[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:18

Selina schreef:
_San87_ schreef:
Noh, ik lees net dat een van mijn favo artiesten een projector gebruikt om foto's op papier te zetten en vervolgens over te trekken, om tijd te besparen.

Ik voel me voor de gek gehouden :').

Bonny Snowdon? Daar zag ik namelijk iets voorbij komen over een projector.

Ja, klopt.

Jis_ schreef:
Dank je Eva! Morgen ga ik daar mee verder, zin in.

Dank je huricane! :D

_San87_ schreef:
Noh, ik lees net dat een van mijn favo artiesten een projector gebruikt om foto's op papier te zetten en vervolgens over te trekken, om tijd te besparen.

Woeps. Wordt ontzettend veel gedaan om tijd te besparen. Wel netjes als je daarvoor uit komt vind ik. :j
Nooit work in progress langs gekomen van die kunstenaar? Met de schets zie je het wel meteen of er wordt overgetrokken.

Ja, ze maakt er blijkbaar geen geheim van, maar ik heb het nooit opgepikt of zo. Het is ook niet dat ik haar overal volg, gewoon op Instagram.

Het haalt wel een groot deel van het kunstige/knappe eraan weg, vind ik :o.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:30

_San87_ schreef:

Dat argument kun je denk ik ook voor bijvoorbeeld de rastermethode maken. Dat soort methoden komen uiteindelijk allemaal neer op het zo exact mogelijk copieren van de foto referentie.
Ik vraag me af of het veel uitmaakt wat voor specifieke techniek je daarvoor toepast. Hoe moeilijk of makkelijk wil je het jezelf maken.
Voor mij een beetje een academische vraag, ik maak zelf geen foto/hyper realistisch werk, maar het zijn wel interessante overwegingen denk ik.
Wat is kunst en wat is ambacht? Waarschijnlijk niet zo scherp onder te verdelen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:33

Kuggur schreef:
_San87_ schreef:

Dat argument kun je denk ik ook voor bijvoorbeeld de rastermethode maken. Dat soort methoden komen uiteindelijk allemaal neer op het zo exact mogelijk copieren van de foto referentie.
Ik vraag me af of het veel uitmaakt wat voor specifieke techniek je daarvoor toepast. Hoe moeilijk of makkelijk wil je het jezelf maken.
Voor mij een beetje een academische vraag, ik maak zelf geen foto/hyper realistisch werk, maar het zijn wel interessante overwegingen denk ik.
Wat is kunst en wat is ambacht? Waarschijnlijk niet zo scherp onder te verdelen...

Ja, true. Maar een raster is dan weer iets wat je zelf neerzet, daarwerkelijk uittekent, als je me snapt. Een projector is letterlijk de foto overtrekken.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:48

‘T is van alle tijden, genoeg ‘klassieken’ maakten gebruik al van de camera obscura. En in deze tijd gebeurt het ook heel veel. En zolang het de klant toch niet zozeer om het ‘ambacht’ of verbeeldende te doen is maar om het zoveel mogelijk op de foto gelijkende resultaat... dan scheelt het een hele hoop tijd. :$ En sommigen vinden het misschien ook helemaal geen leuk onderdeel van het proces. Ik snap de keuze wel als dat het doel is. :j

Ik ben ook wel benieuwd of jij ‘op het oog’ een schets maakt Seven? :) Prachtig begin al met die rokerige achtergrond.

Die ‘Picasso’s’ zijn echt waanzinnig tof Jis! Het zijn zowel echt Picasso’s als echte Jissen zeg maar. Geweldig. :wow:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:59

_San87_ schreef:

Ik denk dat je zou schrikken van hoeveel artiesten gewoon tracen hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:03

Elanor schreef:
‘T is van alle tijden, genoeg ‘klassieken’ maakten gebruik al van de camera obscura. En in deze tijd gebeurt het ook heel veel. En zolang het de klant toch niet zozeer om het ‘ambacht’ of verbeeldende te doen is maar om het zoveel mogelijk op de foto gelijkende resultaat... dan scheelt het een hele hoop tijd. :$ En sommigen vinden het misschien ook helemaal geen leuk onderdeel van het proces. Ik snap de keuze wel als dat het doel is. :j

Ik ben ook wel benieuwd of jij ‘op het oog’ een schets maakt Seven? :) Prachtig begin al met die rokerige achtergrond.

Die ‘Picasso’s’ zijn echt waanzinnig tof Jis! Het zijn zowel echt Picasso’s als echte Jissen zeg maar. Geweldig. :wow:

Voor mij is een deel van het artistieke zelf je schetsen opzetten en zo het object leren kennen en tot leven laten komen.

