, klamboe's met bloemetjes _O-
Ik wilde eigenlijk zelf een gaan maken, maar stalgenootje kon ze nu wat goedkoper aankomen dus hebben we besloten er een aan te schaffen. Mocht ie goed werken maak ik er alsnog zelf een om hem te ondersteunen :))

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:19

Hier is de skippybal al zwart gespoten en de constructie met de hoepel en het gaas en de fles is al klaar :D
Morgen de bal erin hangen en dan nog bedenken waar ik hem neer ga zetten of hangen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:25

Ik zag hier in het dorp nog één hangen! Dat is vast van een bokker haha, die val is overigens paars. :+ Die van mij is roze en in de buurt staat dus een paarse, haha. :)) Kleurrijke boel hier.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:44

Nou de bal hangt te drogen, hoop dat hij droog wordt. Alleen nu kijk ik in dit topic naar de gevangen dazen en ergens krijg ik nu een beetje medelijden met die beesten dat ze een langzame dood sterven.