[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 03:09

Sanneb: wat een lief compliment! Dankjewel! Ik vind het veultentje juist echt heel gaaf, waarom vind je dat je het hebt verpest?! Het doet me een beetje denken aan Dahli door de manier waarop de benen zijn getekend, love it!

Seven: wauw! Echt fantastisch zo dat beeldje! Maak je de beeldjes ook zelf?

Fennadev: Lief, dankjewel!! Ik vond de de hals ook wel snel donker worden hoor, dat vind ik lastig aan met pen werken. Je kan het niet uitgummen :')

Seven

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:33

Nee de beeldjes zijn breyers, deze is wel wat aan gepast kwa hals.
De volgende waar ik aan wil beginnen wil ik extreem aanpassen, benen verplaatsen, hoofd, hals staart en manen verwijderen. Maar dat kost wat tijd en lef haha dus dat ben ik eerst aan het verzamelen :=

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:43

Afbeelding

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:23

Nog een poging met houtskool.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:59

Mooi sanneb! Het donkere verticale lijntje aan de overgang been/schouder bij het rechter paard, zou je die nog weg kunnen krijgen of kunnen afzwakken? Die lijkt niet helemaal op z'n plek, maar verder vind ik 'm erg mooi, vooral de licht/schaduwen bij het hoofd van het linker paard vind ik echt heerlijk om naar te kijken! :j

Die vogel is ook tof, Maanlicht! Ik vind je stijl mooi, zo lekker lossig :)

Fennadev, schattig draakje. Ben benieuwd hoe die wordt als je 'm nog inkleurt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:22

@ Maanlicht: ik vind het kopje erg mooi getroffen, echt zo'n kraaienhoofd met zo'n ramsneus. Wij hebben hier eigenlijk alleen maar kauwtjes en die hebben een compleet ander hoofd met een veel fijner snaveltje.

@ SanneB: Ik ben niet echt van het houtskool, maar door deze tekening krijg ik meteen weer zin om dat toch ook weer op te zoeken. Vooral het linkerpaard vind ik geweldig, niet eens door de donkere lijnen maar door hoe je met een paar gumveegjes die lichtinval op het gezicht hebt getroffen. Mijn favoriet zijn die oortjes met die oorpuntjes, zo grof en toch zo perfect qua details. _/-\o_

@ Seven: alsof ik naar mijn eigen paard kijk, die grijze gemeleerde vacht is echt zo'n schimmel-wintervacht. Is dat niet heel lastig schilderen op zo'n gladde ondergrond?

@ FennaDV: Leuke draak, hij doet me om de een of andere reden heel erg Middeleeuws aan, alsof hij zo van een wandtapijt van Bayeux is gekropen.

Hier zijn de Copic markers binnen en na gisteren wat verloopjes geprobeerd te hebben besloot ik vandaag klein en simpel te beginnen omdat ik moe was. Maar goed, als ik moe ben dan loopt alles meteen uit de hand en dus bleek ik al snel een grote tekening te maken van mijn favoriete en meteen ook allermoeilijkst gemarmerde orchidee te maken. :x
Die heb ik dus compleet dichtgesmeerd omdat ik steeds vergat dat de stiften doorzichtig zijn en dus altijd mengkleuren geven (daarom is de onderste oranjebruin en zijn de bovenste twee paarsig, ik had dus wel iets van een leercurve ^) ) dus ben ik na drie blaadjes maar gestopt. Misschien dat ik nog met acryl een paar highlights op die sliertjes aan de voorkant doe, maar dat is het ook wel. Ik weet dus nog niet of ik een marker-mens ben, maar over de gemengde achtergrondkleur ben ik wel tevreden, dus die ik zeker nog eens ergens anders ga gebruiken.

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:00

sanneb schreef:
Ik vind het lastig om uit te leggen, maar sommige lijnen waren ineens een stuk donkerder waardoor het er niet meer uitzag. Toen ik net keek zag ik dat het wel weer meevalt, denk omdat het nu droog is?

