[ART] Goudsmid in opleiding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 23:18

Vandaag gewerkt aan een mooie opdracht van een paarde hoofd-kettinkje, uiteraard is het echte paard model voor het silhouette! Hij is overgetrokken van een mooie foto :D

Dit is silhouette dat getekend is
Afbeelding

Uitzagen!
Afbeelding

Uitgezaagd, nu kan het voorbeeldje er weer af gepeuterd worden :)
Afbeelding

Goed schuren, alle krasjes eruit
Afbeelding

Ringetje solderen
Afbeelding

Even afsluiten met de lelijke versie, zo net na het solderen _O-
Afbeelding

Morgen weer verder!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 07:26

Gaaf! Wat een priegelwerk dat zagen

Komen er ook details in (lijkt me niet te doen) of blijft het glad?

boeflover

Re: [ART] Goudsmid in opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:46

Leuk en idd knap hoe strak je dat uit gezaagd krijgt!
De hanger heb ik besteld als cadeau voor een vriendin. Het silhouette is van haar paard, ik ben heel benieuwd of ze de link gaat leggen omdat ze wel al weet dat ik iets met een foto ga laten doen.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 23:03

Jis_: er komen geen details in :) het word echt een silhouette. Ik wil je in de toekomst wel echt nog gaan verdiepen in handgraveren, maar voor nu is dat nog een skill die ik niet voldoende beheers.

boeflover: ik ben ook echt heeeel benieuwd!

In alle ijver ben ik dit weekend vergeten foto's te maken. Maar de hanger is helemaal klaar en moet alleen nog gepolijst worden. Dit doe ik morgenvroeg en dan kan hij meteen op de post, hopelijk om iemand heel erg mee te verassen <3

Voor de andere dames die een bestelling hadden geplaatst: word aan gewerkt :D morgen plaats ik weer een nieuwe bestelling waar alles bij zit wat ik nog niet hier had liggen. *\o/*

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 13:04

Af <3

Afbeelding

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 13:05

Prachtig dat silhouet, oogt simpel en sierlijk ondanks al het werk dat er in zit, heel knap! Heel bijzonder dat het zo persoonlijk voor een eigen paard is gemaakt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:16

Prachtig!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 13:34

Dank jullie wel <3
De hanger is gisteren op de post gegaan en komt hopelijk snel aan!

Vandaag weer bezig geweest aan de zilveren ring. Of zeg maar gerust, in gevecht gegaan met de zetkast. Maar we geven niet op :')
Het proces ziet er in elk geval soepel uit, zo kan ik jullie goed voor de gek houden haha.

De strip die ik had gemaakt voor de zetkast heb ik opnieuw gemaakt. Voor mijn gevoel was de rusting te smal met 0,5 mm. Daar heb ik nu 1 mm van gemaakt. Gelukkig soldeerde hij weer scheef (soms schiet hij gewoon ineens weg en als hij dan eenmaal gesoldeerd zit, zit er ook geen beweging meer in).

Maar we laten ons niet van de wijs brengen! We gaan gewoon lekker door en maken alles weer recht in het proces.

Strip buigen zodat hij om de steen past
Afbeelding

En en toe even de steen passen
Afbeelding

Af zagen
Afbeelding

Tussendoor even uitgloeien. Het zilver is behoorlijk hard geworden van al dat buigen. Door hem te verhitten word het materiaal weer wat zachter
Afbeelding

Hij was net iets te groot, paar keer doorzagen tot hij klein genoeg is
Afbeelding

Solderen
Afbeelding

Alvast netjes vijlen
Afbeelding

Zometeen lekker even naar de bioscoop met mijn beste vriendin, en dan vanavond weer even verder! *\o/*

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:55

Wat een mooie hanger geworden! Gaaf zo'n persoonlijk sieraad

Citaat:
Jis_: er komen geen details in :) het word echt een silhouette. Ik wil je in de toekomst wel echt nog gaan verdiepen in handgraveren, maar voor nu is dat nog een skill die ik niet voldoende beheers.

