[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 01:11

Koper schreef:
ZeSteigert schreef:
Het weegt alleen wel best veel na een tijdje :')

Handig zeg, met een strapless jurk :))

_O- _O- _O-
Maar serieus: ik vind het heel bijzonder!

Ik moet nog 15? pennen breien en dan is sok 2 klaar. Heb nu geen zin meer. Morgen maak ik hem af. Rustige dag qua werk mits het weer niet té gek wordt. Kou alla, maar gladheid en sneeuw heb ik nu wel gehad hoor.
En dan op naar de blauwe sokken *\o/*. Zou ik die morgen nog op de pen krijgen? Wel véél steken om op te zetten :=

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:05

Mijn breiwol ligt vanaf vanmiddag bij het postkantoor. Aangezien ik 40 u werk (kantooruren) is thuis laten bezorgen eigenlijk bijna nooit een optie. Alleen heb ik vanavond en morgen geen tijd op het op te halen -O- Nou ja heeeeeeeel misschien morgen.... Moet ik wel erg rennen en vliegen. Dat zal het wel worden dus ;)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:31

Koper schreef:
ZeSteigert schreef:
Het weegt alleen wel best veel na een tijdje :')

Handig zeg, met een strapless jurk :))

_O- _O-

Het zit wel strak hoor :) En ik doe gewoon een bandje om mn taille ofzo (:
Ik brei hem wel lekker strak en anders tja... maak ik er wel bandjes aan xd

Ik heb weer nieuwe wol gekocht bij de Tiger :):)
100 gram dikke bruine wol voor 2 euro! :)
Weet nog niet wat ik ervan ga breien, het ligt nu nog in mn wolkast :p

Ik zal weer foto's plaatsen als ik weer een stuk verder ben & natúúrlijk het eindresultaat. Maar eerst is er nog een SO grieks dat heel graag geleerd wil worden... *zucht* in de kast die pennen :(

patpen

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:51

ZeStiegert: je kan niet genoeg wol op voorraad hebben! Ik heb wel een boel opgeruimd maar kom iedere keer weer op een onverwachte plek wol tegen :=.

Mijn oranje sokken zijn klaar *\o/*. Tenen ook al gemaasd want anders blijft dat liggen. Ik wil namelijk érg graag beginnen met de blauwe. Ooit heb ik een vestje gebreid met zo'n zelfde ruche aan de panden en mouwen. Ergens in een oud Hema breiboek heb ik dat patroon nog én ik heb nog in dezelfde kleur wol liggen. Dus misschien kan ik een setje breien: vestje passend bij mijn sokken :D.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:24

patpen: Idd en zeker als het hele goedkope & leuke wol is! :) Ik heb ook altijd dat er overal wol ligt haha. In mn wolkast natuurlijk, op 10 verschillende projecten bezig ofzo (jurk, wildbreisel, staartriemlapjes, halsterlapje etc). Zo'n setje lijkt me wel heel grappig haha :)
Met mijn jurk gaat het heel goed! Ik ben al ruim over de helft!! Ik zal vanmiddag proberen om een foto te plaatsen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:25

Ik kom mij ook gezellig hier melden! :D
Twee weken geleden begonnen mijn handen te kriebelen. Ik moest en zou iets gaan doen thuis als extra hobby! En dus maar met breien begonnen!

Eerst ben ik begonnen aan een sjaal te maken die bij mijn KiKa muts past! Dat gaat erg lekker. Niet heel snel, maar je moet ergens beginnen! Daarnaast heb ik al genoeg andere dingen op mijn lijstje staan om te gaan maken, namelijk nog een paar sokken (oma wilde niet nog een paar maken, dus dan doe ik het maar zelf! :')), een knuffelzebra en een muts voor mijn vriend.
Nog genoeg te doen dus, maar ik heb er zin in! :D
Vanavond zal ik trouwens wel even een foto plaatsen van mijn sjaal!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 21:44

spotless schreef:
Leuk al die dikke kollen.
Ik had laatst een beschrijving gevonden om zelf slierten te maken van (bv) een oud t-shirt. Op het forum van de Hobbydoos. Maar het kan natuurlijk ook met een nieuw stofje. Ben benieuwd naar het resultaat.