Ik heb dat ooit gehad met een pastel tekening van een slapend vosje, gemaakt op zwart papier. Hij was prachtig (vond ik) en toen ging ik hem met haarlak fixeren en verdwenen er spontaan diverse kleuren.
Maar jouw paardje vind ik prachtig, ook mooi om te zien hoe je de opbouw hebt gedaan. Leer ik van.

En voor degene die al leuke reacties gaven op mijn hondje .. hij is dus nog lang niet af. Maar dit is het punt waar ik altijd zelf al begin te twijfelen. Ik wil het mooier maken (meer vacht in dit geval), maar weet niet of het daarmee mooier wordt hahaha. Stomme faalangst ook altijd :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:28

Ja is heel lastig zeker om het strak te krijgen
Ben ook nog niet tevreden maar van een afstand is hij aardig geworden wat ik wou :D

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:06

Mijn week 2.

Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:07

Michellette schreef:
Mijn week 2.

[ [url=m/dfkQpS.png]Afbeelding[/url] ]

Oeh ik hou van deze stijl!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:08

Dit vind ik ook heel mooi :j

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:43

michelette Heel mooi, ik zou ook graag zo willen kunnen schetsen.

isapaardje Fijn dat je er wat aan hebt. Ik weet zelf ook nog niet echt wat ik doe met houtskool en daarom had ik de foto's gemaakt in de hoop meer duidelijkheid te krijgen.

xyzutu2 Leuk dat je erdoor geïnspireerd word. Ik kan eigenlijk ook niets met houtskool, haha. Maar ineens heb ik de smaak te pakken. Ik had precies hetzelfde als jou, alleen door het linke paardenhoofd was ik super blij en tevreden met de oefening :j Tja en dan je Copic markers, ik kan er echt niets mee, helaas. Vind het zo knap als mensen wel een mooie tekening ermee krijgen.

cullaccino Dank je! En die lijn is idd veel te hard, maar helaas al gefixeerd en dus blijft hij voor altijd zitten :j

Deze tekening begon helemaal verkeerd. Uiteindelijk heb ik hem met mijn hand geprobeerd uit te vegen wat deels lukte. Omdat het voor mezelf een les was(niet opgeven) laat ik het traject zien.

Eerst de mislukte

Afbeelding

Nadat ik deze had uitgeveegd begon ik verdrietig wat te gummen. En toen had ik ineens dit. Je ziet de oude nog op de achtergrond.

Afbeelding

Uiteindelijk de oude verdoezeld met dit als resultaat.

Afbeelding

Wijze les voor mezelf, niet opgeven.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:02

Ben flink ziek geweest en daardoor loop ik wat achter.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:18

sanneb schreef:
xyzutu2 Leuk dat je erdoor geïnspireerd word. Ik kan eigenlijk ook niets met houtskool, haha. Maar ineens heb ik de smaak te pakken. Ik had precies hetzelfde als jou, alleen door het linke paardenhoofd was ik super blij en tevreden met de oefening :j Tja en dan je Copic markers, ik kan er echt niets mee, helaas.

Wat vond jij vervelend aan de Copic markers?

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:48

xyzutu2 schreef:
Wat vond jij vervelend aan de Copic markers?

Dat ik niet kan gummen :') Ik kon ook niet blenden en in lagen snap ik niets van. Als ik eenmaal een laag heb is dat het. Moet wel eerlijk zeggen dat ik maar 1 poging heb gedaan geloof ik. Dat was ook niet van het merk Copic marker.
Ik had ze uit Engeland besteld, maar tegenwoordig zie ik ze voor een prikkie bij Wish, lol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:59

Ik vind het ook echt omdenken. Door die stiften kom ik er ineens achter dat ik normaalgesproken met potlood/krijt/acryl eerst van licht naar donker werk (zoals bij de stiften) en dan weer van donker naar licht. Die tweede stap gaat dus niet met stift. 8-)
En inderdaad, elke kleur is doorzichtig dus alles mengt. Ik wilde een paarsblauw vlakje over een geel vlakje tekenen en dat veranderde meteen in een soort roodkleur. Dan kun je blijkbaar helemaal niets meer doen om het terug te krijgen naar dat paarsblauw, want het geel eronder verpest alles wat je erbovenop doet. Met potlood/acryl pak ik dan gewoon de paars, doe die eroverheen en klaar. :D

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:09

Ik heb even gekeken, twee pogingen heb ik gedaan.

