[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 22:07

Sheran schreef:
Leuk geworden Villaneusjes!

En helaas geen idee... heb je inmiddels een gevonden? Ik ben nooit op het idee gekomen met een naaimachine te gaan reizen, haha.

Ik heb een minirokje af. Hij is wel intens :))
De knopen zitten uiteraard gewoon op 1 lijn in het echt.
[ Afbeelding ]

Heel gaaf rokje!!

Waidida

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:48

Ik plan om een mouwloze blazer te maken voor de working equitation, maar voorlopig nog als leuk hebbedingetje, met de stof die ik nog over heb van een rijrok. Nu ben ik echt niet heel ervaren de stof ligt er nu toch en anders gebeurt er toch niks mee. Mijn plan is om het patroon van een passende wedstrijdjas te nemen en zo aan de slag te gaan. Wat denken jullie, en hebben jullie eventueel nog tips?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:58

Waidida schreef:
Ik plan om een mouwloze blazer te maken voor de working equitation, maar voorlopig nog als leuk hebbedingetje, met de stof die ik nog over heb van een rijrok. Nu ben ik echt niet heel ervaren de stof ligt er nu toch en anders gebeurt er toch niks mee. Mijn plan is om het patroon van een passende wedstrijdjas te nemen en zo aan de slag te gaan. Wat denken jullie, en hebben jullie eventueel nog tips?

Mijn tip is om de naai beschrijving van een gilet erbij te houden. Dat maakt de naaivolgorde een stuk duidelijker!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:22

Mri schreef:
Waidida schreef:

Mijn tip is om de naai beschrijving van een gilet erbij te houden. Dat maakt de naaivolgorde een stuk duidelijker!

Dat is een goede tip, ga ik bijhouden!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:14

Onder het motto: ik heb het nog nooit geprobeerd dus ik denk dat ik het wel kan.
Gisteren maar gewoon aan het tekenen geslagen en vanmorgen alles uitgeknipt. Wonderbaarlijk is daar nog niks misgelopen *\o/* en zo heb ik hem volledig in elkaar gezet met naaldjes om hem zo enkele keren te kunnen passen en aanpassen. Gelukkig had ik overal voldoende marge genomen want het was nodig. Maar ik ben toch wel een beetje trots op hoe het er nu al uit ziet! Maar het moeilijkste deel moet nog komen: het stikken zelf (na het proberen passen zonder mezelf neer te steken :+
Mijn enige ervaring hiervoor was een cape voor halloween en 2 rijrokken. Nog niets echt technisch dat op maat gemaakt is dus.

Afbeelding
Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:13

Ziet er al super goed uit! *\o/*

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 15:21

Eindelijk eens iets voor mijzelf gemaakt om te dragen.

Voor wie t leuk vind, dit patroon en de classic Tee kan je gratis downloaden als je lid wordt van de facebook groep van love notions. Het is een erg makkelijk beginners vriendelijk patroon en heel aanpasbaar met diverse lengte opties, diverse mouwlengtes en verschillende halsboorden. De beschrijving is duidelijk (wel engels) en t patroon krijg je zowel op pdf A4 voor thuisprinten, A0 voor drukken en een file voor projecteren en ofc de handleiding. Sowieso bebben ze leuke patronen voor leuke prijsjes.

lovenotionsfacebook

Afbeelding
Afbeelding

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 16:32

Leuk gedaan!
Zo heb ik ooit een lange zomerjurk gemaakt :j

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:16

Ik ben aan de naai geweest voor een koningsspelen jurkje voor mijn dochters.
Woensdag ochtend, bij de stoffen winkel, bedacht ik mij dat de meiden helemaal geen oranje kleding meer hadden... dus toen ik oranje stof met witte sterren zag heb ik die snel meegepakt. Dat was dus wel even goed plannen aangezien ik "pas" om 13.00 thuis was. 14.00 kinderen uit school, speelafspraakjes, koken etc. Maar, donderdag ochtend hadden ze beide een oranje jurkje en ik lag ook nog gewoon optijd op bed.
Afbeelding

En dan een jurkje voor de dochter van vrienden die woensdag op visite komen.
Afbeelding

En omdat het maken van jurkjes in opdracht mij eigenlijk wel bevalt heb ik wat vriendinnen kenbaar gemaakt dat ik ze ook in opdracht maak. En meteen voor in totaal 3 jurkjes een aanvraag gekregen <3

1 is al af, super schattig.
Die andere 2 is vanmiddag de stofkeuze definitief geworden, dus daar heb ik vandaag de patronen voor getekend.

