[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_joellover_

Re: algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:51

sorry maa r ik heb geen scanner
en het is ee ntrek paard maar het oog is mislukt

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 18:37

oneilltje, wat ? Schijnheilig

en @ Joellover en de rest, misschien is het wanneer je tips voor een tekening wilt beter een toppic te openen. Anders dan zit dit toppic straks alleen vol met tekeningen. Lijkt me niet de bedoeling?

Maar nu heb ik ook nog een vraagje, ik heb mijn eerste paard met pastel getekent en ik ben hartstike blij, want hij lukte best goed Lachen , maar nu is mijn papier best grof en mijn pastel heel droog. Kortom pas na flink wat lagen dekt het hele papier. Nu is dat geen enorm probleem, want op de meeste plekken zitten wel wat lagen, maar op m'n neus bijvoorbeeld niet... Ook ligt er telkens een laagje pastelstof? op wat ik erafblaas. Ik leg er nu een nat keukenpapiertje achter, maar is dat niet makkelijker. Zeker omdat ik als ik nu ergens in het midden van het paard wat bijwerk ik het kleurtje over het paard heen blaas en die dan een heel ligt waasje achterlaat.

Hihi, wat een problemen...

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:41

o sorry maar van een moderator moest i khet hier vragen :p lol ik maa keven een topic
i k had nog een vraagje hoe moet je met een raster werken ????????

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:30

Een raster is een heel handig hulpmiddel als houvast bij het overbrengen van de verhoudingen. Je maakt vakjes op de foto en op je werkmateriaal. Je vergroot de vakjes zoveel uit dat de tekening zo groot wordt als jij wilt. Hoe klein de vakjes op de foto zijn ligt aan je tekentalent op dat moment. Hoe meer vakjes, hoe meer hulp je eraan hebt. Uiteindelijk zijn 4 vakjes genoeg als hulplijn voor bij een tekening. Heel handig ook als je het probleem hebt dat je schets nooit midden op je tekenvel terechtkomt.
WAARSCHUWING: De vakjes zijn alleen een houvast, waarin je bijv. ziet hoe schuin een been loopt ten opzichte van die lijn. Als je zonder naar het geheel te kijken gewoon vakje voor vakje `kopieert`krijg je een hele lelijke tekening die overgetrokken lijkt. Het resultaat zal dan erg tegenvallen. Tekenen is nl niet het kopieeren van een foto en sommige zaken zul je zelfs bewust veranderen, omdat het zo op een tekening nu eenmaal beter overkomt. Bekijk de tekening regelmatig van een afstandje en wordt niet `vakjesblind`.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:03

abbo Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:12

Ik weet niet of het al ergens staat (als het er staat, zou ik graag willen weten welke pagina Knipoog).
Maar ik heb aquarelpotloden gekocht. Hoe werk je hier mee? Is het gewoon een kwestie van inkleuren net zoals met kleurpotlood en dan met water er overheen? Moet ik gewoon wat uitproberen?
Ik zou het namelijk wel erg zonde vinden, als het inkleuren goed gaat, maar wanneer er water bij komt, het fout gaat.. Koe

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 16:47

teuntje111 schreef:
Via PM werd ik erop geattendeerd dat mijn tips wel erg handig waren om in dit topic te zetten

Het gaat over werken met aquarelpotloden

Tip 1: Koop vrij glad aquarelpapier, het is niet zo heel erg duur als je het in de aanbieding koopt. Aquarelpapier met bobbeltjes is een beetje lastig met potloden. (rond de 3 à 5 euro heb je 20 vel A4 formaat)

Tip 2: Koop ook meteen een rol spanband voor aquarellen. (5 euro voor een gigantische rol)

Tip 3: Bij de gamma hebben ze gratis resthout, kijk eens of daar een stukje watervast multiplex in zit, gebruik geen gelakt of gefineerd hout, want dat houdt geen water vast. (gratis)

Voor minder als 10 euro heb je je aquarel-uitzet compleet

Het spannen van je papier is ook vrij simpel. Maak eerst je houten plankje goed schoon, goed schrobben, zodat er geen geel meer vanaf komt. Daarna je plankje goed nat maken. Je aquarelpapier onderdompelen, zodat het goed nat is. Leg dit op de natte plek op het plankje. Strijk de luchtbellen eruit met een zacht sponsje. Dep het overtollige water weg met de spons. leg het aquarelspanband half over het papier, half op het hout. Strijk hier met je hand ook de luchtbellen onderuit. Laat het papier goed drogen en begin pas als het goed droog is geworden.

Eventueel wil ik ook wel een fotopresentatie maken als daar interesse voor is.

pag 13.

Voor de rest, dit heb ik gevonden door zomaar een pagina aan te kruizen en de tips over aquarel staan erg verspreid. Eerlijk gezegt heb ik geen zin ze allemaal op te zoeken.

