[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 19:10

VillaNeusjes schreef:
_San87_ schreef:
Poeh, niet helemaal mee eens, hoor. Als ik mijn gordijnen voor de eethoek had moeten laten maken, dan was ik 300 euro kwijt geweest. Nu maar 60 :=.

Er staat dan ook: "Niet perse"

Ik ken teveel mensen die beginnen en dan klagen dat het veel duurder is dan een jurk bij de primark kopen.

Maar ja daar heb je zelf invloed op als 't gaat om stof keuzes en of je in uitverkoop haalt of perse een nieuw uitgebracht design wilt. Zeker omdat goedkopere kledingmerken als van primark etc beschikbaar zijn. Maar een 30 jaar terug was eigen gemaakte kleding een stuk goedkoper tov gekocht

Ja, als je het hebt over Primark of zelf maken, dan is zelf maken duurder, ja :j.

Als je mijn smaak hebt, is zelf maken 100% goedkoper _O-.

Mri

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:20

Ik maak graag zomerjurkjes. Gisteravond nog even snel 2 gemaakt omdat mn jongste dochter last minute een uitnodiging voor een verjaardag kreeg. Haar "bestie" is vandaag jarig en vierde haar verjaardag met familie . Alleen zou er niemand van haar leeftijd komen.
En nu hebben ze een BFF jurkje. Allebei dezelfde <3

Maar als ik ze in opdracht maak dan vraag ik er tussen de 15 en 25 euro voor (stof afhankelijk). Wordt ik er rijk van? Absoluut niet. Maar het is een hobby /leuk tijdverdrijf.

Mijn stoffen koop ik bij megastoffen.
Ik ga er voor jurkjes vanuit dat ze maar 1 seizoen gedragen zullen worden, hooguit 2. Ik ben dus ook van de dure stoffen afgestapt :=

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 00:42

_San87_ schreef:
VillaNeusjes schreef:

Er staat dan ook: "Niet perse"

Ik ken teveel mensen die beginnen en dan klagen dat het veel duurder is dan een jurk bij de primark kopen.

Maar ja daar heb je zelf invloed op als 't gaat om stof keuzes en of je in uitverkoop haalt of perse een nieuw uitgebracht design wilt. Zeker omdat goedkopere kledingmerken als van primark etc beschikbaar zijn. Maar een 30 jaar terug was eigen gemaakte kleding een stuk goedkoper tov gekocht

Ja, als je het hebt over Primark of zelf maken, dan is zelf maken duurder, ja :j.

Als je mijn smaak hebt, is zelf maken 100% goedkoper _O-.

Draait niet alleen om smaak natuurlijk maar ook wat in je mogelijkheden ligt. Ik zou bijvoorbeeld liever niet van primark kopen om 100 redenen maar helaas zegt mijn minimum inkomen dat dat de enige optie is als ik kleding wil/moet kopen. Ik ben ook nog eens maat 54/56 wat vaak duurder is qua kleding, je gebruikt immers ook meer stof voor een jurk dan voor maat 42. ik zou 't liefst kleding bij paprika halen bijvoorbeeld. Maar das geen doen. Maar ik ken genoeg minima die dus de vraag stellen of ze goedkoper uit zijn als ze zelf kleding maken. Dat ligt dus echt aan waar je stof vandaan haalt. Coupon en, sale, kringloop etc
Voordeel is wel dat je zelf kan upcyclen of vermaken,ldat dan weer wel en dan kun je goede kleding best langer dragen dan je zou denken.

Ik ga regelmatig naar de lapjes markt in Utrecht. Daar kun je vaak wel goeie couponnen vinden

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 07:12

Dank voor alle leuke reacties. :) Ik heb gisteren me wat ingelezen en op 2 verschillende naaiblogs werd dezelfde budget-naaimachine aangeraden dus die heb ik besteld.

