[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 12:33

Quir schreef:
Machine heeft 150 Newton kracht, zou het daarmee lukken?

3 voudig transport moet ik even op zoeken wat dat is. :))

Dat komt neer op 15 kilo 'duw'kracht. Ik denk dat dat te weinig is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 12:35

_San87_ schreef:
Mooi gemaakt, en wat een geweldige stof <3.

Ik ben bezig nieuwe hoezen te maken voor de kussens van onze boot. De eerste (en de makkelijkste) is ondertussen klaar.

[ [url=m/fwzH8A.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qEzFLH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PjAMzs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het ritsgedeelte aan de bruine kant is lekker schots en scheef, het is gerecyclede stof (van de oude hoezen) en best lastig te naaien, gelukkig is 't de achterkant :)).

Wat netjes San! Zou je ook enthousiast aan de slag willen in opdracht? Wij zijn ook nieuwe kussens toe in de boot.

Marcella

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 12:43

Ik heb de singer naaimachine in de auto staan. Koffer nog niet open gehad, maar ding is loodzwaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 13:07

_San87_ schreef:
Quir schreef:
Machine heeft 150 Newton kracht, zou het daarmee lukken?

3 voudig transport moet ik even op zoeken wat dat is. :))

Dat komt neer op 15 kilo 'duw'kracht. Ik denk dat dat te weinig is.

Ik heb alleen ervaring met halsters (nylon en leer) naaien met de hand. En afhankelijk van hoe stevig het nylon is zou 15 kilo duwkracht misschien nét moeten kunnen met niet al te dik en/of strak geweven nylon.

Voorbeeld: ooit eens een bakstuk uit elkaar gehaald, iets erop geborduurd (naam van paard ter identificatie op wedstrijden e.d.) en toen bakstuk weer vast. Dat was een halster uit de categorie harry horse. En zoiets doe ik nooit weer, het heeft dagen gekost en leverde behoorlijk zere vingers op. Het was nog vervelender dan biothane naaien.
Maar ik heb ook eens een nylon vliegenmasker ontleed en daar een kaptoom/sidepull van gemaakt. Dat was veel dunner nylon, en dat durfde ik aan met die kwaliteit materiaal omdat het voor een klein en meegaand ponietje was. Dat zou met de machine ook grotendeels moeten kunnen, alleen denk ik dat je in de knoop komt in de buurt van ringen en gespen. Omdat daar het materiaal driedubbel zit en als je een onderlegje wil zesdubbel.

Eigenlijk zou ik het niet gokken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 13:15

Roihi schreef:
Ik heb eindelijk mijn koe-tasje af.
Kan niet anders dan zeggen dat ik heel trots ben dat het gelukt is en het er zo leuk en netjes uitziet.
Komt van een YouTube filmpje. Titel gaf "beginner" aan maar persoonlijk vind ik het net niet voor beginners,eerder medium.

[ Afbeelding ]

Super leuk en heel knap gedaan!

Mijn moeder was vroeger coupeuse (werkte ook bij een redelijk vooraanstaand modehuis) en baalde dat ik nooit het geduld ervoor op heb kunnen brengen. Zij had nog les van een oude kleermaker gehad, dus ze kende alle kneepjes. Ik heb wel een keer - om haar een plezier te doen - een poging gedaan, maar ik naaide toen de voor- en achterkant van een rok volledig aan elkaar, een zakje kon niet meer open en meer van die dingen. Alles schots en scheef, waarna mijn moeder het opgegeven heeft. Ik kan het nog steeds niet, maar ik vind het wel knap dat een ander het kan. Mijn man is ook wel handig met de naaimachine, erg prettig!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 13:21

F_Orumster schreef:
_San87_ schreef:
Mooi gemaakt, en wat een geweldige stof <3.

Ik ben bezig nieuwe hoezen te maken voor de kussens van onze boot. De eerste (en de makkelijkste) is ondertussen klaar.

[ [url=m/fwzH8A.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qEzFLH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PjAMzs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het ritsgedeelte aan de bruine kant is lekker schots en scheef, het is gerecyclede stof (van de oude hoezen) en best lastig te naaien, gelukkig is 't de achterkant :)).

Wat netjes San! Zou je ook enthousiast aan de slag willen in opdracht? Wij zijn ook nieuwe kussens toe in de boot.

Hmm, nee sorry :D. Wel bedankt voor 't compliment!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 21:58

Leuk tasje, maar kan meteen voorstellen dat dat geen beginner is

Ik heb hier een Bernina 700 (vintage). Ik had filmpjes gezien waar die door een leren riem naaide dus ben benieuwd wat die kan. Voor simpele dingen gebruik ik gewoon nog mijn normale moderne machine

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 01:03

Ik had een bernina 1130, loodzwaar en daar heb ik best wat zwaar spul mee genaaid maar een halster zou ie echt niet trekken.

Nu heb ik een pfaff expression 710 die valt onder semi professional en hoewel hij dikke lagen stof prima trekt is webbing gewoon een ander verhaal. Want je zit niet alleen met de dikte maar ook hoe strak de webbing is geweven en waar die naald er door heen moet. Voor een paard heb je zwaardere kwaliteit webbing nodig en dan duwt 15kg die naald er niet door ook m'n bernina niet. Als je echt eenmalig zelf een eigen halster wilt maken kan je een schoenmaker om hulp vragen of iemand met een industriële rechtstikker maar als je het vaker wilt doen wordt 't investeren. Al zijn er best wel leuke dealtjes te vinden via marktplaats etc. Daar zitten ook 1 of 2 verkopers die speciaal dat spul verkopen 2e hands.

