[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:09

Ik heb wellicht ook makkelijk praten, ik teken alleen voor mezelf :D.

Ik werk trouwens gemiddeld 10-15 uur aan een werk, met uitschieters naar 25 uur, of naar 2 uur :)).

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:13

Het is denk ik persoonlijk dan de prijzen want een marktconform prijs is er vrijwel niet te vormen.

Maar die 1000 euro bedoelde je voor een a3 potlood tekening?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:54

Als je kijkt naar wat er wordt aangeboden aan olie- of acrylverfschilderijen van onbekende schilders (vrij werk), dan is de max qua afmetingen zo'n beetje 60x80 en de prijs daarvan 300-500 euro.
Echt, een schilderij van een onbekende schilder voor 1000 euro, ook al is het een fors formaat? Zie je niet aangeboden worden, dus ik vermoed dat ze ook niet gemaakt en niet verkocht worden. Wel vermoedelijk in opdracht, maar niet als vrij werk. Je bent wel gek ook. Voor je het weet staat je atelier vol met doeken van een vierkante meter en meer :D

Plaatselijke gallerie hier hangt vol met werk van rond de 200-300 euro, en A3 of iets groter (en soms kleiner). Dat lijkt te lopen, zodra het duurder/groter wordt niet meer.

En 1000 euro voor een A3 potloodtekening lijkt me een onrealistische prijs. Als je dat er voor krijgt in opdracht ben je een knappe marketeer.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:05

Ik ken wel een aantal potloodtekenaars die rond de €800 vragen voor A3, maar dat is dan o.a. Sema Martin die letterlijk een boek heeft uitgebracht hoe je kan leven van je kunst.

Maar vind dat heel veel amateurs nog best wat meer mogen vragen. Vind achteraf gezien mijn prijzen van 2020 ook heel laag. Ik doe geen opdrachten meer, maar zou ik ze wel doen, zou ik wel m'n prijzen omhoog gooien.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 11:14

Ik vroeg vorig jaar 175 euro voor 30x40, doek portretlinnen. Dit jaar 200 euro.

40 uur voor een realistisch werk op 30x40 is voor mij vrij weinig.

Hier hingen laatst, waar ik mijn materiaal haal, kleine doeken van niet onder de 1000 euro, naam onbekend voor mij. Ik vond het eerlijk gezegd in het geheel (Kleurgebruik, compositie, penseelstreek) niet heel spannend en daardoor erg prijzig. Magisch realisme, en dat kan ik heel gaaf vinden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:18

Dat soort prijzen zijn als je het omrekent naar uurloon helemaal niet zo gek, alleen is er geen gek die het er voor geeft :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:21

Ik heb trouwens twee hand ingekleurde etsen uit de erfenis van mijn ouders (beide kleine oplages en laag nummer, dus 'scherpe' print) en ben eens gaan zoeken naar wie ze gemaakt hadden en wat die nou waard zouden zijn. Blijken tamelijk bekende artiesten te zijn (de ene is van Tjeerd Hobbema) en zijn gewoon niets waard. 50 euro, dan heb je het wel gehad.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:25

Jis_ schreef:

Hier hingen laatst, waar ik mijn materiaal haal, kleine doeken van niet onder de 1000 euro, naam onbekend voor mij. Ik vond het eerlijk gezegd in het geheel (Kleurgebruik, compositie, penseelstreek) niet heel spannend en daardoor erg prijzig. Magisch realisme, en dat kan ik heel gaaf vinden.

Wauw, en ik die dacht dat jouw werk mijn budget ver te boven zou gaan :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:26

Ik kijk wel eens op Saatchi maar daar worden toch wel veel hogere prijzen gevraagd door in ieder geval voor mij toch ook wel heel onbekende kunstenaars.

Vind het heel moeilijk om van de verschillende kunst die ik daar zie het verschil soms in prijs te verklaren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:32

Ik denk dat Saatchi echt wel aan de poort selecteert :))

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 11:32

Ibbel schreef:
Dat soort prijzen zijn als je het omrekent naar uurloon helemaal niet zo gek, alleen is er geen gek die het er voor geeft :D

:)) Die uren zullen er wel in zitten ja.

