[VER] zelfgeschreven verhaal: Charly

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:10

prugelpiet schreef:
Ik word ongeduldiiiiiggg

Er word al een paar keer gevraagd niet meer op dit topic te reageren, daar hebben we ons kletstopic voor :j
En aub ook niet klagen, dat is niet leuk voor vereentje, zij heb ook nog een leven buiten het verhalen schrijven.

prugelpiet

Re: [VER] zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:29

Mijn excuses dan? maar ik ben lange niet de enige. dus om nou mijn bericht te quoten :=

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:51

prugelpiet schreef:
Mijn excuses dan? maar ik ben lange niet de enige. dus om nou mijn bericht te quoten :=

Ja maar in het bericht voor jou werd t gevraagd, vandaar :j

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 23:51

hier is deel 15 mijn excuses voor het lange wachten maar er schoten wat dingen bij in! (ik stel mijn fans niet graag teleur!)
deel 15 is anders (hier waren jullie mij een stap voor mee ;)) ik zou zeggen ENJOY! en ik beloof dat deel 16 niet lang op zich gaat laten wachten!
bij dit deel moet je wel goed opletten hoor!

Deel 15: het lam Charly

Nat van het zweet probeer ik omhoog te komen, sneller, veel sneller!
Het zadel dat ik op mijn rug heb is zo zwaar en het drukt pijnlijk op mijn beurse rug.
Wild probeer ik met mijn benen te schoppen om toch iets grip te krijgen, maar het lukt niet, de grond zakt onder mijn voeten weg….keer op keer. En net als ik denk dat het voorbij is dat er aan al deze ellende een eind komt, zie ik Peter die mij beveelt om weer op te staan…

Ik kan het nog maar moeilijk begrijpen, ik was zo ver ik was er bijna!
Bijna had ik zijn vertrouwen, of nou ja een klein beetje dan.
Maar toch ik was er, het scheelde niet veel….voor hem was dat beetje te veel.
Om de een of andere reden dring ik niet tot hem door, echt niet, het lukt gewoon niet.
Wat ik ook probeer hij blijft bang, en boos. Zoveel meegemaakt is niet niks, maar er zit geen enkel vertrouwen in….in niemand.
Woest gooi ik de deken van mij af en schuif mijn voeten in de leren laarzen.
Het is ook mijn eigen domme schuld ik had gewoon niks met dit beest moeten beginnen, onmogelijk!
En toch is het een bijzonder beest: zo teruggetrokken, zo sterk, zo krachtig, zo angstig.
‘Petertje eten!’ word er treiterend geschreeuwd van beneden.
Zuchtend loop ik de ladder af, ik ben niets voor niks het pispaaltje van de andere jongens.
‘Peter die denkt dat hij een getraumatiseerde hengst even kan temmen, even tot bijzinnen kan laten komen’ hoor ik ze al spottend in mijn hoofd zeggen. Snel probeer ik een koel gezicht op te zetten, zij hoeven niet te weten dat het niet lukt met die hengst. ‘zo Petertje hoe gaat met de zwarte?’ hoor ik Bryan roepen, Bryan een achttienjarige die zichzelf altijd heel wat vind.
‘Goed’ mompel ik en probeer gauw van onderwerp te veranderen, maar daar denkt Bryan anders over.
‘Goed?, haha nou ik zag gisteren wat anders!: dat gestoorde beest flipte hem!’ giert hij terwijl de broodresten tussen zijn tanden zitten. Nijdig grom ik: ‘hij is niet gestoord maar heeft meer tijd nodig!’
‘Tuurlijk alsof dat wat zou uitmaken, geloof mij hij is verpest’ gaat Bryan door.
Nou ben ik er klaar mee! wild schuif ik mijn stoel naar achteren en loop met mijn brood in mijn hand richting de kraal. Terwijl ik wegloop probeer ik die uitdagende blikken van die rotzakken te negeren.

De zon verwarmd mijn vel als ik de zesde stal leeg schep, dan heb ik dat weer gedaan.
Mijn gevoel zegt dat het een lange dag gaat worden, ik heb Henk belooft om te laten zien dat ik eind deze week op die zwarte kan rijden. Ik slik bij de gedachte.
Met het zadel ging niet zo goed, echt niet. Die zwarte flipte hem helemaal.
Het beeld van de angstige hengst verschijnt voor mijn ogen, die angstige ogen, die smekende hinnik.
Ik kan er niet achter komen wat er met hem is!
Geïrriteerd schop ik tegen de kruiwagen, want me natuurlijk een zere teen oplevert.
‘kom op Peter doorzetten’ fluister ik mijzelf moet in.
Alsof het wat helpt, maar ik moet toch wat. Niemand anders zal me moed inspreken.

