Foto-opdracht: Thema van de Maand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 20:10

Marjo schreef:
mvdende schreef:

Ik vind de "ingezonden" foto wel echt behoorlijk bewerkt hoor, als ik het origineel zo ernaast zie!

Ik dacht dat we het bij minimale bewerkingen zouden houden in dit topic?

Want eigenlijk vind ik het origineel behoorlijk overbelicht en had de compositie misschien anders "gemoeten" om er een goede "rechtstreeks uit de camera" foto van te krijgen.

Iets met slakken en zout ;)

Tegenlicht kun je heel mooi gebruiken, maar is wel erg lastig en heeft wat nabewerking nodig. Mogelijk is het origineel ook nog in RAW geschoten. Deze foto is absoluut niet 'overbewerkt'. Zo te zien is hij bijgesneden, qua licht iets aangepast en er is wat contrast veranderd. Hele basis dingen die je altijd wel even moet aanpassen als je in RAW schiet.

Waar blijven jouw inzendingen eigenlijk?

Ben er mee bezig. Vind het een lastig thema deze maand én ik ben een "goed weer" fotograaf, wil er deze maand écht een paar uurtjes op uit gaan voor deze foto, maar heb het onnoemelijk druk :+

Afbeelding
(foto voldoet niet aan de eisen, want archief foto, maar even een voorbeeldje wat er met een beetje mazzel hebben uit mijn camera kan komen)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 20:14

Leuke inzendingen zijn er al! Ik heb een idee voor mijn foto en ik hoop dat dit gaat lukken zoals ik in gedachten heb :')
Zal eens een rondje feedback geven :D

jokari: Wat creatief! Heel leuk bedacht zo met de kleuren vloeistof. Hier zit duidelijk beweging in. En met je telefoon gemaakt? Heel knap!
Qua tips zou ik de volgende keer net wat beter letten op je achtergrond. Hier zitten wat vouwen in lijkt het. Fijn wel dat er een duidelijke scheiding is tussen de tafel en de achtergrond. Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe de foto zou zijn met een zwarte achtergrond eigenlijk?
De scherpte lijkt hier goed te zijn en de beweging is mooi vastgelegd. Leuk dat je de opstelling ook even laat zien!

janouk: Ach de ijsvogel <3 als je het hebt over snelle vogels _O- Wel mijn favoriete vogel trouwens, al is het mij nog nooit gelukt om ze scherp op beeld te krijgen :')
Toffe plaat wel! Mooie reflectie gepakt in het water ook. Ik vind zelf de achtergond wat overheersend, voor het mooie zou ik verder hebben ingezoomd zodat de ijsvogel groter in beeld komt. Achtergrond zelf vind ik niet zozeer storend, maar er is teveel van aanwezig. Wel heel knap dat je hem zo hebt weten vast te leggen, want ze zijn écht razendsnel!
Je hebt trouwens wel een hele toffe omgeving zo, vorige maand al een toffe uil en nu deze <3

Punz: Die staat even stoer te steigeren zeg! De scherpte lijkt hier niet helemaal in orde te zijn, het lijkt alsof de foto nog verder is ingezoomd, kan dat kloppen? Mooi licht gevangen op de pony ook, gelukkig is hij net niet overbelicht. De achtergrond is jammer, maar doordat het licht zo op de witte pony valt springt hij er wel mooi uit. Heb je nog een lijn weggewerkt? Of is dat een tak die net zo gaat?

Paardje02: Nog een steiger! Leuk contrast zo tussen de steigerende pony en de man die er redelijk nonchalant bij staat. Ook wel een interessant plekje, al vind ik het hek en de stenen zuil niet helemaal tot hun recht komen op deze manier. Ik denk dat ik de compositie meer naar links had gepakt, en dan een horizontale foto. Dan zou je de man en de pony voor het ijzeren hek hebben en de zuil nog aan de rechterkant zien.
Fotograferen met tegenlicht is wel heel moeilijk, zeker als de zon nog aardig fel is. Ik zou voor een volgende keer proberen een tijdstip te pakken waarop de zon niet zo enorm fel is, daarbij probeer ik altijd te voorkomen dat ik echt recht tegen de zon in fotografeer, probeer het eens met de zon schuin van rechts of links, en kijk dan wat er gebeurt met je licht. Lekker mee experimenteren, dan ga je vanzelf zien wat voor jou wel en niet werkt!

