[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:04

Ja, dacht ik al. Grrrr. Gaat manlief speciaal naar een hobbywinkel omdat je dan denkt met goed spul naar huis te gaan. -O- Baal.

Waarom gaat het niet met bedrust? Hoef er niet voor te wandelen toch? :P
Ben nu maar aan t vingerhaken geslagen hahaha maar kom niet verder dan een ketting. :+

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 22:07

nee, je hoeft niet te wandelen, tenzij je bolletje aan de wandel gaat ;) Maar op m'n rug liggen (das toch bedrust, mag mag je ook rechtop in bed rusten?) kon in niet haken.

Ja, die hobbywinkel, dat is knap waardeloos. Mij hebben ze dat ook geflikt de eerste keer, maar dan met een veel te dunne draad.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:12

Ja, ik heb n elektrisch bed dus zit wel wat rechtop gelukkig.
Mag alleen niet bewegen. :)
Balen hoor, manlief moet morgen weer werken dus kan ook geen andere draad voor me gaan halen.
Zal eens online kijken van de week.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:57

Catania garen met haaknaald 3 word volgens mij t meeste gebruikt. Haakt lekker weg.

Ben hier nog steeds bezig met de grote uil.
Meen n keer gelezen te hebben dat ie in 3 uur af kon zijn...knap :o Ik ben dr volgens mij in totaal al 8 uur ofzo aan bezig :')
Denk alleen dat ik achteraf de kleuren iets anders had moeten verdelen, maar ben benieuwd naar hoe ie word :)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:15

Je zou ook een bol garen bij de Wibra of Zeeman kunnen halen met een haaknaald 4 of 5 :). Of de SMC Bravo.
Ik vind de Catania katoen erg duur geworden, hoewel het wel mooi spul is.

Ik had een begin gemaakt met de draak van Delicious Crochet:
Afbeelding

De pony had ik hier geloof ik al geplaatst, dat is ook nog een work in progress.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:10

Wat stoer! Dat is ook al zo'n grote he?

Hoe bevestigen jullie eigenlijk alle losse onderdelen aan elkaar?
Ik blijf daar altijd mee aan het klooien en t ziet er dan toch niet helemaal zo netjes uit als ik zou willen.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 17:31

Quinette: ik gebruik daar garen voor in de juiste kleur. Ik naai het niet met katoen of acryl aan elkaar, dat lukt me niet netjes

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:35

Ja, 80cm lang := Da's iets langer dan ik had verwacht :+

Bevestigen, ja, dat wil de ene keer beter dan de andere keer :o Ik doe het gewoon met naald en draad (niet vragen naar wat voor steek ik gebruik, ik doe altijd maar wat naar eigen inzicht :+ ) en ik zet de onderdelen eerst vast met spelden. Voor sommige dingen gebruik ik een hulpdraad om het midden te bepalen (zie de draak, die hulpdraad is ook makkelijk als straks de stekels op de rug bevestigd worden). Ook doe ik het laatste stukje vullen vaak pas als ik het onderdeel er aan ga naaien.

Naaien gebeurt met hetzelfde garen die ik ook voor het haken heb gebruikt.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:55

Quinette schreef:
Wat stoer! Dat is ook al zo'n grote he?

Hoe bevestigen jullie eigenlijk alle losse onderdelen aan elkaar?
Ik blijf daar altijd mee aan het klooien en t ziet er dan toch niet helemaal zo netjes uit als ik zou willen.

Met beleid :') en geen haast willen hebben

Ik speld het meestal wel vast voor het vastnaaien. Als het om armen en benen gaat, haak ik eerst alle 4 (2 armen, 2 benen) speld ik alle 4 vast en ga dan pas aannaaien omdat ik dan de verhoudingen beter kan zien.
Bij ogen eerst alletwee de ogen vastspelden voor aannaaien (tijdens het aannaaien de ander vastgespeld laten zitten of je bent de juiste positie weer kwijt). Bij stekels van bijv. een draak, eerst alle stekels haken en vastspelden op de rug zodat je ze goed kunt verdelen voor het aannaaien.

Vastnaaien doe ik altijd met het uiteindje van het afhaken, ofwel met dezelfde draad/kleur als waar het onderdeel ook mee gehaakt is. Als het onderdeel (arm?) een andere kleur heeft dan het gedeelte waar het aangenaaid moet worden (lijf?) dan naai ik dus vast met de kleur van de arm aangezien die een uiteindje heeft.

Een hulpdraad gebruik ik eigenlijk zelden.

Verder haal in mijn naald door ieder steekje, dat geeft m.i. toch het mooiste resultaat, in het begin deed ik nog wel eens losraak een steek overslaan hier en daar, maar iedere steek vastnaaien vind ik het netst staan.

Citaat:
Ook doe ik het laatste stukje vullen vaak pas als ik het onderdeel er aan ga naaien.

