[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:03

Nerwen: Dank je. Het zijn meer saté prikkers dan naalden hoor :D. Moet nog steeds ff wennen! Maar het breit wel lekker...
En ja, ik heb een Ravelry account.
Ben nu aan het zoeken naar die ándere manier voor de boemerang hiel. De methode waarbij je geen omslagen maakt. Ik dacht het opgeslagen te hebben in mijn favorieten maar niet dus....

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:17

Dankje :D
Hier in de buurt is een bruggetje gewildbreid (Niet door mij hoor) maar de lantaarnpaal hier in de straat zal er ook aan moeten geloven (:
De tafelpoot heeft ook als een hoesje gekregen haha. Mijn eerste rondbreisel :)
Leuke sokken, zien eruit als een lekker paar idd!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:48

Leuke dingen komen er weer langs :j Ik wil ook weer kunnen breien ;( Eerst maar eens kijken wat de dokter morgen zeg.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:12

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:07

Zeker leuk maar die boom is erg mooi

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 11:55

Dit wordt in principe mijn volgende project:
Afbeelding
In Regia Cotton en marine (ipv zwart) met wit gestreept. Alleen die hiel moet ik nog eens nader bestuderen. Ik brei nooit een boemerang hiel omdat ik een verstevigde hiel wil; zie je goed bij de "rode kater" sok waar ik nu mee bezig ben. Maar bij deze sokken worden de hiel, onderkant voet en teen met dubbele draad gebreid. Ooit heb ik wel eens een poging ondernomen met deze hiel maar dat was geen succes. En ik kan die makkelijkere methode niet meer vinden :\

Toch is dat wildbreien niet echt mijn ding. Ik vind het wel heel vrolijk staan maar zie mezelf nog niet op die manier dingen in mijn tuin of de lantaarnpaal in de straat versieren. Misschien een willy warmer voor "David" (van Michelangelo) _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:42

Ik ben ook niet van het wildbreien, maar het ziet er wel gezellig uit!

Net bij de dokter geweest, zoals verwacht moet ik terug aan de medicijnen. Bloed laten prikken en nu afwachten weer. Dat houdt dus in: komend weekeind weer breien :j

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:49

Ik ga zo een lapje om de lantaarnpaal hangen, daar zal ik ook wel even een foto van maken :)
Sokken zien er al heel leuk uit patpen!
@Maartje: Woehoe super datt je dit weekend weer mag breien! Veel beterschap wel weer :(

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 17:37

Maartje_M schreef:
Ik ben ook niet van het wildbreien, maar het ziet er wel gezellig uit!

Net bij de dokter geweest, zoals verwacht moet ik terug aan de medicijnen. Bloed laten prikken en nu afwachten weer. Dat houdt dus in: komend weekeind weer breien :j

*\o/*
Balen dat je aan de medicijnen moet, maar ach, als je dan weer kunt breien +:)+. En wat ga je breien?????

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:08

M'n kerststal :+

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:38

super Maartje dat je mag breien, de reden is helaas wat minder leuk, waarschijnlijk :\

Wat een leuke dingen komen er weer voorbij! Sokken zien er wel heeeel ingewikkeld uit! Daar ga ik echt nooit aan beginnen :+
Mn col groeit weinig. Dit weekend een 2e kleur toegevoegd (heel trots :o ) en gisteren bedacht dat ik best het patroon van mijn ijslandse trui kan namaken met 2 kleuren :) het gaat super traag en 1 toer duurt volgensmij 20minuten. Moet echt heel snel dikkere naalden vinden. Wanneer patroon iets meer zichtbaar is zal ik foto plaatsen van mijn flubber :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:46

Ik heb vandaag bij de Hema voor 2,50 naalden van 10 mm gezien! Of was je daar al geweest? Anders hebben ze bij de Tiger/Action/Marktplaats ook vaak dikke naalden (:

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:48

Maartje: Ach, je kunt hem maar vast klaar hebben voor dit jaar ;)

