Ik werk trouwens gemiddeld 10-15 uur aan een werk, met uitschieters naar 25 uur, of naar 2 uur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jis_ schreef:Ik vroeg vorig jaar 175 euro voor 30x40, doek portretlinnen. Dit jaar 200 euro.
40 uur voor een realistisch werk op 30x40 is voor mij vrij weinig.
Hier hingen laatst, waar ik mijn materiaal haal, kleine doeken van niet onder de 1000 euro, naam onbekend voor mij. Ik vond het eerlijk gezegd in het geheel (Kleurgebruik, compositie, penseelstreek) niet heel spannend en daardoor erg prijzig. Magisch realisme, en dat kan ik heel gaaf vinden.
Ibbel schreef:Dat soort prijzen zijn als je het omrekent naar uurloon helemaal niet zo gek, alleen is er geen gek die het er voor geeft
Schemerdier schreef:Jis_ schreef:Ik vroeg vorig jaar 175 euro voor 30x40, doek portretlinnen. Dit jaar 200 euro.
Hier hingen laatst, waar ik mijn materiaal haal, kleine doeken van niet onder de 1000 euro, naam onbekend voor mij. Ik vond het eerlijk gezegd in het geheel (Kleurgebruik, compositie, penseelstreek) niet heel spannend en daardoor erg prijzig. Magisch realisme, en dat kan ik heel gaaf vinden.
Wauw, en ik die dacht dat jouw werk mijn budget ver te boven zou gaan
oji schreef:Ik kijk wel eens op Saatchi maar daar worden toch wel veel hogere prijzen gevraagd door in ieder geval voor mij toch ook wel heel onbekende kunstenaars.
Vind het heel moeilijk om van de verschillende kunst die ik daar zie het verschil soms in prijs te verklaren.
Jis_ schreef:oji schreef:Ik kijk wel eens op Saatchi maar daar worden toch wel veel hogere prijzen gevraagd door in ieder geval voor mij toch ook wel heel onbekende kunstenaars.
Vind het heel moeilijk om van de verschillende kunst die ik daar zie het verschil soms in prijs te verklaren.
Ik ken dat niet, gaat kijken.
Jis_ schreef:Ik vroeg vorig jaar 175 euro voor 30x40, doek portretlinnen. Dit jaar 200 euro.
eva1969 schreef:Als je ziet waar best aardige olieverfschilderijen van 100 jaar of ouder voor weggaan lach je je rot, daar zou je vaak je kwast nog niet eens voor opnemen. Kunst is ook aan mode onderhevig kennelijk.
Als opdrachtgever ga ik naar een artiest waar ik fan van ben, dan is het niet snel te duur zeg maar. De prijzen die Jis bijvoorbeeld noemt daar kijk ik helemaal niet van op. Maar ik vind het prachtig wat zij maakt dus dat is het voor mij dan zeker waard.
Als opdrachtnemer is dat anders denk ik.
Iemand die het interessant vind om veel opdrachten te hebben zal waarschijnlijk geneigd zijn om voor minder te tekenen/schilderen puur voor de kick van het opdrachten hebben.
Ik teken vnl. voor mezelf en als er iemand komt die graag iets getekend heeft omdat ie mijn werk heel mooi vind is dat prima, maar dat begint dan vanaf 125 euro voor A4. Ik hoef nl. niet voor iemand te tekenen, doe het graag, maar dan heb ik wel graag wat compensatie voor mijn uren en materiaal. Daar verkoop ik ook mijn vrije werk voor. Het hangt prima hier aan de muur dus het hoeft niet weg.
Ik kan me voorstellen dat als je het als inkomen nodig hebt, dat het dan anders is. Maar eerlijk, als ik af en toe zie wie zich kunstenaar noemt, met kvk nummer en alles en wat ze dan vragen voor een tekening.....
Bovendien leven we in een wereld waar kunst/expressie/tekenfröbels noem het hoe je wilt, erg toegankelijk zijn met dank aan social media en internet en er is een overschot aan heel capabele makers dus het lijkt me sowieso lastig om er een echt salaris uit te halen, of je moet iets kunnen bieden wat een ander niet kan en dan zijn we weer terug bij San en daar ben ik het helemaal met haar eens, dan moet je in mijn ogen een enorme eigenheid en creativiteit bezitten om iets te kunnen maken dat een ander niet kan. Dan is het ook kunst wat mij betreft. En dat mag dus geld kosten ook.
Ayasha schreef:Ah leuk! Prijzen! Ik ben een beetje onder de vleugels van mijn tattoo artiest genomen en die zei altijd dat ik niet onder de 50 euro mag zitten en voor kleur niet onder de 100.
In praktijk heb ik vorige week weer eentje weg gegeven aan een vriendin ondanks dat ze vroeg wat ie kostte omdat ik geen prijs er op geplakt kreeg.
Ik schrik wel hoe weinig jullie vragen Jis en Seven.
Seven schreef:Ik moet als ik het zo lees ook mn prijzen verhogen maar ergens vind ik het ook wel goed zo voor mezelf. Ik kan mn spullen er weet betalen en dus elke keer weer iets maken wat ik leuk vind.
Maar aan de andere kant wil je ook niet de markt negatief beïnvloeden door weer veel te laag te gaan zitten.
Dus even benieuwd naar wat mensen hier vinden
Een tekening op a3 (semi) realistisch zoals wat ik bijv. maak met pastel wat vinden jullie nou een normale prijs en hoe berekenen jullie dat.
Jis_ schreef:De prijzen van antiek loopt natuurlijk met de tijd op. Zit daar nog een bekende naam aan vast tel er dan maar een paar tot veel miljoen bij.
Als je dat als kunstenaar denkt/hoopt te gaan halen alleen al als je nog leeft, vergeet het maar.
Jeroen krabbe zal zeker wel verkopen als Bn-er en zijn werk heeft ook echt wat, ik vind het mooi, maar een miljoen verdienen aan 1 schilderij gebeurd echt niet. Over honderd jaar misschien.
Selina schreef:of op het werk collega'sHet is ook wel zo dat er zoveel online tekenaccounts te vinden zijn, dat je eindeloos kan vergelijken als opdrachtgever. Dus dan moet je er echt uitspringen. Dan werkt via via (je buurvrouw of stalgenoot) beter omdat die geen referentiemateriaal hebben. Die zien je tekeningen, vinden dat mooi en plaatsen dan wellicht een opdracht.
Zelfde met een fotograaf zoeken. Alleen op Bokt vind je er al tientallen. Dus dan is er al een kleine kans dat ze net bij jou boeken.
Seven schreef:Ik moet als ik het zo lees ook mn prijzen verhogen maar ergens vind ik het ook wel goed zo voor mezelf. Ik kan mn spullen er weet betalen en dus elke keer weer iets maken wat ik leuk vind.
Maar aan de andere kant wil je ook niet de markt negatief beïnvloeden door weer veel te laag te gaan zitten.
Dus even benieuwd naar wat mensen hier vinden
Een tekening op a3 (semi) realistisch zoals wat ik bijv. maak met pastel wat vinden jullie nou een normale prijs en hoe berekenen jullie dat.