[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:00

Bedankt! Hij mag nog even op de 'ere-plek' hangen, voor hij de kast in gaat.

Ik heb nog een leuke link gevonden met gratis patronen van tassen en portemonnees: Link
De tea wallet tutorial lijkt me erg leuk!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:07

En weer iets nieuws af. :D
Via de link van gisteren, vandaag twee hoezen voor de autogordels gemaakt. Hier natuurlijk de Link.

Afbeelding
Tja, ik heb niet overal even recht kunnen stikken, over klitteband heen stikken blijkt moeilijker dan gedacht.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:37

Hallo ik wil ook graag een naaimachine kopen.
Maar wat is een goed merk om bijvoorbeeld door paarden dekjes heen te.komen of wedstrijd jasje.
En wat is nou precies een lockmachine.

Wil zelf dingentjes.gaan maken maar heb er nog nooit achter gezeten.
Wel kan mijn schoonmoeder het goed en mijn oma en kunnen mij dingen leren

Rinske

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:49

Voor paardendekjes heb je toch wel een sterke naaimachine nodig. Ik zou dan denken aan een jeans naaimachine.
Een lockmachine is een machine die snijd en afwerkt tegelijk.
Wat is je budget? Voor een beetje naaimachine ben je wel een aantal honderden euros kwijt wil je er echt dekjes mee gaan naaien.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:37

Rinske schreef:
Voor paardendekjes heb je toch wel een sterke naaimachine nodig. Ik zou dan denken aan een jeans naaimachine.
Een lockmachine is een machine die snijd en afwerkt tegelijk.
Wat is je budget? Voor een beetje naaimachine ben je wel een aantal honderden euros kwijt wil je er echt dekjes mee gaan naaien.

Ja ik wil zelf dekjes gaan maken.
Wil eerst een 2dehandse proberen of het mij wel bevalt.
Maar hoe kan ik.zien dat het een sterke machine is en welke merken zijn goes

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:40

Ralphtdw: Als je er zelf nog nooit achter hebt gezeten, maar je schoonmoeder en oma hebben er wel een, ga daar eerst dan een paar keer achter zitten. Dan kan je gelijk zien of je het leuk vindt en of je het echt regelmatig wil gaan doen.
Dan weet je ook vanzelf meer wat je in een machine zoekt.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:50

hallo, ook ik ben best handig met naald en draad, maar zat toch even met een vraagje:

Ik ben op zoek naar een originele naam voor mezelf om een label te laten maken om in mijn creaties te stikken. Iemand een leuk idee? Mijn naam is "Stephanie", maar die moet er niet persé in verwerkt zitten, maar mag natuurlijk wel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:33

Tsja, creativiteit met woorden is ook een deel van de creativiteit! :D

Voor de liefhebbers heb ik nog een naaimachine te koop van Jahn, model Royale:
Afbeelding

Goede beginnersnaaimachine, heel degelijk en mooi zwaar. Alleen basisfuncties. Ik heb er onder andere de hoepeljurk van een paar pagina's terug op gemaakt :). Richtprijs is een euro of 30 en hij staat in Groningen.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:20

Mooie machine!

Heeft iemand dé tip om een erg lang en dun centuur van normaal katoen weer met de goede kant naar buiten te keren?
ik heb al een breinaald geprobeerd, maar die is nu 'op' en ik moet nog zeker eens zo ver.... -O-

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:22

elastiekje met een veiligheidsspeld?
Ik leg altijd een dun elastiek ertussen voor ik ga naaien, dan kan ik dit aan 1 kant vastmaken met een veiligheidsspeld en gemakkelijk keren als ik klaar ben.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:44

Ik lees graag mee als dat mag

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:40

Tuurlijk mag dat, zou erg zijn als we je dat zouden verbieden. ;)
Ik ben druk bezig met een jackje met raglanmouwen van dubbelfleece. ik hoop hem vandaag af te krijgen. De knoopgaten laat ik er door een atelier inzetten.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:42

Ik mag een naaimachine uitzoeken van mn ouders
Heb alleen nulervaring hihi

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:51

Roselie schreef:
Ik mag een naaimachine uitzoeken van mn ouders
Heb alleen nulervaring hihi

Eeen naaimachine in huis is altijd handig. Kan je er nog niet op werken kan je naailessen nemen. Dan leer je de basis goed.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:54

Ja naailessen wilde ik idd nemen, lijkt mij erg leuk!

Zijn er nog merken naaimschines aan of af te raden?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:03

Roselie schreef:
Ja naailessen wilde ik idd nemen, lijkt mij erg leuk!