Afbeelding
Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:11

Leuk he markers <3 :D kleine tip: experimenteer met je papier, sommige papiersoorten kunnen wat meer markwrgeweld verdragen als anderen. Als je dan alsnog met een paar lagen in de gewenste kleur eroverheen gaat dan kan je het nog iets corrigeren :) Met de colorless blender kan je de kleuren wat vervagen, wit zal het niet meer worden maar van geel kan je bijvoorbeeld wel eerst lichtgeel van maken door er met de blender overheen te gaan tot je de gewenste kleur hebt. Als je daarna je gewenste kleur erbij pakt heb je misschien al iets meer kans op slagen :)
Let wel dit kan je niet eeuwig herhalen want dat trekt het papier op een gegeven moment niet meer, dan is het verzadigd en krijg je lelijke bobbels + een soort lelijke glossy waas over je werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:43

Ik heb maar meteen ook markerpapier gekocht, een hele dunne van 80gr (dacht ik) met zo'n waterdichte coating aan de achterkant, en een blok met 200gr papier. De orchidee heb ik op het dunne papier gedaan. Ik moet zeggen dat ik bij beide papiersoorten had verwacht dat de inkt langer mengbaar zou zijn voor mooie overgangen, maar het trekt er toch wel vrij snel in.

Wat SanneB in die eerste tekening heeft merkte ik ook; als je twee verschillende kleuren naast elkaar zet dan krijg je al snel een bruin overgangsrandje waar de kleuren stiekem mengen. :x Die tip met het eerst uitblenden voor je naar de nieuwe kleur gaat vind ik wel een interessante, die ga ik zeker eens proberen!
Ergens anders las ik een soortgelijke tip, namelijk om tussen twee tegengestelde kleuren een strookje lichtgrijs als buffer te leggen. Zo kun je geel als het ware in blauw over laten vloeien zonder dat je groen krijgt.

Op beide papiersoorten vind ik het effect van de colourless blender trouwens wat tegenvallen, als ik daarmee over donkere stukken ga lijkt het pigment los te komen en zich opnieuw te verdelen waardoor het resultaat wat wolkig wordt in plaats van egaal lichter. Maar misschien ligt dat ook aan hoeveel lagen stift ik daar over elkaar gebruikt heb.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:36

Het begint wel een beetje stil te worden hier, is iedereen nog aan het tekenen :Y) ?

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:38

Reactierondje vanaf pagina 12
gerlindie: ik ben even kwijt of je ook graag tips wou of liever niet, ik zet het voor de zekerheid even in een spoiler. De dodo vind ik het leukste, lekker expressief bekkie heeft hij :D
Spoiler:
Ik heb het idee dat je vingers/tenen misschien nog wat lastig vind? misschien dat ik je wat op weg kan helpen... wat voor mij hielp om handen beter te begrijpen en daardoor makkelijker te kunnen tekenen is om je eigen handen goed na te kijken en een keer na te tekenen (tip: maak enkele snelle(re) schetsen van je hand in een paar verschillende houdingen, het werkt echt :D). Want hoe buigen ze, op welke plekken buigen ze? vaak zit er op die plek een harde knobbel en maakt een vinger (of teen) daardoor een hoekige bocht. Op heel veel van die vlakken werken tenen en vingers bij dieren hetzelfde, soms zit een knobbel of scharnierpunt op een iets andere plek maar dan weet je wel al in je hoofd hoe die ongeveer werkt, welke draai of bewegingen het kan maken etc.

