[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:13

VillaNeusjes schreef:
Sorry ik kan hier dan weer niets mee. De foto is te donker en ik snap juist je verhaal met het biaisband niet maar vermoed dat je een verkeerde volgorde hebt van in elkaar zetten. Heb je een patroon of ben je uit vrije hand bezig?

Altijd vrije hand, maar ook naar aanleiding van patronen. In dit geval nagetekend van een trui van de Decathlon, maar volgens mij hebben die gewoon alles aan elkaar geplakt :)) Buitenrand hals gaat wel altijd eerst vast in verband met de rits.

@ontherun: ja die kwam ik ook tegen, dat zie je weer aan de binnenkant op de biaisband... ik ben wel heel kritisch hoor, er kan vast iets acceptabele uitkomen.

siskeh

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:20

Ik zou zeggen doorstikken zoals hierboven gezegd of met onzichtbare steek met de hand vast zetten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:53

Sorry dat ik zo binnen kom denderen, maar ik weet het niet meer.

Nooit problemen gehad, maar ineens krijg ik mijn onderstaand niet meer opgehaald????

Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 16:51

Ja dat kan natuurlijk een miljoen redenen hebben. Het helpt als je verteld welke machine je hebt en of je spoel horizontaal of verticaal ligt. Heb je spoel de juiste kant op in de behuizing zitten, heb je ander /nieuw draad wat je nog niet eerder hebt gebruikt. Is je boven draad wel juist I geregen, staat je machine nog op de spoel stand? (Dan draaien bij sommige machines het spoelhuis niet) foto's helpen. Als je snel hulp wilt is een fb groep een handiger optie overigens. Post ook gemakkelijker qua foto's

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 20:50

Mn dochter wilde de broek die ik vanmiddag gemaakt had niet passen want ze was boos en de broek was stom, vriendinnetje wel. Die vond het een geweldige broek!

Vriendinnetje is een slag langer (en smaller), broek zat haar perfect!

Afbeelding

Dus maat kleiner gemaakt voor mn andere dochter, die hem ook gaaf vond. Daar helaas geen foto van.
Zij trekt hem morgen aan naar school <3

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 00:38

BloemBloem schreef:

Nooit problemen gehad, maar ineens krijg ik mijn onderstaand niet meer opgehaald????

Soms helpt het ook om de naald wat lager te zetten :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 07:25

Sheran schreef:
BloemBloem schreef:

Soms helpt het ook om de naald wat lager te zetten :)

Dit bleek de tip! Enorm bedankt!

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:17

Hi bokkers, ik kom even binnenvallen. Niet actief op de naaimachine....omdat ik er nog geen heb. Kunnen jullie me helpen? Welke machine zoek ik? Ik zie van alles maar welke machines zijn goed en fijn om mee te werken? Ik wil kleding maken maar liefst ook quilts Kunnen afwerken. Door reuma willen mijn handen niet altijd meewerken dus ik zoek een lichte machine met veel bedieningsgemak. Tips zouden zeer welkom zijn :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:32

Ik heb zelf een brother inovis het meest basic model.
Lichtgewicht makkelijk in gebruik en voor de basis meer dan genoeg functie.
In de naailes hebben er meer een brother omdat dat voor basis vaak helemaal prima is. Ik heb iets van 300 betaald maar dit was een tweedekans. Nieuw zijn ze 350 of 400 denk ik.
Voordeel is (voor sommigen) dat je de machine ook zonder voetpedaal kan gebruiken. Ik kan er niet mee werken maar het is een optie.
Ook snelheid makkelijk instellen vind ik enorm prettig.
Er zit een systeem op om de draad makkelijk door de naald te krijgen das ff oefenen maar daarna wel super relaxt.
Bij de duurdere modellen heb je daarvoor nog simpelere systemen, sommige kunnen ook de draad voor je afknippen als je klaar bent. Leuke functie maar ik vond het zelf het prijsverschil niet waard.

Als je weet waarnaar je zoekt/kijken moet kan je ook tweedehands wel een gok wagen.
Of bij een bedrijf iets tweedehands zoeken.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:38

ik had al een tijdje een Singer (ooit eens in de Aldi gekocht, dus basic model) en heb daar altijd goed mee geweest.
Ik kreeg een paar jaar terug van mijn man een Brother als verjaardagscadeau.
Niks ontzettend fancy, wel quilting optie erop en beetje borduurfunctie (je kan letters "borduren" bvb)

Dus je hoeft echt niks duurs of zo om in te stappen en al heel wat te kunnen maken.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:55

Ik heb de pfaff expression 720. Echt een aanrader. Brede ruimte om te werken, met 1 knop automatisch aanhechten, afhechten en afknippen. Super gebruiksvriendelijk. Kniehevel voor het laten zakken van je voetje. En het voetje kan evt extra hoog voor dik quilt werk. Ik wil niet anders meer.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 13:14

Mijn advies, als voornamelijk quilter die af en toe iets anders maakt, is dat je de functionaliteiten voor het quilten niet moet onderschatten.

