[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 18:42

d4rkhorse schreef:
ik heb het toch wel al een paar keer voorgehad zelfs van een persoon die ik kende toen van de manege...
hoe zet je er een script op? :) ik plaats mijn tekenigen op facebook en soms instagram :) want ze ook kunnen doen is een screenshot trekken en bij knippen...

enige safe manier is om kleine resolutie afbeeldingen te plaatsen :j

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:33

Hoe hebben jullie je logo eigenlijk ontworpen? Meestal schrijf ik gewoon mijn naam erop maar dat vind ik dan ook wel wat simpel...

En ik teken eigenlijk nooit paarden, maar een paar dagen geleden begonnen mijn handen toch wel te jeuken na het zien van al die super mooie paardentekeningen hier. Dus, podcast aan, foto van mijn pony erbij en oefenen maar! Ik ben eigenlijk best wel blij met dit resultaat :)
Al had ik wel wat ruzie met het oortje.

Afbeelding

De foto die ik gebruikte is gemaakt door B Maarsingh fotografie :)

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:10

Runa schreef:
Hoe hebben jullie je logo eigenlijk ontworpen? Meestal schrijf ik gewoon mijn naam erop maar dat vind ik dan ook wel wat simpel...

En ik teken eigenlijk nooit paarden, maar een paar dagen geleden begonnen mijn handen toch wel te jeuken na het zien van al die super mooie paardentekeningen hier. Dus, podcast aan, foto van mijn pony erbij en oefenen maar! Ik ben eigenlijk best wel blij met dit resultaat :)
Al had ik wel wat ruzie met het oortje.

[ [url=m/RisvnO.png]Afbeelding[/url] ]

De foto die ik gebruikte is gemaakt door B Maarsingh fotografie :)

Ik schets eerst logos en dan werk ik ze uit in illustrator en maak dan een penseel in photoshop. Heel mooi gelukt voor de eerste keer! Wat teken je anders altijd?

Fair

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:48

Ziet er mooi uit! Ik heb voor het tekenen niet echt een logo, alleen mijn handtekening en die teken ik op elke tekening weer opnieuw. Duurt 10 seconden. Maar echte logo's worden eerst geschetst en uitgewerkt in illustrator. :)

Ik heb deze afgerond, ik was even klaar met al het realistische werk waar ik maanden over doe, dus deze speedpaint in 4 uur gemaakt. :)
Afbeelding
Foto is van Jets hier op bokt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:12

De mijne is een simpel naamlogo, ooit eens gemaakt maar ik gebruik hem maar zelden tot nooit. Mijn site is al tijden offline, en ik vind deze niet mooi staan op tekeningen, ik gebruik hem alleen af en toe op foto's

Het originele bestand heb ik niet op mijn tablet staan, enkel deze versie (sorry hehe). Deze versie was de kop voor mijn website, de versie die ik op foto's plak heeft alleen het naamlogo en niet die kleine tekst eronder.
Afbeelding

Het is niets meer als een gratis font met een ruitvormpje erachter :) en dit vind ik eigenlijk al te druk :') Ik gebruik hem niet als brush, ik heb hem in plaats daarvan in meerdere bestandsformaten klaar staan voor gebruik om in te voegen.
Een nieuw logo staat op de to do lijst, maar dat staat ergens helemaal onderaan omdat ik het toch niet of maar zelden gebruik

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:13

Hier helaas ook een aantal keer meegemaakt dat art werd gejat, maar inderdaad, een watermark houdt de meeste mensen niet tegen helaas. Canvas verkleinen (gewoon 72dpi en langste zijde van de tekening 600 tot max 800 pixels) is een goed alternatief ja. En zorgen dat je altijd je originele bestanden bewaard. Heb je altijd 'bewijs' dat jij de originele maker bent.

@Runa, Voor iemand die normaal gesproken geen / nauwelijks paarden tekent ziet deze er erg goed uit! Mooie techniek ook +:)+

@Fair, Ook erg mooi staaltje werk +:)+ Ik denk dat met nog een beetje rozige tintjes op het paard zelf, hij net wat lekkerder samen valt met de achtergrond. Maar voor 4 uur werk heb je er behoorlijk wat details in weten te krijgen. Netjes netjes.