_AAASCHAAA_ Die zijn zo leuk <3 Wat leuk met die kleuren er in!
Azmay Ja dat middelste draakje van mij daar zat ik zelf ook mee in de knoop :') Ik had hem rechtopstaand al geschetst en hij kwam niet echt lekker uit de verf, verhoudingen kloppen niet vergeleken met de anderen ernaast. En eh... je tekening klopt niet helemaal, waar dan? klopt toch prima? ik zie niks geks! Goed begin van je schaduwen ook vind ik :j
sanneb Herkenbaar dat tijdgebrek, ik heb niet eens tijd om te tekenen ik loop alweer een dag achter :') Maar ik had mijzelf voorgenomen om op iedereen te reageren dus ik doe dat lekker toch :D Ook op jou! Ik vind het zo leuk om te zien wat je vorig jaar zoal gedaan hebt en waar je nu mee bezig bent, volgens mij zit jij echt nog helemaal vol met ideeen ik zie echt STEEDS nieuwe technieken en nieuwe materialen voorbij komen bij jou! vind ik erg leuk dat je dat allemaal uittest, leuk en vernieuwend om te zien ook. Heb je inmiddels al materiaal gevonden waarbij je een beetje het gevoel hebt van goh DIT vind ik nou echt leuk? Inhoudelijk op je schetsen reageren gaat mij voor deze serie niet lukken trouwens, ik heb zelf altijd ruzie met hoofden tekenen en schaduwen er in en ik weet oprecht niet wat goed is of wat niet. Ik vind ze er in elk geval leuk uit zien ga zo door :D
xTitanic Draakje <3 Ga je de hele achtergrond zo maken? dat lijkt mij echt een tijdrovende klus waar veel geduld voor nodig is, maar die gaat heeeel gaaf worden als die af is. Ik ben benieuwd!!
murphypower Ik vind hem leuk geworden!
Quebelle ik ga je even quoten
Citaat:
De referentie van deze tekening is bijvoorbeeld niet zwart, en geen elf

Mijn brein maakt hieruit op dat je een donkerbruin getinte elf aan het tekenen bent (doet de neus ook aan denken) of een drow <3 Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe die wordt en welke kleuren je daarvoor gaat gebruiken. Stiekem heb ik je tips ook gebruikt voor mijn tekeningen van gisteren, hop even die trots aan de kant en niet zelf tekenen maar google images met ruiters op de achtergrond... en het hielp idd.
Granoek Ik herken je techniek :D ik heb dat ook gedaan, en doe dat soms ook nog voor vormen die ik niet gewend ben, inderdaad om de vormen en afmetingen wat onder de knie te krijgen. Ik weet niet of je misschien ook een tablet hebt naast je laptop? er zijn bijvoorbeeld ook tracing apps waarmee je foto's makkelijker over kan trekken, waardoor je tablet dan zegmaar kan gebruiken als lichtbak. Het grootste voordeel daarvan vind ik is dat je in een 'natuurlijke' houding kan tekenen en dat je niet bang hoeft te zijn dat je per ongeluk je scherm beschadigd. Als je een tip nog leuk vind, is het je misschien opgevallen dat de dikke lijnen die je gebruikt hebt ongeveer even donker zijn als de schaduw van het paard? Voornamelijk bij de borst bijvoorbeeld. Daar vind ik de donkere lijnen dus ook absoluut niet misstaan.

Nu eerst koffie straks de rest

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:52

Telpeva Lol dat klopt, boordevol inspiratie. Ik wil zo graag alle ideeen in m'n hoofd naar papier kunnen vertalen, dat lukt helaas nog niet (op het paardje in houtskool na laatst). Ik vind tot nu toe alles leuk, behalve de markers want dat vond ik echt frustrerend lastig. Geen idee wat me nou echt ligt, ik blijf gewoon lekker door experimenteren en dan vind ik ooit hopelijk m'n eigen stijl.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:49

Thanks Telpeva, ik heb geen tablet helaas en dat was me niet opgevallen :D Dadelijk nog eens kijken :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:38