Ik ben begonnen met een standaard naaimachine met standaard ruimte rechts van de naald. Voor kleding is dat prima, maar als je grote quilts gaat doorquilten dan kom je echt ruimte tekort. Op een gegeven moment moet namelijk 80% van die quilt rechts van die naald ertussendoor gepropt worden.

Ikzelf heb een Janome 8900MC. Deze heeft bijna 30cm rechts van de naald. Geen goedkope machine, maar voor het doorquilten ben ik er echt ontzettend blij mee. Quilten uit de vrije hand is wel echt een uitdaging die veel oefening vereist. Wetende wat ik nu weet had ik achteraf waarschijnlijk liever een Bernina gehad met BSR, maar die zijn wel twee keer zo duur. Met BSR is er een oog dat de draden van de stof telt en ervoor zorgt dat de afstand tussen de steken nagenoeg gelijk blijft, ongeacht de snelheid waarmee je de stof onder de naald door beweegt of hoe hard je het pedaal indrukt. Ik moet de snelheid van mijn gaspedaal en stof heel erg op elkaar afstemmen om de steken gelijk te krijgen en dat komt nogal nauw.
Ik meen trouwens dat Janome tegenwoordig ook een machine heeft wat een vergelijkbare functionaliteit op zit.

Als je niet uit de vrije hand wilt gaan quilten, maar gewoon enkel rechtdoor is een boventransport essentieel. Ik meen dat de Pfaff deze er standaard op heeft zitten, maar bij de meeste machines kan je deze er ook los op zetten.

Wil je uit de vrije hand gaan quilten dan is het juist van belang dat je het ondertransport uit kan schakelen. Ook zou ik dan, zeker als je reuma hebt, zorgen voor antislip handschoenen zodat je minder kracht nodig hebt om de stof onder de machine door te duwen. Je hebt dat speciale handschoenen voor, maar ik gebruik een paar oude witte learherfeel paardrijhandschoenen die ik niet meer gebruik. Ik zie ook regelmatig mensen met anti slip handschoenen uit de bouwmarkt.

Overigens is een machine met veel ruimte rechts van de naald niet licht. Die van mij weegt ca 12kg. Je zal dus wellicht ergens concessies moeten doen.
En anders zijn er altijd nog legio longarm services waar je de quilt kan laten doorquilten. Op sommige adressen kan je, na een initiële cursus, ook een longarm machine huren en zelf je quilt op hun machine doorquilten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 14:33

Ik heb een husqvarna viking platinum 770
Afbeelding
Afbeelding

De foto's uit 2022 in de winkel, toen ik hem net gekocht had (2e hands).
Ding is loeizwaar.
Ik heb er ook een quilt aanschuiftafel bij, maar die heb ik nog nooit gebruikt

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 14:53

Appeltje00 schreef:
Ik heb de pfaff expression 720. Echt een aanrader. Brede ruimte om te werken, met 1 knop automatisch aanhechten, afhechten en afknippen. Super gebruiksvriendelijk. Kniehevel voor het laten zakken van je voetje. En het voetje kan evt extra hoog voor dik quilt werk. Ik wil niet anders meer.

Ik heb de 710.

Ook ik vind het een aanrader, zeker voor quilten en ik kan hem gebruiken zonder voetpedaal als m'n benen niet meewerken door chronische ziekte etc.

Een machine waarop je quilts kunt bewerken en lichtgewicht gaan helaas niet samen. Je naaimachine heeft daarvoor wat extra power nodig en een hele lichte machine kukelt dan ook om. Tevens wil.je een machine met ietwat meer beweeg ruimte.

Daarvoor had ik een oude bernina 1130 uit 't jaar 0 die loodzwaar was.

