[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8Eveline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:47

JoSav schreef:
@iwan_fjord: een pagina terug heb ik het volgende over Van Gogh pastels geschreven: "Belangrijk is te weten dat met name de pastels van Van Gogh gemakkelijk breken, minder pigment en kleurdichtheid bezitten dan de betere merken. Wil je een stapje hoger ga dan voor Conté die zijn te krijgen in vierkante staafjes en gedrukt in potlood. Ze zijn erg hard dus het hangt ervan af of het soort bij je past of niet. Ben je Van Goghs gewend (ik noem ze altijd de amateurpotloodjes) en je wilt een stapje hoger dan zou ik voor Rembrandts gaan. De allerbeste zijn toch wederom de Winsor&Newton. Deze hebben een ontzettend grote dichtheid en de grootste hoeveelheid pigment." Het zijn dus prima potloodjes om mee te beginnen. Ik heb er tot voorkort al mijn pasteltekeningen mee gemaakt. Ben nu overgestapt op de merken met veel meer pigment en het verschil is echt overduidelijk.

@Mik_: iets glimmends zet je op door gebruik te maken van flinke highlights en alles eromheen goed te blenden zodat het een strak geheel wordt. Ze worden ook wel patronen genoemd, omdat je echt een soort glimstreep of glimplek neerzet (of uitspaart, min of meer) die niet terug is te rekenen tot de kleur van de vacht en dus puur een lichtspel is (zoals een schaduw in de hals, en dergelijke). Volg je het een beetje?

Schaam me erg heb dit hele topic door gelezen al een tijdje terug, maar was vergeten dat er zoiets was geschreven
Erg bedankt dat je het nog even wou zeggen! Heb er ook veel aan twijel namelijk erg over wat ik moest kopen en wou niet dat ik het "verkeerde" merk zou kopen. Ben een amateur dus ik denk dat de van gogh krijtjes wel bij me passen maar als ze bij ons ook rembrants hebben ga ik daar ook maar eens overwegen.

8Eveline

Re: algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:43

Noiu ben ik misschien een beetje "blond" maar bestaan van het merk Rembrant geen pastelpotloden? Kan ze nergens vinden tenzei ze kunstenaarspotloden heten maar dat lijken me meer gewone kleurpotloden

xXIris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:02

kan iemand mij helpen op pagina 14?? staat mijn vraag

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 17:10

met aquarelpotloden kan je werken als normale potloden, maar als ze vochtig zijn wordt de kleur feller.
Ik weet niet hoe jij met je potlood over een al vochtig geweest stukje strijkt, maar dit moet gewoon werken. Het is hooguit wat minder opvallend. Wanneer je dan weer een wassing erover doet zal je de kleur zien, het zal zich ook een beetje mengen. Toch blijft de onderste laag, zeker als hij donker is goed zichtbaar. Ten minste dat zijn mijn ervaringen. Ik ben geen profesional en als een ander wat anders zegt kan dat ook goed waar zijn

overigens, op wat voor papier/doek/karton werk jij?

8Eveline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:12

iriojoppa schreef:
als ik met aquarel potlood werk en ik heb eerst zeg maar wat ingekleurd en daarna wassing er over gedaan en dan laat op drogen en dan weer wat wil erop tekenen doet ie het niet of moet het nog een beetje vochtig zijn?
ik heb brynzeel aquarelpotloden

Ik heb jouw merk potloden niet maar het lijkt me dat ze hetzelfde werken.
Zo doe ik het:
-Eerste laagje ingekleurd
-Kwastje met water erover heen
- Tijdje goed laten drogen
- Dan opnieuw bepaalde plekjes inkleuren naar eigen inzicht
- Opnieuw met een kwastje met water eroverheen
Dit kun je natuurlijk herhalen tot je het de goede kleur vindt

Hoop dat je vraag zo is beantwoord

Limitless

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:20

ik zit in een inkleur teken dip heb ik een goede constructie begin ik hem met inkleuren te verknoeien

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:27

Ik heb iig wel lpastels van Rembrandt

oow wacht zie dat je potloden zoekt ik heb krijtjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:57

o0Bianca0o schreef:
Dan heb ik ook nog een vraagje..
Ik ben nu bezig met het tekenen van een mens, en deze persoon heeft donker (=zwart) haar. Hoe kan ik die haren nu realistisch laten lijken? Bij mij wordt het altijd zo 'stro-achtig'. Ander potlood gebruiken?? Of doe ik zelf iets fout??

Weet iemand ook wat ik hiermee moet?? (of klinkt dit weer opdringerig?? )

8Eveline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:25

Nevony schreef:
Ik heb iig wel lpastels van Rembrandt

oow wacht zie dat je potloden zoekt ik heb krijtjes

Inderdaad ja, lijkt wel of ze niet bestaan hoewel dat natuurlijk ook goed zou kunnen

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:00

@Iwan_Fjord: Rembrandts zijn er idd niet in de vorm van potlood. Van Goghs zijn vrij zacht, en daar moet je van houden. Ze breken erg snel waardoor het te adviseren is dat je bijvoorbeeld Rembrandts (die ook van Talens zijn en qua structuur bijna hetzelfde zijn behalve dat ze meer pigment bevatten en een betere kleurechtheid/dichtheid) gebruikt voor de grotere vlakken en je Van Goghs voor de detaillering. Zachte pastels in de vorm van potloden zijn er van de volgende merken (onder andere): cretacolor, koh-i-noor, conte a paris en derwent. Als je op dit moment Van Goghs gebruikt: die zijn prima als opstapje want ik heb ze ook lange tijd gebruikt (bij gebrek aan geld, dat wel). Je kunt dan altijd nog overstappen op een duurder merk met meer pigment, als je vindt dat die pastels je vaardigheden in de weg beginnen te zitten. Veel tekenplezier in elk geval. =)

@Bianca: haar tekenen is in principe niet veel anders dan vacht tekenen. Het is van belang dat je er niet 1 geheel van probeert te maken en geduld opbrengt om rustig en in 1 richting te werken (anders krijg je inderdaad stro). Laat ruimte voor highlights zodat je de illusie van glans maakt. Kom je er echt niet uit, google dan even naar 'how to draw hair' tutorials. Succes.

