[CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 21:41

Je kunt misschien wel de akkoorden kort meespelen?

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:20

Ik denk dat als je het op viool (of eender welk melodie-instrument) wil spelen, dat je best twee keer opneemt, één keer begeleiding, en dan afspelen en er de melodie bovenop spelen...
Maar dat is misschien een beetje omslachtig :P

Ook werd mij verteld dat hier de melodie voornamelijk in de linkerhand zit (toch in het begin) en dat de triolen de begeleiding vormen. (Voor sommigen misschien overduidelijk, voor mij was het een openbaring om het stuk zo te bekijken ;) en best lastig nog om de 'snelle' nootjes zachter te spelen)
Ik zit wel nog maar aan pagina één, dus ;)
Maar tot hiertoe vind ik het een heel leuk stuk om te oefenen, dankjewel dus! ;)

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:29

caaramel schreef:
Ik denk dat als je het op viool (of eender welk melodie-instrument) wil spelen, dat je best twee keer opneemt, één keer begeleiding, en dan afspelen en er de melodie bovenop spelen...
Maar dat is misschien een beetje omslachtig :P

Ja, het is zeker wel mogelijk. Alleen nog even video bewerk skills ergens vandaan halen. _O-
Ik zal wat proberen. :D

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:28

Misschien leuk ter inspiratie. Ik zat net de Grand Prix Final te kijken van het ijsdansen en dat herinnerde me eraan dat het beste ijsdanspaar ter wereld (van dit moment in elk geval) hun vrije dans dit seizoen op deze muziek schaatst: Gabriella Papadakis en Guillaume Cizeron (Frankrijk).

Goede kans dat Beethoven's Moonlight Sonata een gouden Olympische plak gaat opleveren. :-)
Hierbij een youtubeje van hun uitvoering van een paar weken geleden. https://www.youtube.com/watch?v=bJBG0b58H3s

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:34

Dallista, waarom geef je een sonate van een Duitser een Engelse naam terwijl je in het Nederlands typt? Ik kan daar nooit zo goed tegen, die verengelsing.

Inhoudelijk: dat is niet gek! Misschien een reden om komende Winterspelen een keer wél naar het ijsdansen te kijken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 14:56

Ik ben ook al maar niet uitgekomen voor mijn automatische vertyping van Van Beethoven in de aankondigingspost :P. De beste man heet Van, niet Von.
Het hele ding is door Beethoven overigens ook nooit de Mondschein Sonate genoemd, dus wat dat betreft maakt Moonlight of Mondschein misschien ook weinig uit.

Maar leuk, Dallista! Dat wist ik niet!

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 16:19

musiqolog schreef:
Dallista, waarom geef je een sonate van een Duitser een Engelse naam terwijl je in het Nederlands typt? Ik kan daar nooit zo goed tegen, die verengelsing.

Automatisme. Ik ben al volledig verengelst en dat is een zeer bewuste keuze geweest.
In dit geval was het trouwens meer omdat de muziek ook zo wordt aangekondigd in het programma van Papadakis/Cizeron. :D (op het scherm en door de Britse commentator)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 12:50

Hoe gaat het bij iedereen?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:22

Goed dat je er aan herinnert. Ik ben vanmiddag begonnen en kan nu de eerste 2 regeltjes van het bladmuziek _O-

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:37

Ik heb het een paar keer gespeeld, maar heb in de spaarzame uren dat ik kon piano spelen (weken voor kerst zijn erg druk helaas) vooral heel veel verschillende dingen gespeeld op de piano. Ja, dat heeft een reden, hopelijk kan ik morgen of zaterdag een opname maken, en dan kan ik ook laten zien wat die reden is. *mysterie* :+

Tot die tijd... kan ik jullie wellicht nog vermaken met nog een Moonlight Sonata kunstschaats programma, de Short Program van Kaori Sakamoto. Het is een Olympisch seizoen, dan zijn klassieke stukken erg populair want dat zijn "veilige keuzes" bij de enigzins conservatieve jury.

Ik zeg niet dat ik de muziek een hele mooie versie vind (en heb issues met de edit), maar, zeker het kijken waard, want super geschaatst door Kaori, eerder vandaag op het Japans nationaal kampioenschap. Ik heb nog niet verder gekeken dan haar programma, maar denk dat ze hiermee heel hoog is geeindigd!

https://www.youtube.com/watch?v=7xooLexIVVI

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 14:41

Gaat er nog iemand iets opnemen? Omdat het kerst was, tot en met morgen? Ik neem vanmiddag wel iets op, dan is er in elk geval wat :P

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:51

Ik heb wat opgenomen, vergeten te posten! Probeer het op de dropbox te gooien, wordt misschien morgen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 16:22

Hierbij mijn bijdrage! Vroeger ging hij echt mooier, strakker en foutloos, ik moest er echt weer even inkomen vandaag. Maar goed, enjoy! Ik ben benieuwd!