Schemerdier schreef:
Jis_ schreef:

Wauw, en ik die dacht dat jouw werk mijn budget ver te boven zou gaan :D

:= Leuk! Ik kruip wel elk jaar langzaam omhoog. O:)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 11:33

oji schreef:
Ik kijk wel eens op Saatchi maar daar worden toch wel veel hogere prijzen gevraagd door in ieder geval voor mij toch ook wel heel onbekende kunstenaars.

Vind het heel moeilijk om van de verschillende kunst die ik daar zie het verschil soms in prijs te verklaren.

Ik ken dat niet, gaat kijken.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:34

Als je ziet waar best aardige olieverfschilderijen van 100 jaar of ouder voor weggaan lach je je rot, daar zou je vaak je kwast nog niet eens voor opnemen. Kunst is ook aan mode onderhevig kennelijk.

Als opdrachtgever ga ik naar een artiest waar ik fan van ben, dan is het niet snel te duur zeg maar. De prijzen die Jis bijvoorbeeld noemt daar kijk ik helemaal niet van op. Maar ik vind het prachtig wat zij maakt dus dat is het voor mij dan zeker waard.

Als opdrachtnemer is dat anders denk ik.
Iemand die het interessant vind om veel opdrachten te hebben zal waarschijnlijk geneigd zijn om voor minder te tekenen/schilderen puur voor de kick van het opdrachten hebben.

Ik teken vnl. voor mezelf en als er iemand komt die graag iets getekend heeft omdat ie mijn werk heel mooi vind is dat prima, maar dat begint dan vanaf 125 euro voor A4. Ik hoef nl. niet voor iemand te tekenen, doe het graag, maar dan heb ik wel graag wat compensatie voor mijn uren en materiaal. Daar verkoop ik ook mijn vrije werk voor. Het hangt prima hier aan de muur dus het hoeft niet weg.

Ik kan me voorstellen dat als je het als inkomen nodig hebt, dat het dan anders is. Maar eerlijk, als ik af en toe zie wie zich kunstenaar noemt, met kvk nummer en alles en wat ze dan vragen voor een tekening.....

Bovendien leven we in een wereld waar kunst/expressie/tekenfröbels noem het hoe je wilt, erg toegankelijk zijn met dank aan social media en internet en er is een overschot aan heel capabele makers dus het lijkt me sowieso lastig om er een echt salaris uit te halen, of je moet iets kunnen bieden wat een ander niet kan en dan zijn we weer terug bij San en daar ben ik het helemaal met haar eens, dan moet je in mijn ogen een enorme eigenheid en creativiteit bezitten om iets te kunnen maken dat een ander niet kan. Dan is het ook kunst wat mij betreft. En dat mag dus geld kosten ook.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 11:48

Jis_ schreef:
oji schreef:

Ik ken dat niet, gaat kijken.

Wat leuk zeg! Kwaliteit is best hoog.

Zie dan wel verschil met een prachtig in elkaar gezet werk 'Automatic self' wat veel goedkoper is dan een werk 'never rest', naar mijn idee totaal niet verkoopbaar.
Maat je hoort wel eens de tip, niet te laag gaan zitten want dan vinden mensen je werk niet meer interessant, dat gaat wellicht op voor dit soort werken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:59

Zo leuk altijd hoe iedereen tegen prijzen aan kijkt, zo veek diversiteit :j

Ik denk persoonlijk niet dat een lagere prijs mindere kwaliteit betekend net als een hoge prijs wel kwaliteit. Ik denk dat je voor een bepaald persoon kiest en dan ook graag betaald wat deze persoon vraagt :D

Saatchi nooit van gehoord, gaat eens kijken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:05

Het is ook wel zo dat er zoveel online tekenaccounts te vinden zijn, dat je eindeloos kan vergelijken als opdrachtgever. Dus dan moet je er echt uitspringen. Dan werkt via via (je buurvrouw of stalgenoot) beter omdat die geen referentiemateriaal hebben. Die zien je tekeningen, vinden dat mooi en plaatsen dan wellicht een opdracht.
Zelfde met een fotograaf zoeken. Alleen op Bokt vind je er al tientallen. Dus dan is er al een kleine kans dat ze net bij jou boeken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:09

