Marigold schreef:Wauw, kan je zo snel werken??
Ik heb (jaren geleden) een opleiding tot costumiere gedaan (en gehaald dus ik heb het diploma), maar ik doe er zo lang over..
Patroon tekenen, uitknippen, op stof spelden, met naad uitsparing met krijt overtekenen op de stof. Uitknippen. In de goede volgorde in elkaar zetten… (en spoeltjes in alle kleuren opspoelen enz) (dat vond ik nog wel het leukst trouwens haha).
Bij mij kon dat echt nooit uit als ik tijd en materiaal versus potentiële vraagprijs uitrekende.
Ook werd ik tamelijk gestoord van mezelf omdat ik telkens alles fout deed wat maar fout kon (verkeerd om op elkaar, te strak, te los, verkeerd qua schuin op stof en weet ik het wat) waardoor ik het opgaf. De naaimachine is al jaren out of office.
Nu ben ik aan het opruimen en kwam een laatste doos met bewaarde lappen tegen.. daar had ik idd een plan mee.. en nu denk ik, misschien ga ik daar de komende winter toch maar eens werk van maken!
Ik kan mijzelf er geen uurloon van geven, maar het is en blijft hobby.
En dan nu als voordeel dat ik het jaarlijks onderhoud van de machines eruit haal en misschien ook wel een deel van de stofkosten voor mn eigen dochters.
Ik maak wel alleen dit jurkje. Heb dr al heel veel gemaakt van dit model en tot nu toe issie bij ieder kind een favoriet. Hoeveel ik er gemaakt heb in totaal weet ik niet, momenteel hebben beide dochters er 15-20, ik maak ze al een paar jaar voor ze. Dus laat ik zeggen dat ik er minimaal 100 heb gemaakt.
Het is ook nog eens een model wat volledig op de lockmachine kan worden gemaakt. Ideaal dus.
Ik teken/speld niks. Ik pak het papieren patroon, teken over met de aanpassingen die ik nodig heb.
Die leg ik op de stof zonder te spelden, met gewichtjes en evt clips en dan knip ik het.
Dit model heeft 7 (of 8, als de rok uit 2 delen gaat) patroon delen.
En als ik hem geknipt heb, dan heb ik hem denk ik in 10-15 minuten in elkaar en hoef ik alleen de rolzoom nog.
Daarvoor wacht ik tot ik een paar jurkjes klaar heb want ik heb een hekel aan het ombouwen van mn lockmachine 
Ik kan vanavond wel eens kijken hoelang ik er over doe om een jurkje in elkaar te zetten (excl rolzoom). Heb er 2 geknipt klaar liggen