Foto-opdracht: Thema van de Maand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Re: Foto-opdracht: Thema van de Maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 14:28

Oh wow Ineke, dat is nog eens beweging!

Ik zal later deze week commentaar geven op de andere fotos

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 14:53

@ Ineke2 lekker zo die beentjes strekken! Dat is zeker bewegen.^^

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 15:00

Janouk ik blijf die foto fantastisch vinden, achtergrond stoort mij niet, dat is nou eenmaal vaak het gegeven bij dat soort foto’s. En de vogel knalt er hard genoeg uit met z’n oranje kleur. Mijn brein krijgt alleen kortsluiting van het formaat van de foto. :') Die lijkt geen “gekende” verhoudingen te hebben.

Punz jammer van de rommelige achtergrond, maar dat heb je idd niet altijd te kiezen. Omdat de pony zo mooi wit is, springt hij er wel mooi uit. En hij is goed belicht !

Paardje02 wat een gaaf ponietje, knappe steigerbeweging ! Ik vind het idee van de zon achter de zuil tof, maar het tegenlicht is naar mijn aanvoelen té sterk aanwezig. Man + pony hadden wat mij betreft ook allebei links van de zuil mogen staan, de zuil staat voor mij echt op een rottige plek zo. Maar ik begrijp dat het een “oei sh*t nú”-foto is geweest. :)

Fohadie die slinger wandelaars heb je goed weten te vangen, ik vind de compositie fijn om naar te kijken. De wazige uiteindes van de wieken geven idd de beweging weer.

Ineke2 she’s got the moves ! Qua beweging kan dit tellen ja. :D Als je belichting en contrast wat omhoog zou gooien, zou het paard er nog veel meer uit knallen. Het geheel is nu behoorlijk onderbelicht naar mijn idee.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 23:40

Nav de opmerkingen: ik heb inderdaad een halstertouw weggewerkt.. .Maar dat is niet de lijn die jullie ( en ik nu dus ook duidelijker) zien: dat is een scheefhangende boom op de achtergrond. Maar ik snap dat jullie er een slecht weggewerkte lijn in zien.. zo lijkt het inderdaad!

Paardje02: Ik vind de sfeer in jouw foto erg prettig en dromerig. Ik had zelf misschien een iets andere uitsnede gemaakt, maar ik vind het een heel geslaagde inzending!
Fohadie: Ik vind het lint erg mooi, maar de foto als geheel niet helemaal samenhangend ( weet het niet goed anders te verwoorden, het wordt op de 1 of andere manier niet helemaal 1 geheel). Maar is snap je bedoeling, vind het idee erg leuk.
Ineke: Ik sluit me aan bij de opmerking van Jokari: misschien qua belichting nog iets aanpassen. Maar beweging ís het en de voorjaarsvrolijkheid spat er van af!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:30

Ik wist niet hoe dat op een telefoon werkte, maar ik heb een poging gedaan om iets met het contrast te doen.
Zo is hij denk ik beter.

Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:18

Ja ! Veel beter zo.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:49

Mijn foto voor deze maand. Ik had nog wat ideetjes en wilde nog een keer zo'n soort foto proberen maar ik word volgende week in het ziekenhuis opgenomen voor 1 a 2 weken en heb geen tijd en energie meer om nog iets te doen.

Panning shot van de stoomtrein tussen Stadskanaal en Veendam
Nikon Z50 + Nikkor 35mm, 1/25s, f22, iso100

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:56

Dat vind ik nou een toffe plaat waar je de beweging heel goed ziet. Toffe trein/locomotief ook!

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

Afbeelding

Deze maand lukt het me wel om mee te doen. Niet met het soort foto die ik vooraf in gedachten had, maar de bijzon van gisterenochtend kon ik niet aan me voorbij laten gaan. Met dank aan de 2 vogels (copilot denkt dat het buizerds zijn?) om er beweging aan toe te voegen.

Feedback op de andere foto's volgt later. Al zal dit eerder vanuit een bescheiden buikgevoel zijn, ik heb technisch nog héél veel te leren (en dat is dan meteen ook waarom ik dit topic zo leuk vind :) ).