Quebelle

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 15:59

Ik vergeet heel vaak mijn naam erop te zetten :+ Vooral op simpele schetsjes doe ik het niet.
Ik spiekte net op mijn insta en daar heb ik echt niets met mijn naam op _O-

Fair: Knap voor 4 uur! Zou de manen in het vervolg wat zachter maken, nu lijken ze wat krassig :j

Quebelle

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 21:37

Autodesk geeft Sketchbook vanaf nu gratis uit, dat is een pad tekenapp!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:39

Ik heb die app al jaren op mijn tablet staan, jaartje of 6.
Eerst geld betaald voor de pro versie, toen gaven ze de app op een dag opnieuw uit onder een iets andere naam. En moest ik nogmaals een bedrag neertellen om dezelfde pro functies weer opnieuw te unlocken. Klantenservice reageerde niet, kon zwaaien naar mijn geld. Nu was dat niet zo heel veel geld voor een tekenprogramma maar dan nog vond ik dat gewoon flauw en een slechte service. Maar ik wou tekenen, dus heb toch nogmaals betaald... Ik heb er denk ik een euro of 15/20 In zitten en anderen kunnen het nu dus gratis downloaden. Rare gang van zaken vind ik dat, voor iedereen die het programma niet had is dit een leuke extra dat de functies nu gratis zijn maar ik voel mij eigenlijk gewoon genaaid.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 12:35

Dat is inderdaad zuur! Begrijpelijk dat dat nu wel k*t voelt.

Ondertusden heb ik dus ook het wacom tablet probleem met windows tegengeken, waar je canvas maar blijft panneniov tekenen. Gelukkig heeft Windows daar nu een update voor uitgebracht dus die ben ik nu aan het downloaden.

Verder ben ik wel geintresseerd om een Ipad met procreate aan te schaffen, met enkel het probleem dat ik Apple haat en die dingen gruwelijk duur zijn _O-

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:15

is inderdaad zuur...

is er al een update voor? :) bij mij is het momenteel inorde hopelijk blijft het zo :)

ik ben ook geen fan van apple haha wou een macbook aanschaffen maar blijkt dat de programma's er nog niet bij zitten :( ik voelde me dan toch even dom haha :P :') het is inderdaad duur ik werk met apple op school en wil die computers soms toch even buiten smijten haha!

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:31

Apple kan ik ook helemaal niks mee, telefoons en computer beide niet.

Volgens de computerwinkel zal mijn laptop ergens volgende week klaar zijn, dus dan kan ik weer aan de slag!

xTinkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:34

ik ben ernoh niet zo goed in, ben 14 en 1 paar maand bezig met het te lerenAfbeelding

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:12

14? Dan mag je niet klagen! :') je verhoudingen zijn al erg goed! zelfs je schaduwen en de plaatsing van oren, oog etc etc, enige waar jij aan zou moeten werken is details, maar zelfs daar ben je al een heel end mee op weg!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:15

Even een linkje naar mijn laatste project, feedback is erg gewenst in het bijbehorende topic.

xTinkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:23

Xyris schreef:
14? Dan mag je niet klagen! :') je verhoudingen zijn al erg goed! zelfs je schaduwen en de plaatsing van oren, oog etc etc, enige waar jij aan zou moeten werken is details, maar zelfs daar ben je al een heel end mee op weg!

oh echt dankje :o vind het hoofd redelijk mooi gelukt het lichaam zelf niet zo

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 14:36

xTinkertje schreef:
ik ben ernoh niet zo goed in, ben 14 en 1 paar maand bezig met het te leren[ [url=m/rwRYjH.png]Afbeelding[/url] ]

Heb je de lijnen overgetrokken? Is niet erg als het inderdaad zo is, maar van het zelf te tekenen leer je het meeste bij :j

Je kleur werk is erg vlak en braaf, maar heeft zeker potentieel. Probeer je randen minder hard te maken door je kleuren wat met elkaar te mengen, zoals je in de manen hebt geprobeerd.

xTinkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:31

ik heb niks overgetrokken

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:06

@xTinkertje, mooi begin als je net begint met digitaal tekenen. Voor het lichaam zou je nog wat kunnen kijken naar kleurverschillen om licht de schaduwen en het lichtinval erin te brengen. Uiteindelijk is zo'n paardentorso best een beetje saai, tenzij je echt zo'n glimbeest hebt. In tegenstelling tot een hoofd waar wat meer vorm in zit en dus ook meer schaduw en lichtwerk op zit. Maar net zo'n beetje schaduw kan toch zorgen voor een wat interessanter geheel.