Met een rommelende maag loop ik richting de stal van de zwarte. Zwarte? Ja die gewoonte heeft iedereen op stal gekregen om hem zo te noemen. Daar ga ik nu verandering in brengen.
Met een krijtje in mijn hand loop ik naar de stal…maar wat ik daar aantref.
Hijgend ligt hij op de grond, snakkend naar adem felle ogen en een bezweet lichaam.
Zo snel als ik kan ren ik in mijn stinkende kloffie naar Henk de eigenaar.
‘Henk…je moet…er is iets met…’ probeer ik hortend en stotend te vertellen.
‘Ja dat is dan geregeld….oké….tot zaterdag’ hoor ik hem zeggen tegen de telefoon.
‘Zo waar kan ik je mee helpen’ zegt hij als die zijn telefoon wegstopt.
‘zwarte is niet goed, kom snel!’ probeer ik ratelend te vertellen.
Op een looppas gaan we naar de stal, ik open de deur en kniel naast hem neer.
Moet je hem nou zien, hijgend en bezweet. ‘kom op! niet opgeven’ fluister ik bijna onhoorbaar.
‘mmm spons hem even af, hij is wat in paniek, niks ernstigs echt niet…’ zegt Henk rustig terwijl hij een hand op mijn schouder legt. Rustig sta ik op en doe wat Henk van mij vraagt. In paniek? Waarvan?
Hoofdschudden knijp ik met mijn handen de spons uit boven de rug van zwarte, zwarte! Dat was het ik zou hem een andere naam geven maar wat? Zwart: black?….nee te afgezaagd.
Iets wat totaal niet bij hem past, hm….wat zei mijn moeder ook al weer? ‘Zullen we dit lammetje Charly noemen?’ ‘waarom mam?’ ‘Omdat we hopen dat hij later een echte mannetje zal worden’
Charly! Hij is nu nog een niet echt een echte hengst, hij is verlegen en bang…maar ik weet dat hij later zijn naam vast eer aan gaat doen! ‘Charly vind je dat een mooie naam? En voor het eerst lijken ik en die zwarte het ergens over eens te zijn. Zijn zwarte hoofd draait naar mij toe, voor het eerst zie ik geen angst in zijn ogen….na een hele lange tijd.