Het is me overigens niet te doen om goedkoop kleding te maken. Zie mezelf dat nog niet echt doen. Het gaat met name om kleine reparaties en om kleine projectjes zoals caravangordijntjes of een sierkussentje.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:55

Als je naar een goede stoffenmarkt gaat, bv de lapjesmarkt in Utrecht, dan kun je echt goede stoffen vinden voor 1-3 euro per meter, die jaren meegaan. Ik heb in het verleden wel eens iets van Primark gehad, maar die hielden het geen jaren vol.

De kleding die ik zelf maak is dan vaak wel weer wat duurder, daar zit zo 5-7 meter stof in ook :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:08

De jurken die jij maakt zouden in de winkel een paar 100 euro zijn, denk ik zo. Dus als je dat zelf kan best de moeite waard :D. Naast dat t perfect past.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:09

Ik heb kledingstukken van primark die ik al had voor ik mijn man leerde kennen. Die dus al 9+ jaar oud zijn. Maar ook spul wat zeker niet zolang mee gaat.
Je moet gewoon goed "voelen" aan de stof en weten wat je zoekt.

En heel eerlijk: voor kinder kleding (kleinere maatjes) maakt het mij minder uit. Ik kan een dure spijker broek kopen van 50-60 euro waar na 4 keer dragen de gaten op de knieën zitten, of eentje van de primark voor een euro of 8, waar ook na 4 keer dragen de gaten op de knieën zitten. En na een maand of 6 is het sowieso te klein. Duur of niet.

Het gaat er imo vooral om hoe je met de kleding om gaat. Bij mijn oudste dochter repareer ik de knieën en draagt ze het maar tot het niet meer past. En daarna zijn het goede dingen om lapjes van te maken voor tijdens het klussen/verven of voor een vriend die graag aan auto's klust en veel "doeken" verbruikt.

(En naar die laatste gaan ook alle rest stukjes stof van minimaal 10x10 cm waar ik niks meer mee kan).

En alle kledingstukken die nog wel goed zijn/nog een ronde mee kunnen gaan op Vinted of geef ik door aan vriendinnen met dochters die kleiner zijn dan die van mij.

Maar kwa oude primark kledingstukken:
ik zag gister avond wel dat toen ik mijn slaapshirt pakte, dat die eigenlijk echt niet meer kan :')
Zo versleten dat je bijna door het katoen heen kan kijken op sommige plekken en dr zitten echt heeeeel veel slijtage gaatjes in :=

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 14:43

Ik heb een poncho van primark die ik heb gekocht toen primark in nerlderland een filiaal opende. Maar ik heb ook shirtjes die 't nog geen seizoen volhouden. Hoe dan ook ben ik wel iemand die z'n kleding draagt tot 't echt kapot is. Vaak eerst nog als slaap shirt of voor verf klusjes

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:19

_Nelleke_ schreef:
Ik kom even jullie topic binnenvallen met een vraag:

Ik ben van plan om een (relatief) goedkope naaimachine aan te schaffen voor kleine reparaties, inkorten van broeken, maken van gordijntjes voor de caravan en evt een kussensloop te repareren. Ik ben redelijk handig en heb in mijn tienertijd wel de basis geleerd van m’n moeder. Nuis mijn vraag:is dit een goed idee of is dit toch heel ingewikkeld allemaal?

Gewoon beginnen! Makkelijke patronen met goede uitleg erbij en gaan. Ik ben begonnen met een Brother cs10. Prima ding voor basic naaisels en goed geprijsd.

Wat betreft Primark. Mijns insziens kan je dat niet vergelijken met zelf maken. De prijzen liggen zo laag met een reden. Maar dat is een totaal andere discussie.

Ben de laatste tijd echt veel aan het naaien. Vooral voor mijn zoon en dochter, maar ga ook steeds meer voor mezelf maken.