Ik heb ook weer een projectje ter afwisseling van mijn giga-borduurwerk (deze dus):
[ Afbeelding ]
Maar dan in deze kleuren:
[ Afbeelding ]
Deze manier van heen en weer breien op een rondbreinaald en verkortte toeren is iets wat ik nog nooit heb gedaan dus een leuke uitdaging. En het effect lijkt me echt geweldig :j Duurt vast wel wat langer dan een weekendje zoals met het vest laatst... :+

Ik kon het niet laten en heb eens even de patroon beschrijving gelezen. Ben je al begonnen??? Zoals de verkorte toeren beschreven staan, krijg je gaatjes :+. Ik zou de "wrap & turn stitch" gebruiken. Trouwens: deze omslagdoek kun je heel goed breien op gewone pennen ipv een rondbreinaald. 70 steken passen heel goed op gewone naalden ;).

Edit: ik zag net dat je naar 206 st meerdert op naald 4 maar ook dat past nog op gewone naalden. En dat er ook gaatjes zitten bij die verkorte naalden. Dus misschien is het wel de bedoeling dat je gaatjes krijgt :o

Welkom Ashley :j

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:11

Op deze foto ligt mijn sjaal naast de muts van vorige week. Helaas niet precies dezelfde kleuren kunnen vinden, maar ik vind 'm alsnog erg leuk! :P
Afbeelding

Dit is de sjaal aan het begin van de week!
Afbeelding

Ik ga niet erg snel, maar kom er vanzelf wel!
Ik brei om de pen recht / averecht en niet om de steek. Daar ben ik toch echt (nog) niet handig genoeg voor en heb ik eigenlijk ook het geduld niet voor! Dus nu brei ik met 90 steken, zodat ik 'm daarna dubbel kan klappen tegen het krullen!

In ieder geval ben ik verslaafd! :D

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:03

patpen schreef:
Ik kon het niet laten en heb eens even de patroon beschrijving gelezen. Ben je al begonnen??? Zoals de verkorte toeren beschreven staan, krijg je gaatjes :+. Ik zou de "wrap & turn stitch" gebruiken. Trouwens: deze omslagdoek kun je heel goed breien op gewone pennen ipv een rondbreinaald. 70 steken passen heel goed op gewone naalden ;).

Edit: ik zag net dat je naar 206 st meerdert op naald 4 maar ook dat past nog op gewone naalden. En dat er ook gaatjes zitten bij die verkorte naalden. Dus misschien is het wel de bedoeling dat je gaatjes krijgt :o

Ik had gisteren wat extra tijd omdat ik mijn dochter niet op hoefde te halen bij haar vader na het werk. Die tijd heb ik heel nuttig gebruikt om de wol op te halen :+ En natuurlijk meteen begonnen. De rondbreinaald heb ik al opzij gesmeten en vervangen door gewone naalden.
Zo ver ben ik nu:
Afbeelding
Het kleureffect vind ik heel leuk worden maar er komen idd gaatjes. Is niet echt storend met de ribbel maar die vind ik eigenlijk niet zo leuk. Volgens mij komt het kleureffect beter tot z'n recht in tricot. En dan zijn de gaatjes wel storend denk ik.
Dus ik ga overnieuw beginnen...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 23:48

Ja, ik denk ook dat tricot mooier is! Maar dan zou ik wel die "wrap & turn stitch" gebruiken want in tricot vind ik in zo'n omslagdoek gaatjes níet mooi. Dat is natuurlijk wel een persoonlijke mening :P.

En we hebben er een verslaafde bij :')
Ondanks dat het dan niet precies dezelfde kleuren zijn (zie dat ook maar eens te vinden!!!!) vind ik het heel leuk worden.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 12:28

Die blauwe sokken met kantpatroon zijn zó gezellig om te breien dat ik het bijna niet weg kan leggen :P. Ik was even "bang" dat het patroon niet makkelijk zou zijn met die omslagen bij een naaldovergang (net als bij de rode poncho) maar het gaat super! Hoewel het sokken zijn voor de zomercollectie, vind ik het meer sokken voor najaar/winter. Wordt gebreid van 100% wol (ga de hiel en teen wel verstevigen). En dit gaat het 1e paar sokken worden met een jojo hiel <<). Als mijn verkoudheid niet doorzet misschien weekend 1 sok af??????