Deel 2 van het reactierondje

xyzutu2 echt mooi hoe jij hoofden kan maken
Nalonyda Echt knap dat je zulke dingen in zo weinig tijd voor elkaar krijgt, ik krijg dat al niet eens voor elkaar als ik er een hele dag over zou doen :o
Isapaardje Die is echt zo lief!
DanielleVos :wow: Met pen? en ook nog eens zonder referentie? wow
Seven Beeldjes fotograferen is ook waardeloos, ik herken dat :)) Hij is gaaf geworden, mooi hoe je de vachtkleuren zo realistisch hebt gekregen het is duidelijk een schimmel
sanneb Volgens mij had ik er al op gereageerd maar ik doe dat gewoon nog een keer. Wat mij namelijk ook op viel was de achtergrond, het lijkt wel eens soort vlammen effect? ik weet niet hoe je dat voor elkaar hebt gekregen maar ik vind dat leuk, net alsof het diertje een soort van secret power heeft. Nog bedankt voor je berichtje over mijn digital art, die was inderdaad niet af :o ik was echt te gefrustreerd en heb halverwege de tekening het programma afgesloten, woest werd ik er van :') ik ga hem ook niet afmaken, hij mag rotten in een vergeethoek.
Fennadev Draakje <3 ik ben gek op draakjes
Maanlicht Gaaf je vogel, doe je daar nog omheen dingen maken voor je bujo? lijkt mij heel tof staan bij een weekview pagina ofzo, of een monthly (ik heb zelf ook een bujo, ik teken er alleen niet zoveel in omdat ik mij erger wanneer de dots zichtbaar blijven. Maar YAY voor bujo's :D elke keer word ik weer blij zodra ik je werk zie met dotted papier op de achtergrond, dan krijg ik meteen weer zin om ook iets te maken in mijn bujo)
sanneb Ook weer zo cute, apart (en ook gaaf) dat de randen eromheen wat donkerder zijn, totaal niet storend en het maakt de tekening ook meer af imo
xyzutu2 *\%/* Copics *\%/* Frustratie is herkenbaar, tip had ik al gegeven :D Ik vind hem ondanks je problemen wel heel mooi geworden :j
Michellette Leuke stijl heb je, ik vind hem het mooist tot zijn recht komen bij de tekeningen van de hoofden. Hoewel ik die bokkende ook heel leuk vind!
sanneb Wat een verschil tussen de 2 versies, de 2e vind ik door die achtergrond echt een stuk kunstzinniger en meer 'af' dan de eerste! cool :D
sanneb Gorilla is gaaf! zit veel expressie in

Mijne van vandaag, mede mogelijk gemaakt door https://line-of-action.com/
30 seconden per schets, gezichtsuitdrukkingen
Afbeelding

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:48

Fenna: wat een leuk draakje, ben benieuwd hoe die ingekleurd is!

Maanlicht: weer zo'n leuk schetsje <3

Sanneb: die steigerende paarden vind ik erg geslaagd :j

Xyzutu2: copics moet je echt aan wennen en mee oefenen, ik heb ze nu een tijdje en ik krijg het nu langzamerhand een beetje door denk ik!

Michellette: ik vind die schetsjes erg leuk en gelaagd :D

Sanneb: erg leuk dat je het proces hebt laten zien, vind ik echt een opsteker! Ook het eindresultaat vind ik erg geslaagd door het uitgegumde gedeelte!

Telpeva: gaaf dat je ook het tuig erbij hebt gemaakt, ik vind dat altijd zo mooi dat tuig van vroeger <3

Sanneb: gorilla? Gaaf hoe je die blik hebt weten te vangen!

Telpeva: Knap hoe je alle gezichtsuitdrukkingen wel hebt weten te vangen in zo'n korte tijd!

Ik heb gereageerd op iedereen zover het bericht het toeliet :P

Mijn week 2, een gedeelte dan. De andere ben ik vergeten op mijn kamer en heb ik niet kunnen inscannen :P Die komt volgende week!

Ik vind het nog erg lastig om van foto's na te schetsen, dit wil ik wel gaan oppakken. Maar voor nu nageschetst van pinterest!
Afbeelding