Hier nu bezig met de petshop van de Action.
Vind het alleen jammer dat de witte verf zo slecht dekt. Kan wel veel camoufleren, maar stoor me er telkens weer aan.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Chanen schreef:Prachtig Signe. Heel tof hoe je een standaard pakket je eigen draai meegeeft. Het is echt al heel mooi. Geweldig als je zoveel creativiteit en kunde hebt om dit te doen.
Gisteren is mijn Book Nook binnengekomen. Gelijk de doos geopend. Vooral om even te kijken wat er allemaal in zit en hoe de instructies in elkaar zitten. Voordat ik het wist was ik al halverwege met bouwen.![]()
[ Afbeelding ]
8nnemiek schreef:*negeert de grote rode letters*
Hoi allemaal! Ik schop het topic even omhoog.
Vriendlief is de laatste tijd veel modelbouw filmpjes aan het kijken, en ik heb dat zelf ook altijd leuk gevonden.. Vroeger had ik een Marklin set die ik uiteindelijk helaas weer verkocht heb.. maar het lijkt me leuk om zo'n gezamenlijke hobby te hebben voor in de winter, dus ik heb weer een startset met een treintje gekocht, en een hoop miniatuur hobby spul besteld![]()
Ik ben niet zo van de kant-en-klaar setjes, maar wil graag iets unieks maken, en dan vooral landschappen en natuur en schuurtjes/hutjes/diertjes..
Wat komen er hier veel mooie creaties voorbij! Een hoop inspiratie![]()
Signe, je maakt echt prachtige dingen!
Hebben jullie nog iets moois gemaakt het afgelopen half jaar?
En iemand nog tips waar te beginnen?
Ik heb in ieder geval al foam en balsa hout en statisch gras besteld, en heb nog bakken vol verf en mod podge en knutselmaterialen op mijn hobbykamer staan
tamary schreef:Ik pak meer de kant en klaar pakketjes van bv de action. Nu net 5 3D bloemen puzzels van ze gemaakt, want wilde eigenlijk wel wat bloemetjes in huis, maar vers is duur en rap weg, voor levend eigenlijk te donker (en vliegjes & vergeten water geven). Dus nu maar zo een setje kleur die ook nog nut heeft anders dan keertje fijne motoriek oefenen. Lastige van dit soort hobbies nl vindt ik wat te doen met het resultaat. Een toepassing er voor hebben maakt dat er ook plek voor is ipv stofverzamelen in een kast waar andere dingen in moeten.
ikke schreef:Weet waar je aan begint, hè![]()
Jij hebt een 3D-printer, toch? Daar is de wereld aan dingetjes voor te vinden om te printen en er vervolgens helemaal op los te gaan.
Als je googled op termen als Wheatering of modelbouw kom je heel veel ideeën tegen, ook uit andere hoeken van de modelbouwwereld, die zich natuurlijk prima laten vertalen naar jouw schaal, idee en ontwerp.
Als basis bestaat er een vragenlijst die je op veel fora in enigerlei vorm tegen komt:
1e titel van het plan/station
2.Spoorwijdte & railsysteem
3. vorm en maat
3.1 Layout vorm (L, U, rechthoek, langs de muur...)
3.2 Layout grootte of beschikbare ruimte in de ruimte
4 Technische aspecten
4.1 Modelspoorbaan vs. speelbaan
4.2 Hoofdlijn en/of nevenlijn
4.3 Minimum boogstraal (zichtbaar/verborgen)
4.4 Maximale helling
4.5 Treinen, m.a.w. waarmee ga je rijden/welke samenstellingen?:
4.6 Systeemdiepte (minimaal, maximaal)
4.7 Toegangsopeningen / dienstgang
4.8 Schaduwstation / fiddle yard
4.9 Bovenleiding ja / nee
5 Besturing.
5.1 Rijden analoog of digitaal
5.2 Besturing analoog of digitaal
5.3 PC besturing
6. Motieven
6.1 Tijdperk
6.2 Stationstype(n)
6.3 Landschap
6.4 Landschap (stad, buitenwijken, platteland; industrie, handel)
6.5 Spoorwegdepot, depot voor locomotieven (klein depot)
7 Overig
7.1 Voorhanden zijnde materieel.
7.2 Bestaand sporenplan.
7.3 Gebruik als enkele speler of met meerdere
7.4 Budget
7.5 Planning
8. Bijlagen
Wil je serieus wat met modelspoor, neem vooral een kijkje bij de modelbouwende collega's, zoals:
https://forum.beneluxspoor.net/
https://modelspoorforum.nl/
Als je je oorspronkelijke merk trouw gebleven bent, heb je ook https://forum.3rail.nl/
8nnemiek schreef:Haha klopt, de 3D printer wil ik zeker ook gaan inzetten. Mijn vriend is 3D ontwerper, dus we kunnen echt alle kanten op.. Enige nadeel is dat we een PLA pinter hebben, en voor de echt strakke, gedetailleerde prints wil je eigenlijk een resin printer hebben![]()
En ik heb inderdaad al het een en ander opgezocht over de modelbouw treinen. Vroeger (ergens jaren 90) had ik een vrij simpele set. Wel een flinke verzameling M-rails, maar verder alleen wat handmatige wissels, twee treintjes en wat losse huisjes en boompjes.
Ik heb nu op Vinted een leuke Marklin start up set gevonden, C-rails in een simpele ovaal, met een loc met twee wagonnetjes en een IR afstandsbediening. Ik ben catawiki in de gaten aan het houden voor een uitbreidingsset met wat elektronische wissels, met zo'n schakelkastje lijkt me wel leuk.. maar het hoeft (voor nu) nog niet volledig geautomatiseerd te worden.
Volgens mij neemt die ovaal al best veel ruimte in, zeker als er ook nog een beetje extra spoor met een paar wissels aan vast zit, dus dat wil ik eerst eens mooi volbouwen en afwerken