Foto-opdracht: Thema van de Maand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 13:48

Canon r7 met lens 100 - 400
Ijsvogel zat op ca 50 meter overkant van het water
Ik heb mijn camera qua kleur warm ingesteld.
Raw gefotografeerd en eigenlijk alleen gecropt en de belichting iets helder gemaakt tegen donkere waterkant.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re: Foto-opdracht: Thema van de Maand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-26 15:20

Ja, 1 foto. Dus kies maar welke van de 2 je wil insturen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 16:12

janouk schreef:
Raw gefotografeerd en eigenlijk alleen gecropt en de belichting iets helder gemaakt tegen donkere waterkant.

Ik ben onder de indruk van het glasheldere water. Misschien koop ik ooit ook wel zo'n camera +:)+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 16:44

Beemsterkaas schreef:
janouk schreef:

Ik ben onder de indruk van het glasheldere water. Misschien koop ik ooit ook wel zo'n camera +:)+

Het is een hele fijne camera. En het volgen van het vogel oog werkt heel fijn. Eenmaal ingelogd op het oog blijft de camera scherp stellen op het oog.
Het enige dat ik nog lastig vind, is het fotograferen van vogels hoog in de lucht, dan overrulet de camera me vaak met scherp stellen haha ik ben ana het leren de camera de baas te worden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 22:21

Oh Jokari, wat een fantastische vertaling van het thema beweging. Echt heel mooi. Ik hou ook van de creativiteit die hier voor nodig is

Janouk: ik vind de scherpte van de foto echt heel mooi net zoals de kleuren én het onderwerpd zelf natuurlijk. Wat ik persoonlijk wat minder vind is de "rommeligheid" van de achtergrond ( durf het bij een foto als deze haast niet te zeggen.. maar toch)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 23:22

janouk schreef:
Vanochtendvroeg bij de IJsvogels zulk mooi licht en dan windstil water: dan krijg je "beweging in spiegelbeeld".
1/6400 f8 335mm iso3200

[ Afbeelding ]

IJsvogels zijn echt prachtig! <3 Erg knap ook om het zo vast te leggen! Wat ik persoonlijk wel jammer vind, is dat er zo veel op de foto staat, wat best voor een onrustig beeld zorgt naar mijn mening. Het leidt een beetje af van het eigenlijke onderwerp. Maar bij een vogel heb je het natuurlijk niet altijd voor het uitkiezen, die vliegen gewoon heen waar het hun uitkomt _O- De kleuren zijn echt prachtig! Wat bij mij wel opvalt als ik inzoom op de foto, is dat de vogel niet 100% scherp lijkt. Maar dat kan ook door het uploaden komen, dat gebeurt nogal eens. Ik vind het wel echt een hele knappe foto, want die vogels zijn ook nog zo snel!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-26 09:10

Ik ga mee met het commentaar boven mij, ik vind de achtergrond te druk. Je kan geen scherptediepte krijgen als de vogels zo dicht bij de achtergrond vliegen. Ik vind het verder een toffe foto, ik zie helaas geen ijsvogels in mijn buurt en ze zijn zo snel dus dat jij ze er zo scherp op hebt gekregen vind ik echt heel knap!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 12:31

Bellatrix schreef:
Ik ga mee met het commentaar boven mij, ik vind de achtergrond te druk. Je kan geen scherptediepte krijgen als de vogels zo dicht bij de achtergrond vliegen. Ik vind het verder een toffe foto, ik zie helaas geen ijsvogels in mijn buurt en ze zijn zo snel dus dat jij ze er zo scherp op hebt gekregen vind ik echt heel knap!

Ze moeten er wel zitten. Langs het kanaal heb ik er al eens een paar gespot en in het natuurgebied langs de snelweg zitten ook nesten voor ze. Maar ze zijn lastig te spotten indd

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-26 12:50

Het Valleikanaal?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 15:04

Yep

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-26 15:04

Hmm, misschien toch maar eens heengaan dan. :D

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 15:10

Bellatrix schreef:

Tussen Doorn en Leersum is ook nog een plek waar ze regelmatig zitten/zaten,

En in Kesteren/Opheusden weet ik een plek die in ieder geval vorige lente en zomer vríjwel 100% garantie was op waarnemingen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 16:00

F_T schreef:
Bellatrix schreef:

Tussen Doorn en Leersum is ook nog een plek waar ze regelmatig zitten/zaten,

En in Kesteren/Opheusden weet ik een plek die in ieder geval vorige lente en zomer vríjwel 100% garantie was op waarnemingen.

Zou ik die locaties ook mogen? Evt via PB :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 22:52

Afbeelding

Pure amateurfoto van mijn hengstje. Lelijke achtergrond die ik om die reden ook wat vervaagd heb. De dame die hem vasthield van de foto afgeknipt, maar dat was qua 'bewerken"het ook.
Pony is niet helemaal scherp ( lijkt nu met uploaden iig zo) en gewoon simpele telefoon foto..

