[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:37

Leuk die bus, ik mis alleen wel iets van een chauffeur of stuur.

Mooie inzending voor de monogroom uitdaging julius_juut.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:23

julius_juut schreef:
Juist wel leuk inderdaad, net zo'n hond die bij zomerdag uit het raam hangt :D

Dat idee kreeg ik ook meteen toen ik het zag. Erg leuk!

Ik heb een schattig vogeltje getekend. Ik begin echt weer steeds meer plezier in het tekenen terug te vinden. Waar ik jarenlang niets op papier kreeg en af en toe een klein dingetje maakte en snel weer weggooide omdat ik het niet mooi genoeg vond. Heb ik nu in het laatste half jaar een aantal dingen gemaakt waar ik best tevreden mee ben. Echt alle credits gaan naar mijn vriendin die mij met de wekelijkse lessen weer op het goede pad gekregen heeft. Ik heb nog steeds wel blokkades en een "stemmetje" van een bepaald persoon die roept "Je kunt het niet, het wordt niks, je kan beter stoppen" maar dat gaat steeds meer naar de achtergrond.

Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:45

Thats_Me schreef:
Leuk die bus, ik mis alleen wel iets van een chauffeur of stuur.

Mooie inzending voor de monogroom uitdaging julius_juut.

Zelfrijdende bus :j
Nee ik had niet genoeg grote stukken karton over haha, anders had ik mijn hond de chauffeur gemaakt :D

Maarr we krijgen binnenkort weer iets binnen in grote dozen, dus ik ben van plan om weer zoiets te maken met relief, maar dan een F1 auto :):)

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 14:32

Signe schreef:
Oh wat knap Vikawiek! Ik hoop dat hervindt is als je een tip geef voor werken met ‘onwerkelijke kleuren’. Probeer eens te kiezen voor een groen of paars in de schaduwen en een lichtblauw of of turkoois in de highlights.

Zeker vind ik dat goed :D dankjewel! Ik heb inderdaad paars en groen gebruikt in de schaduwen, maar ik denk dat de saturatie te laag was door een verkeerde keuze tijdens het mengen van de verf dus het oogt vrij bruin op de foto :')

Je tekening voor de challenge is echt fantastisch :D vooral het gezicht op de tas moest ik hard om lachen. Plastic tassen zijn ook heel gevaarlijk! :brr:
Ik heb ook nog geen idee welk werk ik ga insturen voor de Kunstbokaal. Ik twijfel tussen de schildering op mijn schild en een realistisch portret. Ik denk dat het realistische portret geliefder is bij bokkers maar het is een portret dat niet goed uitkomt op fotos, waardoor die minder sterk lijkt. Lastige keuze!

@Polarize de kattenbus is echt leuk geworden :D ik moest ook gelijk denken aan de catbus van Totoro
Succes met je andere opdrachten, het klinkt als best veel werk!
En succes met je werk verslepen in het ov _O- heel herkenbaar, al zien mensen wel raardere dingen. Zo sleep ik elke week mijn hier eerder getoonde schild mee door 2 treinen, dat geeft soms ook rare blikken (en soms ook leuke opmerkingen :)) )

@julius_juut Gritthe is in het echt dan ook heel harig en aaibaar :))
Ger en Rei hebben hun eigen portret :oo hij is echt fantastisch!
Door de manier waarop je je lijnen hebt getekend lijkt het net alsof ze veel vaart hebben. Slim gedaan!

@tazzey :knuffel: wat vervelend dat dat stemmetje je zo in de weg zat. Ik denk dat heel veel mensen die iets creatiefs doen dat wel herkennen. Het allerbelangrijkste is dat je plezier hebt in wat je doet, daarvoor is het een hobby tenminste.
Ik heb door dit topic ook echt weer het plezier terug gevonden. Het half jaar voor dat dit topic werd geopend heb ik vrijwel niks getekend, het was gewoon niet meer leuk. Maar nu schets ik weer met veel plezier, en doe lekker waar ik zin in heb, ongeacht stijl, materiaal en wat anderen van mij willen zien.
Je vogeltje is echt goed gelukt, ik blijf ook maar kijken daar de textuur in het hout. Zo knap gedaan!

Ik heb weer een stripje :D van de week trof ik mijn paard aan onder de paarse stippen, en toen zei mijn instructice dat ik daar ook wel een strip van kon maken. Dus zodoende. We weten trouwens nog steeds niet waar die stippen nou vandaan kwamen :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een extraatje, ik als kabouter op mijn paddestoel :D
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 14:44

Deze toverde een lach op mijn gezicht. Weer erg leuk!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:29

Oh heerlijke strip Vikawiek. Love it!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:09

Oh heerlijk! Dat vraagt om een prentenboekje met een rijmpje.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:53

Dank jullie wel :D

julius_juut schreef:
Oh heerlijk! Dat vraagt om een prentenboekje met een rijmpje.

Daar ben ik het mee eens! Ik ga wel weer boekbinden :))

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 01:45

Heel herkenbaar Tazzey! Maar geloof me als ik zeg dat je echt hele toffe dingen maakt! Je vogeltje is ook weer prachtig!

@juut ooh fantastisch! <3

@vika jouw stijl maakt me zo happy!
Maak je even een heel boekje met jouw stripjes?
Wel erg benieuwd waar Gritthe's stippen vandaan komen :=

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:45

@laurora, thanks! Ik hoor het tijdens de lessen op vrijdagochtend ook wel van mensen. En dat zijn dames die echt de meest fantastische werken maken. Het menselijk brein blijft toch wel een bijzonder iets. Je kunt honderd werken maken waar mensen enthousiast en blij van worden maar die ene persoon die alles afzeek in je jeugd blijft toch de boventoon voeren.