Wat ik er uit eigen ervaring over kan zeggen is dat het vooral is hoe je wilt werken. Uitproberen dus. Wat het water in principe doet is de kleuren helderder maken, wat scherper. Delen die je 'wast' komen wat meer uit.
Ik werk toch meestal op een andere manier, waarop ik de delen die ik in heb gekleurd volledig uitlaat lopen en met heel veel water. Op grof karton kan dat, maar op aquarelpapier is een andere manier weer beter.
Uitproberen is inderdaad het beste. Fouten maken is echt niet altijd erg Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:20

Bedankt Fenn, ik denk dat ik morgen/vanavond maar wat papiertjes ga volkliederen Vork

*volkliederen = vol kliederen Tong uitsteken

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:04

Verdrietig Ik ben vandaag begonnen aan pastelkrijt, en ik had de hoop dat hier opeens super in zou zijn Clown niet dus.
Inhemelsnaam mensen hoe krijgen jullie zulke mooie tekeningen ermee? Geef me tips Lachen vooral hoe krijg je haartje voor haartje op papier? Want alleen al een scherp potlood krijgen lukt niet Knipoog punt breekt steeds af.

NancyW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:11

Iwan_Fjord schreef:
Verdrietig Ik ben vandaag begonnen aan pastelkrijt, en ik had de hoop dat hier opeens super in zou zijn Clown niet dus.
Inhemelsnaam mensen hoe krijgen jullie zulke mooie tekeningen ermee? Geef me tips Lachen vooral hoe krijg je haartje voor haartje op papier? Want alleen al een scherp potlood krijgen lukt niet Knipoog punt breekt steeds af.

k geef je 1 tip:P zijn 't potloden of krijtjes??? want dat is wel een verschil, ook met werken..... en over dat haartje voor haartje: let op de kleurverschillen... en dan teken je lijntje voor lijntje... ook met verschillende kleuren.. heel erg geduldwerk dus! en misschien kun je schuurpapier ofzo gebruiken,om te slijpen?? want het is zonde als al die potloden opgeslepen worden... zijn ze niet perongeluk gevallen??? misschien even terug naar de winkel??

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:13

Mmh gevallen denk k niet omdat ze dan alle potloden zouden gebroken moeten zijn Knipoog ze zitten in een blik die was dichtgesleald. Mmh noujah ik ga denk ik maar eens ga proberen met schuurpapier hoewel het wel raar klinkt Tong uitsteken

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:15

biancaw hier is een turtarls ofzo voor moet je even kijken bij cb en dan boven aan staat alle turtoals ofzo .. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:18

joellover schreef:
biancaw hier is een turtarls ofzo voor moet je even kijken bij cb en dan boven aan staat alle turtoals ofzo .. Clown

bedoel je mij?? Clown
*gaat op onderzoek uit.. Sigaar

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:05

hoii

Hou teken je een paard in?
Als je gewoon tekent ziet het er niet egt uit
als je rondjes maakt ook niet
Op welke manier moet het dan?

alvast bedankt Lachen

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:12

kleine steepjes

ik heb ook een vraagje

boven het oog zit ee nsoort kuil hoe laat ik dat zo echt mogelijk lijken ?

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:26

schaduw gebruiken Tam_, goed kijken waar het licht en donker is.
joellover ook, goed naar de lichtverschillen kijken. bij mijn tekening van Don is die(vind ik ) best goed gelukt, misschien dat je daar wat aan hebt om af te kijken? (zie onderschrift)

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:22

oke dank je !

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:05

ik blijf dit topic ff volgen Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:07

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:13

Is hier ooit iets uitgelegt over een portfolio?
het lijkt me leuk om bij te houden, maar ik weet niet precies hoe jullie dat aanpakken. Knipoog Als iemand ervaring heeft, graag uitleg!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:30

Een portfolio is toch gewoon een verzameling van je beste werk in een map ofzo?

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:34

Ik denk dat het al ergens staat maar vraag het me af he, hoe maak je aderen zo echt?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:42

ik heb ook nog een vraagje.. ik kan nu bijv bij een paard de lowlights wel heel goed, maar de highlights willen niet lukken, en dat is net de combinatie die het zo echt maakt!! help??

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:25

1 woord: Kneedgum. Geweldig, degene die dat uitgevonden heeft, krijgt van mij een award!
Afbeelding

Hierbijvoorbeeld, geen paard, maar wel de highlights.
Maak er eerst 1 massieve kleur van (zeg dat het paard donkerbruine manen heeft, dan maak je een lichtgetinte kleur vast in de structuur van de manen.) Als je die basis kleur heb, kan je gaan gummen, en gaan accentueren(eventueel met houtskool *aanrader*!!) Bij lichtere stukken, kan je plukjes maken, daartussen gaan gummen, en daarover de lichtere haartsjes tekenen.
Ik ben met de haren zo'n uur of 5 bezig geweest.
Het is engelen geduld, maar je krijgt er wel wat voor.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:34

hier heb ook heel veel aan! ik ben ook altijd bezig met het gedoe van 'om een licht stuk heen tekenen', en het lukt dan ook meestal niet Knipoog