Maar het is wel stom aan te nemen dat iedereen daar zo over denkt. Het haalt voor mij gewoon wat van de magie weg, of zo. En dat vind ik jammer :o.

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk dat je zou schrikken van hoeveel artiesten gewoon tracen hoor.

Ja, misschien. Ik denk dat ik dan liever onwetend blijf :).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:27

Ik ben het helemaal met je eens hoor San. Ik vind ook als de schets is overgetrokken dat dat voor mij een groot deel van het kunstzinnige eraf haalt.

Ikzelf maak mijn schetsen nu nog met raster. Maar voor mij is dat nog onderdeel van het leerproces omdat ik pas net kom kijken. Maar voor mij is het schetsen met raster wel een tussenfase, om te leren kijken, maar het gebied waar je moet kijken nog niet te groot te maken om niet al te veel de bocht uit te vliegen. Maar daarom heb ik ook als doel voor dit jaar benoemd juist meer uit de hand te leren schetsen en heb ik hiervoor houtskool aangeschaft om echt los te leren schetsen.

Pffttt....ben met een portret in olieverf bezig waarbij model met beide handen haar haar naar achter doet. Heb na het schilderen van de ene hand het schilderij een tijd laten liggen en krijg nu met geen mogelijkheid de 2e hand in dezelfde kleuren...grote ergernis. Heb ook geen idee meer met welke kleuren ik de eerste hand gemengd heb of zelfs niet met welke verf. Ik heb nl een tijdje geleden een aantal tubes Old Holland gekocht en weet dus niet of ik de 1e hand nog met mijn Rembrandt tubes gemend heb, of dat ik daar al mijn Old Holland kleuren voor gebruikt heb. Wil heel graag aan het haar beginnen maar het haar vloeit deels dus door die handen, en ik denk dat het onmogelijk wordt de handen nog naar mijn zin te krijgen als ik het haar al gedaan heb. Wordt er na poging 3 om linkerhand gelijk te krijgen aan rechterhand wel een beetje sjacherijnig van. Ook met dezelfde kleuren over de rechterhand heen gaan heeft niet het gewenste effect, omdat de onderlaag gewoon anders is....echt om gek van te worden.... 8)7

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 21:41

Leuk Elanor, :):) Dankjewel!

Dat is geen makkelijke pose oji.

Bij mij komt alles uit de losse pols, kost meer tijd, is niet altijd een mooi begin bij mij maar ik vind dat de leukste, meest uitdagende en leerzame manier. En ik werk met olie/acryl verf, dat is echt in dit geval een voordeel op potlood/pastel/aquarel.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 10-01-21 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:42

Zet jij je eerste schets ook al op in verf Jis?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 21:43

oji schreef:
Zet jij je eerste schets ook al op in verf Jis?

Meestal wel, heel soms met potlood.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:44

Stoer...ha ha zo ver ben ik nog laaaaaannnnggg niet :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 21:49

oji schreef:
Stoer...ha ha zo ver ben ik nog laaaaaannnnggg niet :D

:D Jawel hoor zover ben je wel. :j
Heb nooit met rasters gewerkt, dat eerst in elkaar zetten pffff, :D wel jaren geleden een poging gedaan bij een replica, toch wel zo handig dacht ik maar snel weer gestopt en zonder verder gegaan.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:03

Ik snap je helemaal San, ik vind tekenen met rasters of lijnovertrek toch een beetje 'faken'.

Maar dan aan de andere kant inderdaad, wanneer is iets faken en wanneer is het gewoon tijdwinst?
Vroeger vond pas iets kunst wanneer je er heel veel tijd in had gestoken... Van die gedachte ben ik al afgestapt :D

Maar als het echt zo precies en fotorealistisch moet zijn, waarom dan gewoon geen foto maken...
Zelf probeer ik nu ook minder puur foto's na te schilderen maar ook echt foto's gaan combineren en meer met de vrije hand invullen. Heel lastig, maar het voelt wel meer 'eigen', meer origineel als het een beetje lukt!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:17

Ik vind het ontzettend knap als mensen vrij een schets kunnen opzetten, of zoals San, zonder schets gewoon maar beginnen. Dat vind ik echt kunst en een talent.
Ik kan dat niet. Bij tekeningen voor mezelf of dingen die ik wil oefenen probeer ik t af en toe.
Bij opdrachten doe ik dat niet. Mensen betalen een hoop geld voor een goed gelijkend portret dus dan maak ik meestal gebruik van een raster. Ik vind een raster ook een fijne manier om in verhouding te vergroten. En als ik snel moet zijn schuw ik ook een doorslagpapiertje niet hoor, maar dat zal ook wel vloeken in de kerk zijn hahaha. Wel zet ik altijd alleen de omtrek, de positie van de ogen, neus en mond en hier en daar een lijntje. Ik vind het fijn om die houvast te hebben. Zo zeker ben ik niet van mijn 'kunsten'.
En dat een ander het dan niet kunstig of faken of zoiets vindt, so be it. Als ik er maar blij van word.

