[INFO] Hobby borduren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Re: Hobby borduren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:56

In het programma kun je zelf voor de grootte van het werk kiezen (dus als jij wilt kun je ook 1 x 1 meter maken ofzo :+ ) en de aantal kleuren.
Stof en garen heb ik gewoon in de winkel gekocht.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:30

Jilletje schreef:
mag ik me hier een beetje melden???
ik zelf borduur niet maar mijn vader wel :D
ik kan echt uren naar m kijken ik vind het zo knap!
hij borduurd voornamelijk van maria van scharrenburg

Hallo Jilletje, welkom in ons borduurtopic.
Welke is je vader nu aan het maken? En werkt dat niet aanstekelijk dan, zo'n bordurende vader...
Mijn man z'n opa heeft ooit de nachtwacht geborduurd, met wol op stramien, geloof dat die 1 x 1,5 meter groot is, en mijn man zet af en toe een paar steekjes in een stel draken (al komt hij er momenteel niet echt aan toe). Toen hij een keer in het ziekenhuis lag met z'n borduurwerkje had hij wel gelijk een hoop bekijks van de verpleegkundigen +:)+

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:30

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:41

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:43

Ohh dat is ook wel heel gaaf zeg, Singasong!

Hoe doe je dat dan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:53

xingridx schreef:
Ohh dat is ook wel heel gaaf zeg, Singasong!

Hoe doe je dat dan?

Jeetje, is wel een beetje moeilijk om uit te leggen hoe ik het doe. Maar ik heb o.a. hele kleine rocailles en delica's gebruikt hier voor. Samen met C-lon AA (draad). Op een stukje Stiff Stuff (wordt speciaal gebruikt om armbanden mee te maken) en dan ga je borduren. Je zet de kraaltjes vast op de Stiff Stuff. De steen in het midden is normaliter een Cabochon, die wordt eerst vastgeplakt en daar omheen ga je dus borduren. Ik heb niet volgens een patroon geborduurd, gewoon mijn fantasie gebruikt :D

Hier een link waar het goed wordt uitgelegd: http://www.armande.net/hoe_maak_je_een_ ... mband.html

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:25

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:31

Ziet er gaaf uit Singasong

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:33

ziet er idd echt superleuk uit zeg, lijkt me ook heel gaaf om te kunnen! Maar dat zal ook wel prijzig zijn met al die kraaltjes en dingetjes?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:20

flettie schreef:
@ Zeeuwtje: ik heb ooit eens een dvd gekocht "Kruissteken. Ontwikkel uw creativiteit!" van EasyComputing.
Daarmee kun je o.a. foto's omzetten tot een borduurpatroon.

Ik moest de foto nog wel eerst bewerken in Photoshop om de achtergrond weg te halen ;)

Zoiets heb ik ook wel, maar het wordt niet zo heel duidelijk, is dat met deze wel het geval?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:27

Hij is met 3 tegelijk bezig :+ 2 engelen maar hij heeft problemen met het goud draad hij maar die zijn verder klaar en een afbeelding van assepoester

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:31

xingridx schreef:
ziet er idd echt superleuk uit zeg, lijkt me ook heel gaaf om te kunnen! Maar dat zal ook wel prijzig zijn met al die kraaltjes en dingetjes?

Alles bij elkaar zo'n 30 euro denk ik. Dus vind het op zich nog wel meevallen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:32

Silly1972 schreef:
flettie schreef:
@ Zeeuwtje: ik heb ooit eens een dvd gekocht "Kruissteken. Ontwikkel uw creativiteit!" van EasyComputing.
Daarmee kun je o.a. foto's omzetten tot een borduurpatroon.

Ik moest de foto nog wel eerst bewerken in Photoshop om de achtergrond weg te halen ;)

Zoiets heb ik ook wel, maar het wordt niet zo heel duidelijk, is dat met deze wel het geval?

