[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 00:37

chanicha schreef:
Ik zag onderlaatst een tip met een Bic balpen, elastiek in de dop en pen erin en pen door de zoom duwen :j

Ik gebruik een metalen eetstokje en tape 't elastiek aan 't eind.
Probleem zat m meer in de buitenstof, die heeft een nylon achterkant omdat 't meer een kleedje is en dus redelijk stug. Expres want dat geeft de vorm wat stevigheid. Het elastiek is ook nog eens vrij breed omdat het wat kracht moet hebben voor die stof en dat maakt het heel stug. Het elastiek rekt dan gewoon uit ipv dat het verder schuift dat kost heel veel manupilatief en ik heb ook nog eens minder kracht in m'n vingers. 't is gepruts waar ik een paar uur voor de tv mee heb gezeten.

Het patroon is echter belachelijk simpel. 2 volle cirkels (voor maatje Chi is 90cm doorsnede voldoende maar voor kleine honden 120cm.) goede kanten op elkaar en rondom vaststikken, houd +/- 15 cm open om het om te kunnen draaien en te vullen.
Binnenste buiten draaien. Je kunt nu nogmaals de rand plat stikken maar ik doe dat nooit.
Stik nu ongeveer 2,5 cm naar binnen van de rand een 2e stiknaad, houd op dezelfde plek van de vorige opening de naad open.
Neem een sterk elastiek en trek deze door de tunnel die je nu hebt gecreëerd. Bepaal hoe strak je de opening wilt hebben, knip het restant af en naai de uiteinden op elkaar vast (knopen kan ook maar dat blijf je voelen en kan los schieten na verloop van tijd.) vul de mand met kussen vulling naar gewenste dikte, idealiter is de gehele holte die de buitenkant creëert goed vol, daardoor kan in de lossere deken bovenop goed gegraven worden (want dat maakt het zo'n lekker mandje)
Stik vervolgens achtereen de binnen en buiten naad dicht met de hand

Ik raad aan extra sterk garen te gebruiken voor dit soort projecten omdat 't aardig veel mishandeling aan moet kunnen.

Maatje Chi kun je wassen in je eigen machine, kleine hond ook mits je een grote trommel hebt en anders is een wasserette of een wasautomaat bij tankstation een aanrader.

Maar je kan ook nog als je dat wilt langs de binnenste naad aan de buitenkant een rits zetten als je de vulling eruit wilt kunnen halen.

Jiskaa

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 18:22

Ooh wat balen ontherun! Ik heb nog geen knoopsgaten aangedurfd maar zo’n beitel ziet er wel heel handig uit. Goeie tip!

I.v.m. kerst eet voorbereidingen, ligt het naaien even op een laag pitje. Hopelijk na de kerst weer verder met m’n blazer vest.
Afbeelding

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:32

Morgen begint het thema indianen bij mijn zoon op school, dus vanavond deze afgemaakt, ik had het stofje al een tijd liggen.

Afbeelding

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:39

Leuk!

Ik heb vanmiddag een broekje voor mijn jongste dochter gemaakt, en vanavond die voor de oudste afgemaakt. Morgen gaan ze beiden in nieuwe broek naar school. En als verrassing hebben ze beide morgen als ze uit school komen een zwarte warme flaired legging op hun wachten. Ik hoef alleen nog even het tailleband elastiek erin te zetten.
Ben benieuwd hoe hun extra warme (van binnen fleece, van buiten zwarte rib) broek gaat bevallen <3

Ik ben nog even moed aan het verzamelen om een geüpdatet versie van mn dochter dr lievelingtrui te gaan maken. Hij kan eigenlijk echt niet meer wat slijtage betreft :(:)

Maar ik denk eerst nog even wat andere dingen maken. Ze willen graag twinnen met hun oma. Gilet hebben ze alle 3 al dezelfde. Voor oma hebben we net een broek gemaakt en van die stof is als het goed is genoeg over om nog even 2 kinder broeken te maken. Dus ik denk dat die eerst nog even aan de beurt zijn.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:44

O heerlijk, hier heeft mijn dochter ook zon warme broek die heeft ze graag aan! Welk model heb jij gebruikt voor die legging?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:51

Eliana schreef:
O heerlijk, hier heeft mijn dochter ook zon warme broek die heeft ze graag aan! Welk model heb jij gebruikt voor die legging?

Ik gebruikte eerst de Gaia van fab4u, maar vond hem te wijd kwa pijp. Daardoor kon er maar 1 broek uit 1 meter (ca maat 104/110 en 116/122)
Maar dat is wel meer een broek broek, kan ook met zakken bijvoorbeeld.

