[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:11

Zojuist het cadeautje voor mijn oma afgemaakt. Tijdens het haken ervan was ik wat ontevreden, hij werd namelijk breder dan de bedoeling was (inschattingsfoutje 8)7 )
Maar nu ik het eindresultaat zie vind ik hem zelf wel mooi, ben benieuwd wat oma er van gaat vinden :D

Afbeelding

LinSa

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:30

Gaaf zeg! Ik denk dat je oma 'm heel mooi vindt!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:01

Het patroon:

Ik heb het verkorte patroon vertaald, anders was het zo'n enorme lap. Hopelijk kom je er nu wel uit met de foto's erbij en anders hoor ik het wel. Sommige dingen zijn een beetje krom vertaald, maar het is af en toe best lastig vertalen omdat je niet precies voor je ziet wat er op dat moment op je naald staat ;)
Als je de FPTC, BPDC en FBDC niet begrijpt kan je het beste even een filmpje kijken van de mandensteek ofwel basket stitch. Goed opletten, want T staat dus voor dubbel stokje en D voor stokje (T=treble, D=Double crochet.) Ik hoop dat het zo lukt, en misschien maak ik 'm zelf ook nog wel een keer.

Materiaal:
5 mm haaknaald
wol
optioneel: naald om beanie dicht te maken aan de bovenkant.

Speciale steken:
Front Post Treble Crochet (Fptc): Sla de draad twee keer om de haaknaald, steek de naald vanaf de voorkant om de steek heen naar de achterkant. Maak dan het dubbele stokje (= treble) af.
Back Post Double Crochet (Bpdc): Sla om, steek de naald vanaf de achterkant in, om de steek heen. (van achter naar voor dus, als je op youtube 'basketstitch' of 'mandensteek' opzoekt gebruiken ze die techniek ook.) Sla om en maak het stokje af.
Front Post Double Crochet (Fpdc): Weer een stokje, maar dan van voor naar achter om de steek heen.

Geribbelde rand:
Haak 10 lossen
R1: vaste in elke steek in de achterste lussen (9v)
R2-75: haak 1 losse, keren. In elke steek 1 vaste in de achterste lussen
Mijn band was 54 cm lang. Pas het nummer aan aan de maat van je eigen hoofd. Werk af en laat lang draad over om het aan elkaar te naaien. Naai de korte einden aan elkaar.

Kabel 'body':
*** in elke ronde tellen de 2 lossen niet als een steek. Als je de toer sluit, sluit dan op de eerste steek en NIET OP DE 2 LOSSEN zodat je een onzichtbare naad krijgt. Sluiten met halve vaste.
R1: 2 lossen, 1 stokje in dezelfde steek als waar je de 2 lossen in haakt. haak 71 stokjes zo gelijkmatig mogelijk om de rand van de band heen. Halve vaste aan eerste stokje. (72 stokjes) [Als je het patroon aanpast, zorg er dan voor dat je aantal stokjes een meervoud van 6 is.]
R2: 2 lossen, BPDC (dus van achter naar voor, back is achter!) in het eerste stokje van de vorige ronde. BPDC in volgende steek. Kabels: {sla de volgende 2 stokjes over, 2 FPTC (dus van voor naar achter, front is voor) in de volgende 2 stokjes. FPTC in het stokje dat je als eerste overgeslagen hebt en in het stokje daarna.}
*2 BPDC in de volgende 2 steken. Kabels: volgende twee stokjes overslaan, FPTC in 2 volgende stokjes. FPTC in de twee stokjes die je overgeslagen hebt.* Herhaal 11 keer. Sluiten met halve vaste aan eerste BDPC (12 kabels met 12 sets van BPDC's ertussen)
R3: 2 lossen, BPDC om eerste BPDC van de vorige toer. BPDC ook in volgende steek. FPDC 4. * BPDC 2, FPDC4* herhaal 11 keer. Sluit met halve vaste op eerste BPDC (12 kabels met 12 sets van BPDC's ertussen.)
R4: Herhaal R3.
Met ronde 2-4 is één set kabels compleet. Blijf R2-4 herhalen tot gewenste lengte.
R5-7: hetzelfde als R2-4
R8-10: hetzelfde als R2-4
R11-13: hetzelfde als R2-4
R14-16: hetzelfde als R2-R4
R17-19: hetzelfde als R2-R4
R20-22: hetzelfde als R2-R4 (ja, waar dit op slaat weet ik ook niet helemaal :D)

Ik heb mijn beanie gemaakt met 7 kabels'sets'. Mijn beanie was toen 29 cm lang, inclusief geribbelde rand. Hecht af en laat lang draad over voor naaien. Weef de draad door de einden van de laatste ronde, trek strak aan en naai gat dicht. (Alternatieve methode staat in link)

Optioneel: Naai een pompom eraan.

