[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:25

Ha, ik heb vandaag GRATIS een enorme houten lijst met ontspiegeld glas opgehaald _O_.

Er zit niks bij (behalve ophangringen), dus even wisselveren halen en kijken wat ik als achterwand ga pakken. Maar, blij. Hij is 110 bij 80 cm.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:51

Gelato: wat mij vooral opvalt is het grote verschil tussen de bovenkant en de onderkant. Toen ik je bericht las zag ik alleen nog maar de bovenste helft van de eend (tot aan de mondhoek, ongeveer) en zag ik een supergave realistische eendenkop en vroeg ik me af wat je daar in godsnaam nog anders aan wilde doen. Maar toen ik naar beneden scrollde was ik eigenlijk verbaasd over hoe de rest van de eend eruit zag, want dat was helemaal niet wat ik verwacht had op basis van de bovenste helft :P

Een paar dingen die mij opvallen:
- Je kleurgebruik in de bovenste helft van de kop is heel mooi, al die verschillende kleuren en de diepte die dat geeft. Maar dat ontbreekt nog in de onderste helft, vooral in de borst. Die is daardoor nog heel plat.
- Hij heeft nogal smalle schoudertjes, in combinatie met de rechte nek zorgt dat er denk ik voor dat hij aandoet als een prentenboek figuurtje uit muis, of kikker en pad; ik verwacht als ik hiernaar kijk dat hij armen heeft en rechtop loopt. De borst mag een stuk wijder uiteenlopen denk ik, en misschien dat je ook nog een stuk van het achterlijf zou zien achter zijn borst. Ik denk dat dit het grootste ding is waardoor hij er nog wat cartoonachtig uitziet.
- Het perspectief van de onderste helft van de snavel klopt niet helemaal (ik vind het echt knap hoe goed de bovenste helft je gelukt is trouwens, ik heb de laatste tijd nogal wat vogels getekend en die snavel een beetje goed in perspectief krijgen is echt verschrikkelijk, al helemaal als ze hem open hebben), die is volgens mij een stuk te lang/groot waardoor het nu lijkt alsof hij een onderbeet heeft. Ik denk ook dat de onderste helft van de snavel minder wazig maken en wat details en scherpe lijnen geven zoals de bovenste snavelhelft zou helpen met de bek wat meer een geheel maken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 10:34

Het is weer genieten hier met al die mooie werken :j

Super leuk jouw verhaaltjes Vikawiek!
Hoop snel meer tijd te hebben om weer uitgebreider te reageren.

Voor deze challenge wilde ik wel graag wat maken en had mijn oog laten vallen op een harig Shetje uit het aanvragentopic.
Portretlinnen doekje van 18x14 met Gebrande omber en wit, olieverf.

Afbeelding

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:39

Oooh dat is de shetter van Duhelo, toch <3? Hij is prachtig geworden <3.

Daar heb ik ook nog een foto van opgeslagen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 10:53

Dank je <3 van Daihyo :j Ik had hem ook al langer geleden gespot en moest er aan denken bij deze challenge :D

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:56

Oh Ximo <3 ik herkende hem gelijk!
Wat knap de hoeveelheid kleurschakeringen die je hebt gebruikt, je zou helemaal niet zeggen dat je maar 2 kleuren hebt gebruikt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:00

Jis_ schreef:
Dank je <3 van Daihyo :j Ik had hem ook al langer geleden gespot en moest er aan denken bij deze challenge :D

Bijna t zelfde _O-

Maar haar bedoel ik idd.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 11:11

_San87_ schreef:
Bijna t zelfde _O-

Maar haar bedoel ik idd.

:)) Dat dacht ik al

vikawiek schreef:
Oh Ximo <3 ik herkende hem gelijk!
Wat knap de hoeveelheid kleurschakeringen die je hebt gebruikt, je zou helemaal niet zeggen dat je maar 2 kleuren hebt gebruikt

Leuk dat hem hem herkent en dank je! <3
Met gebrande omber en een beetje olie kun je goed glaceren en ook met heel weinig of geen olie naar warm zwart gaan.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:38

Ooohhhh <3

Eens met Vikawiek, ik was echt verbaasd dat dit maar één kleur is. Mijn eerste gedachte was "voor deze challenge? Die is toch helemaal niet monochroom?? >;) ". Heel cool.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:40

Wat een schattige shetlander. Super leuk gelukt!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 12:40

Dank je That_Me!

_roodvos_ schreef:
Ooohhhh <3

Eens met Vikawiek, ik was echt verbaasd dat dit maar één kleur is. Mijn eerste gedachte was "voor deze challenge? Die is toch helemaal niet monochroom?? >;) ". Heel cool.

Hihi! :D Ik ben op het moment in de ban van het glaceren. Ik had hem nog verder door kunnen trekken door het neusje nog grijzer te laten lijken. Titaan wit en gebrande Omber over alleen Omber geeft weer een koelere kleur, wat door de lichtste warme kleur (wat erg op gebrande Sienna lijkt) erbij nog grijzer gaat lijken.
De Referentiefoto leende zich er ook wel erg goed voor om dit eens te proberen :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:47

Glaceren is een hele mooie techniek. Je kunt er ontzettend veel mee!

Deze is ook echt geweldig gelukt. Maakt echt dat het gaat kriebelen om eens olieverf op te pakken.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:00

Oh Jis wat een super gave tekening!!

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:33

@roodvos, dank!! heb nu wat meer kleur toegevoegd en een deel van het achterlijf (maar nog lang niet af hoor) en het ziet er inderdaad al stukken minder prentachtig uit!!

@jis, wow wat gaaf!! Hoe lang ben je eigenlijk met zo een schilderij bezig?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 14:39

Dank jullie wel!

