[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:44

Sheran, prachtige jurk en prachtige foto.

Sheran

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:13

Dank je!

Ik heb serieus al meer dan een jaar stof liggen voor een winterjurk. Ik heb alleen te weinig ruimte om te knippen (moet dan buiten op straat) en ik zie gewoon tegen dat deel op, hahaha. Het is een jurk die zoveel werk is! Maar moet er toch eens aan beginnen... patroon is vrij ingewikkeld, dus dat moet ik weer helemaal opnieuw uitzoeken ook :P

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 03:54

Amber_anne schreef:
Ik heb net een babylock ecplise gekocht bij de kringloop. Voordat ik er zelf mee aan de slag ga wil ik hem eigenlijk laten nakijken en repareren als nodig is. Indien het rendabel is voor de machine

Weet iemand in de omgeving van Zwolle een goede winkel die dat kan?

Ik heb ook een eclipse! Tweedehands gekocht, maar echt een top ding! Ben benieuwd hoe het met de jouwe gaat...

Sheran wat een onwijs gave jurk!

Hier heb ik de afgelopen week vooral patronen en stof geknipt. Dat ligt nu allemaal in stapeltje klaar. Nu nog de tijd vinden om eraan te beginnen!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:12

Dank jullie wel!

Ik heb eindelijk mijn winterjurk afgemaakt. Ik had de stof al 2 jaar liggen (ik dacht 1 maar het is 2), maar mijn huis is eigenlijk te klein om de stof te knippen, het is een ingewikkeld patroon en ik zag er gewoon tegenop. Al die troep in je woonkamer ook enzo... maar hij is af!

Vogue V2903, uit de jaren 50.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:20

Wat super gaaf! Tijdloos design imo

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:03

Leuke jurk hoor, knap gedaan Sheran!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:16

Bedankt allebei! Ik vind het inderdaad ook echt wel een tijdloos design, ik loop hier nog rustig in. Het accentueert gewoon heel mooi en is elegant, vind ik. Deze winterversie was weer een slag lastiger dan de zonmerversie vanwege een bredere yoke en lange mouwen. De rits loopt ook alleen maar over een deel van de rug, zodat hij lastig uittrekt. Volgende keer maak ik de rits langer. Ik moest het patroon iets smaller maken, maar daardoor werd het stuk in de schouders wel extra ingewikkeld.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:08

Mooi zeg! Ik houd er van!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 23:14

wauw, erg mooi en staat je ook heel goed.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 23:20

Wat een plaatje!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 06:50

Waaw, dat is een mooie jurk!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 07:57

Heel gaaf zeg! Staat je prachtig

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:09

Stiekeme meelezer hier want hoewel ik pogingen heb gedaan kan ik echt niks op de naaimachine, maar kijk graag naar al het moois anderen maken.
Geweldige jurk sheran! Echt super mooi gemaakt en het staat je prachtig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:57

Bedankt allemaal, leuk om te horen :)

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:47

Wat een gave jurk! Hoeveel tijd zit hier in om dit te maken?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:29

Inclusief uitstelgedrag? :')

Het knippen en uitleggen duurde een uur (ik had het patroon al overgezet op patroonpapier enzo dus dat tel ik niet mee).
Daarna alle zomen etcetera aftekenen (vorige keer deed ik dat niet en trok het scheef - zo zonde! Dus nu extra voorzichtig gedaan) - een uur
Daarna alle delen aan elkaar rijgen - in totaal 2u
Lining zetten - een uur
Prutsen met de yoke (naaien en plaatsing) - 2u
De rits - een half uur
Nameten - uur
Alles onder de naaimachine door - een uur
Afwerken met de lockmachine - een uur
Mouwen naaien en inzetten (ze zijn deels geplooid) - 2u :')

Dit is bij benadering. Dus ongeveer 12,5 uur en dat klopt wel. :)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:48

Hoihoi, ik heb wat vraagjes voor alle baby- en kinderkleertjes naaiende bokkers. Mijn zus is in verwachting van een tweeling (!!!!) en ik als naailiefhebber ga uiteraard aan de slag om heel veel leuke kleertjes te naaien. Nu naai ik normaal vooral volwassene kleding en wat meer kunstzinnige stukken, dus ik ben helemaal niet thuis in de baby- en kinderkleertjes. :')

mijn vragen:

-wat voor maten zijn handig om te naaien? Ze groeien natuurlijk als kool, dus meerdere maten is essentieel.
-hebben jullie tips voor websites met goede patronen?
-wat voor stofjes zijn prettig (en welke totaal niet)?
-hebben jullie nog andere dingen waar een leek als ik wellicht niet aan denkt?

Het zijn overigens twee meisjes <3

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:02

Gefeliciteerd tante!
Toen ik kinderkleding maakte haalde ik de patronen uit de Knippie of ik maakte/knipte iets gewoon na :j
Het lekkerst is voor de zomer katoen of een rekbare stof en voor de winter gebruikte ik joggingstof oid van de lappenmarkt.
Ik vond het altijd leuk om te doen!

