[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 11:29

Ja die eerste lijkt op wat ik bedoel!! Ik vraag me af waarom het 'expert' is :=

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 15:08

Ja geen idee haha, ik heb hem zelf nog niet geprobeerd :P

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:24

Afbeelding

Weidehalsters gemaakt.

Vind dit soort dingen heerlijk om te maken.

Deze maand ook een voor een goede vriendin maken! Echt leuk!

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:21

Cool gemaakt! Lekker kleurtje ook, staat goed :D

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 16:00

Hier ook een bokker die regelmatig achter de naaimachines zit :D Ik doe dit vanaf mijn 14de, heb het van zowel mijn moeder als een vriendin van mijn moeder geleerd. Werk zowel met een over/cover lock als een naai/borduur machine. Ook lekker handig als mijn "liefjes" de dekens hebben gemold :+ Veel sweaters coltruien etc. voor bij de paarden gemaakt. Vroeger ook rijjasjes. Ik wil nu ook een rijbroek proberen van een oud patroon. Iemand dit al eens gedaan?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 16:20

Ow wat leuk zowel met over als coverlock! Heb jij 1 machine voor beide? Of 2 aparte?

Rijbroek heb ik mij nog niet aan gewaagd, staat wel op de verlanglijst, maar die lijst is lang en met naaien gaat niet zo snel. (of nou het naaien ansich niet, ja patroontekenen, alles op maat, dan weer aanpassen, toch weer anders etc)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:26

Ingeborgx schreef:
Hier ook een bokker die regelmatig achter de naaimachines zit :D Ik doe dit vanaf mijn 14de, heb het van zowel mijn moeder als een vriendin van mijn moeder geleerd. Werk zowel met een over/cover lock als een naai/borduur machine. Ook lekker handig als mijn "liefjes" de dekens hebben gemold :+ Veel sweaters coltruien etc. voor bij de paarden gemaakt. Vroeger ook rijjasjes. Ik wil nu ook een rijbroek proberen van een oud patroon. Iemand dit al eens gedaan?

Heel erg cool!!

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 19:22

Ja, ik heb een aantal rijbroeken gemaakt. Binnenkant van nepleer en de rest van tricot. Patroon van een skibroek/legging op maat gemaakt door mijn naailesjuf. Volgens de dochters de fijnste ever.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 22:11

Ahh sorry, ik was vergeten te reageren, maar iedereen bedankt voor de tips! <3
Ik kwam ook nog Driessen tegen, zij versturen ook naar Zweden. Toevallig iemand ervaring met ze?

Rij jasje lijkt me ook wel heel gaaf om te maken! Maar dat is nog ver buiten mijn kunnen. _O-

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 07:53

Quir schreef:
Ahh sorry, ik was vergeten te reageren, maar iedereen bedankt voor de tips! <3
Ik kwam ook nog Driessen tegen, zij versturen ook naar Zweden. Toevallig iemand ervaring met ze?

Rij jasje lijkt me ook wel heel gaaf om te maken! Maar dat is nog ver buiten mijn kunnen. _O-

Ik heb een tijdje geleden stof besteld daar voor halloween. De kwaliteit vond ik niet goed. French terry die heel erg rafelt en voelde heel chemisch aan. Voor verkleedkleding oid. prima, maar voor kleding zou ik er niet meer bestellen. Ik zou liever iets meer betalen.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 09:15

Hi Siskeh ik heb 1 machine die zowel cover als over lockt. Mijn eerste heb ik 25 jaar en sinds vorige jaar een nieuwe. *D
Fjordwijk super bedankt voor je feedback, het geeft de naaister moed :')
Ik koop mijn stof ook bij Driessen. Soms gaat het mis en is de kwaliteit minder meestal gaat het goed. Gewoon tijdens de supersale scoren val je ook geen bult :+

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 09:45

Hoi iedereen! hopelijk kan iemand mij helpen hier :)

Ik wilde graag een rijrok maken van 100% wol. Ik had bij driessen een paar staaltjes gekookte wol aangevraagd. Alleen moet ik wel zeggen dat ik wat verbaasd ben over de stof.

De stof is erg stretchy, is dat normaal voor wol?

Ik wilde een beetje klesarven stijl gaan doen, alleen lijken de rokken daar van een erg mooie gladde, egale en dunne stof te zijn. De stalen die ik binne kreeg waren niet echt egaal en je ziet de lusjes van het weven (?) van de stof er zo op zitten.

Nu vroeg ik me dus af, is werken met een stretchy stof niet moeilijker? En ka je ergens een wollen stof vinden die wel mooi egaal is?