8Eveline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:15

JoSav schreef:
@Iwan_Fjord: Rembrandts zijn er idd niet in de vorm van potlood. Van Goghs zijn vrij zacht, en daar moet je van houden. Ze breken erg snel waardoor het te adviseren is dat je bijvoorbeeld Rembrandts (die ook van Talens zijn en qua structuur bijna hetzelfde zijn behalve dat ze meer pigment bevatten en een betere kleurechtheid/dichtheid) gebruikt voor de grotere vlakken en je Van Goghs voor de detaillering. Zachte pastels in de vorm van potloden zijn er van de volgende merken (onder andere): cretacolor, koh-i-noor, conte a paris en derwent. Als je op dit moment Van Goghs gebruikt: die zijn prima als opstapje want ik heb ze ook lange tijd gebruikt (bij gebrek aan geld, dat wel). Je kunt dan altijd nog overstappen op een duurder merk met meer pigment, als je vindt dat die pastels je vaardigheden in de weg beginnen te zitten. Veel tekenplezier in elk geval. =)

Nou dat verklaard iedergeval dus waarom ik ze nergens kon vinden
Ik kan ze dus ook zoals jij zegt combineren, mmh dat is vindt ik ook wel een erg goed idee. Ik dacht dat ik dan misschien grote tinten verschillen zou hebben. Maar dat zal zich wel beperken.
Ik denk dat ik het als volgt ga doen als ik binnenkort overga (laten we hopen van wel) maar een doos rembrant ga vragen aan mijn ouders en zelf de potloden van Gogh kopen. Heb er nu al helemaal zin in

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:11

Als kind schilderde ik altijd van die schilderijtjes op nummer. Daar heb ik toen een doos vol restjes olieverf aan overgehouden.
Heel handig, enorm veel kleuren en gewoon even het napje open als ik er een beetje van nodig heb en mengen doe ik altijd op het doek. Verdunner zat er ook al doorheen.
Dus met die restanten verf ging ik toen blanco-doeken volschilderen.
Nu is die verf op en werk ik met tubetjes.
Maar ik vond die vorige methode veel handiger. Die kleine plastic doorzichtige palletjes met een dopje op iedere kleur en heel veel kleuren in handbereik.
Gisteren ben ik weer sinds lange tijd met olieverf aan de gang geweest en ik vroeg me af: Is er niks vergelijkbaars in de handel???

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 13:51

Mijn moeder heeft wel een hele hoop met hele kleine potjes olieverf, in witte potjes met op het dekseltje een stickertje met de kleur en het nummer van de kleur, ik heb het even aan haar nagevraagd, maar die heeft ze zo'n 30 jaar geleden gekocht bij de hobbywinkel

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:17

ik had een vraagje. ik teken met potlood, maar hoe laat je nou de vacht en het oog er sprekend uitspringen?

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:04

Contrast!

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:25

Heeft iemand hier tips voor het tekenen van een goede manga, ik heb al wel een verhaallijn bedacht, maar de vrouwelijke ogen lukken bij mij nog niet echt

Jomi_Leann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:21

Ik ga dit topic goed in de gaten houdeen

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:02

Nevony, misschien zijn er sites over mangas tekenen, heb je dat al op google geprobeerd?

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:25

jah ik heb al op wat fora gekeken, maar ik kan alleen discuccies vinden over de boekjes van een Amerikaan dta die minder zouden zijn dan de echte Japanse etc etc. wel heb ik van een vriendin een paar vertaalde manga's geleend, daar moet ik ook nog eens goe dnaar kijken

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:12

Liedje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:29

Ik had een vraagje.. sinds kort ben ik ook paarden aan het tekenen alleen dat inkleuren met grijs enzo lukt me echt nooit op de goede manier, dusd de mooie manier. Ook de manen tekenen dat ze "echt" lijken lukt me echt niet! Heeft iemand tips hoe ik het goed kan maken kan je zeggen?

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 10:16

borisjuuh, toppic even doorlezen. Staan al heel veel tips in. (stukjes van Paraat of Josav dacht ik zijn erg goed, meerder stukjes)

En oneilltje, ik heb niet zo goed een idee. Ik denk dat je beter gewoon geen lijst maar achter een glazen plaat klemmen... Mijn mening. Ik heb er de foute kijk op denk ik

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:27

fenn: het is olieverf op doek.

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 22:29

oja, dan past een glazenplaat erop klemmen niet

Ik ben geneigd wit te zeggen, maar de kleuren komen dan denk ik niet mooi uit. Zucht, ik geef geen antwoord meer ga maar op zoek naar iemand die er kijk op heeft? (doe eens appart, zilver/grijs? )

Volkoren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:31