chanicha schreef:Ik zag onderlaatst een tip met een Bic balpen, elastiek in de dop en pen erin en pen door de zoom duwen
Ik gebruik een metalen eetstokje en tape 't elastiek aan 't eind.
Probleem zat m meer in de buitenstof, die heeft een nylon achterkant omdat 't meer een kleedje is en dus redelijk stug. Expres want dat geeft de vorm wat stevigheid. Het elastiek is ook nog eens vrij breed omdat het wat kracht moet hebben voor die stof en dat maakt het heel stug. Het elastiek rekt dan gewoon uit ipv dat het verder schuift dat kost heel veel manupilatief en ik heb ook nog eens minder kracht in m'n vingers. 't is gepruts waar ik een paar uur voor de tv mee heb gezeten.
Het patroon is echter belachelijk simpel. 2 volle cirkels (voor maatje Chi is 90cm doorsnede voldoende maar voor kleine honden 120cm.) goede kanten op elkaar en rondom vaststikken, houd +/- 15 cm open om het om te kunnen draaien en te vullen.
Binnenste buiten draaien. Je kunt nu nogmaals de rand plat stikken maar ik doe dat nooit.
Stik nu ongeveer 2,5 cm naar binnen van de rand een 2e stiknaad, houd op dezelfde plek van de vorige opening de naad open.
Neem een sterk elastiek en trek deze door de tunnel die je nu hebt gecreëerd. Bepaal hoe strak je de opening wilt hebben, knip het restant af en naai de uiteinden op elkaar vast (knopen kan ook maar dat blijf je voelen en kan los schieten na verloop van tijd.) vul de mand met kussen vulling naar gewenste dikte, idealiter is de gehele holte die de buitenkant creëert goed vol, daardoor kan in de lossere deken bovenop goed gegraven worden (want dat maakt het zo'n lekker mandje)
Stik vervolgens achtereen de binnen en buiten naad dicht met de hand
Ik raad aan extra sterk garen te gebruiken voor dit soort projecten omdat 't aardig veel mishandeling aan moet kunnen.
Maatje Chi kun je wassen in je eigen machine, kleine hond ook mits je een grote trommel hebt en anders is een wasserette of een wasautomaat bij tankstation een aanrader.
Maar je kan ook nog als je dat wilt langs de binnenste naad aan de buitenkant een rits zetten als je de vulling eruit wilt kunnen halen.