Ik raad je aan om naar een naaimachine winkel te gaan met je wensenlijstje en daar vooral wat machines uit te proberen om.te kijken wat je prettig vind werken en wat passend is.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 16:20

heeft er iemand al eens gewerkt met Simplicity patronen?
Ik heb voor kerst van mijn man de Simplicity S8861 gekregen (om hondenjas(jes)/truitjes te maken), maar heb geen idee hoe best te starten of lezen.
er staat op de envelop wel vanalles maar ik ben beginner en heb er wat moeite mee om goed te weten wat ik precies nodig heb.
alle kleine beetjes hulp zijn welkom :j

Ik vond wel een filmpje op Youtube maar die maker is zo ontzettend vervelend en saai om naar te kijken dat ik het echt niet kan uitkijken. :(
Plus, er komt geen uitleg over patroon uitknippen zelf, enkel het in elkaar zetten en ook dat is onduidelijk voor stukken die ik zag :o

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:53

Ik ken niet de simplicity patronen, maar je mag me wel pb sturen dan kan ik meekijken.
Ik werk meest met knipmode, ben wel blij met de naailes, want ik vind het wel begrijpend lezen voor gevorderen, meestal moet ik echt met de stukken voor mn neus zitten en letterlijk het volgen en dan denk ik owww zooooo

Hoe beginner ben je?
Heb je wel al eens iets uit een knip bijvoorbeeld gemaakt?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:28

beginner
ik heb naailessen gevolgd maar moest stoppen omdat ik een probleem kreeg met mijn linkeroog en nu permanent een blinde vlek heb wat focussen lastig maakt.
Ik "pruts" op mijn eentje wat verder met behulp van youtube filmpjes.
op mijn gemaakt lijstje staat:
Van in de naailessen:
een naaldenkussentje
kussenslopen
simpel mini-rokje dat van een patroon kwam (denk knipmode) dacht ik. geslaagd projectje op klein detailtje na.
mislukte simpele short, veel te groot, die ook van een patroon kwam.
Van Youtube:
booksleeves (3 in totaal gemaakt, leuk om te doen omdat het met maatvoering niet zo lastig is)

Dus als het op patronen uit mode-bladen komt ben ik eigenlijk best beginner.
Heb het Simplicity patroon bekeken en de uitleg erbij ook maar vind het redelijk sumier en ietwat intimiderend om aan te beginnen.
maatvoering moet ik nog eventjes dubbel checken met het hondje waar ik het truitje voor wil maken maar denk niet dat het heel erg nauw steekt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:35

Wat soms ook kan helpen is gewoon om met hele basic stof(oud laken, goedkope lap stof) hoeft ook geen stretch te hebben.

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:16

Goedemorgen allemaal, heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Ik heb hier veel aan,ik ga de tips zeker meenemen als ik de machine uit ga zoeken. Volgende week heb ik een workshop geboekt,een tas maken uit een oude spijkerbroek. Even wat gevoel en wat basis uitleg krijgen. Daarna een goede winkel zoeken om een machine uit te zoeken *\%/*

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 13:27

In welke regio zit je? Hier in Nieuwegein zit Huissteden, die is heel fijn en persoonlijk. Zit geloof ik ook in Barneveld

Matson is ook fijn, en ze hebben ook veel informatie online om goed in te lezen met waardevolle tips

https://www.matson.nl/koophulp

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:41

Huissteden koop ik regelmatig wat dingen voor de naaimachine(online), echt ideaal.
Ook voor de oude husqvarna van mn moeder verkopen ze nog van alles.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 22:02

Ik heb mijn oude bernina er 2e hands gekocht na hun advies, en een oude 2e hands lock machine met eerlijke prijsje omdat hij na kapot gaan niet meer zou zijn te repareren, voor mij ideaal om te kijken of ik een lock machine wel genoeg ging gebruiken. Daarna nieuwe lock machine gekocht.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 08:02

Gisteren heb ik mezelf weer eens een keer op zolder opgesloten, dat moet ik stiekem
veel vaker doen, want ik geniet daar enorm van, zeker als er twee hobby's samen komen :j

Jurkje gemaakt voor mijn gehaakte konijn, gewoon zelf wat uitgeknipt en zitten priegelen, moet eigenlijk iets van klittenband gaan scoren, want heb nu de twee halslijnen aan elkaar gemaakt met de hand :D Strikje moet ik nog naaien, want die heeft ze toch wel nodig <3

Afbeelding

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 20:16

Afbeelding
De workshop was geslaagd, hele leuke middag gehad bij the Bomb. Ik krijg hem niet zo goed op de foto maar hij is echt leuk.

Morgen naar Groningen om mijn machine te halen,het wordt de Pfaff 710.

Wat een leuk konijn BloemBloem!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 22:59

Ik mag aan de slag voor een serie jongens broeken!

Maat (98/)104 breedte, lengte 128/134.

Afbeelding
De eerste

Afbeelding
En van dit stapeltje stof maak ik ook nog broeken in die maat.
En nog eentje, maar sie heb ik even niet op de foto.

Een paar met zakken en een paar zonder. Zonder is zooooo veel minder werk. Mij hoor je dus niet klagen dat de moeder niet in elke broek zakken wil :D