[VER]Gebroken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HELder

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 22:31

Dit was een heel goed stuk! Echt boeiend van het begin tot het eind. Genoeg details voor de levendigheid maar niets overbodigs. Prem is een nare man. Goed om te lezen dat Nina's 'gezonde' kant en eigenwaarde iets meer aan plaats lijken te winnen en ze steeds meer lijkt aan te voelen dat dit gedrag bij Prem hoort en niet aan haar ligt. Nu nog de stap om zich echt van hem los te trekken durven zetten!

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 22:37

Hey TS,
Hier een hele stille maar trouwe meelezer, al vanuit je vorige topic. Wat een topstuk was dit. Ik was even daar op het bal, met plaatsvervangende gevoelens voor hoe Nina zich wel niet moet voelen. Heel knap geschreven!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 22:59

HELder schreef:
Dit was een heel goed stuk! Echt boeiend van het begin tot het eind. Genoeg details voor de levendigheid maar niets overbodigs. Prem is een nare man. Goed om te lezen dat Nina's 'gezonde' kant en eigenwaarde iets meer aan plaats lijken te winnen en ze steeds meer lijkt aan te voelen dat dit gedrag bij Prem hoort en niet aan haar ligt. Nu nog de stap om zich echt van hem los te trekken durven zetten!

Ik vond het juist goed aantonen dat hun relatie steeds dysfunctioneler wordt. Ze beweert zich neer te leggen bij zijn narigheid en het zich niet aan te trekken, maar het raakt haar wel degelijk. En nog erger: ze wordt steeds passiever. Ze spreekt hem niet aan op zijn gedrag maar laat hem doen en ze heeft geen enkele plannen om er wat mee te doen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:06

Waarom pikt Nina zijn gedrag?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:07

Eikel. :')

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:10

@poes: haha grappig dat we allebei iets anders lezen. Ik snap ook wat jij zegt. Alleen heb ik het gevoel dat er bij Nina een soort onverschilligheid lijkt te ontstaan. Ze is absoluut nog heel onzeker, wat ook te merken is aan de omkleedactie, maar ze lijkt langzaamaan een soort schild op te bouwen waar Prems gedrag steeds minder door lijkt te dringen. Ik ben in elk geval heel benieuwd in welke richting Nina zich verder gaat ontwikkelen!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 23:30

Bedankt voor de superleuke reacties!

En Poes; ik denk zeker niet dat Nina alles zomaar “pikt”: ze heeft hem toch vaak genoeg aangesproken. Ik denk ook dat het meer een beetje “kijken wat werkt” is. Het grote Prem-experiment.
Maar inderdaad wel steeds meer haar eigenwaarde terugkrijgend - anders kom je sowieso nergens. Kleine stapjes.

Net als dat je een nieuw paard hebt wat niet helemaal doet hoe jij het hebben wil: je zult soms de strategie aan moeten passen als het resultaat uitblijft en ook niet direct het paard op Marktplaats willen zetten. Ruzie maken, negeren, boos worden, jezelf de schuld geven... Etc. Alleen los je het bij Prem niet op door een ander bit of een ander zadel :D . Ik gok ook zomaar dat een zweep averechts gaat werken.

Overigens hoeft Nina nu eens niets te doen: het Universum gaat spoedig een handje helpen haha.
Laatst bijgewerkt door astridastrid op 06-12-20 23:43, in het totaal 3 keer bewerkt

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:36

Spannennnd!! :D :D

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:50

Als ik zn paard zou hebben zou ik geen ander zadel of bit proberen maar verkopen _O- heeeeeel snel ... strikje erom en op de stoep afleveren _O-

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 23:53

Te klein gebleven dekhengst met uitstekende fokwaarde?
(Prem, als je dit leest: sorry, sorry, sorry :D )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:05

astridastrid schreef:
Te klein gebleven dekhengst met uitstekende fokwaarde?
(Prem, als je dit leest: sorry, sorry, sorry :D )

Karaktergewijs lijkt de nafok voorlopig toch nog niet van je het :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:06

Nee he, leest die man hier mee?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:08

Mijn advies is ruinen }:)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 00:08

HAHAHAHAH Tieneke en Poekkie :D !