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 20:21

Marjo schreef:

Ik vind de "ingezonden" foto wel echt behoorlijk bewerkt hoor, als ik het origineel zo ernaast zie!

Ik dacht dat we het bij minimale bewerkingen zouden houden in dit topic?

Want eigenlijk vind ik het origineel behoorlijk overbelicht en had de compositie misschien anders "gemoeten" om er een goede "rechtstreeks uit de camera" foto van te krijgen.[/quote]

Iets met slakken en zout ;)

Tegenlicht kun je heel mooi gebruiken, maar is wel erg lastig en heeft wat nabewerking nodig. Mogelijk is het origineel ook nog in RAW geschoten. Deze foto is absoluut niet 'overbewerkt'. Zo te zien is hij bijgesneden, qua licht iets aangepast en er is wat contrast veranderd. Hele basis dingen die je altijd wel even moet aanpassen als je in RAW schiet.

Waar blijven jouw inzendingen eigenlijk?[/quote]

Foto is inderdaad in RAW geschoten. Ik schiet altijd liever wat overbelicht omdat ik inderdaad gewend ben om dat te bewerken in lightroom. Indien dit niet mag, mag je mijn inzending gewoon negeren! Dan heb ik me verlezen bij de regels!

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 20:31

Paardje02 schreef:
Na vandaag een shoot te hebben gehad, met toch wel een paar mooie fotos, heb ik toch eentje die misschien wel voor de opdracht geschikt is.

En jawel ook, ook een steigerfoto

[ Afbeelding ]
Gemaakt met een nikon d3400, 1/250, iso 400

Ik ga zo even reageren op alle inzending van deze maand, ben nu nog aan het editen, en als ik de foto niet nu ook plaats vergeet ik het ongetwijfeld.

Je mag volgens mij wel wat basis bewerken, zoals belichting en croppen.
Ik vind het een erg mooie foto met tegenlicht! Knap het nog zo goed te krijgen met 1/250ste
Zeker bij RAW-foto's is bewerken 99% van de tijd wel nodig.

Texas02

Re: Foto-opdracht: Thema van de Maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 22:26

Voor mij is dat een normale bewerking van een foto. Ik fotografeer ook altijd in RAW, dan moet je zelf de bewerking nog doen en doet de camera niets zelf. In JPEG doet de camera het meeste al voor je, dat is weer iets heel anders.

Ik vind het een gave foto, Paardje02! Knap gedaan, tegenlicht is niet makkelijk! 1/250 sluitertijd vind ik niet per se verkeerd eigenlijk, daar kun je springen ook nog mee fotograferen als er wat minder licht is. Ideaal is uiteraard wat sneller, maar het wil wel goed hoor!

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 07:13

Alvast een stukje feedback voor de al ingezonden foto's.
Moet zeggen dat ik zelf een ander idee had bij het thema "beweging", maar het is ook interessant om te zien hoe het wordt opgepakt en zal dan ook mijn idee van het thema wat minder op de voorgrond laten komen in de feedback.
(Hoewel je weet dat een paard bij het steigeren in beweging was vind ik het qua foto's namelijk wel een statisch beeld).

janouk: Gaaf om een ijsvogel te fotograferen, lijkt me ook lastig gezien ze erg snel zijn. De reflectie in het water is mooi overgekomen. Zoals door anderen ook al is benoemd vind ook de achtergrond aanwezig, maar je kunt moeilijk aan meneer ijsvogel vragen of hij even op een beter plekje wil vliegen.

Punz: Je geeft zelf al aan dat het (in jouw woorden) een lelijke achtergrond heeft. Nu valt deze voor mij minder op, omdat de houding en de kleur van het paardje voldoende aandacht trekken. De witte vacht is mooi, niet overbelicht en ook de andere kleuren zien er in balans uit.
Wel lijk ik een halstertouw/lange lijn te zien vanaf de pony.

Paardje02: De foto voelt voor mij wat rommelig, in de zin van dat het geen geheel voelt. De man en de pony samen vind ik een leuke combinatie, maar de achtergrond draagt daar voor mij niet aan bij.
Als ik je RAW foto zie, dan valt op dat hij erg overbelicht geschoten is. En ik weet dat iets overbelicht fotograferen ook een ding is, gebruik het zelf ook soms. Maar wat je dan sneller hebt en ik ook zie is dat er informatie verloren gaat (in dit geval bijv. details in de takjes en de lucht) en dat krijg je in de nabewerking niet meer als je dan het licht wat aanpast. Dus, ja overbelicht fotograferen kan super mooie effecten geven, maar pas op dat je hem niet te ver laat gaan, waardoor dingen wegvallen.