Vandaag weer eens gekochte sokken aangehad en ik heb nou nog koude voeten... En toch zijn dit thermosokken :+. Donderdag (véél post) gaan er dus zeker weer warme zelfgebreide sokken aan! Ik ben duidelijk niet de enige in het dorp die met zelfgebreide sokken loopt; afgelopen zaterdag sprak ik iemand die door zijn moeder gebreide sokken draagt :D. Overigens: als was is ik wél de enige geweest, had me dat NIETS uitgemaakt. Zolang ik maar warme voeten heb :j.
Bij mijn "rode kater" sokken ga ik eens uitproberen om een ergonomisch teenstuk te breien. Van de beschrijving begrijp ik geen fluit maar ik ga wel wat proberen <<)

ShadowFax: zó ingewikkeld zijn sokken niet hoor om te breien. Maar het is niet het meest geschikte project voor beginnende breister, vind ik! Als je wat meer ervaring hebt, wil je het misschien ook een keer proberen. En voor je het weet ben je besmet het het "sokkenbreivirus" :P. Ik ben pas een jaar of 15 geleden aan sokken begonnen, na 20 jaar breien van truien/vesten/noem maar op.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:17

Ik zou het ook dolgraag willen kunnen maar ik brei nog niet zo heel lang (nog geen jaar :o ) Misschien dat er ooit nog eens een breimeeting komt :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:24

Dat was wel de bedoeling Patpen ;) Tot nu toe heeft Maria alleen nog maar een jurk, want zelf is ze er nog niet. En Ezel heeft een lijfje, maar moet het nog zonder hoofd en benen stellen :(:)

Punt was overigens niet dat ik niet mocht breien, maar dat ik het niet kon. Als het goed is, moeten de medicijnen uiterlijk dit weekeind weer perfect hun werk doen. Reden is niet zo leuk dus nee..

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 02:11

Nou ja, beter eerst een jurk breien want een blote Maria is ook niet alles. Toch wel lekker vooruitzicht om het weekend weer te kunnen breien. Aanleiding is dan niet zo leuk om die medicijnen te moeten gebruiken maar wat als er geen alternatief is?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:17

Er is altijd een alternatief, alleen het alternatief nu (pijn) is minder aantrekkelijk. We zien wel wat de toekomst brengt. Misschien ga ik stiekem zo maar vast proberen een maria in elkaar te knutselen :=

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 00:31

Ik ken het Maartje: sta er mee op en ga er mee naar bed :\. Gewoon waardeloos! Ben je nog begonnen aan Maria?

Mijn 1e zelf ontworpen ergonomische sok is af :D. Zo ziet hij er niet echt uit maar als ik hem aan heb sluit hij perfect aan. Of het echt prettiger zal dragen? Weet ik nog niet maar ik denk van wel. Ga iig de linkersok breien en dan eerst eens thuis dragen (ze zijn te kort voor buiten nu hoor!). Als ze zo op vorm lekkerder zitten, ga ik het bij de volgende sokken ook toepassen. De beschrijving in het boek begreep ik écht niet :?. Dus ik heb zelf maar wat verzonnen. Ben benieuwd!!!

Afbeelding

Edit: chipjes! Ik ben vergeten om een foto te maken van die bruine omslagdoek :=. En die heeft vanmorgen het huis verlaten dus kan ook geen foto meer maken........

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 12:23

En zo ziet de sok eruit als ik hem aan heb:
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:25

Leuk kleurtje patpen! Zit het lekker? Is hij ergonomisch omdat hij op bepaalde punten verstevigd is ofzo?

Maria moet nog even wachten. Gister nog 1 dwarse, dikke vinger, vandaag ineens weer twee := Was toch de bedoeling dat het de andere kant op ging...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 21:48

Misschien hebben de medicijnen iets meer tijd nodig om in te werken? Nog even en dan is de ergste kou (voorlopig?) weer weg. Kan ook schelen...