Gister had ik rond 18.30 mijn appje gestuurd dat ik ze in opdracht ging maken.
Om 19.55 had ik de lichaams maten, om 20.00 doorgekregen welke stof ze wilde en om half 10 was die klaar. (Het voorste jurkje)
Afbeelding

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:26

Leuk gedaan Mri <3

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:42

Heel tof Mri! Leuke stofjes ook

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:14

Wauw, kan je zo snel werken??
Ik heb (jaren geleden) een opleiding tot costumiere gedaan (en gehaald dus ik heb het diploma), maar ik doe er zo lang over..
Patroon tekenen, uitknippen, op stof spelden, met naad uitsparing met krijt overtekenen op de stof. Uitknippen. In de goede volgorde in elkaar zetten… (en spoeltjes in alle kleuren opspoelen enz) (dat vond ik nog wel het leukst trouwens haha).
Bij mij kon dat echt nooit uit als ik tijd en materiaal versus potentiële vraagprijs uitrekende.
Ook werd ik tamelijk gestoord van mezelf omdat ik telkens alles fout deed wat maar fout kon (verkeerd om op elkaar, te strak, te los, verkeerd qua schuin op stof en weet ik het wat) waardoor ik het opgaf. De naaimachine is al jaren out of office.

Nu ben ik aan het opruimen en kwam een laatste doos met bewaarde lappen tegen.. daar had ik idd een plan mee.. en nu denk ik, misschien ga ik daar de komende winter toch maar eens werk van maken!

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:44

Waidida: goed bezig. Ziet er goed uit!

Villaneusje: leuk!

Mri: leuk om in opdracht te werken! Ontzettend leuke jurkjes en stoffen.

Zaterdag mijn nieuwe naaimachine en lockmachine gehaald. Die van mij was echt aan het einde. Leuk stapeltje stoffen erbij en komende periode weer aan de slag. Dit waren wat creaties van afgelopen weken.

Voor mijn dochter (jurkje wil ze helaas nog niet aan. Trui net uit de was)
Afbeelding
Afbeelding

Voor mijn zoon
Afbeelding
Afbeelding (broek zelf gemaakt, maar helaas de verkeerde stof gebruikt. Ga hem nu met linnen opnieuw doen).

En mijn nieuwe stapel
Afbeelding

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:18

Goed bezig hier allemaal!

Wauw mri, dat is echt snel zeg. Leuke stofjes heb je gebruikt.

Marigold dan snap ik dat je de handdoek in de ring gooit. Gewoon lekker zonder druk en rustig aan je plannen uitwerken, je kunt het wel!

Jaaa heerlijke stapel zeg appeltje!

Ik ben ook best druk geweest. Topjes, jurken, van alles gemaakt. Ik stoei alleen nog met knoopsgaten. Ene machine de hendel kapot (en de hele module ervoor), dus een goedkope gekocht voor alleen knoopsgaten te maken. Maar die goedkope weigert dienst als er maar een naad of een dikker stukje onder de voet zit helaas. Gaat nog niet geheel vlekkeloos dus.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:04

Super snel MRI!
En wat een leuke jurkjes en creaties allemaal!

Ik ben ook niet zo heel erg snel met naaien hoor. Patronen die ik heel goed ken durf ik inmiddels zonder spelden en rijgen te doen, maar de grotere projecten rijg ik altijd ook nog eerst volledig (zoals mijn vintage jurk). Qua draad heb dan maar 2 soorten: antraciet en zandkleurig. Valt tegen alles weg.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:10

Wat een leuke creaties allemaal!
Mn tuniek had ik ook in een uurtje in elkaar.
Ik gebruik een projector voor het patroon, dat scheelt heel veel tijd. Ik hoeg geen patronen over te tekenen of te knippen of pdfjes aan elkaar te plakken. Stof neer leggen, projecteren en dan met rolmes uitsnijden, of overtekenen op de stof en dan uitknippen. Merkjes ook ff overnemen wel.
Tricot stoffen gebruik ik de lockmachine voor, daat zitten 4 kleuren op en dan maakt verder niet uit want je ziet de naad toch niet. Zeker een simpel patroon zit grwoon vet snel in elkaar , ik doen niet eerst rijgen enzo.