Charaz schreef:
Nee he, leest die man hier mee?

Nee hoor, Prem bestaat niet ;) .
En anders hadden mijn banden van mijn auto denk ik wel lek geweest of - eerder - had er hier een contra-epistel verschenen.

Ik trek me weer terug en droom nog even weg over slungelige studenten in te grote gala-costumes op een schilderachtig, “huiskamer”-Wiener ball.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 07:20

Ook dat kijken wat werkt vind ik juist disfunctioneel. Hij beledigt haar en houdt haar klein. Daar moet je niet kijken wat werkt maar gelijk dat gedrag stoppen (onmogelijk in dit geval?) of vertrekken. Hoe onverschillig en onverstoorbaar ze dan ook lijkt, de basis van de hele situatie klopt gewoon niet. Hij respecteert haar niet, laat haar niet zichzelf zijn etc.

Leuk wel zo die visies allemaal :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:24

Tja ze weet nu inmiddels dat ze hem toch ondanks alles op dit moment niet wil missen, dus neemt ze het maar voor lief....

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:46

Poes, ik ben er ook helemaal van overtuigd dat de relatie met Prem nooit gezond en in goede balans zal worden. De enige echt goede stap voor Nina is hem eruit te gooien! :D

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:06

Ik zit echt te wachten op het moment dat ze Prem de deur wijst. Durft hij wel commentaar te hebben op haar huis en haar jurk. Dat hij even kijkt naar het zooitje dat zijn eigen leven moet voorstellen. :')

En ik hoop niet dat ze met Wouter eindigt of met een andere aanbidder - ik hoop dat ze eens lekker alleen blijft en van zichzelf leert houden. Dan komt de juiste vanzelf langs - of niet, en dat is dan ook goed :)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 14:38

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de relatie niet eens functioneel is, maargoed, ze zijn niet de enigen die erin blijven hangen.

Uit is ook maar uit en nog zoveel mensen kunnen zeggen dat je alleen beter af bent: als je er nog niet aan toe bent om er definitief een punt achter te zetten, lukt het toch niet om los te laten.

28.
Zaterdag 23 november 2019

“Als de foto lelijk is, kan hij wel opnieuw, toch?” grap ik in de hal met de fotograaf, die met een knipoog antwoordt: “dat zal dan zeker niet aan jou liggen”. Ik hoop maar dat Prem het niet gehoord heeft. De fotograaf wijst naar de oude, statige trap met de houten leuning voor hem, welke bedekt is met rood tapijt, of we daarop willen plaatsnemen.

“Anders ga jij een treetje hoger staan” zeg ik tegen Prem, “dan zijn we even groot”. De fotograaf lacht net iets te hard en Prem geeft me een por in mijn zij, maar weigert mijn suggestie op te volgen. De eerste foto’s zijn zoals ik al verwachtte (door eigen toedoen) niet mooi, maar de tweede poging is geslaagd en Prem lacht zelfs als we erna de zaal weer binnenlopen.

“Ik kan ook zo dansen, hoor” knikt Prem naar de menigte, als we inmiddels beide met een glas wijn weer aan de kant van de dansvloer staan. Prem heeft nog altijd geen pas op de dansvloer gezet en ik weet dat hij zich ook nooit verdiept heeft in het concept stijldansen.
“Wat jij net met die lelijke jongen deed, kan ik veel beter” besluit hij.
“Okay, laten we dan gaan dansen!” zeg ik enthousiast – het maakt me toch niet uit als we voor gek staan; lol hebben is toch het belangrijkste en ik verwacht niet dat hier mensen aanwezig zijn die het zullen filmen, dus bang om viral te gaan op YouTube ben ik allerminst.
Rode wijn heeft altijd een positief effect op mijn humeur denk ik, als ik mijn glas op de statige schoorsteenmantel naast ons zet.

Prem heeft blijkbaar zijn eigen passen ontwikkeld, want als we op de dansvloer staan, heb ik geen idee wat we aan het doen zijn en lijkt het niet op wat ik net met Gert Jan deed, maar ik vind het geweldig en moet vreselijk lachen. Prem neemt zijn rol als leider serieus en mijn grootste droom komt uit: niemand maalt erom dat we maar wat doen. Mijn avond kan niet meer stuk en dan moet het leukste nog komen. Prem excuseert zich even later eveneens lachend en ik besluit weer neer te ploffen op het bankje wat inmiddels zo ongeveer het mijne is.