Ik maakte van een plaid van Jysk dit jasje:
Afbeelding

Een setje en shirtje voor mijn zoon:

Afbeelding

Afbeelding

Een kraamcadeau:

Afbeelding

En aan het oefenen met een blouse/knoopsgaten:

Afbeelding

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 07:39

Kleding in winkels kun je nooit verglijken met zelfmaak. Niet qua kosten en ook niet qua tijd.
Kleding uit winkels wordt heel anders gemaakt.
Waar wij ( ik roep maar wat) n uur nodig hebben voor een T-shirt. Is het in de fabrieken verdeeld in stukjes. Een zaagt de stofdelen, een ander maakt alleen de romp, de derde zet de armen aan ,nr 4 het halsboord.
Per item max n minuut of zo.
Letterlijk lopende band werk.
Ik kom af en toe filmpjes op insta en fb tegen... de snelheid is ... pffft, haha.
Zelf nu bezig met longboxers voor manlief... hij wil "Schiesser-doppelrip" maar absoluut niet wit.
Katoen rib-jersey komt in de buurt maar is het nog net niet- plus mijn bescheiden kunnen, haha.
3e prototype is nu af, die past en zit lekker.
Tot nu toe met mijn machine genaaid maar vanavond probeer ik het eens met mijn locker

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:35

Meelezer die even binnenstormt; waar halen jullie patronen vandaan? Vroeger had je veel tijdschriften waar patronen instonden. Die zullen er nu ook nog we zijn, maar wat via de bieb kan ipv tegen betaling via het internet of via een abonnement, is altijd mooi meegenomen.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:36

denisesilver schreef:
Meelezer die even binnenstormt; waar halen jullie patronen vandaan? Vroeger had je veel tijdschriften waar patronen instonden. Die zullen er nu ook nog we zijn, maar wat via de bieb kan ipv tegen betaling via het internet of via een abonnement, is altijd mooi meegenomen.

Internet. Ik bestel vaak pdf patronen en print ze dan (of laat ze op a0 drukken). Bel Etoille, Ikatee, Iris May, Misusu, studio Brunettenetc. Allemaal patronen websites. Vaak hebben ze één gratis patroon, zodat je kan kijken hoe het eruit ziet.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:14

Op Pinterest kun je ook gratis patronen vinden

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 14:30

denisesilver schreef:

Toch eenmalig aanschaffen via internet inderdaad. Je hebt gewoon ook fijne en duidelijke instructies erbij. Ik gebruik precies dezelfde als appeltje. Wil je zo goedkoop mogelijk is er ook nog Etsy, alleen vind ik dan soms toch de pasvorm of de instructies minder fijn. En inspiratie voor patronen haal ik via Instagram o.a.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:01

Thanks! Dan ga ik eens op zoek

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:35

denisesilver schreef:

Ik koop online digitale patronen.
En dan alleen van modelletjes die ik leuk vind. De tijdschriften is het vaak net niet (of absoluut niet).

Ik naar vooral kinder (meisjes) kleding.

Wat ben je van plan te gaan maken?

Ik laat ze trouwens niet op A0 afdrukken. Doe het gewoon op A4. Dan trek ik de maat die ik nodig heb over op puinzakken. En dan doe ik het puinzak patroon in een (a5) envelop. En op de envelop zet ik wel patroon, welke maat (en evt welke aanpassing). En als ik het specifiek voor een bepaald kind heb gemaakt zet ik die naam erbij op de envelop.
Of als ik iets "uitprobeer" dan zet ik erop welk kledingstuk en welke stof (bv Fleur z'25 groene bloemetjes). Dan weet ik dat het een groene bloemetjes jurk is die ik voor Fleur voor zomer 2025 heb gemaakt. En dan kan ik 9 van de 10 keer prima inschatten of ik het nog een keer wil maken of niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:06

Ik teken ze zelf (meestal gebaseerd op goed passende kledingstukken die ik dan overtrek, maar ook wel uit de losse pols) en heel af en toe bestel ik iets via internet, meestal Etsy.