@Vika, wat fijn dat jij ook weer je plezier in het tekenen terug hebt gevonden. Jouw stijl vind ik echt heel erg leuk. Jou zal een carrière als kinderboeken illustrator echt niet misstaan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:53

Wat een prachtige vogeltje en vrolijk stripverhaal komen er voorbij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:17

@Tazzey, ik vind je mus echt super geworden +:)+. Laat dat stemmetje maar kletsen.

Haha, Vika je strip is leuk :D.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:45

Thanks San!

Even een vraag aan jullie, ik zal hem vrijdag in de les ook even voorleggen maar ik vermoed dat ik hier het antwoord ook wel kan vinden.
Ik wil graag een mooie achtergrond kunnen aanbrengen bij mijn werk. Ik vind een bokeh effect erg mooi. Ik heb het geprobeerd met potlood en grafietpoeder maar het blijft erg vlekkerig. Ik heb diverse penselen, doezelaars, vingers, wattenstaafjes, make-up sponsjes, doekjes enz uitgeprobeerd maar ik ben toch steeds ontevreden.
Hoe pakken jullie dat aan?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:35

Hierbij een update van mijn tekening. Ik ben inderdaad begonnen met alles overtrekken met pen. Daarna verder met inkleuren met aquarelpotloden en verder uitgewerkt met her en der al wat water.

Afbeelding

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 01:26

Vinden jullie het leuk om een challenge te doen van een paarden lijf met tengla erin?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:35

Ezellover25 schreef:
Vinden jullie het leuk om een challenge te doen van een paarden lijf met tengla erin?

Ik zou niet weten wat je hier mee bedoeld. Wat is tengla?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:45

Denk dat ze zentangle bedoelt, lijntjes en figuurtjes om patronen te maken:

Afbeelding

Ik ben weer een nieuw werk begonnen, geïnspireerd door de lente en het práchtige veulen van een bokker <3.

Afbeelding

A3 formaat, want waarom klein als het ook groot kan :').

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:56

Dank jullie wel nog :D

Sorry @tazzey, ik heb me nog nooit gewaagd aan bokeh dus helaas geen tips voor je

@thats_me ziet er al leuk uit, lekker vrolijk en lente achtig :D

@_San87_ go big or go home toch :))

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:59

Ik vind het wel grappig dat hier al een paar keer a3 formaat groot is genoemd. Het is mijn standaard maat om op te werken en ik kom vaak ruimte te kort. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:59

@Vika, Haha ja, t werkje hiervoor was klein, dus nu weer groot I guess :').

@Tazzey, voor bokeh heb ik ook geen tips, ik maak nooit achtergronden. Zijn er op youtube geen tips/tricks? Ik zie mensen vooral panpastel gebruiken, misschien is dat nog een optie?

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:10

Afbeelding
Afbeelding

Ik bedoel inderdaad zentangle.

Heb even een kaartje van mij mee gepost.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:32

@San, ik heb inderdaad op YouTube goede tips gevonden maar ik vind het effect echt niet mooi. Het lijkt alsof het papier vies is. Ik begin te vermoeden dat het aan mijn papier ligt en dat het voornamelijk de textuur is die ik dan niet mooi vind. Ik ga eens wat ander papier halen en daarmee spelen.

Voor nu ben ik ook aan een nieuw project begonnen.

Afbeelding

Ik vind een paard met zentangle erin wel een leuke challenge.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:35

Bokeh is denk ik wel het mooiste op glad papier, inderdaad.

Je opzet ziet er al goed uit +:)+.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:48

Ja dat denk ik ook. En op gevoel is dit papier echt mooi glad maar zodra je er met grafiet poeder overheen gaat dan zie je zo duidelijk de textuur. Ik zag straks eens een foto maken om te laten zien wat ik bedoel.

Ik vind het altijd fijn om eerst een grove schets te maken, dan de lijnen even netjes strak maken en daarin ook de highlights en schaduwen in te zetten. Ik maak eigenlijk mijn eigen kleurplaat. :+ Hierin ben ik wel blij me de tekenlessen die ik als kind had. Ik had twee keer per week les van een oude kunstschilder, echt zo'n oude baas die nog zijn eigen olie verf maakte want "die nieuwerwetse dingen dat hoeft van mij niet". Ik was als 12 jarige niet altijd even enthousiast, ik wilde als ras echt Penny meisje alleen maar mijn ponies tekenen maar hij wilde vooral dat ik stillevens ging tekenen zodat ik leerde natekenen van een voorbeeld en ook proportioneel alles goed kon krijgen. Destijds kon ik hem wel schieten als ik voor de zesde week op rij met mijn potlood appels en emmertjes moest tekenen en meten maar nu ben ik hem dankbaar. Dat is echt zo'n waardevolle skill.

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:51

Lang even niks getekent, dus ook (nog) niks voor de challenge. Wel vandaag voor het eerst geprobeerd een realistische tekening te maken in watercolour. Aangezien het de eerste keer is en ik nog heel veel moet leren zijn alle tips welkom!

Het resultaat tot nu toe, maar merk dat ik een beetje vastloop over hoe ik het verder kan uitwerken aangezien het vrij 'prent' achtig blijft:

Afbeelding