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:59

patpen schreef:
Ja, ik denk ook dat tricot mooier is! Maar dan zou ik wel die "wrap & turn stitch" gebruiken
:j

patpen schreef:
En we hebben er een verslaafde bij :')
eeeh als je het over mij hebt... ik ben verslaafd aan al mijn handwerkjes :+ en aan nicotine
patpen schreef:
Ondanks dat het dan niet precies dezelfde kleuren zijn (zie dat ook maar eens te vinden!!!!) vind ik het heel leuk worden.
Dezelfde kleuren zijn heel makkelijk te vinden want dat is een drops garen ;) . Maar ik vond de kleuren op zich niet mooi dus heb een andere kleurstelling van hetzelfde soort garen genomen.
Inmiddels ben ik alweer bijna zover als ik was. Doordat ik het patroon inmiddels goed snap en ik in tricot veel makkelijker kan zien wanneer ik moet meerderen gaat het ook veel sneller. Zal vanavond nog wel even fototje plaatsen van hoe het nu is.
Ik twijfel alleen nog of ik misschien voor een dunnere naald zal gaan - ik brei vrij los dus misschien komt er nog wel een derde poging. Even proeflapje breien vanavond en zien hoe dat uitpakt.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:25

Spotless: sorry, ik bedoelde met de nieuwe verslaafde Ashley5 :o. Zij kon niet dezelfde kleuren vinden voor de muts en sjaal. Ik zal wat meer de namen erbij gaan schrijven ;).
Voor jouw omslagdoek: zelf vind ik beige en blauw altijd wel een mooie combi maar jouw kleuren zijn lekker vrolijk! Bovendien zijn kleuren natuurlijk heel persoonlijk.

Oké, ik ga eens even aan het werk en dan hoop ik straks nog wat verder te komen met de sok. Eigenlijk wil ik vandaag t/m de hiel komen. Ik heb nog Regia 6 liggen in naturel en jeans; die hebben dezelfde steekverhouding als het patroon. Wie weet ga ik tegen mijn principe in om 2x eenzelfde sokpatroon te breien en ga ik ze ook nog in het naturel breien :D. Of jeans. 3x lijkt me wat veel... Eerst de lichtblauwe breien, ondertussen kan ik bedenken of ik ze nog eens brei in donkerder blauw of naturel.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:33

Ja hoor het wordt 3 x is scheepsrecht...

Afbeelding

Doordat ik van mezelf al vrij los brei en dit garen in principe voor nld 2,5/3 is wordt het als ik op 4 brei wel heel erg los.
Het kleine lapje is op 3,5 i.p.v. 4.
De stekenverhouding is wel volledig zoek dus ik moet wel wat omrekenen... Denk je ff mee patpen?

Het oorspronkelijke patroon heeft een stekenverhouding van 20 st x 41 nld = 10 x 10 (ribbel)
Mijn proeflapje op nld 3,5 heeft een stekenverhouding van 20 st x 30 nld = 9 x 9 (tricot)
I.p.v. met 60 st wil ik dus met 66 steken (+ 2 kantst) beginnen.
Omdat het aantal nld afhangt van de verkortte toeren wil ik per toer 3 steken erbij breinen ipv 2 st. Dan moet ik aardig in de buurt komen, toch? Het is geen kledingstuk dus het luistert nou ook weer niet zó nauw denk ik.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 21:38

Spotless: jouw steekverhouding klopt sowieso niet omdat je van ribbel naar tricot over gaat (voor ribbel moet je meer naalden breien dan voor tricot). Maar op nld 3,5 heb je hetzelfde aantal steken nodig als het patroon op nld 4. Dus ik zou gewoon het patroon volgen wat steken betreft. Omdat je los breit, zul je ook wel aan de "ongeveer" 128 cm breedte komen van het patroon.
En inderdaad: het is geen sluitend kledingstuk als een trui dus of je nou op 128, 124 of 130 cm uitkomt, maakt in dit geval niet heel veel uit.
Het viel me nu op in het patroon dat ze wel zeggen:
Citaat:
Als u keert midden in het werk, haal dan eerste st af. Trek de draad aan en ga verder als hiervoor. Dit is om gaatjes in de overgangen te voorkomen.
Alleen vergeten ze erbij te vermelden dat je die draad bij de volgende naald weer op moet pakken en gedraaid samen moet breien met die steek om gaatjes te voorkomen!