Zie ook in de reacties verder dat er een verschil in idee is over wat te veel bewerken is. Want de foto van Paardje02 valt voor mij dan weer niet onder te veel bewerkt. Er zijn zeker dingen aangepast, wat ook nodig is vanuit een RAW. Maar ik zie geen grote weggewerkte dingen of een totaal ander beeld dan in de RAW (los van de belichting en iets anders uitgesneden).

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 09:51

Bij voorbaat; ik heb geen ervaring met fotograferen, maar ik wordt er wel ontzettend blij van als ik een, voor mijn idee, goede foto heb weten te maken. Ik doe er ook altijd erg mijn best voor :o

Doordat ik geen ervaring heb voelt het wat raar om feedback te geven, maar ik doe wel graag mee aan dit topic, so here we go!

Jokari, ik ben érg onder de indruk van jouw foto! Dat het doek op de achtergrond iets kreukt was mij in eerste instantie eigenlijk niet opgevallen en ik vind het nu eigenlijk wel iets speels geven bij een verder heel georganiseerde foto. Ik vind de kleuren waanzinnig! En erg mooi om de vervorming van de druppels te zien. Het enige wat ik mij afvroeg is wat het gele vlekje rechts daar doet :) Maar ach, dat maakt de primaire kleuren compleet :j Het thema beweging komt hierin goed over vind ik zelf.

Janouk, wat een gave foto!! Ik zou nog altijd graag eens een ijsvogel zien, laat staan zo op de foto krijgen! Wat een mooi moment! En dan ook nog de weerspiegeling! Ik heb geen verstand van de camera(instellingen) die je gebruikt en ik weet daardoor ook niet of het mogelijk is, maar om de aandacht meer naar de ijsvogel te laten gaan had ik de achtergrond denk ik wat vervaagd. Misschien dat bijsnijden van de foto daar ook nog wat verschil in kan maken. Maar nogmaals, ik weet niet of dat mogelijk is en of dit type 'achteraf-bewerking' in dit topic toegestaan is. Het momentum is echt geweldig! Prachtige foto! Beweging in spiegelbeeld, erg tof!

Punz, ten eerste; wat een gaaf paardje!!! En wat een mooi uitgevoerde en vastgelegde steiger! De achtergrond is inderdaad wat rommelig en goed dat je die wat vervaagd hebt. Gelukkig springt hij door zijn eigen kleur zelf al wat uit de foto. Zelf had ik er nog voor gekozen om de lijn te verwijderen. Doordat deze vrij strak staat leidt hij mij wat af. Verder echt een heel mooi, krachtig moment!

Paardje02, wat een mooi contrast! Zowel het nonchalante van de persoon (stilstaan) als de gedreven steiger van de pony (beweging), maar ook de goede kleuren van de persoon/pony/gras en de stenen zuil (dat deel met die stenen, heet dat zo? xD) ten opzichte van de lucht. Op zichzelf vind ik de stenen zuil aan de foto zelf niet veel toevoegen, maar wél vanwege het effect op het licht dat die geeft. Het is duidelijk waar de aandacht naar toe gaat, mooi!

Zelf ben ik echt aan het worstelen; ik krijg de bewegingsfoto's maar niet scherp. Ik ben sinds vorig weekend aan het inlezen en oefenen, maar nog zonder goed resultaat. Ik gebruik mijn Samsung A52S hier voor. Tips zijn welkom :')

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 09:56

AdemoJoey Ik herken de struggle. Ik heb het zelfs met de compact. Nu is het heerlijk weer vandaag en heb ook zin om weer te gaan oefenen, maar zelfs met de lage iso waarde blijft hij overbelicht en onscherp.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 10:03

Wat probeer je te fotograferen, en hoe merk je de onscherpte? Is het bewegingsonscherpte, of is je onderwerp gewoon wazig?

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 10:47

Ik probeer dieren (geen paarden/ honden/katten) in beweging te fotograferen. Maar ze zijn schuw, waardoor ik niet dichtbij kan komen en ze zijn razendsnel. Ik heb al geleerd dat ik niet in moet zoomen (pixelverlies), maar beter achteraf bij kan snijden. Maar ik krijg dan de focus niet goed. Ik kan wel voorbeeldfoto's plaatsen? :+

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 10:47

@paardje02 ik vind het een erg mooie plek die je gekozen hebt. Op de originele foto zie je ook dat de kleursamenstelling van achtergrond, man, paard perfect matcht. Je hebt een goede smaak zo te zien.