Dat graveren lijkt me ook wel erg moeilijk :j

Citaat:
Vandaag weer bezig geweest aan de zilveren ring. Of zeg maar gerust, in gevecht gegaan met de zetkast. Maar we geven niet op :')
Het proces ziet er in elk geval soepel uit, zo kan ik jullie goed voor de gek houden haha.

:))

Heel tof om het proces te kunnen volgens, en die steen is zo mooi! <3

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:25

Ik blijf het zo fascinerend hoe iets er uit ziet na het solderen, en hoe dat dan later weer goed komt :D

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 08:29

Jis_: ja, ik vind het ook echt heel erg leuk om persoonlijke dingen te maken <3 volgende week word hij als cadeau weg gegeven, ik ben ontzettend benieuwd wat de ontvanger ervan gaat vinden! Graveren is inderdaad heel erg moeilijk, daar heb ik me een poosje geleden echt op verkeken O:) het hangetje van die hond ging gelukkig heel goed (die was ook erg eenvoudig), maar daarna ben ik meer gaan oefenen en ik kreeg geen enkele lijn meer zoals ik hem wilde :') maar ik ga er wel flink op oefenen.
En die steen blijft zo mooi inderdaad <3

gerlindie: hahah ja ik blijf dat ook grappig vinden. Al het bruine wat je ziet na het solderen is afdekmiddel (tegen oxideren) en vloeimiddel (zodat het soldeer vloeit). Als je dat verhit wordt het bruin. Dus het zilver zit er gewoon prachtig zilver onder te wezen, en die bruine prut zit er gewoon omheen haha. Met een speciaal zuurbadje kan ik de prut weer oplossen en komt het zilver weer tevoorschijn :D

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 18:02

Vandaag gewerkt aan een aantal opdrachten :D

Hier alweer 2 kettinkjes en een armbandje Afbeelding

Een dame vroeg me of ik passende oorbellen kon maken. Natuurlijk! Ik heb een aantal ontwerpjes doorgestuurd en daarvan is een sierlijk eenvoudig design uitgekozen <3

De oorbellen zijn verder volledig van zilver en alles is hand gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:48

Een dame, hihi, ik voel me vereerd. :D Ben heel erg benieuwd om ze “in ‘t echt” te zien !

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:21

De afwerking is subliem :j

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:52

Hedi !! <3 <3 <3 :oo :oo :oo Ze zijn móóóói !!
Ik ben echt een ambetant mens als het op zelfgemaakte oorringen/hangers aankomt, ik koop dat eerlijk gezegd dan ook nooit. Omdat jij voor goudsmid gaat, heb ik het risico genomen, maar ik hield er stiekem rekening mee dat ik teleurgesteld zou zijn. Het tegendeel is waar ! Ze zijn zó fijn, zó elegant afgewerkt, hoed af en diepe buiging voor jou. Heel erg bedankt voor jouw prachtige vakmanschap.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 13:03

Jis_: <3

Jokari: dit is het mooiste compliment dat ik tot nu toe gekregen heb :wow: ik word er helemaal verlegen van! Dank je wel!! <3 <3 <3

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:28

_Hedi schreef:
Af <3

[ [url=m/xPJ939.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik mocht afgelopen week mijn vriendin blij maken met deze. Ze vroeg direct welke foto was gebruikt dus legde wel gelijk de link naar haar eigen paarden, ik had in het doosje de foto geplakt dus kon haar gelijk laten zien welke. Ze is er heel blij mee

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 08:35

boeflover; wat super leuk om te horen <3 ik hoop dat ze hem met veel plezier gaat dragen!

Hier is het lekker een poosje stil geweest O:) ik ben bezig geweest met allerlei probeersels en de ring te maken voor de mooie prasioliet. Helaas is het meeste een beetje mislukt :roll:
Geen zorgen, er komt nog steeds een mooie ring om de prasioliet! Maar ik moet even het design een beetje aanpassen _O-

Inmiddels zijn de scholen weer begonnen en ga ik nu echt mijn 3e jaar afronden (mijn schooljaar loopt van oktober t/m september). Morgen de laatste theorie toets en werkjes afronden. De laatste 2 lessen gaan over reparatie technieken, dus dat word super interessant!!