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:52

Ja, ik had ook al het idee dat daar "iets" miste - verloren geraakt bij het vertalen denk ik. Ik ga het gewoon zo proberen en het wordt vast wel wat leuks :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:37

Je ziet het wel vaker in patronen met verkorte naalden: keer het werk, steek afhalen en gewoon doorbreien. Heel leuk maar meld dan ook even dat je die lus moet oppakken...
Het is niet specifiek iets van Drops (die willen nog wel eens iets vergeten!). Vorige week had iemand hetzelfde probleem bij de quiltgroep; zij is een uiltje aan het breien en de vleugels, oren en staart worden gebreid met verkorte naalden. Dus die had haar breiwerkje meegenomen met de wetenschap dat er 2 breien van de groep. Ze heeft stap voor stap opgeschreven wat ze moet doen en ik heb dan wel het werk voor haar opgezet en de eerste 2 verkorte naalden voor haar gebreid, 3e mee laten kijken maar de 4e zélf laten breien. Het was maar goed dat ik haar zelf had laten breien want ze dácht het volledig te begrijpen maar toch nog net niet. Nu gaat het prima! Zo zie je maar weer: zelf doen is toch het beste ;)

Mijn eerste jojo hiel is een feit *\o/*. De 1e poging is mislukt dus uitgehaald. Wat en waar het fout ging, weet ik niet, maar ik kwam niet goed uit. En de 2e poging is geslaagd! Als ik wat verder ben, zal ik wel een foto plaatsen :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:56

Ben benieuwd patpen :)

Mooie kleurtjes spotless!

Vanmiddag was ik op de fiets op weg van paard naar huis, in de sneeuw, helemaal blij op weg naar thee :) en koekjes :) :) en breiwerkje :) :) :) Mouw begint al vorm aan te nemen, het is jammer dat de gerstekorrel aan de zijkanten een beetje verstoord wordt door het meerderen maar daar zie je natuurlijk weinig meer van als het eenmaal een mouw is :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:50

Allemaal weer fanatiek bezig en.... Ik voeg me weer bij jullie! Nog even niet aan Maria of haar jurk verder gegaan, en er ligt ook nog altijd een halve ezel in de la (voor degene die iets gemist hebben: ik ga een kerststal breien) maar ik ben weer bezig geweest! Alleen moet ik voor de stal nadenken over meerderen en minderen enzo en dat kon mijn hoofd vandaag niet :+
Morgen en overmorgen trouwens ook niet. Het is Carnaval in het zuiden!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:51

Ow help... ben zo gelukkig dat ik boven de meeste rivieren woon :+

Gaat je ezel goed? Zullen toch wel stukken aan zitten die rechttoe rechtaan kunnen? Stuk romp ofzo? Of pootjes?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:02

Ezel heeft alleen nog maar een lijfje :(:) als ik het me goed herinner worden de andere delen er aan vast gebreid, dat ging me vandaag echt even te ver :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:03

En de staart vast punniken dan?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:10

Ik weet eigenlijk niet eens wat voor staart hij krijgt :+ maar dan wil ik toch eerst het lijft helemaal klaar. Heeft ook geen haast, het is nog geen kerst ;)

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:20

Het is écht zo, ik kan het niet meer ontkennen -O- ik ben officieel verslaafd |( :D
Gister zo ongeveer de hele dag gebreid terwijl ik toch echt (ook) andere dingen in het hoofd had. Ik kon het maar niet opzij leggen...
Het schiet wel lekker op zo:

Afbeelding

Het rolt wel erg op (ja duh - tricot...). Volgens het patroon moet ik afwerken met een gehaakt randje dus dat helpt vast wel wat. En zo niet dat zien we dan wel weer. (En geen gaatjes *\o/* )
Met het wisselen van bolletje moest ik wel ff goed kijken zodat de kleuren mooi doorlopen :j Rechtsbovenin zie het aubergine verschijnen waar ik mee begonnen ben dus ik heb nu het hele kleurenschema doorlopen. In het midden naast het bruin is ook aubergine maar door de lichtval lijkt het wat lichter.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:53

Gave kleuren spotless!