Ik vind dat het kleurenspel iets verloren gaat na de bewerking, maar de bewerking was wel nodig inderdaad om de foto hapklaar te maken. Wat mij betreft was het ook een 'normale' bewerking en niet over the top.

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 11:06

Is het een idee om voorbeeldfoto's of foto's die niet meedoen voor de stemming te plaatsen in een spoiler?
Dan verlies je het overzicht niet van de foto's die wel meedoen, maar kun je toch overleggen als het fijn is als er mensen meekijken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 11:41

Voorbeeldfoto's mogen zeker geplaatst worden hoor, kan namelijk ook wel helpen om je uiteindelijke beeld te krijgen.

Fotografeer je met telefoon of camera?

Je kan met beide best inzoomen om de foto te maken, je gaat vanzelf merken wanneer je kwaliteit verliest vanwege te ver inzoomen.
Om beweging goed te bevriezen, heb je een hoge sluitertijd nodig. Is deze te laag, kun je bewegingsonscherpte krijgen.

Goed idee om voorbeeldfoto's in spoiler te plaatsen :j Het is dan ook makkelijker tips geven

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 11:47

Ja, het is niet mijn bedoeling om het topic te vervuilen. Voor feedback geven is het nu al dat je een paar pagina's terug moet, dat loopt dan snel op denk ik. Ik heb net de 'pro-modus' op mijn telefoon ontdekt en probeer met aangepaste sluitertijd en Iso-waarde om alsnog foto's scherp te krijgen. Hoop qua dieren opnieuw nog een paar mooie kansen te krijgen +:)+

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 11:51

Ik zie het niet als vervuilen hoor, als je voorbeeldfoto's zou posten, het spoiler idee was enkel om het onderscheid beter te kunnen maken.

Maar als het gaat om de hoeveelheid berichtjes tussen foto's in, daar zou ik me niet druk om maken. Het doel zou moeten zijn om met elkaar bezig te zijn met fotografie en tussendoor tips vragen/geven past daar prima tussen naar mijn mening.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 12:09

Ik weet dat de meningen verdeeld zijn en dat ik in de minderheid ben. Maar ook ik vind de steiger en man foto te bewerkt. Hoezo 'moet' je bewerken als je een foto raw schiet? Het gaat er toch om wie de beste foto maakt, niet wie er het beste kan bewerken? Ik lees in de commentaren ook regelmatig bijkomen dat het mooier zou zijn als de foto bijgesneden/bewerkt was. Maar als dat de bedoeling is, dan begrijp ik dit topic misschien niet goed.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 12:13

Afbeelding

Gister een wandeltocht gelopen waar veel wandelaars aan meededen. Ik probeerde ook wat van de omgeving te laten zien, maar als ik dat deed dan werden de wandelaars onscherp. Het ging mij echt om het lange lint van wandelaars.

Daarnaast ik nog 3 windmolens op de foto. Ook die bewogen. :+ Dus meerdere vormen van beweging in 1 foto.
Genomen met een simpele Oppo telefoon, helemaal onbewerkt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 12:16

Meld zich ook weer eens, het lukt me even niet om actief mee te doen. Ondertussen mooie foto's gezien, ik blijf nog even verder oefenen. :)

fohadie schreef:
Ik weet dat de meningen verdeeld zijn en dat ik in de minderheid ben. Maar ook ik vind de steiger en man foto te bewerkt. Hoezo 'moet' je bewerken als je een foto raw schiet? Het gaat er toch om wie de beste foto maakt, niet wie er het beste kan bewerken? Ik lees in de commentaren ook regelmatig bijkomen dat het mooier zou zijn als de foto bijgesneden/bewerkt was. Maar als dat de bedoeling is, dan begrijp ik dit topic misschien niet goed.

Ik vind bijsnijden en wat aan belichting/contrast doen niet flink bewerken, daar vind ik het weghalen van dingen en achtergrond veranderen wel onder vallen.
Mijn camera kan bijvoorbeeld niet heel ver inzoomen, maak dus wel eens foto's waarbij iets te ver weg staat, door bijsnijden kan ik daar dan toch een fatsoenlijke foto van maken. Belichting gaat ook niet altijd goed, zie een van mijn foto's eerder in het topic, daar wat aan veranderen vind ik niet zo'n probleem. (Meer kan ik ook niet overigens)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-26 12:18

Een RAW foto is zoals vroeger het negatief was. Daar moet je dus nog wat mee doen. Anders schiet ik wel in JPG maar dat doe ik ook niet, ik wil zelf bepalen hoe de foto eruit komt te zien dus schiet ik in RAW.