Omdat de image-upload van bokt toch wat afbreuk doet aan de foto: https://drive.google.com/file/d/1UkVnSVwEv9Bhr-XlKQ_vzVr9-2ZCCnnO/view?usp=sharing

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

Heel mooi Annienke, die trein wil ik ooit nog eens in. De vorige keer dat ik daar was, reed hij helaas niet.
Knap gedaan hoor dat locomotief zo scherp is, maar in de rest van de foto duidelijk de beweging te zien is.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:13

Mooie foto Annienke, de beweging is mooi vastgelegd. Ik heb zelf wel eens geëxperimenteerd met panning en vind het nog niet zo eenvoudig. Maar voor deze opdracht ga ik het toch weer eens proberen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:20

Mooie foto. Kleuren vind ik mooi.

De vogels zijn geen buizerds, maar zwarte kraaien naar mijn mening gezien, breedte vleugels, vingerverven en breedte staart

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

Gave plaat, Annienke! Mooie kleuren en duidelijke beweging.
Ik had een beetje hetzelfde idee qua panning, maar nog geen tijd gehad om erop uit te gaan.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:36

Zei iemand.. beweging?

Afbeelding
ISO 2000 1/1600 F2.8

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:16

Een Jezushond! (Loopt over water.)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:43

Omdat ik eigenlijk geen verstand van zaken heb, maar hier toch mee wil doen, hou ik het in de feedback maar gewoon bij mijn smaak, ok?
Dan vind ik de treinfoto vooral razend knap. Inderdaad: trein scherp, omgeving vaag en meer dan overduidelijk beweging. Tegelijkertijd vind het ik niet helemaal fijn kijken, en dat komt misschien omdat de ruimte voor de trein vaag is, en rechtonder, meer naar achter is het scherp(er). Dat heeft voor mij een vervreemdend effect, waarvan ik nog niet weet wat ik er van vind.

Singa: Jouw foto vind ik mooi, maar eigenlijk meer natuur dan beweging.

Selina: Prachtfoto wat mij betreft. Het iets verlaagde standpunt, de kleuren, de expressie en het opspattende water: ik vind het mooi!!

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:02

Selena, gave foto!
Hoe kreeg je hem zo met iso 2000? Bij mij raakt hij dan juist overbelicht.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:03

Sluitertijd staat op 1600, daarom is hij niet overbelicht.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:23

Fohadie: leuk idee om de combinatie lange sliert wandelaars x windmolens te maken voor dit thema. Op en top beweging! Voor mij staat er net wat teveel info op de foto, misschien ook omdat de groene weide wat overheerst.

Ineke2: hele leuke foto van een bokkend paard, een perspectief dat niet vaak gebruikt wordt, dus best origineel bedacht.

Annienke: deze foto is ongelooflijk passend voor dit thema, en zeer knap vastgelegd ook. Goed gedaan!

Singa: mooi die bijzon. Er zit een bepaalde gloed over de foto (ik kan het niet goed uitleggen), wat het een mooie foto maakt.

Selina: tof moment heb je daar te pakken! Ik zie dat je het vaker doet, dus vraag ik me (als leek) af of zijn hoofd niet net wat scherper hoort te zijn op dit soort foto's. Verder is het een prachtige foto in ieder opzicht.

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:53

Er zijn weer wat foto's bijgekomen, super leuk.

fohadie: Leuk die slinger met mensen, de lijnen die in deze foto zitten maken het interessant. Ik zie inderdaad ook je beweging in de windmolens. Vind de foto qua kleur wat vlak

Ineke2: ik moest best lachen om je foto, wat een portret is je paard. Ik heb voor de feedback gekeken naar de tweede versie van je foto, daar vind ik hem qua kleuren mooier uitkomen dan de eerste versie. Wat je als tip nog zou kunnen doen is letten op de horizon (of deze later corrigeren), dat deze recht loopt.

Annienke: Wauw! Dit is beweging in een foto. Enige wat ik hierbij zou zeggen is dat ik graag nog meer van de trein had willen zien. Maar de scherpte ligt goed, de kleuren zijn mooi. Erg gaaf gedaan.

singa: Qua thema vind ik deze minder passend. Maar als foto opzich vind ik hem wel mooi gelukt met het donker van de bomen en de vogels tegenover een schemer lucht.

Selina: Op eerste oog mooie foto, beweging zit er in. Had wel iets meer nog willen zien van rechts misschien (het opspattende water voelt wat afgeknipt). En de scherpte lijkt, voor hoe ik het zie, niet helemaal op de hond.
Wel kan ik de sfeer en de kleuren erg waarderen in deze foto.