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:02

Beetje later dan gepland, maar hierbij dan toch, Beethoven on speed. Echt veel te snel en 1 tempo houden is dus ook absoluut niet gelukt. :+
Ging voorheen wel een stukje beter zelfs, maar ik heb niet meer geoefend op het stuk. De reden: zie het filmpje! Twee weken geleden gearriveerd. Heb er sinds de bekendmaking in juni 2016 op gewacht, en nu dan toch eindelijk: een GVIDO bladmuziek e-reader. <3 **\O/**
Heb er alleen nog heel weinig mee piano gespeeld, ben vooral bezig geweest met scannen van bladmuziek die niet digitaal te krijgen is, leuke muziek van IMSLP.org erop zetten etc.
https://www.dropbox.com/s/brxe7poi474pf ... 0.mov?dl=0

Het omslaan gaat trouwens langzaam in het filmpje, maar sinds de opname is er een software update uitgekomen en nu werkt het naar behoren. Het gaat wel nog erg onwenning bij mij; ik merk dat ik nu ineens bewust ga nadenken met welke hand ik wil omslaan, en vooral, *waar* ik wil omslaan, en da's niet de bedoeling. Links bovenaan zit een sensor en rechts onderaan, maar die links boven is eigenlijk bedoeld voor als je quatre-mains speelt, want dan hoeft de persoon links niet helemaal rechts te reiken om om te slaan; super handig natuurlijk, maar eigenlijk niet iets wat ik mezelf wil aanleren om te gebruiken als ik solo speel.
Omslaan nu: https://www.dropbox.com/s/w92t9v0tez93m ... 4.mov?dl=0

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 03:47

Leuk Dallista, en wat gaaf die e-reader! :oo

Willen er nog meer mensen iets plaatsen of kunnen we over tot deze zeer spannende stemming?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:09

Ik ga het helaas niet redden deze ronde. Zit in Barcelona en ben zaterdag pas terug! Ik heb al wel geoefend maar ken het nog niet. Stukje :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:06

Oeps dit topic was onder het stof geraakt!
Ik wil wel een opname doen maar weetniet of ik het nog kan. Maar mag met fouten zijn toch? :)

Straks luister ik naar jullie opnames!

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:37

Hahaha natuurlijk mag het met fouten zijn! Gewoon lekker muziek maken, daar gaat het toch om. :-)

Ik was trouwens vergeten wat een grote grepen er in dat stuk zitten, over het akkoord heen met rechts. Ouch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:18

Sheran & Dallista jullie spelen hem in elk geval echt heel mooi hoor, gefeliciteerd!

Ik vind het zelf zeker geen makkelijk stuk :) inderdaad grote grepen!
Heb zelf geen piano, dus ga straks even op die van m'n ouders. En dan kijken of ik zo'n filmpje kan plaatsen, nog nooit gedaan haha :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 17:01

Hey Djali, van mij mag je nog inzenden hoor! Maar ik wil wel echt op 1 januari een nieuwe Challenge online, anders lopen we weer uit en wordt het onoverzichtelijk. Dus vandaag of uiterlijk morgen zou fijn zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:33

Ok doe ik! :) ik weet alleen niet hoe ik het kwaliteitsvol kan opnemen. Heb al even geprobeerd en het klinkt vrij vals.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 18:58

Ik doe het met mijn telefooncamera. Niet echt geweldig maar je hoor het redelijk goed. Op valsheid zul je niet worden afgerekend hoor :) Dat is de piano, niet jijzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:20

Ok :) morgen probeer ik het te plaatsen!

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:01

Sheran schreef:
Leuk Dallista, en wat gaaf die e-reader! :oo

Ben er echt verliefd op. <3 Maar wat een gedoe, al die bladmuziek scannen! Al die klassieke muziek is makkelijk natuurlijk, tenzij ik perse een versie wil waar mijn originele aantekeningen op staan, dan zal ik die moeten scannen i.p.v. ismlp.org te raadplegen, maar ik heb ook een enorme collectie Japanese video game muziek pianoboeken, en dat is allemaal handwerk.

Maar het is een pracht ding. Ik ben sinds 2010 aan de Kindle e-reader (wilde al veel eerder, maar vond het toen nog te duur; daarvoor las ik al wel jaren digitaal op de iPod en laptop), en vanaf dag 1 dat ik hem had droomde ik ervan om ook zoiets voor bladmuziek te hebben. Het heeft nog zeven jaar geduurd voor er eentje op de markt kwam, maar het was het wachten wel waard!

Het zijn twee A4 e-ink schermen die je als een boek kan openen en dichtdoen. Aan beide kanten zitten sensoren om om te slaan (je hoeft ze niet aan te raken, als je dicht in de buurt komt werkt het ook al), en je slaat dus standaard net als met een gewoon boek twee (!) pagina's tegelijk om.
Verder heeft het allemaal leuke handigheidjes: er zit een special 'pen' bij om aantekeningen te schrijven op de PDF files, je kan set lists maken zodat muziek in een bepaalde volgorde opent, en je kan muziek zo instellen dat het anders omslaat (bijvoorbeeld als je bij blz. 2 bent, dat links alvast blz. 3 klaarstaat). En je kan los een voetpedaal kopen waarmee je kan omslaan; heb je je handen helemaal vrij. Die overstap heb ik nog niet gemaakt, eerst hier maar eens wat tijd mee spelen, en dan kan ik altijd nog zien of dat de moeite waard is (al klinkt het wel erg interessant).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 12:06

Ik had er inderdaad een filmpje over opgezocht toen jij het postte. Hij ziet er geweldig uit, een handig om veel bladmuziek op te slaan en mee te nemen. Hoeveel kost zo'n ding nou?