Maar ik was blij met exact het juiste moment én het mooie licht op mijn pony.. :)
( zoals jullie zien: echte amateur hier.. maar hé.. eerst moet de eerste keer zijn om een foto te plaatsen)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 23:42

Je hebt wel echt het juiste moment te pakken gekregen, Punz! Dat is heel knap! Achtergrond kun je helaas niet altijd iets aan doen bij paarden. Je kunt niet alle oefeningen maar even op een mooie locatie vragen, plus dat je dan ook nog eens de mogelijkheid moet hebben om naar die mooie locatie toe te gaan. Dat is ook niet altijd het geval. Heel knap paard ook!

Als iemand tips heeft waar je in de provincie Groningen of eventueel Drenthe IJsvogels kunt spotten hoor ik het graag! Ik vind ze prachtig en ik zou ze graag in het echt zien en fotografen, maar ik heb er totaal geen verstand van en zou dus niet weten waar ze hier te bewonderen zijn.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 23:58

Punz wat een gave foto! Penny-waardig :) wat mij betreft hoef je niet zoveel minpunten op te sommen! Ik vind dit een prachtige foto, echt een eyecatcher, die helemaal bij het thema past.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-26 07:24

Leuke foto Punz! Ik zat al te wachten op een steiger foto van iemand. :D
Voor een telefoon foto heel netjes! Scherpte is een dingetje maar toch goed gedaan.
Achtergrond is jammer maar daar kan je niet heel veel aan doen.
Toffe pony!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 08:31

Texas, ik ken geen plek in Groningen of Drenthe, maar zou je eens wat verder het land in rijden; bij de Lepelaarhut bij Almere heb ik ze gezien. Daar zitten vaak tig vogelaars met enorme lenzen en dure camera’s :))

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 10:59

Punz je hebt de beweging wel mooi te pakken !

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 12:57

Soms is het ook een kwestie van geluk Punz, dan maakt de achtergrond wat minder voor mij uit. Leuke foto geworden!

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 17:21

Na vandaag een shoot te hebben gehad, met toch wel een paar mooie fotos, heb ik toch eentje die misschien wel voor de opdracht geschikt is.

En jawel ook, ook een steigerfoto

Afbeelding
Gemaakt met een nikon d3400, 1/250, iso 400

Ik ga zo even reageren op alle inzending van deze maand, ben nu nog aan het editen, en als ik de foto niet nu ook plaats vergeet ik het ongetwijfeld.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 18:13

Ohh 1/250 als sluitertijd vind ik dapper met een steigerende pony. Ik doe stilzittende dieren al niet onder de 1/300

Wel mooi bewerkt, helemaal m’n smaak

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 18:21

Selina schreef:
Ohh 1/250 als sluitertijd vind ik dapper met een steigerende pony. Ik doe stilzittende dieren al niet onder de 1/300

Was ook niet helemaal de bedoeling om al te gaan schieten, maar mn groom had het commando per ongeluk al te vroeg gegeven, en kon de kans niet laten liggen!

Ik zie net dat bokt hem wel heel onscherp maakt, in het echt gelukkig veel scherper

Edit:

Afbeelding
Dit is het origineel, voor wie dat leuk vind om te zien

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 19:58

Paardje02 schreef:
Selina schreef:

Was ook niet helemaal de bedoeling om al te gaan schieten, maar mn groom had het commando per ongeluk al te vroeg gegeven, en kon de kans niet laten liggen!

Ik zie net dat bokt hem wel heel onscherp maakt, in het echt gelukkig veel scherper

Edit:

[ Afbeelding ]

Ik vind de "ingezonden" foto wel echt behoorlijk bewerkt hoor, als ik het origineel zo ernaast zie!

Ik dacht dat we het bij minimale bewerkingen zouden houden in dit topic?

Want eigenlijk vind ik het origineel behoorlijk overbelicht en had de compositie misschien anders "gemoeten" om er een goede "rechtstreeks uit de camera" foto van te krijgen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 20:03

mvdende schreef:
Paardje02 schreef:

Edit:

[ Afbeelding ]

Ik vind de "ingezonden" foto wel echt behoorlijk bewerkt hoor, als ik het origineel zo ernaast zie!

Ik dacht dat we het bij minimale bewerkingen zouden houden in dit topic?

Want eigenlijk vind ik het origineel behoorlijk overbelicht en had de compositie misschien anders "gemoeten" om er een goede "rechtstreeks uit de camera" foto van te krijgen.

Iets met slakken en zout ;)

Tegenlicht kun je heel mooi gebruiken, maar is wel erg lastig en heeft wat nabewerking nodig. Mogelijk is het origineel ook nog in RAW geschoten. Deze foto is absoluut niet 'overbewerkt'. Zo te zien is hij bijgesneden, qua licht iets aangepast en er is wat contrast veranderd. Hele basis dingen die je altijd wel even moet aanpassen als je in RAW schiet.

Waar blijven jouw inzendingen eigenlijk?