Huiswerk voor deze week was een bakslotje maken <3 ben alleen vergeten foto's te maken van het begin.

Deel van de losse onderdeeltjes
Afbeelding

Klein stukje verder, veer gebogen
Afbeelding

Opening wat groter veilen omdat de veer er niet in paste _O-
Afbeelding

Af!
Afbeelding

Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 12:46

Oh wow, ik had hier nog nooit over nagedacht, dat je die slotjes natuurlijk ook zelf kan smeden :+

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 20:10

Haha ja dat klopt! In principe kun je bijna alles zelf maken :D

Vandaag de allerlaatste theorie toets gehad! Dus dat gaan we vanavond even vieren met een drankje haha.
Verder heb ik een idee voor mijn meesterstuk (mijn afstudeerproject), dit idee is goedgekeurd door de juf :D Komende week een goede nette schets maken en die mag dan weer gekeurd worden door zowel mijn juf als een van de examinatoren. Ik heb er onwijs veel zin in! *\o/* En ik zal het proces hier natuurlijk delen, beginnend met de schets :D

Verder heb ik vandaag eindelijk mijn professionele brander besteld <3 ik kan niet wachten tot die binnen is! In de tussentijd een zuurstofcilinder en gasfles regelen.
Morgen ga ik werken aan een paar leuke oorbellen met de opaal die ik heb liggen, uiteraard ook te koop straks <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 20:33

Òhh wat balen voor jou dat het ontwerp van de ring niet helemaal ging werken, maar zo gaat dat soms, en weer door :D

Gaaf dat bakslotje!

En? een goed gevoel bij je laatste toets? Leuk dat je je afstudeerproject ook hier gaat delen!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:20

Oh ik ben zo benieuwd naar je afstudeerproject !

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 18:54

Jis_: zo is dat, en ik neem geen genoegen met half werk haha. We gaan gewoon lekker door! Nieuw ontwerp bedenken en gaan *\o/*
Ja toets ging goed! 1 klein dingetje helaas niet ingevuld, maar verder denk ik dat ik alles wel wist :D

Jokari: ik ga binnenkort wat delen! :o

Update over de oorbellen, ze worden al leuk!

Benodigdheden
Afbeelding

Eerst de zetkastjes maken.
Draad walsen tot de juiste dikte.Afbeelding
Afbeelding

Juiste vorm buigen.
Afbeelding

Juiste hoogte schuren.
Afbeelding

Plaatje hameren
Afbeelding

Vorm uitkappen
Afbeelding

Rondjes!
Afbeelding

Ringetjes maken
Afbeelding

Kijk even hoe mooi de opaaltjes zijn <3
Afbeelding

Tussenstand (zetbakjes liggen nog in het zuur)
Afbeelding

En voor wie wil, nog een hoop leuke kettinkjes te koop :wow: 60-69 euro.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nieuw: gold plated sluitingen <3
Afbeelding

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:40

Oh nice! Ik dacht even dat je het zetkastplaatje gehamerd had maar dat lijkt me voor het zetten niet handig. Komen ze er voor het gehamerde plaatje te hangen?

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 19:17

Creatas: het was de bedoeling dat ze eronder kwamen te hangen, maar los van dat ik het toch niet zo mooi vond worden, heb ik een deel gesmolten :') de zetbakjes zijn gelukkig nog in orde, dus ik ga even iets anders verzinnen, Wellicht ook tof om de op een groter plaatje te solderen, maar die kan dan niet gehamerd zijn.

Gelukkig ook een projectje afgerond die wel helemaal geslaagd is haha!
Een mooie gehamerde zilveren ring met prachtige lichtblauwe topaas <3 <3
Let niet op mijn uitgegroeide nagellak XD
Uiteraard ook te koop, maat 17,5 *\o/*

Afbeelding
Afbeelding