Ik weet ergens een site (zal morgen even kijken) waar ze dat om kunnen zetten voor je. Is wel tegen betaling.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:32

De tijger begint bij mij nu echt op en tijgertje te lijken (vriendje van Winnie) Straks/vanavond nog lekker een stukkie doen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:59

Hey mensen ik heb een vraagje. Ik heb vandaag een simpel klein borduurwerkje gehaald om te kijken of ik het leuk vind en of het lukt met mijn PD hand (soort revalidatie ;)) nu staat er bij de gebruiks aanwijzing dat ik het op een borduurraam moet spannen. Moet dat echt? Die heb ik niet.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:19

Nee hoor, ik gebruik zo'n ding ook nooit. Gewoon uit de hand gaat prima :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:35

Ok dank je wel, heb je verder nog tips? Kan ik het beste per regel borduren of per vorm? Het is voorgedrukt (girafje :)))

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:05

Jilletje schreef:
Hij is met 3 tegelijk bezig :+ 2 engelen maar hij heeft problemen met het goud draad hij maar die zijn verder klaar en een afbeelding van assepoester

Ja, dat gouddraad is lastig spul. Ik knip dat meestal in wat kortere stukken, een lange gouddraad 'slijt' ontzettend tijdens het borduren waardoor het snel lelijk wordt en lastiger te borduren.
Laatst bijgewerkt door MarChak op 23-01-10 22:15, in het totaal 2 keer bewerkt

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:14

chocobroodje schreef:
Ok dank je wel, heb je verder nog tips? Kan ik het beste per regel borduren of per vorm? Het is voorgedrukt (girafje :)))

Ik borduur per vorm, begin rechts onderin het vormpje (als je rechtshandig bent) met halve kruisjes omhoog en vervolgens halve kruisjes op naar beneden. Vervolgens verder met het rijtje kruisjes daar links naast op dezelfde manier.

Edit: een borduurraam gebruik ik nooit.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:31

En dan voor nu mijn laatste vraag. De draad hoe kan ik die het beste knopen?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:20

Ik gebruik altijd wel een borduurring.. kan niet zonder :+

Qua begin, begin ik altijd in het midden van een borduurwerk. Ik zoek het midden op op het papieren patroon, vouw de stof 2maal dubbel zodat je het midden 'krijgt' en daar begin ik met borduren.

Draad vastknopen moet je niet doen. Krijg je later lelijke bobbels van in het werk. Ik steek een nieuw draad altijd eerst door de achterkant van (al eerder gezette) kruissteken, bij de eerste steek even vast houden (of niet te hard trekken) en dan zit het draad alweer voldoende vast.

Vandaag flink opgeschoten met mijn Dunla-project maar er gaan nog wel veel meer uurtjes inzitten!

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:29

Heb gister ook een mooie slag gemaakt met mn werk weer!

Ik gebruik ook nooit zo'n ring hoor, gewoon in de hand gaat prima!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:25

@chocobroodje: niet knopen. Zoals Flettie al schrijft aanhechten op de achterkant.
En wat ik zelf altijd doe omdat meestal toch met dubbele draad wordt geborduurd: 1 enkele draad dubbel doen, zodat je een lusje hebt aan 1 kant, dan het eerste halve kruisje maken waarbij je oplet dat dat lusje aan de achterkant blijft zitten, dan aan de achterkant met je naald weer door dat lusje en voilá, je draad is aangehecht zonder knoop.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:06

Wat ik heb geleerd is in de ogen van sommige mensen al te veel knopen, maar ik vind het niet opvallen dus ik blijf het doen. Zeker als je ergens maar een steekje met een kleur moet doen zet ik het liever wel enigszins vast.

Ik heb vanochtend de kruissteekjes van het eerste paardenhoofd afgemaakt, nu nog de stiksteekjes en dan zal ik een foto maken.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:36

Ik heb nu nog een heel simpel (kinder)werkje, eerst dit maar eens afmaken, gaan we daarna wel voor wat uitdagenders ;) Dus het vasthechten is nu nog niet zo'n probleem. Denk dat het echte telwerk niks voor mij is, zo'n voorgedrukte stramien vind ik wel leuk.