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:33

Hoi, ik heb een vraagje en ik hoop dat 1 van jullie hier ervaring mee heeft. Ik zou graag een digitale tekening willen maken om later af te drukken. Of ja toch een poging tot. Ik teken in photoshop maar nu is mijn vraag dus; hoeveel groter moet ik de tekening maken om geen kwaliteitsverlies te hebben en wat is het mooiste om op af te drukken? Gewoon canvas, aluminium,...? Hopelijk heeft iemand tips :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 21:44

Minstens 350 dpi, hoe hoger hoe beter. RGB kleuren en verder vind ik gewoon op dik papier nog altijd het mooiste :j

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 00:57

De meeste printers printen niet meer dan 300dpi dus je kan groter gaan maar dat heeft uiteindelijk weinig zin. Tenzij je je later nog bedenkt en het toch groter wil afdrukken dan je gepland had.
Je kan het beste gewoon voor 300 (of 350) dpi gaan en vervolgens in Photoshop de afmeting in cm kiezen van hoe groot je het wil laten drukken is mijn ervaring, dan voorkom je ook meteen dat Photoshop gaat mopperen tijdens het werken en opslaan.

Wat betreft RGB en cmyk zal je moeten kijken wat de drukker voor een printer heeft. Maar inderdaad, beginnen in RGB en eventueel later omzetten naar cmyk werkt vaak wel het chillst.

Ik zou het materiaal uiteindelijk bepalen aan de hand van de tekening. Beetje afhankelijk van de sfeer en het onderwerp is het misschien juist heel gaaf op alluminium of juist canvas :j

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 01:15

DPI enzo heb ik eigenlijk nog nooit goed kunnen uitvogelen... :+ Ik lees wel eens dat de afdrukkwaliteit vooral afhangt van de dpi en niet van het formaat van je (digitale) canvas? Klopt dat? Dit heb ik nooit logisch kunnen krijgen in mijn hoofd haha.

Over afdrukken gesproken, welk bestandstype is nou het handigst als je iets wilt (laten) afdrukken? of hangt dat weer van andere dingen af?

d4rkhorse schreef:
Ik schets eerst logos en dan werk ik ze uit in illustrator en maak dan een penseel in photoshop. Heel mooi gelukt voor de eerste keer! Wat teken je anders altijd?

Dankje!
Ik teken meestal wat personages van mezelf en van anderen, voornamelijk D&D personages haha. En en heel enkele keer iets van een landschap ofzo. Ik was dan ook eigenlijk best verbaasd dat ik een paard voor elkaar kreeg 8-)

Bimmerd schreef:
@Runa, Voor iemand die normaal gesproken geen / nauwelijks paarden tekent ziet deze er erg goed uit! Mooie techniek ook +:)+

Dankjewel!!

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 01:55

Zowel grootte van het canvas als dpi is belangrijk. Het gaat namelijk om de combinatie van beide. 300dpi betekend dat er 300 gekleurde "dots" in een ruimte van 1 bij 1 inch zit. Tevens het maximum aantal Dots dat de meeste printers in een inch printen. Stel je neemt een canvas van 10 bij 10 inch en 300dpi, en je wil 100 bij 100 inch printen dan gaat dat niet. Dan kan je of je dpi omhoog gooien naar 3000dpi en je canvas 10 bij 10 houden, maar het slimst is gewoon om voor 100 bij 100 inch en 300dpi te gaan, dan zit je altijd goed.

Wanneer je voor A4 print gaat, kan je dus het beste je canvas kiezen op 300dpi en dan 21 bij 29,7 cm. Dan weet je zeker dat er geen details verloren gaan.

Weet je het formaat nog niet, dan zou ik gewoon voor een grote optie gaan (grootste optie die je in gedachten had) in cm met die 300dpi want kleiner afdrukken kan altijd. Groter vaak ook nog wel (sommige van m'n vrienden werken voor A3 prints met 200dpi omdat hun Photoshop anders crashed en ook die prints komen er nog in mooie scherpe details uit dus er zit altijd wel iets van speling in).

Meestal is voor printen cymk kleuren en PDF (press quality) het meest geschikt voor printen maar het verschilt heel erg per printshop / bedrijf. Het slimste is dus om je PSD bestand goed te bewaren en wanneer je gaat printen te infomeren hoe de printshop het aangeleverd wil hebben.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 10:13

Ik neem niet actief deel aan Mermay, maar ik zag teveel skinny waisted mermaids passeren op mijn instagram dus heb ik maar een paar dikke getekent :+ :j

Afbeelding