Zijn er nog merken naaimschines aan of af te raden?

Niet in mijn optiek; ga naar een naaimachinehandel en ga ze daar uitproberen. Of koopje 2e hands?

Let wel op basissteken moeten goed zijn, als ie zigzag kan is erg handig. Misschien nog wat extra-siersteken. Koop niet té veel elektronisch (=poespas); alles wat er luxe opzit zal je gezien je onervarenheid voorlopig niet gebruiken. En het kan stuk gaan; koop je een simpele machine dan gaat er weinig aan stuk.
Je kunt zelfs eentje van LIDL kopen €70,- en ze hebben best een goede motor. Mijn vriendin had er eentje die had een betere motor (65 watt) dan de mijne (50 watt) Die had zigzag en extra steken, meer heb je eigenlijk niet nodig. Dan kan je al heel wat mee verder komen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:09

Ik ga er een kopen bij een speciaalzaak hier in de buurt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:50

Of koop de mijne over, dan kun je even kijken wat je echt wil :P

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:55

Hihi

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:20

Nee serieus, ik zou wel voor een (simpele) tweedehands gaan. Je weet toch niet hoe leuk je het gaat vinden, en dan ga je niet meteen 500 euro uitgeven voor een naaimachine. En persoonlijk heb ik niet zulke goede ervaringen met die hele lichte plastic dingen die ook heel goedkoop zijn, daar wordt het naaien niet leuker op. Beter dus een degelijk tweedehandsje tot je weet van jezelf wat je van een naaimachine verwacht :).

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:54

Roselie schreef:
Ik ga er een kopen bij een speciaalzaak hier in de buurt

Dan Hoop ik dat ze je geen machien verkopen met heel veel frutsels eraan die je mogelijk voorlopig niet zult gebruiken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:05

Ik ben het niet met jullie eens :)

Ik heb hier 3 verschillende staan, en de naaimachine met de meeste frutsels is de machine die het meest geschikt is voor een beginner.
Daarop kan je heel gemakkelijk de snelheid instellen. Hup, op lage snelheid zetten en het maakt niet uit hoever je je pedaal in trapt. Daarbij is hij computer gestuurd en kan je heel gemakkelijk de steek instellen.
Alles is heel erg duidelijk en overzichtelijk

De simpele basis machines (de andere 2) moet heel zwaar aan een knop draaien om de steek te kiezen/veranderen , dan aan een andere knop draaien voor de steek grootte (die ook nog is niet heel duidelijk is) en heel gedoseerd je pedaal gebruiken.

Tuurlijk gebruik je in het begin alleen een basis zigzag en een rechte steek. Vaak alleen standaard steek grootte, maar je komt vanzelf bij de uitgebreidere functies terecht!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:15

Alleen zijn uitgebreidere machines meestal ook duurder, en als er iets stuk gaat is het minder makkelijk om het zelf even te repareren. Die uitgebreidere zijn wel makkelijk zolang ze het doen, maar als je alleen op frutsels leert naaien snap je het hele principe van de naaimachine niet meer, denk ik... Net als programmeren, je snapt c++ pas goed als je eerst C hebt leren kennen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:21

Ook bij de goedkopere machines kan ik de dingen niet zelf repareren :n
Ik heb op de uitgebreide machine leren naaien (machine van moeders), daarna zelf een simpele gekocht.
Ook op de simpele kan ik prima naaien hoor. Maar als ik bepaalde fijne stoffen ga naaien of een kleine steek wil hebben dan moet ik eerst de kap eraf halen, dan behoorlijk prutsen (zeker een minuut of 5) kap er terug op zetten, vast maken en dan kan ik naaien.
En wanneer ik weer een normale steek wil of grotere steek wil hebben kan ik weer de kap eraf halen, zitten prutsen met mn schroevendraaien, testen, vast zetten, kap erop en verder naaien.

Op de uitgebreide machine is het intikken en klaar.

De uitgebreide machine is nu trouwens minimaal 15 jaar oud, waarschijnlijk eerder 20 jaar (ik kan me de voorganger namelijk niet herinneren en moeders maakte vroeger zelf kleding).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:30

Met schroevendraaien is het inderdaad niet erg handig :P. Dat zou mij ook wat teveel gedoe zijn. Met 'simpel' bedoel ik meer dat je niet veel verschillende soorten steekjes hebt en geen computertjes en dat alles nog behoorlijk mechanisch werkt. Die hele moderne dus, die de laatste jaren zo opkomen :)