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 09:59

Hi Waidida, klopt boiled wol is niet een mooie gladde wol. Heb ik ook ervaren… ;( .Ik zou meer naar mix met wol mantel stoffen kijken. Minder rek ook minder uitrekken tijdens dragen en ook makkelijker om mee te werken. Driessen heeft soms een confectie partij maar dan moet je wel geluk hebben. Misschien dat een andere bokken de gouden tip heeft… :))

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 10:10

Blij dat ik niet de enige ben die dit vindt! Gelukkig waren het pas enkele staaltjes en is er dus nog niks verloren.

Ik heb bij actiefstoffen.nl ook een wollen stof gevonden, en zij verzenden de monsters gratis (monsters zelf zijn slechts 1 euro). Op de foto zag die er toch gladder uit dus ik ben benieuwd wat dat zou worden. en anders kijk ik inderdaad even verder :)

Ik heb opzich een rijrok uit mantwol (22% wol, 78% acryl) maar ik vreesde dat deze niet warm genoeg zou zijn voor mijn reis naar lapland. En ik wilde er nog graag eentje die mooi over de achterhand valt. :)) Maar goed, als ik kijk naar wanneer ik nog eens tijd heb zal dit waarschijnlijk pas iets voor tijdens de zomer worden :')

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 11:26

Wat betreft stretch stoffen, mocht je iets passend vinden maar vind je het teveel stretch geven dan kan je er altijd een niet stretch vlieseline tegen aan strijken. (Afhankelijk van stof en gebruik doel wel)

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 12:50

Als je echt goede wol wil zou ik kijken bij Classicfabrics of The Dutch Tailorette. Hun geweven wol is wat duurder, maar wel vaak 100% wol en dus voldoende warm voor lapland. The Dutch tailorette heeft ook stoffen die deels wol en deels polyester zijn en samples bestellen gaat heel makkelijk

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 21:37

Afbeelding

Even heel trots hoor.

Afbeelding

Met breekstuk.

Super leuk om te doen!

Deze is voor een paard van een hele goede vriendin/ stalgenoot.

amand0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 21:45

Je zou voor wol ook kunnen kijken bij wastedfabrics. Bestel er graag (en te veel), vaak erg goede kortingen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 00:59

Mooi dat halster!! Op een gewone machine gedaan, of op een meer industriële?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:30

Ik heb ook nog een vraagje (ik kan niet meer editen, sorry).
Ik ben een fleecevest aan het maken en het is een cadeautje dus het moet mooi :)). Ik zit nu met de binnenkant van de hals/de kraag. Buitenkant zit netjes vast, de rand aan de binnenkant die dus in de hals zit is afgewerkt met biaisband. Maar hoe krijg ik dat nou op een mooie manier aan het lijf vast? Ik zoek me suf op YT en online maar ik vind alleen lelijke oplossingen waarbij je aan de binnenkant een onrustige rand overhoudt. Is textiellijm misschien een optie? Of met de hand? Combinatie?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:56

Sheran schreef:
Mooi dat halster!! Op een gewone machine gedaan, of op een meer industriële?

Brother inov-is. :j

Tassenband is niet zo heel heftig vind ik zelf.
Machine doet het goed, zonder steken over te slaan of dergelijke.
Alles valt en staat wel met een goede brug ivm hoogtes (wiebelende naaivoet.)
Eerder had ik een hulpvoet met echtra doorvoer van boven, maar heb nu een vrije voet gepakt, en resultaten vallen mij echt niet tegen. *\o/*

Ben nu bezig met nylon singelstoten voor mijn bbp. :')

Ooit zou ik kleding naaien, tot nu toe is alles nog voor de paarden. :') lol.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 14:43

Sheran schreef:
Ik heb ook nog een vraagje (ik kan niet meer editen, sorry).
Ik ben een fleecevest aan het maken en het is een cadeautje dus het moet mooi :)). Ik zit nu met de binnenkant van de hals/de kraag. Buitenkant zit netjes vast, de rand aan de binnenkant die dus in de hals zit is afgewerkt met biaisband. Maar hoe krijg ik dat nou op een mooie manier aan het lijf vast? Ik zoek me suf op YT en online maar ik vind alleen lelijke oplossingen waarbij je aan de binnenkant een onrustige rand overhoudt. Is textiellijm misschien een optie? Of met de hand? Combinatie?

Heb je foto's Sheran? Want ik heb een beetje moeite met visualiseren wat je nu precies bedoeld.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:48

Iets oudere foto van toen hij nog niet afgewerkt was met biaisband, maar dat stuk waar nu de spelden in zitten.

Afbeelding

Als je het er gewoon op naait krijg je een rare dubbele naad aan de buitenkant, dat wil ik niet.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:25

Sorry ik kan hier dan weer niets mee. De foto is te donker en ik snap juist je verhaal met het biaisband niet maar vermoed dat je een verkeerde volgorde hebt van in elkaar zetten. Heb je een patroon of ben je uit vrije hand bezig?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:00

Secuur vastspelden, letten op waar de naad zit en dan aan de buitenkant in de naad stikken