@gelato, Heel precies weet ik niet maar zo'n 35 uur denk ik.
Vorige week vrijdag begonnen en ik gebruikte een olie die de droogtijd aanzienlijk versnelt dan kan je ook met meerdere lagen in korte tijd met een resultaat komen.

Opzet eerste laag

Afbeelding

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:41

Echt onwijs mooi Jis! Jij hebt het monochroom in de vingers.. Is dat een olieverf eigenschap? Ik zie vaker de olieverfschilders een monochrome ondergrond opzetten. En daarna werken naar meer donker en meer licht. Dat lukt met aquarelleren minder goed.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:02

Hey Gelato!
Heerlijk dat je je hier op je gemak voelt om feedback te vragen en knap dat je merkt dat je vastloopt.
Het eerste wat ik wil zeggen is dat ik best happy ben met wat ik maak, maar ontstemds niet dat op papier krijg wat ik in mijn hoofd heb. Dus ik oefen zo veel mogelijk.

Hoe Roodvos het weet te verwoorden vind ik reuzeknap. Ik vind het moeilijker onder woorden te brengen dus ben even in procreate aan de slag geweest om te kijken wat er ‘mis’ is met je mooie eend.

* de vormen kloppen idd niet, en ik vermoed dat je van een referentie foto tekent. Daar leer je veel van, vooral als je het combineert met kennis.
* de kop vangt het licht goed, de rest van je eend niet zo. Waar komt het licht vandaan? Overdrijf dat. Ook ook in de bek, de zijkant van het hoofd waar geen oog zit en om het ook heen.
* deel je eend op in vormen. De hals is een cilinder, het oog is een bolletje op de ovale van het hoofd. De snavel is een sokpop ;)

Afbeelding
Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:44

Oh ik ben echt verliefd op je eend hoor <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 16:46

Signe schreef:
Echt onwijs mooi Jis! Jij hebt het monochroom in de vingers.. Is dat een olieverf eigenschap? Ik zie vaker de olieverfschilders een monochrome ondergrond opzetten. En daarna werken naar meer donker en meer licht. Dat lukt met aquarelleren minder goed.

Dank je Signe!

:j Het is een al heel oude techniek voor olieverf (doodverven werd dat genoemd, nu ook wel onderschildering).
Was al even ermee aan het prutsen af en toe en ben het daarna een beetje aan het ontdekken geweest met die paar masterclassen, erg leuk <3

Bij werk van Da Vinci kun je het doodverven goed terug zien bij werken die hij nooit af heeft gemaakt, en dat zijn er nogal wat :P
Elke kunstenaar deed/doet dat doodverven ook weer op hun eigen manier.

Het is de bedoeling dat je op sommige plekken de onderschildering blijft zien in het werk, en naar het licht toe (iets) dikker gaat werken. De donkerste schaduw ga je niet of nauwelijks meer overheen. Het doek krijgt eerst nog een middentoon van grijs of warm bruin, net wat past bij de afbeelding die erop komt maar dat bij deze Shet niet gedaan.

Nog veel te oefenen wel, mijn 2 kinderportretopdrachten geven mij onrustige nachten %) :))

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:57

Signe schreef:
Hey Gelato!
Heerlijk dat je je hier op je gemak voelt om feedback te vragen en knap dat je merkt dat je vastloopt.
Het eerste wat ik wil zeggen is dat ik best happy ben met wat ik maak, maar ontstemds niet dat op papier krijg wat ik in mijn hoofd heb. Dus ik oefen zo veel mogelijk.

Hoe Roodvos het weet te verwoorden vind ik reuzeknap. Ik vind het moeilijker onder woorden te brengen dus ben even in procreate aan de slag geweest om te kijken wat er ‘mis’ is met je mooie eend.

* de vormen kloppen idd niet, en ik vermoed dat je van een referentie foto tekent. Daar leer je veel van, vooral als je het combineert met kennis.
* de kop vangt het licht goed, de rest van je eend niet zo. Waar komt het licht vandaan? Overdrijf dat. Ook ook in de bek, de zijkant van het hoofd waar geen oog zit en om het ook heen.
* deel je eend op in vormen. De hals is een cilinder, het oog is een bolletje op de ovale van het hoofd. De snavel is een sokpop ;)

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik probeer inderdaad een referentiefoto na te tekenen doordat het de eerste keer is dat ik realistisch prober te tekenen, maar de vormen waren inderdaad niet kloppend met de foto. Vond ik in eerste instantie niet erg, maar je merkt wel dat het veel met het resultaat doet inderdaad en dat is echt jammer!

Ter referentie:

Afbeelding

Er zit inderdaad al een wereld van verschil in met hoe jij het hebt gedaan! Ga wanneer ik tijd heb ook kijken hoe ik mijne kan aanpassen *D Dankjewel!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:49

Morning!!!
Ik lees braaf mee en zie hele mooie dingen en zeer interessante tips voorbij komen

Love your shetje Jis!!

Nou ik mag het eindelijk van de daken schreeuwen:

Mijn boek ligt medio mei in de winkels en nu al online te bestellen *\%/*

In totaal ben ik er 3 jaar mee bezig geweest! Dacht in eerste instantie: dat doe ik wel even _O-

Onderweg hele mooie input en feedback gehad (mijn dank is groot Signe!)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 12:49

Ohhh te gek, gefeliciteerd!! *\o/* *\o/* wat een schattige cover en achterkant <3

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:28

Wat ontzettend gaaf! Gefeliciteerd Pauline, je mag hier echt heel trots op zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:40

Gefeliciteerd, Pauline *\o/*!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:51

Super tof een eigen boek. Gefeliciteerd!