Gert Jan schuifelt steeds dichterbij. Ik had wel gezien dat hij toekeek terwijl ik met Prem kris kras door de zaal heen zwierde.
“Zullen we straks weer?” zeg ik, als ik hem lachend aankijk. Maar opeens komt er een meisje – student, krullen, geen make-up, ik schat haar ongeveer 20 – tussen ons in staan.
“Hij is met mij. Ik ga zo met hem dansen” bijt ze me toe. Ik zie Gert Jan achter haar rug zijn handen omhoog bewegen, in de vorm van een W, alsof hij wil zeggen “sorry, ik kan er ook niets aan doen”. Ik complimenteer het meisje met haar mooie, jade-kleurige jurk waarna ze zich verontwaardigd omdraait en Gert Jan meetrekt de dansvloer op.

Het concert wordt weer tot stilte gemaand en de organisator, Prem’s collega, klopt een paar keer op zijn microfoon om de aandacht van de bezoekers te krijgen. Het is inmiddels kwart voor twaalf en er wordt een Middernachtsquadrille aangekondigd. Leuk, denk ik nog, even kijken hoe het hoort. Maar dan vertelt Collega dat iedereen mee moet doen – danservaring of niet. Ik heb het gevoel alsof hij mij aankijkt als hij dit zegt, wat overigens niet gek zou zijn omdat ik (en Prem) schijnbaar de enigen zijn zonder danservaring.
He, waar blijft Prem trouwens? Hij blijft wel vaker lang weg als hij naar het toilet gaat, maar nu is hij al zo’n 10 minuten geleden vertrokken.

“U mag nu uw danspartner ten dans vragen, dan gaan we beginnen” besluit Collega zijn verhaal waarna hij hoorbaar zijn microfoon uitzet. Plop.
Vanuit mijn ooghoek zie ik een lange, veel te knappe student van de andere kant van de zaal met rasse schreden mijn kant opkomen.
“Mag ik deze dans van u” vraagt hij, met een ondeugende sprankel in zijn ogen en ik knik: weigeren zou ongebeelfd zijn. Het is een van de studenten die aan het indansen was toen Prem zijn soundcheck deed. Hij vertelt dat hij Wybe heet, 22 jaar is en wat hij studeert, ben ik direct al vergeten. Hij is ontzettend lang en heeft blond, warrig, langer haar en draagt een bril. Het lijkt me een rustige, serieuze jongen die altijd netjes zijn werkstukken op tijd inlevert.

Ik verontschuldig me, dat ik niet kan dansen.
“Maak je geen zorgen. Ik leid je er wel doorheen” knipoogt hij, waarna hij zijn positie – tegenover mij – inneemt. Alle dames staan op een rij, de mannen staan in eenzelfde rij ertegenover met zo’n 3 meter ertussen. Ik heb goed uitzicht op de deur waardoor Prem zo-even verdween, maar hij is nog altijd niet wedergekeerd.
Ik ben vreselijk opgewonden en luister vol verwachting als ons wordt verteld wat we moeten doen. We oefenen een paar keer droog en elke keer als Wybe en ik elkaar kruizen, moeten we onbewust lachen. Echt tof!

Als de dame die de quadrille uit heeft gelegd aankondigt dat we het op muziek ‘gaan doen’, fluistert Wybe nog snel in mijn oor: “je kunt fantastisch dansen” en net op dat moment zie ik Prem verschrikt de zaal binnenkomen. Snel kijk ik naar de grond als Wybe zijn plek tegenover me inneemt. Als ik opkijk, zie ik Prem me nog altijd boos aankijken, waarna hij zijn blik afwendt en achter Wybe langs naar de andere kant van de zaal beent, richting de bar. Ik neem mijn nieuwe rol als danspartner serieus, dus kan niet achter hem aanlopen en anders had ik dat waarschijnlijk ook niet gedaan. Het orkest produceert de klanken die bij de Weense Hofdans horen en alle bezoekers van het gala gaan op in de quadrille. Dat wil zeggen: bijna iedereen. Want achterin de zaal zie ik een iemand me nog altijd strak aankijken.

wordt vervolgd

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:44

Weer even uit de meeleesstand.