Nu gebruik ik die van vagebond stitch (Etsy). Wel een fijn patroon. Veel simpeler, maar daardoor ook veel sneller te maken. En de pijpen zijn smaller waardoor ik 2 broeken uit 1 meter stof kan halen.
Laatst bijgewerkt door Mri op 15-01-25 23:33, in het totaal 2 keer bewerkt

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:04

Ik heb mij voor kerst een projector cadeau gedaan. Voor de patronen ipv elke keer plakken van pdf of het traceren met papier en gedoe. Heb alleen nog niet de puf gehad het uit te proberen, of om uberhaubt te naaien

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 00:14

Wat een leuk shirt Eliana!

Gaaf een projector villaneusjes! Lijkt me echt handig, ben benieuwd hoe het bevalt.

Mri de Gaia vond ik ook vrij wijd qua pijp inderdaad. Wel een fijn patroon om te maken.

Ik heb nog altijd geen Juna gilet gemaakt :') nog niet de perfecte stof gevonden, ga vrijdag maar weer eens naar de markt. Wel vanalles andere dingen gemaakt, topjes, simpele rok enzo. En toilettasjes voor mijzelf, allemaal met dezelfde stoffen maar in verschillende maten. Helemaal stylish op vakantie :))

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 07:38

Mag ik hier ook komen meekletsen? :D Ooit zo'n 20 jaar geleden een naaicursus gevolgd en met begeleiding een (net niet zo leuk en net niet zo goed passend :') ) rokje gemaakt. Vorig jaar nog eens een poging gedaan om met een youtube filmpje een klein beursje te maken, maar na de opmerking van mijn wederhelft "heb je een washandje gemaakt?" heb ik direct weer de handdoek in de ring gegooid :') :))

Nu maak ik wel sinds ongeveer 2 jaar tasjes van leer, maar die stik ik met de hand. Dat gaat me heel aardig af.

Nu heb ik ook een leernaaimachine aangeschaft, waar ik mee wil gaan oefenen. Hier zit een extra langzame stappenmotor op dus ik hoop dat dat me iets makkelijker zal af gaan. Verder ook een strijkijzer en een strijkplank aangeschaft, dus ook de gewone naaimachine zal onder het stof vandaan gehaald worden om een poging te doen tot voeringen maken :D

Afbeelding
Afbeelding

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:02

ontherun schreef:
Wat een leuk shirt Eliana!

Gaaf een projector villaneusjes! Lijkt me echt handig, ben benieuwd hoe het bevalt.

Mri de Gaia vond ik ook vrij wijd qua pijp inderdaad. Wel een fijn patroon om te maken.

Ik heb nog altijd geen Juna gilet gemaakt :') nog niet de perfecte stof gevonden, ga vrijdag maar weer eens naar de markt. Wel vanalles andere dingen gemaakt, topjes, simpele rok enzo. En toilettasjes voor mijzelf, allemaal met dezelfde stoffen maar in verschillende maten. Helemaal stylish op vakantie :))

Ik heb de junna behoorlijk aangepast voor hier. Schouders schuine, oksels dieper en de voorkant "lager".
Maar met de beschrijving van de naaivolgorde ben ik al super blij :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:03

Gaaf Wendy!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:06

Het klinkt wel fijn zon projector! Ben benieuwd of het bevalt.
Gaaf Wendy, ik vind die tasjes die je maakt ook zo mooi! Maar wat een werk met de hand stikken.
Hier heeft geloof ik zo ongeveer heel de naailes ook zon gilet gemaakt, ik ben er nog niet aan toe gekomen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:02

Gave machine Wendy! Ik kan alleen maar aanraden om een goed(!) patroon te pakken met fijne beschrijving en die heel secuur te volgen en maken. Meeste kans op succes an aha-momentjes. Daarna lukt het vaak wel om dan zelf wat te gaan aanpassen, maar ik heb soms ook nog meerdere pogingen nodig hoor.

Mri ik ben benieuwd! Wil hem echt eens gaan maken maar er kwamen telkens andere dingen tussendoor. En die stof die moet ik nog gaan vinden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:11

Ik heb de stof bij megastoffen vandaan

Afbeelding
Afbeelding

Deze lamy, das alleen knippen en aan elkaar maken en hop. 2 zijden draagbaar!

Van de "gewone" kan ik even geen foto vinden

Hier de vagabond stitch 2x
Alleen mijn de linker was nog niet goed omhoog getrokken :=
En links is met een junna in lamy, maar wel ff randjes doorgestikt omdat die bij mn moeder los begon te komen.