Vol goede moed haal ik de volgende ochtend Charly uit de stal.
Hij is zo verschrikkelijk bang dat het mij een uur kost om hem een halster om te doen.
Henk heeft gezegd dat ik mij na dat zadel voorval niet moet laten afschrikken. ‘Hij moet er maar aan wennen’ zei Henk. Al betwijfel ik of dit voor Charly wel de juiste manier is.
Zodra we dichterbij de kraal komen merk ik dat Charly zich steeds meer gaat verzetten.
En uit het niets komt hij omhoog, en begint met zijn voorbenen te slaan!
Ik draai me om en wikkel het touw om zijn neus ‘Doe is normaal!’ roep ik.
Geschrokken kijkt hij mij aan, niet begrijpend, niet wetend dat ik hem niet expres pijn wil doen.
Hij begrijpt mij gewoon niet…
Ik schud de gedachtes van mij af en open het hek, dit keer doe ik de stroom er ook op, voor de zekerheid.
Zijn hoofd vliegt als het ware omhoog zodra hij het zadel ziet.
Zenuwachtig begint hij heen en weer te drentelen. Ik neem hem mee en bind hem weer vast aan het hek. En dit keer laat ik hem bokken wat hij wil. Zacht leg ik het zadel op zijn rug, en gesp de singel vast. Huiverig staat hij naar mij te kijken met nog steeds die zelfde mengeling van angst en onwetendheid in zijn ogen, ik probeer het gewoon.
Tot mijn verbazing reageert hij heel kalm, dus voorzichtig trek ik de singel nog een gaatje strakker, en nog één. Meteen spant hij zijn lichaam aan en zie ik het oogwit rond zijn bruine ogen, terwijl hij een sprong opzij doet ‘HOO maar, dit keer gaat het beter jongen’ sus ik hem.
Ik moet en zal verder, hij moet het leren.
Dan loop ik naar achteren, en doe dat terwijl ik het touw los maak.
Ik wacht even en geef hem de tijd, tijd die hij nodig heeft om het toch een beetje te proberen te begrijpen. Tijd die hij van andere waarschijnlijk niet zou hebben gekregen, Tijd….
Die hij neemt, anders zou hij Charly niet zijn, zodra zijn hoofd naar beneden gaat haal ik mijn touw tevoorschijn en zwaai ermee in zijn richting. Meteen schiet hij naar voren en rent bijna zijn longen uit zijn lijf. Ik moet zorgen dat hij niet stopt om te voorkomen dat hij weer achterover klapt. ‘Kom op jongen zo gaat het goed’ roep ik naar hem. Na een uurtje vol harde galop, en moeite om hem stil te krijgen klik ik Charly aan het touw en neem hem mee naar de stal. Het ging echt heel goed, voor zijn doen en zeker na wat er afgelopen week is gebeurd! Zou hij het eindelijk doorhebben? Of misschien is hij zo gestrest dat hij niet meer weet wat verzetten is? Vermoeid probeer ik niet aan die gedachtes te denken als ik Charly afspuit.
En ook dit laat hij toe zonder enige moeite, hij is totaal uitgeput en laat zich als een oude knol terug brengen. Zou hij ziek zijn? ‘Peter hou op!’ knalt het door mijn hoofd. Het gaat nu net zo goed ik zou daar blij om moeten zijn. Maar ik weet niet of ik wel blij moet zijn, Het lijk wel alsof hij uitgeput, uitgeleefd is. En niet meer weet wat hij moet doen…zijn hele levenslust lijkt weggevaagd. Ik ken vele soorten bijzondere paarden, maar deze slaat echt alles. Hij is hier niet op zijn plek, maar ik hoop dat ik hem kan helpen, het arme dier. Ik kan me het nog goed herinneren: een kleine, doorweekte jaarling rillend van de kou terwijl zijn moeder werd behandelt door de veearts, stond daar maar helemaal alleen. Niemand die naar hem omkeek, of even naar hem toeliep. Geen een persoon die een vonkje meelijden had met een jong dier dat nog zoveel moest leren maar geen leraar meer had?
Geen beschermer? Geen troost? Of gezelschap? Wat kon hun dat nou schelen het draaide alleen maar om geld. Maar niet voor MIJ! Ik vond het zielig! Ik had medelijden! Maar ik mocht niks doen.
‘Tijd zal het hem wel leren’ bromde die oude lui. Maar tijd heeft hem niks geleerd, helemaal niks, alleen maar woede, verdriet, en angst aan hem getoond, en nu? Nu is wat een prachtig paard had kunnen worden: getekend en beschadigd voor het leven….een ruwe diamant….die iets teveel is geslepen….en met die gedachte verdwijnt mijn laatste bewust zijn voor deze dag…en beland ik in dromeland.

en? *\o/*

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 00:04

Mooi! :)

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 00:13

dan ga ik nu maar slapen en deel 16 morgen erop zetten ;)

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:52

Adembenemend mooi, je hebt een pb'tje terug trouwens!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:29

Leuk verhaal ik zie hem nu pas staan maar ik volg haha.

sanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:01

Wauw, echt prachtig. Dit stuk is echt heel goed _/-\o_

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:17

Dit is echt heel mooi! *\o/* _/-\o_

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 11:02

upje

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:35

waauw ! weer super goed en leuk stuk! echt knap! kijk nu al uit naar het volgende stuk (:

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:01

Weer prachtig geschreven. Op t puntje van de bank... heerlijk om te lezen! Kan bijna niet wachten op t volgende deel! :-)

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:11

Waar is deel 16 :P

Echt super hoe je het vanuit de ogen van Peter beschrijft!
Ik ben gewoon verslaafd aan jou verhaal!

rosaprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:47

taartjee schreef:
Waar is deel 16 :P

Echt super hoe je het vanuit de ogen van Peter beschrijft!
Ik ben gewoon verslaafd aan jou verhaal!

serieus?

ze is net klaar met deel 15!

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:49

Is ook een grapje, maar ik denk dat Vereentje dat zelf ook wel snapt ;)

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:24

Ga zo door! Wauw!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:26

Nog steeds,als ant-lezer, blijf ik het lezen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:44

geweldig stuk zeg !

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:20

Echt een heel gaaf stuk

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:40

waneer komt een nieuw deel

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:47

Ik volg ook nogsteeds :D Leuk hoor!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:08

Heel goed meis! Laat je niet opjagen door de anderenm dat gaat ten koste van je verhaal.

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:23

+:)+

Goed bezig weer jij!
Ben erg benieuwd naar hoe het afloopt, maar volgens mij weet je dat zelf ook nog niet... :)
Knap dat je het kunt verzinnen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:48

Ik denk dat het volgende deel wat langer gaat duren.
Haar merrie is waarschijnlijk bezig om te bevallen.Staat in een ander topic van haar.