NB, ik zie dat je intussen weer een nieuwe bijdrage hebt geplaatst, leuk ik ga gauw lezen! Deze bijdrage heb ik nog niet in mijn reactie meegenomen.

Heb weer genoten van de recente stukken, het leest lekker weg!
Wat ik persoonlijk wel een beetje mis in het verhaal zoals het nu loopt, is een spanningsopbouw. Het blijft wat in cirkels draaien, in pkaats van dat je het gevoel krijgt dat het toewerkt naar een climax.

Dat komt ook doordat niet echt duidelijk wordt waarom Nina nou eigenlijk ondanks alles bij Prem blijft, terwijl die steeds meer als een eendimensionale slappe opportunist wordt neergezet. Wat precies maakt hem voor Nina zo onweerstaanbaar? Waarom pikt ze zo veel van hem? Dat blijft een vraag.
Daardoor wordt het naar mijn idee steeds lastiger om je als lezer in Nina te verplaatsen. Om met haar mee te leven. Om te begrijpen waarom ze maar doorgaat met 'het grote Prem-experiment'.
Misschien is het een idee om Prems aantrekkelijke kanten meer profiel te geven, en ook zijn tweestrijd inzake zijn kinderen vs Nina meer psychologisch uit te werken.
Ook ben ik als lezer erg benieuwd waarom Nina blijkbaar een zwak heeft voor dit soort 'foute mannen'. Wat zit daarachter?

Het is verder (nog steeds) een intrigerend verhaal met interessante personages - juist ook omdat ze eigenlijk stuk voor stuk niet per se heel sympathiek zijn, dus ook niet 'too good to be true', en de schrijfstijl wordt steeds gemakkelijker en losser. Daardoor blijf je toch geboeid doorlezen!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 14:55

Nina is het helemaal met je eens hoor Askja,
Die wil ook liever uit de "cirkels" breken en hoop ook nog op een donderklap bij heldere hemel. Op dit moment dat ze nog "Prem's potential" in plaats van zijn "actuele" versie. En dat is eigenlijk het voornaamste.

Nina kan NOG niet loslaten...........
Het kan nog alle kanten op met de climax, de weg is nog open, misschien gaan ze wel trouwen en komt het allemaal goed.
Overigens had Prem op het gala wel echt een slechte dag. En is Nina de afkraaksessies wel een beetje gewend - op dit moment is ze vooral voornamelijk blij dat ze nog samen zijn volgens mij, want ze voelt wel dat ze op de "wip" zit.

Ik neem je opmerkingen mee. Ik probeer mijn schrijfstijl een beetje aan te passen aan Nina's (sterker wordende) karakter.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:26

Benieuwd waar het naartoe gaat met het verhaal ;)
Ik hoop dat Nina uiteindelijk Prem echt ziet als de persoon die hij is, en in een knallende eindscene, na een verrassende plotwending, de relatie met een krachtig statement beëindigt. Een 'ze leefden nog lang en gelukkig' einde lijkt mij onbevredigend, tenzij Prem op de valreep een karaktertwist van jewelste laat zien, en openlijk en overtuigend voor Nina kiest.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:34

astridastrid schreef:
Nina kan NOG niet loslaten...........
Het kan nog alle kanten op met de climax, de weg is nog open, misschien gaan ze wel trouwen en komt het allemaal goed.
Overigens had Prem op het gala wel echt een slechte dag. En is Nina de afkraaksessies wel een beetje gewend - op dit moment is ze vooral voornamelijk blij dat ze nog samen zijn volgens mij, want ze voelt wel dat ze op de "wip" zit.

Ik snap het wel, alleen het is soms wel lastig inleven omdat je de leuke kant van Prem zeer, zeer zelden ziet. O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:52

Ik vind het wel heel duidelijk uitgelegd al eerder hoor, waarom ze de knoop (nog?) niet door kan hakken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:24

Nou de climax kan wat mij betreft niet alle kanten op... trouwen gaat hem niet worden voor die twee, tenzij Nina voor altijd doodongelukkig blijft.