Deze sok is ergonomisch omdat hij schuin van de grote naar de kleine teen loopt. Normaal minder je bij sokken voor de teen op 4 punten tegelijk. Nu heb ik daar eens van afgeweken en een schuin teenstuk gebreid. Ik heb hem alleen gepast en op de foto gezet maar hij zit prima! De linkersok staat nu op de pen en die wil ik zsm af hebben. Niet alleen om deze teenvorm uit te proberen maar omdat ik zo graag aan die andere sokken wil beginnen :=. Tegelijk kan niet want ze worden op dezelfde naalddikte gebreid.

En ik kan inmiddels ook een boemeranghiel breien *\o/*. Niet de traditionele manier zoals in de boekjes staat beschreven maar veel makkelijker methode en zó veel sneller dan een hielflap. Dus nog een reden om de 2e "rode kater" sok snel af te hebben!

Ik dacht dus alle sokkenwol bij elkaar te hebben, maar kwam nog meer tegen O:). Mijn breidetective is begonnen dus ga maar eens verder met het boord. Nog 10 naalden te gaan. Moet kunnen om die af te hebben voor deze detective afgelopen is :D.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 08:54

Ik hoop het, hoewel de medicijnen de vorige keer in een dag braaf hun werk deden. Stond net helemaal met worstjes op, terwijl het normaal 's ochtends minder is.

Ah, dus je hebt echt een linker en een rechter sok dan. Wist niet dat dat bestond ;) Maar wat ik nog niet helemaal snap, is wat daar dan ergonomisch aan is?

Hahaha, jij vindt ook áltijd meer wol dan je dacht te hebben hè, geweldig!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 13:46

Heb je dezelfde medicijnen als de vorige keer? Wel balen hoor! Kun je dus nog niet breien dit weekend :(:)

Normaal heb je bij een sok een ronde teen. Dan heb je dus wat meer ruimte bij de kleinste tenen. Met een schuin teenstuk volg je de natuurlijke vorm van de voet. Net als bij wandelsokken die je koopt in de winkel; die hebben ook doorgaans een linker- en een rechtervoet. Bij die sokken kun je ook zien dat ze meer naar de tenen gevormd zijn.
Ik wist wel dat het bij zelfgebreide sokken bestond, maar die beschrijving 8)7. In één van mijn sokkenboeken staat een paar herensokken met schuin stuk. Als ik die beschrijving lees en naar het plaatje kijk, klopt het gewoon niet. Daarom ben ik zelf maar gaan experimenteren :D.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:58

Jep, zelfde medicijnen, zelfde dosis. ik denk steeds: ik ga het gewoon proberen vandaag. Maar dan doet het steeds weer zo zeer dat ik het toch maar niet doe :+ Dus ik ga dalijk gewoon lekker met een boekje bij de kachel zitten in plaats van met mijn naalden.

Dus ze sluiten beter aan en dat is ergonomisch. Je kunt het beestje maar een naam geven dus ;) Jij hebt genoeg ervaring om zelf te experimenteren en het te laten lukken. Dat heb je nu maar weer eens bewezen!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:18

Dames, even een vraagje :o
Ik ben aan een eigen variant van deze col begonnen
http://www.sjaal-breien.nl/breipatroon- ... -bold-six/

Op rondbreinaald 10 met wol 10 ribbelsteek. Maar als ik naar het patroon kijk van de col hierboven staat er op rondbreinaald 10 38 steken opzetten. Dat heb ik dus gedaan op mijn rondbreinaald 10, maar dan is maar de helft van de plastic naald maar bezet. Ik heb net als in het patroon 80cm rondbreinaald... Maarja, 38 steken was echt veel te weinig en om de naald helemaal rondom vol te krijgen staan er nu dus 68 steken op. Als ik de col om mn nek hang is ie echt veel te breed, maar te smal om hm dubbel te slaan. Hoe zet ik nou minder steken op een rondbreinaald zonder dat ik het dan super strak moet zetten?