Natuurlijk moet de basis foto wel goed zijn. Dus hoe jij het wil/voor je ziet. Bij een paard op stand bijvoorbeeld de voetjes erop en niet te krap gekaderd. Horizon zoveel mogelijk recht. En zorgen dat de belichting goed is. Dan ga je kijken naar kleur, schaduw en nog een keer belichting, dat pas je dan aan naar je smaak.

Maar goed, zo probeer ik het te doen. En het lukt ook niet altijd.

Maar ik vind dat je je foto gewoon mag bewerken, als je in RAW schiet kom je daar bijna niet onderuit.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 12:35

fohadie schreef:

Als je foto's in RAW schiet, dan maak je juist vaak de bewuste keuze als fotograaf om de foto nog te bewerken achteraf. RAW bestanden en deze bewerken worden ook wel vergeleken met filmrolletjes ontwikkelen.
De basis bewerking die je toepast op RAW bestanden, doe je op zo'n manier dat je laat zien wat jij zag op het moment van het maken van de foto.
Sommige fotografen gaan nog een stapje verder om nog duidelijker dat beeld wat ze in hun hoofd zien weer te geven middels extra bewerkingen zoals het gebruik van Lightroom presets, maskers, het wegwerken of toevoegen van bepaalde elementen.
Dat laatste kan subtiel, maar ook heel extreem zijn; verschilt per fotograaf. Bij heel wat professionele foto's is een hele hoop bewerkt, maar op zo'n subtiele wijze dat het heel natuurlijk overkomt. En bij anderen is het juist heel overduidelijk bewerkt.

Een goede fotograaf snapt de camera instellingen en gebruikt deze als fundament, en de verdere bewerkingen zijn de bouwstenen om een mooi compleet resultaat te bereiken :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 13:05

Een RAW foto slaat héél veel informatie op over je foto, waardoor je achteraf de foto wel moet nabewerken om de juiste informatie naar boven te halen. Een mooi voorbeeld is de witbalans; door in RAW te schieten kun je die makkelijker aanpassen dan als je in JPEG schiet. Hierdoor maak je het makkelijk om bij wisselende weersomstandigheden toch goede foto's te schieten.

Het is precies zo als hoe er vroeger gefotografeerd werd met negatieven en waarbij de nabewerking in een darkroom plaatsvond. Daar kwam ook nog een vorm van nabewerken aan te pas. Alleen doe we dit nu op de computer met programma's ipv in een darkroom.

Het is ook wel een misconceptie dat je fout geschoten foto's goed krijgt door nabewerken. Een onscherpe foto zal nooit scherp worden, ook niet als je in RAW schiet. Een overbelichte foto zal altijd witte vlekken houden, net als dat je nooit al je ruis eruit krijgt als je echt te donker en met te hoge ISO hebt geschoten.

Tegenwoordig zit er meer AI verwoven in de programma's en dat maakt het allemaal wat makkelijker, maar het maakt het niet anders of nieuw. De dingen die we altijd al deden, doen we nog steeds. Alleen kost het nu een stuk minder tijd :)

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 13:53

Is RAW specifiek voor spiegelreflex camera’s ook? Want bij mij. Compact kom ik alleen de jpg instelling tegen.

Ik heb wat foto’s gemaakt, maar nu willen ze nog niet van mijn SD kaart af naar mail.xD
Ik heb met sluitertijd foto’s gemaakt en van het water wat vandaag mooi in beweging was, dus nu moeilijk kiezen.xD

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 14:00

Mijn compact camera kan wel in raw schieten, ik doe t alleen bijna nooit want het is mijn "ik wil dit direct online gooien" cameraatje. Denk dat het er een beetje aan ligt welke je hebt.

Ik heb afgelopen week in Berlijn wat lopen spelen met beweging, maar niet specifiek voor de challenge geschoten. Hopelijk komt het er deze week van, en kan ik ook even wat feedback geven :D

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 14:00

Dank voor de uitleg over het bewerken van raw.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 14:22

Ik wil ook graag meedoen als het mag.

Vanmiddag gemaakt met mijn telefoon

Niks aan bewerkt
Afbeelding