JoSav schreef:@iwan_fjord: een pagina terug heb ik het volgende over Van Gogh pastels geschreven: "Belangrijk is te weten dat met name de pastels van Van Gogh gemakkelijk breken, minder pigment en kleurdichtheid bezitten dan de betere merken. Wil je een stapje hoger ga dan voor Conté die zijn te krijgen in vierkante staafjes en gedrukt in potlood. Ze zijn erg hard dus het hangt ervan af of het soort bij je past of niet. Ben je Van Goghs gewend (ik noem ze altijd de amateurpotloodjes) en je wilt een stapje hoger dan zou ik voor Rembrandts gaan. De allerbeste zijn toch wederom de Winsor&Newton. Deze hebben een ontzettend grote dichtheid en de grootste hoeveelheid pigment." Het zijn dus prima potloodjes om mee te beginnen. Ik heb er tot voorkort al mijn pasteltekeningen mee gemaakt. Ben nu overgestapt op de merken met veel meer pigment en het verschil is echt overduidelijk.
@Mik_: iets glimmends zet je op door gebruik te maken van flinke highlights en alles eromheen goed te blenden zodat het een strak geheel wordt. Ze worden ook wel patronen genoemd, omdat je echt een soort glimstreep of glimplek neerzet (of uitspaart, min of meer) die niet terug is te rekenen tot de kleur van de vacht en dus puur een lichtspel is (zoals een schaduw in de hals, en dergelijke). Volg je het een beetje?
Schaam me erg