Wat balen van je kleuren Oji. Ik vind een mooie huidskleur mengen sowieso al niet makkelijk trouwens. Ik hoop dat het je nog lukt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:25

Even inhaken op het schetsen of tracen

Soms maak ik gebruik van hulplijnen, soms tracen (Schetsen/foto overtrekken op Photoshop en deze schets afdrukken en overtrekken op tekenpapier). Doorslagpapier heb ik niet.
Maar zelf wel ondervonden dat het moeilijkste proces toch echt wel het inkleuren is. Dan mag de schets nog zo perfect zijn, met inkleuren kan je het echt nog wel "verpesten" als de klant bv een fotorealistisch resultaat verwacht en je met een simpel ingekleurd plaatje afkomt zonder details of diepte.

Mijn stijl is fotorealisme maar wil wel proberen (doel dit jaar) om van de tekening een verbeterde versie van de foto te maken. Wat ik soms dan niet snap is mensen die echt alles natekenen tot achtergrond aan toe (zelfs als deze rommelig oogt)... Dan denk ik ook wel "hang gewoon de originele foto op aan de muur". Maar klant is koning, toch?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:33

@
Elanor
Dat verschilt heel erg, meestal schets ik op de ipad of telefoon en zet die schets dan 1 op 1 over op papier of doek met grafiet papier. Maar ik heb ook wel gelijk van een foto overgetrokken als ik er niet uitkwam, daar kan ik oneerlijk over zijn maar schiet ik niets mee op :D

Ik wil eigenlijk liefste gelijk op doek of papier beginnen maar dat vind ik voor de betaalde opdrachten nog te spannend.
Het nachtelijke paard ben ik wel zo mee begonnen, die klopt ook niet maar dat is werk voor mezelf dat stoort me dus een stuk minder.

Nu maak ik dus een uitgebreide schets met high en lowlights welke ik eigenlijk totaal niet gebruik :D Ik ga per gedeelte die ik op dat moment maak volledig over alle lijnen heen met 1 kleur voor de basis dus die zie ik dan ook niet meer :+ Tis ergens een gevoel van zekerheid dat ik weet waar het zit voor ik begin. Ik zou dus prima zonder kunnen zou je denken :+

Eva
Ik snap volledig wat je bedoeld en zie het vrijwel net zo.
Ik probeer het steeds meer op enkel mn oog maar voor een beyaalfe opdracht wil ik meer zekerheid dat het klopt. Ben ik dan een mindere "artiest/kunstenaar" best, ik zie me zelf sowieso niet als talent of kunstenaar.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:40

Ik gebruik ook een raster met Grid#. Heb een paar online cursussen gekocht van Anne boukje oord, realisme in portret.
Het lastigste is volgens mij toch het “inkleuren” om het zo maar even te zeggen. ( kan zo snel geen ander woord bedenken) hahaha.
Het gebruik maken van verschillende kleuren en opbouw om een zo’n realistisch mogelijk portret te krijgen.

Edit, ik zie dat art hetzelfde schrijft. :j
Laatst bijgewerkt door huricane op 10-01-21 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:40

Oji

Ik weet niet hoever je bent met de ene hand maar als je opnieuw de huisdskleur gaat mengen in verschillende tinten kun je ook evt genoeg maken voor je gehele portret. Dan heb je dezelfde kleur voor je gehele portret en de bestaande hand kun je dan weer gelijkend maken kwa kleur.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 22:42

Ik vind het wel geweldig knap dat hyperrealisme, in kleur vooral, op de juiste kleuren komen is best een ding. Zou ik het ophangen? Dat weer niet, vind het veel te leuk als je ziet dat het geschilderd/getekend is.

Precies de klant is koning Art.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:45

Ik doe wel tracen of met raster werken als ik een dier die ik ken teken. Anders ben ik bang dat hij niet gaat lijken omdat de verhoudingen net iets anders zijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 07:25

Art_Ificious schreef:
Even inhaken op het schetsen of tracen

Soms maak ik gebruik van hulplijnen, soms tracen (Schetsen/foto overtrekken op Photoshop en deze schets afdrukken en overtrekken op tekenpapier). Doorslagpapier heb ik niet.
Maar zelf wel ondervonden dat het moeilijkste proces toch echt wel het inkleuren is. Dan mag de schets nog zo perfect zijn, met inkleuren kan je het echt nog wel "verpesten" als de klant bv een fotorealistisch resultaat verwacht en je met een simpel ingekleurd plaatje afkomt zonder details of diepte.