Afbeelding

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:34

Oh leuk zeg! Ik heb me weer eens laten influencen en stof voor een chill trui gehaald. Wellicht heb ik daar nog genoeg van over, het is zo’n leuke stof, denk ook als gilet super leuk.
Deze is het, niet bepaald goedkoop voor een chill trui maar goed. Als ik iets in mijn hoofd heb…
Afbeelding

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:38

O ik ga dat model voor die broek eens opzoeken.
Lijkt me wel een heerlijke stof voor een chill trui!
Ik moet van mezelf nu eerst spullen uit de voorraad maken voordat ik nieuwe stof mag kopen.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:00

Mag ik me hier ook melden? Na een tijdje mijn naaimachine weer gepakt. Ben echt een beginner, maar ik vind het wel heel leuk om te doen. Toen mijn zoon rond de 1 jaar was wel het een ander voor hem gemaakt. Toen een tijdje gestopt en pak het nu weer op (zoon is nu 5 en dochter 3). Heb net dit patroon gekocht: https://lowlandkids.com/collections/all ... s/drop-set

Heb een hele fijne ribstof besteld voor de drop set broek. Ook nog roze tricot en bloemetjes tricot om twee leggings van te maken voor mijn dochter. Denk dat ik daarvoor het Little leg love patroon gebruik (https://blog.stoffundliebe.de/2019/01/2 ... -love-2-0/).

Ontherun: leuke stof! Heb die stof eens in het paars gezien en daar was een tof gilet van gemaakt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:26

ontherun schreef:
Oh leuk zeg! Ik heb me weer eens laten influencen en stof voor een chill trui gehaald. Wellicht heb ik daar nog genoeg van over, het is zo’n leuke stof, denk ook als gilet super leuk.
Deze is het, niet bepaald goedkoop voor een chill trui maar goed. Als ik iets in mijn hoofd heb…
[ Afbeelding ]

Haha ik weet precies wie jij volgt op TikTok denk ik. Ook ik vind deze stof prachtig maar ik ben ook een beginner (en normaal meelezer)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:42

lenaa_tje schreef:
ontherun schreef:
[ Afbeelding ]

Haha ik weet precies wie jij volgt op TikTok denk ik. Ook ik vind deze stof prachtig maar ik ben ook een beginner (en normaal meelezer)

_O- De beroemde bloemetjes trui haha. Ik ga hem nu knippen! Heb net zo’n patroon gevonden met ritsen enzo, benieuwd hoe hij gaat worden bij mij. Zo mega ervaren ben ik ook niet hoor, naai een half jaar nu wat serieuzer, en alles gewoon zelf aangeleerd via patronen, YouTube en TikTok. Gewoon doen en dan trial and error. Heb ook al regelmatig iets de prullenbak in kunnen kieperen hoor. Dan had ik weer eens iets doms gedaan.

Appeltje ze hadden hem ook in oud-roze versie bij de winkel hier. Ook al zo leuk <3

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:45

Voeren jullie de trui dan nog, of is het een stofje dat op zich warm genoeg is/prima is op zichzelf? :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:47

Nou ik vind het knap! Ben benieuwd naar je creatie! En ik geniet ook van de creaties van anderen haha.

Ik heb in de kerstvakantie wel een tas gemaakt. Een heel mooi formaat voor m’n werk.

Afbeelding

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:48

De stof van mij sheran? Die ga ik niet voeren, is echt een mega dikke teddy stof. Voor een giletje twijfel is nog, omdat het dan wel mooier is denk ik. Maar hij is echt warm schat ik in.

Wat een super leuke tas lenaa_tje! Is toch heel netjes hoor.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 23:21

Ik kan mijn vorige post niet meer wijzigen, maar: hij is zo leuk! En echt super zacht en warm. Ik kruip op de bank hoor :))
Afbeelding

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 07:08

ontherun schreef:
Ik kan mijn vorige post niet meer wijzigen, maar: hij is zo leuk! En echt super zacht en warm. Ik kruip op de bank hoor :))
[ Afbeelding ]

Wauw <3 wat is hij super leuk geworden. En je hebt het snel gedaan ook!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:08

Verbaasde mezelf wel dat hij in een avondje af was hoor := Ik dacht er vandaag ook nog wel voor nodig te hebben maar dat hoefde niet. Helpt wel mee dat nu ineens mijn lockmachine het fantastisch deed. Het is echt een dik pakket stof, dus je machine moet wel wat aan kunnen.