@Roihi wat een ontzettend leuk tasje heb je gemaakt! Al doende leert men.

Ik heb alles mijzelf aangeleerd. M'n ma heeft 't wel op school geleerd (huishoudschool van vroegah) en maakte toen ik nog jong was ook wel kleding voor ons. (Niemand in onze familie zal de vreselijke matching trainingspakken vergeten van vroeger.

Afbeelding

Ik verklap niet wie ik ben :')

Maar goed m'n moeder heeft door de jaren heen 100 keer beloofd het mij te leren maar aangezien ze een flinke narcist is kwam dat er niet van dus uiteindelijk ben ik gewoon zelf aan de gang gegaan toen ik de machine van mijn oma erfde (oude husqvarna) . Met logica en nadenken kom je al ver en tegenwoordig kan je heeeeeel veel voorbeeld filmpjes op YouTube vinden. Dat had je vroeger natuurlijk niet dus iemand moest 't je voor doen. Maar als autist vind ik 't fijner dat op m'n gemak te doen.

Ik heb nu stof binnen, zomer softshell. Dunne stof maar ik ga een poncho maken voor in de rolstoel voor mijn bovenlichaam zodat ik een winddichte laag heb (en lichte regen). Jassen zitten gewoon niet lekker en ik rijd liefst nu met een oversized snuddie als jas rond maar de wind gaat daar doorheen wat gewoon niet handig is als je stil zit jn je rolstoel. Een regenponcho is leuk maar net als m'n regenjas ademt het niet en wordt ik dan weer koud van zweet wat niet weg kan.

Ik vond mooie mango gele stof in de aanbieding en m'n plan is er een hufflepuff thema poncho van te maken. (Want ik ben gek op harry potter lol) ik heb expres zomer soft shell zodat ie bij minder lekker weer op warmere dagen ook gedragen kan worden en 't zit soepeler. Wellicht maak ik van overgebleven stof nog een jas van voor Hoax kunnen we ANWB doen zoals op bovenstaande foto

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:20

Geweldige foto, ik heb erbij gelopen in zo'n roze trainingspak, exact dezelfde plek ook :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:30

Geniale foto VillaNeusjes :D
Zo'n pak had ik ook, ik denk ook zelfgemaakt door mams.

Ik heb wel eens een nylon met mesh onderlegd hondentuigje vermaakt met mijn htk machientje, maar dat was geen pretje :=
Na de linkerkant wilde ik de rechterkant eigenlijk niet meer doen haha.
Halsters zijn vele malen sterker, dat zie ik niet goed komen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 16:20

Hier vrijwel geen naaimachine ervaring. Ik stik leren tassen met de hand. Maar een industriële machine aangeschaft en die afgelopen weekend gaan proberen. Valt nog niet mee hoor :=
Mijn vriend is gelukkig geduldig met afstellen en ik ben inmiddels wat aan het oefenen. Af en toe slaat ie nog een steek over dus moet nog wat aan geprutst en verder zelf vooral meer handigheid ermee krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met de hand stikken gaat me nog beter af :))
Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 16:41

Oww het koeien tasje is tof, en zeker geen beginnersproject!
Ik heb naailes en merk inmiddels dat veel dingen me wel heel wat makkelijk af gaan, nu hou ik zelf onwijs van "gepriegel" als ik meer dan 20 cm gewoon rechtuit moet naaien ben ik echt meteen mn focus kwijt, dus laat mij maar prutsen.

De droom is wel ooit ook een industriele machine, maar laat ik het voorlopig maar bij dromen houden haha! Het stikwerk met de hand vind ik echt ontzettend mooi om te zien en kan me voorstellen dat zo mooi langs de randjes met de naaimachine nog niet meevalt... (vind ik met stof ook het lastigste, netjes dubbel stiksel erlangs is nog niet zo simpel)

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 18:06

Maar daar kun je een tweelingnaald voor gebruiken of dat pinnetje met bochtje.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 18:38

Pinnetje met bochtje? Dat zegt me echt niets

Tweelingnaaldnis fijn, ook voor het zomen van stretch kleding.

Een industriële machine is voor mij geen doen qua handicap. Maar ik kan me indenken dat het goed instellen van de machine wel wat geduld trekt en dat je er ook echt wel aan moet wennen. Soms zie je van die filmpjes van "how it's made" waar ze dan dingen laten zien zoals Dr. Martens schoenen of tassen en zelfs leren rugby ballen. Die mensen hebben allemaal ook steunbandages om de vingers pols en handen omdat 't gewoon best veel kracht nog kost om je werk er doorheen te halen en te positioneren.

Ik ging vandaag op jacht naar loodveter die je normaal in gordijnen gebruikt maar die ik in m'n regenponcho wil gebruiken tegen opwaaien. Maar alle winkels behalve kwantum had het niet meer op voorraad en kwantom vroeg een belachelijke prijs dus laat maar. Vraag ome Ali wel :')