Dat doe ik ook, zelfs tijdens het aannaaien (als ik 3/4 heb aangenaaid), in principe heb ik het onderdeel dan al geheel gevuld, maar het laatste stukje vul ik dus pas op het laatst, maar ik vul mijn onderdelen ook behoorlijk stevig/stijf moet ik zeggen omdat vulling altijd wat inzakt op den duur en ik ook wil dat een beest nog kan staan 1 jaar later :P
Ik vul/stamp aan trouwens over het algemeen met de achterkant van een haaknaald, multi functioneel die dingen lol

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:37

Met beleid, ja das n goeie. Tegen t eind aan word ik vaak wat ongeduldig en wil ik t graag af hebben :o
En vast zetten...dat ik daar zelf niet aan heb gedacht :')

Vanavond maar weer s n avondje doorhaken en dan hoop ik de uil zelf af te hebben.
Dan alleen nog de vleugels en de ogen. T schiet al op :)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:00

Ben nu met Phildar impact aan het haken en het haakt heerlijk, mijn poppetjes worden veel mooier dan met katoen.
Als ik nu bij Mala designs een patroon bestel kan ik dan gewoon vanuit Nederland geld over maken of hoe doen jullie dat?
Wat een pak sneeuw he?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:13

Nerwen schreef:
Je zou ook een bol garen bij de Wibra of Zeeman kunnen halen met een haaknaald 4 of 5 :). Of de SMC Bravo.
Ik vind de Catania katoen erg duur geworden, hoewel het wel mooi spul is.

Ik had een begin gemaakt met de draak van Delicious Crochet:
[ Afbeelding ]

De pony had ik hier geloof ik al geplaatst, dat is ook nog een work in progress.

Mijn dochtertje van twee n half kijkt vol ontzag mee op mijn schoot naar deze creatie, dan vraagt ze "mama, kun jij die ook maken?"
Dus verkoop je het patroon?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:21

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:09

DC, de ontwerpster van de draak, is altijd inderdaad lekker snel met haar patronen, hoor ik ook van andere.
Fijn dat het topic weer aan de wandel is.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:53

Mn uil is eindelijk af :)
Ofja...moet alleen de vleugels nog aannaaien :P

Afbeelding

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:21

Heeft iemand n idee wat ik fout doe bij t volgende?

Ik ben rond aan het haken met stokjes.
Nu had ik begrepen dat ik, als ik de toer/ronde wil sluiten, in de laatste losse van het eerste stokje een halve vaste moet haken. Maar zo houd ik telkens n gat over tussen de laatste en het eerste stokje. Wat doe ik hier dan verkeerd? Ben ik gewoon niet goed aan het tellen?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 19:18

Je begint de toer volgens mij met 3 losse, daarna stokjes. Ik moest bij een muts dan bij het einde na een stokje 2 losse haken en die met een halfvaste vastzetten in de 3e losse van de eerste 3 losse in de toer.
Heb je het patroon, of iig dat stukje, zodat we kunnen zien wat geschreven wordt?

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:03

Ik ben aan de hand van n instructiefilmpje op YT begonnen. Zou weinig mis moeten gaan dan zou je denken:P
Die manier zoals jij beschrijft, hou je daar geen gat over dan?
Heb net nog wat zitten frutsellen en proberen en t lijkt te werken. Wat ik nu doe is, als ik het laatste stokje heb gehaakt, de 3e losse van het 1e stokje daar n halve vaste in zetten en zo weer 3 lossen haken om het 1e stokje van de volgende toer te beginnen. Zit ik dan nog goed met mn stekenaantal? Heb ook nog zitten denken om die halve vaste in de eerste vaste/stokje te haken, maar volgens mij klopt er dan helemaal niks meer van:S

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 20:41

Volgens mij klopt mijn manier wel aardig en behoud je ook het juiste aantal zonder gat.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:37

Ben ook met die draak bezig, ik maak hem in het groen met geel, en populair van Beijer haakt hartstikke lekker *\o/*

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:58

Oh wat leuk, ik ga het ook proberen :)
Maar waar vind je hoe je moet haken want ik kan het niet en om dan meteen een patroon te maken lijkt me echt moeilijk.

Dus weet iemand waar er uitleg staat hoe je die steken moet doen :)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 15:56

Hallo Morrow_Less.
Waar je vind hoe je moet haken? Dat is voor iedereen anders. De een leert het van oma, de ander een vriendin, de 3e via filmpjes op Youtube en de laatste uit een boekje van de bieb. Het is maar net welke bronnen je in de buurt hebt en hoe handig je zelf bent.
Een goede basis (naald en draad die bij elkaar passen) zijn het halve werk. Dit kun je al bij de zeeman kopen, voor €5 heb je een naald en wel 4 bollen wol (of 3 bolletjes katoen)

Patronen zat, meer dan dat een heel bejaardenhuis bij elkaar kan haken. Kies iets leuks maar zeker niet te moeilijk uit. De draak van hierboven is hoog gegrepen. Begin dan met Winston, van echtstudio. Een beetje google helpt je aardig opweg.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:14

Patronen heb ik al gevonden :) Maar ik snap niets van die afkortingen ? Staat daar ergens een lijstje voor :)

De tip van de zeeman is echt fijn, anders was ik naar een dure naaiwinkel geweest, bedankt !!! :)

ik dacht met dat eitje te beginnen dat ik op een site had gezien van de openingspost :)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 16:24

afkortingen, uit welke taal? Engels is anders dan amerikaans ;)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:30

Amerikaans en er staat een UK afkorting tussen haakjes naast :)
Zijn die afkortingen op te zoeken zodat ik ze zo kan vertalen en begrijpen ? :)