Ah leuk! Prijzen! Ik ben een beetje onder de vleugels van mijn tattoo artiest genomen en die zei altijd dat ik niet onder de 50 euro mag zitten en voor kleur niet onder de 100.
Dan hadden we het over a4

In praktijk heb ik vorige week weer eentje weg gegeven aan een vriendin ondanks dat ze vroeg wat ie kostte omdat ik geen prijs er op geplakt kreeg. _O-

Ik schrik wel hoe weinig jullie vragen Jis en Seven.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-01-21 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:16

Jis_ schreef:

hoe lang ben je daar dan mee bezig gemiddeld?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:23

Ik moet als ik het zo lees ook mn prijzen verhogen maar ergens vind ik het ook wel goed zo voor mezelf. Ik kan mn spullen er weet betalen en dus elke keer weer iets maken wat ik leuk vind.

Maar aan de andere kant wil je ook niet de markt negatief beïnvloeden door weer veel te laag te gaan zitten.

Dus even benieuwd naar wat mensen hier vinden

Een tekening op a3 (semi) realistisch zoals wat ik bijv. maak met pastel wat vinden jullie nou een normale prijs en hoe berekenen jullie dat. :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 12:27

eva1969 schreef:
Als je ziet waar best aardige olieverfschilderijen van 100 jaar of ouder voor weggaan lach je je rot, daar zou je vaak je kwast nog niet eens voor opnemen. Kunst is ook aan mode onderhevig kennelijk.

Als opdrachtgever ga ik naar een artiest waar ik fan van ben, dan is het niet snel te duur zeg maar. De prijzen die Jis bijvoorbeeld noemt daar kijk ik helemaal niet van op. Maar ik vind het prachtig wat zij maakt dus dat is het voor mij dan zeker waard.

Als opdrachtnemer is dat anders denk ik.
Iemand die het interessant vind om veel opdrachten te hebben zal waarschijnlijk geneigd zijn om voor minder te tekenen/schilderen puur voor de kick van het opdrachten hebben.

Ik teken vnl. voor mezelf en als er iemand komt die graag iets getekend heeft omdat ie mijn werk heel mooi vind is dat prima, maar dat begint dan vanaf 125 euro voor A4. Ik hoef nl. niet voor iemand te tekenen, doe het graag, maar dan heb ik wel graag wat compensatie voor mijn uren en materiaal. Daar verkoop ik ook mijn vrije werk voor. Het hangt prima hier aan de muur dus het hoeft niet weg.

Ik kan me voorstellen dat als je het als inkomen nodig hebt, dat het dan anders is. Maar eerlijk, als ik af en toe zie wie zich kunstenaar noemt, met kvk nummer en alles en wat ze dan vragen voor een tekening.....

Bovendien leven we in een wereld waar kunst/expressie/tekenfröbels noem het hoe je wilt, erg toegankelijk zijn met dank aan social media en internet en er is een overschot aan heel capabele makers dus het lijkt me sowieso lastig om er een echt salaris uit te halen, of je moet iets kunnen bieden wat een ander niet kan en dan zijn we weer terug bij San en daar ben ik het helemaal met haar eens, dan moet je in mijn ogen een enorme eigenheid en creativiteit bezitten om iets te kunnen maken dat een ander niet kan. Dan is het ook kunst wat mij betreft. En dat mag dus geld kosten ook.

:)) De prijzen van antiek loopt natuurlijk met de tijd op. Zit daar nog een bekende naam aan vast tel er dan maar een paar tot veel miljoen bij.
Als je dat als kunstenaar denkt/hoopt te gaan halen alleen al als je nog leeft, vergeet het maar.
Jeroen krabbe zal zeker wel verkopen als Bn-er en zijn werk heeft ook echt wat, ik vind het mooi, maar een miljoen verdienen aan 1 schilderij gebeurd echt niet. Over honderd jaar misschien.

Inderdaad er zijn zoveel meer mensen nu dus ook meer mensen die zich creatief uiten en velen die dat graag willen verkopen. Daarnaast, ben je goed in marketing dan maak je ook meer kans om er uit te springen, maar je moet wel wat kunnen natuurlijk.