Mijn stijl is fotorealisme maar wil wel proberen (doel dit jaar) om van de tekening een verbeterde versie van de foto te maken. Wat ik soms dan niet snap is mensen die echt alles natekenen tot achtergrond aan toe (zelfs als deze rommelig oogt)... Dan denk ik ook wel "hang gewoon de originele foto op aan de muur". Maar klant is koning, toch?

Tot op zekere hoogte. Ik wil als tekenaar achter mijn werk kunnen staan, voor mij werkt overtrekken gewoon niet, het voelt als valsspelen. Ook wil ik dingetjes kunnen verbeteren, zoals oogopslag, kleuren verbeteren. Mijn tekeningen zijn nooit 1 op 1, ik ben geen printer :).

Dat een ander wel overtrekt is natuurlijk geheel zijn/haar keuze. Wel vind ik overtrekken om tijd te besparen op een tekening waar je 1000 euro of meer voor krijgt matig. Daar heb ik dus wel een mening over :o.

De klant is koning, maar ik ben keizer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:42

Zodra je die tekening inclusief schetsen in 10 uur klaar krijgt en je dus een bruto uurloon van 100 euro hebt, vind ik dat inderdaad wel discutabel. Maar de realiteit is dat er al snel 40 uur aan zo'n tekening wordt gewerkt (1000 euro suggereert bij mij trouwens een schilderij van 1 meter bij 1.50 of daaromtrent, nóg arbeidsintensiever) wat een bruto uurloon geeft van 25 euro. En dan heb ik het aantal uren heel laag ingeschat. Dat is weinig als je daarvan als ZZP-er moet leven.

Heb je wel eens uitgerekend wat je netto uurloon is voor een tekening op A3 formaat pastelmat? Geen idee wat je tarief is, maar als je boven minimumloon per uur uitkomt is dat netjes. En dan mag je van mij een uur schetsen inhalen met op één of andere manier overtrekken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:51

Nou ik vraag 70€ (inclusief kader van 10€) voor tekening op A3 en werk gemiddeld toch wel 15u-20u aan een tekening. Omgerekend dus nog geen 4€/u

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:04

Art, Grappig om te lezen, je vraagt meer dan ik voor a3 :D

Ik vind prijzen altijd heel lastig en mensen doen allemaal zo geheimzinnig over prijzen dat de markt bepalen ook echt lastig is.

1000 euro zou ik zelf niet durven vragen of het moet inderdaad een mega schilderij met olie zijn en dan moet alles ook op het oog en op doek geschetst worden door dat formaat ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:08

Ibbel schreef:
Zodra je die tekening inclusief schetsen in 10 uur klaar krijgt en je dus een bruto uurloon van 100 euro hebt, vind ik dat inderdaad wel discutabel. Maar de realiteit is dat er al snel 40 uur aan zo'n tekening wordt gewerkt (1000 euro suggereert bij mij trouwens een schilderij van 1 meter bij 1.50 of daaromtrent, nóg arbeidsintensiever) wat een bruto uurloon geeft van 25 euro. En dan heb ik het aantal uren heel laag ingeschat. Dat is weinig als je daarvan als ZZP-er moet leven.

Heb je wel eens uitgerekend wat je netto uurloon is voor een tekening op A3 formaat pastelmat? Geen idee wat je tarief is, maar als je boven minimumloon per uur uitkomt is dat netjes. En dan mag je van mij een uur schetsen inhalen met op één of andere manier overtrekken.

Het gaat om kleurpotloodtekeningen van A3 formaat, zo ongeveer. De prijs is heel realistisch, daar hoor je mij niet over. Maar ik wil niet betalen voor een overgetrokken tekening :D. Dat mensen dat wel willen is ook helemaal prima. Bedrijfstechnisch snap ik het ook, tot op zekere hoogte. Er gaat voor mij echter een stukje magie verloren, dat was het enige.

Seven schreef:
Art, Grappig om te lezen, je vraagt meer dan ik voor a3 :D

Ik vind prijzen altijd heel lastig en mensen doen allemaal zo geheimzinnig over prijzen dat de markt bepalen ook echt lastig is.

1000 euro zou ik zelf niet durven vragen of het moet inderdaad een mega schilderij met olie zijn en dan moet alles ook op het oog en op doek geschetst worden door dat formaat ;)

Voor een groot olieverfschilderij is 1000 euro echt te weinig, imo. Afhankelijk van de kwaliteit, dat wel.