(ik vind het stiekem best knap dat ik wijs kan worden uit een patroon voor gevorderde hakers terwijl ik zelf nog maar beginnend ben :D)

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:28

Kerstcadeau voor mijn moeder is klaar, die voor mijn broertje is in de maak. Nu nog wat verzinnen voor mijn broer en mijn vader, dat is het lastigste :)

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:38

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:18

Afbeelding

Dit is zo vervelend... Laatste rij en dan kom je zo'n stukje tekort.

Ik hoop dat het wel genoeg wol is als ik van de laatste rij vasten maak in plaats van stokjes.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:51

Die rij even loshalen en nog keer doen, kans dat je dan wel red, of met halve maat kleiner.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:50

Oh ja een haaknaald kleiner is ook een goed idee!

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:01

Deze gemaakt voor mijn moeder voor kerst :)

Afbeelding

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:26

Dat is de omslagdoek met het ananaspatroon of niet Kiimm_? Mooi hoor! Ben ik ook mee bezig, haakt mooi vlot vind ik.

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:38

Wat leuk, daar ben ik ook mee bezig.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:05

Ja klopt, ik ga hem voor mezelf ook nog maken met de roze Julia garen :)

Nu eerst het patroon vinden met nederlandse vertaling van de kleed hierboven ergens :)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:02

Afbeelding

Whaaa ik moet er ook aan geloven ben begonnen met de graniet steek omslagdoek en vind het zo,n fijn patroon :D

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:02

Ik weet het niet zeker maar volgens zat die omschrijving voor dat kleed in het nederlands in een Fb groep, Haken en haakpatronen heet de groep.

Ik maak nu even een paar dekselhoesje voor een paar potten jam.
Kan ik het mooi als cadeau weggeven.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:41

Vraagje: Ik kom er maar niet uit.

Ik ben momenteel bezig met wat cadeautjes voor manlief, m'n zus en m'n moeder. Nu wil ik het graag iets persoonlijker maken door er een label van bruin leer op te maken. Daar wil ik dan een tekst op die niet cliché is, maar die persoonlijk is en toch anders.

Heb al woorden zoals liefde, speciaal, bijzonder etc in verschillende talen vertaald, maar het is het allemaal net niet.

Hebben jullie nog ideetjes? :D

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:12

liesjecryos schreef:
Ik weet het niet zeker maar volgens zat die omschrijving voor dat kleed in het nederlands in een Fb groep, Haken en haakpatronen heet de groep.

Ik maak nu even een paar dekselhoesje voor een paar potten jam.
Kan ik het mooi als cadeau weggeven.

Nee, dat is de andere versie :)

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:41

LinSa schreef:
Vraagje: Ik kom er maar niet uit.

Ik ben momenteel bezig met wat cadeautjes voor manlief, m'n zus en m'n moeder. Nu wil ik het graag iets persoonlijker maken door er een label van bruin leer op te maken. Daar wil ik dan een tekst op die niet cliché is, maar die persoonlijk is en toch anders.

Heb al woorden zoals liefde, speciaal, bijzonder etc in verschillende talen vertaald, maar het is het allemaal net niet.

Hebben jullie nog ideetjes? :D

Ik heb nu houten maar ik ga ook leren laten maken. Op de houten die ik nu heb staat : Made by *KvH*
Maar voor de leren ben ik ook nog aan het bedenken..

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 01:17

Hallo ik ga vanaf morgen ook weer haken. Ben nog een beginner maar zit met mijn been volledig in het gips na een operatie. Voorlopig mag en kan ik niks. Zijn er nog mensen die een leuk patroon hebben die niet Te groot is en te doen is voor een beginner. Ik zit nog onder zware pijnmedicatie waardoor concentreren nog erg lastig is en een patroon lezen vind ik. Nog erg moeilijk. Is er iemand die met dat evt ook uit kan leggen mag ook via pb.

Hopelijk hebben jullie iets waardoor ik,lekkernijen gaan halken. Een omslagdoek lijkt me oogmerk leuk om te gaan doen. Ook een deken maar kan helaas geen patroon vinden die ik kan lezen. Hopelijk hebben jullie leuke tips zodat ik de dagen een beetje door kan komen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:36

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:57

Erg trots.

Oogjes moeten nog gekocht worden.

Afbeelding

Afbeelding

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kraamcadeautje voor een begeleidster. Benieuwd wat ze er van vindt!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:48

Ik ben bezig met een babydekentje in wafelsteek. Gaat me alleen veel te langzaam met naald 3,5 hihi

Afbeelding

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:36

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:18

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:43

Super mooi! Snel gedaan ook! Viel het mee?