Ayasha schreef:
Ah leuk! Prijzen! Ik ben een beetje onder de vleugels van mijn tattoo artiest genomen en die zei altijd dat ik niet onder de 50 euro mag zitten en voor kleur niet onder de 100.

In praktijk heb ik vorige week weer eentje weg gegeven aan een vriendin ondanks dat ze vroeg wat ie kostte omdat ik geen prijs er op geplakt kreeg. _O-

Ik schrik wel hoe weinig jullie vragen Jis en Seven.

En toch jaag ik soms met mijn prijzen wel geïnteresseerde weg, is ook prima, zijn niet geïnteresseerd genoeg hoop ik dan. Soms krijg ik terug dan spaar ik even door (voor een wat groter werk). <3

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:30

Seven schreef:
Ik moet als ik het zo lees ook mn prijzen verhogen maar ergens vind ik het ook wel goed zo voor mezelf. Ik kan mn spullen er weet betalen en dus elke keer weer iets maken wat ik leuk vind.

Maar aan de andere kant wil je ook niet de markt negatief beïnvloeden door weer veel te laag te gaan zitten.

Een tekening op a3 (semi) realistisch zoals wat ik bijv. maak met pastel wat vinden jullie nou een normale prijs en hoe berekenen jullie dat. :D

Ik kan alleen maar zeggen wat ik vraag en dat begint op A3 bij € 180 euro.
Mijn prijzen heb ik bepaald door te kijken naar wat professionals (die er dus van leven) en die ik bewonder maar waarvan ik vind dat ik me er redelijk mee kan meten vragen, daar een gemiddelde van te pakken en dat te delen door ongeveer 2 :=
Take it or leave it ~~}>

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:30

Ik denk dat je sowieso niet als zzp'er onder de 25 euro per uur moet gaan zitten als je verder geen ruimte huurt. En eigenlijk zou je als kunstenaar die uren en uren heeft gespendeerd om het goed te kunnen ook meer moeten krijgen (mijn persoonlijke mening). Maargoed ik werk ook niet in opdracht dusja makkelijk praten.. Het nadeel is dat het geen noodzaak is, in de zin dat mensen het wel moeten spenderen.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:33

Jis_ schreef:
:)) De prijzen van antiek loopt natuurlijk met de tijd op. Zit daar nog een bekende naam aan vast tel er dan maar een paar tot veel miljoen bij.
Als je dat als kunstenaar denkt/hoopt te gaan halen alleen al als je nog leeft, vergeet het maar.
Jeroen krabbe zal zeker wel verkopen als Bn-er en zijn werk heeft ook echt wat, ik vind het mooi, maar een miljoen verdienen aan 1 schilderij gebeurd echt niet. Over honderd jaar misschien.

Nou en dat verbaasd me dus dat dat niet altijd zo is voor de niet heel bekende namen. Die zijn kennelijk in of uit de mode en naar gelang van die status hebben hun schilderijen meer of minder waarde.
Je kan dus als je een redelijk stabiele smaak hebt best je slag slaan in een tijd dat niemand anders dat mooi vind :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:37

Selina schreef:
Het is ook wel zo dat er zoveel online tekenaccounts te vinden zijn, dat je eindeloos kan vergelijken als opdrachtgever. Dus dan moet je er echt uitspringen. Dan werkt via via (je buurvrouw of stalgenoot) beter omdat die geen referentiemateriaal hebben. Die zien je tekeningen, vinden dat mooi en plaatsen dan wellicht een opdracht.
Zelfde met een fotograaf zoeken. Alleen op Bokt vind je er al tientallen. Dus dan is er al een kleine kans dat ze net bij jou boeken.
of op het werk collega's :D heb in de zomer 8 opdrachten gehad alleen al van collega's... Inmiddels heeft 1 collega al 5 of 6 opdrachten gegeven gehad. Die parkiet is ook voor een collega :+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:39

Seven schreef:

Jij vraagt sowieso te weinig. Verbaasde me al toen ik zo'n houten bordje bij je heb besteld (die nu al paar jaar schittert naast de voordeur *\o/* )
Puur naar je werk kijkend zou ik zeggen rond de €200 voor A3.