Ik heb ook heus dagen dat alles verkeerd loopt. Naalden die breken, deaad dat knapt, dat de spanning voor geen meter klopt omdat de kat er langs is gelopen ofzo. Of domme fouten maken tijdens het in elkaar zetten. Dat kan heel frustrerend zijn en dan stop ik die dag ook gewoon

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:54

Marigold schreef:
Wauw, kan je zo snel werken??
Ik heb (jaren geleden) een opleiding tot costumiere gedaan (en gehaald dus ik heb het diploma), maar ik doe er zo lang over..
Patroon tekenen, uitknippen, op stof spelden, met naad uitsparing met krijt overtekenen op de stof. Uitknippen. In de goede volgorde in elkaar zetten… (en spoeltjes in alle kleuren opspoelen enz) (dat vond ik nog wel het leukst trouwens haha).
Bij mij kon dat echt nooit uit als ik tijd en materiaal versus potentiële vraagprijs uitrekende.
Ook werd ik tamelijk gestoord van mezelf omdat ik telkens alles fout deed wat maar fout kon (verkeerd om op elkaar, te strak, te los, verkeerd qua schuin op stof en weet ik het wat) waardoor ik het opgaf. De naaimachine is al jaren out of office.

Nu ben ik aan het opruimen en kwam een laatste doos met bewaarde lappen tegen.. daar had ik idd een plan mee.. en nu denk ik, misschien ga ik daar de komende winter toch maar eens werk van maken!

Ik kan mijzelf er geen uurloon van geven, maar het is en blijft hobby.
En dan nu als voordeel dat ik het jaarlijks onderhoud van de machines eruit haal en misschien ook wel een deel van de stofkosten voor mn eigen dochters.

Ik maak wel alleen dit jurkje. Heb dr al heel veel gemaakt van dit model en tot nu toe issie bij ieder kind een favoriet. Hoeveel ik er gemaakt heb in totaal weet ik niet, momenteel hebben beide dochters er 15-20, ik maak ze al een paar jaar voor ze. Dus laat ik zeggen dat ik er minimaal 100 heb gemaakt.

Het is ook nog eens een model wat volledig op de lockmachine kan worden gemaakt. Ideaal dus.

Ik teken/speld niks. Ik pak het papieren patroon, teken over met de aanpassingen die ik nodig heb.
Die leg ik op de stof zonder te spelden, met gewichtjes en evt clips en dan knip ik het.

Dit model heeft 7 (of 8, als de rok uit 2 delen gaat) patroon delen.
En als ik hem geknipt heb, dan heb ik hem denk ik in 10-15 minuten in elkaar en hoef ik alleen de rolzoom nog.
Daarvoor wacht ik tot ik een paar jurkjes klaar heb want ik heb een hekel aan het ombouwen van mn lockmachine :')

Ik kan vanavond wel eens kijken hoelang ik er over doe om een jurkje in elkaar te zetten (excl rolzoom). Heb er 2 geknipt klaar liggen

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:29

Ik vind t ombouwen voor rolstoom ook zo’n gedoe dat ik het liever uitstel haha. Of ik besluit anders te zomen .

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:23

VillaNeusjes schreef:
Ik vind t ombouwen voor rolstoom ook zo’n gedoe dat ik het liever uitstel haha. Of ik besluit anders te zomen .

Anders zomen vind ik nog erger :')

Deze jurkjes hebben een volledige cirkelrok, dus een normale zoom kost veel tijd en werk :=

Ik doe er bijna 3 minuten over om de machine in te rijgen en 15 minuten om jurkje in elkaar te zetten
Afbeelding

Het lijkt zo een saai jurkje, maar de witte banen verkleuren in de zon

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 01:23

Nja ik doe ander zomen gewoon uit de hand met de lockmachine :,) ik ben soms wat lui maar tot nu toe werkt het gewoon

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:54

VillaNeusjes schreef:
Nja ik doe ander zomen gewoon uit de hand met de lockmachine :,) ik ben soms wat lui maar tot nu toe werkt het gewoon

Dat doe ik voor leggings en shirts met lm wel. Maar voor cirkel rok, flaired broekjes en shirts km niet.

Dan lock ik ze af en zoom ik ze om met een 2ling naald

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:38

Ik heb ook weer een keer genaaid *\o/*!

2 kussenslopen:

Afbeelding

Afbeelding

Mooi een blinde rits. Dat vond ik nog wel lastig. De teckels is voor thuis, de meeuwen voor op onze boot.

Nu ligt er nog stof voor gordijnen voor de boot. Eindelijk verduisterend!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:41

Die teckels <3
Ik heb toevallig ook een nog een stofje met teckels liggen. Ik heb alleen al een tijdje weinig inspiratie, al zou ik wel graag een paar simpele korte broekjes voor in de tuin maken. Het liefst van een stofje dat tegen wassen op 60 kan vanwege zonnebrandvlekken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:54

Wat leuk San en dan met een blinde rits, knap hoor :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:51

De blinde rits is niet echt blind, helaas. Maar ach, zie je toch niet :').