Edit, die broekjes kan je heel makkelijk naknippen op stof, elastiek erdoor en klaar.
Succes!
Laatst bijgewerkt door chanicha op 11-11-24 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:04

Soepblik schreef:
Hoihoi, ik heb wat vraagjes voor alle baby- en kinderkleertjes naaiende bokkers. Mijn zus is in verwachting van een tweeling (!!!!) en ik als naailiefhebber ga uiteraard aan de slag om heel veel leuke kleertjes te naaien. Nu naai ik normaal vooral volwassene kleding en wat meer kunstzinnige stukken, dus ik ben helemaal niet thuis in de baby- en kinderkleertjes. :')

mijn vragen:

-wat voor maten zijn handig om te naaien? Ze groeien natuurlijk als kool, dus meerdere maten is essentieel.

Ga voor tricot. Lekker rekbaar.

Tis even de vraag wat voor kleding je wil maken. Zelf vind ik shirtjes verschrikkelijk om te maken. Drukknoopjes op schouders, gepriegel etc. Ik maak dus voornamelijk leggings/broekjes voor baby's.
Maak geen kleding met druk knoopjes op de rug. Kleintjes liggen de hele dag op hun rug.

Ga eens na wat haar wensen zijn.

Rompertjes vind ik zelf prettiger van de winkel (hema bamboo is bijvoorbeeld super zacht).

Broekjes maak ik "mee groei". Van maat 50 tm 62. Dit door er simpelweg hele brede enkelboordjes op te zetten.
Omhoog maat 50, half omhoog maat 56, omlaag 62

Kwa patronen gebruik ik graag de Emma en mona legging en de patronen van fab 4 u

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:45

Soepblik schreef:

mijn vragen:

Wat is de smaak van je zus? Daar zou ik het meeste rekening mee houden, alles wat ik heb gekregen aan leggings & truitjes is ongedragen gedoneerd, ik vind dat vreselijke babykleding.

Ik heb vooral patronen van Etsy gehaald. https://www.etsy.com/nl/listing/5817357 ... rn-instant

Dit soort dingen vind ik heel erg tof.

Wat ik trouwens ook heel veel maak voor mijn nichtje zijn omslagdoeken, naait lekker weg en worden volop gebruikt.

Gefeliciteerd!

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:11

Thanks voor alle antwoorden en tips, ik kan op weg!

En inderdaad, uiteraard eerst aan zus gevraagd wat wel en vooral niet (en of ze het uberhaupt wil) - het lijkt mij als moeder vreselijk als iedereen met vanalles aankomt waar je niet op zit te wachten. :j

Die omslagdoeken zijn ook een goeie, ga ik eens naar kijken!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:18

http://www.stoffen.net heeft een gratis patroon voor simpel baby broek.

Er is ook een gratis patroon voor de Oliver broek als je daarop googled.

Sofilantjes heeft ook leuke patronen
https://www.sofilantjes.com/product-categorie/baby-pdf/

En Annie do it yourself https://www.anniedoityourself.com/
Ik heb zelf een tuinbroek van Annie heel vaak gemaakt voor zoontje van vriendin.

https://www.dedromenfabriek.com/ heeft ook veel gratis en bepaalde patronen voor babies en kinderen.

Er zijn ook wel fb groepen te vinden voor kinder/baby patronen hetzij gratis of betaald..

Voor stoffen: katoen jersey is het meest geschikt voor zo'n beetje alles. Je kunt op de lapjes markt in Utrecht altijd een kraam vinden die enorme lading coupons heeft en als ze nog klein zijn haal je uit 1 coupon makkelijk 1 of 2 kledingstukken (of meer, ligt aan 't patroon) verder boord stof maar je kunt ook de stof zelf ervoor gebruiken. Ik maakte op verzoek van vriendin de boorden wat langer dan normaal, door ze om te slaan kon ze de broekjes /shirtsook nog wat langer gebruiken

Als ze wat warmers nodig hebben is alpenfleece ook heel fijn. Dat is sweatstof met een superzachte binnenkant. Ook daarvan zijn later in 't jaar coupons van te vinden.
Voor sommige spullen is mousse line of hydrofiel stof erg prettig en voor badcape etc is badstof ook fijn.

Vriendin had ook graag wollen kleding zoals rompertjes etc maar somehow kan ik daarvoor nog geen geschikte stof vinden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:57

Megastoffen.nl vind ik trouwens een fijne winkel. Toevallig recent nog geweest en leuke kerst kapoentje gekocht om "leuke" servetten te maken.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:26

Ik heb mijn naailessen voor onbepaalde tijd moeten stopzetten :(
Mijn linkeroog heeft ineens een blinde vlek. Gewoon overzicht heb ik nog wel maar als ik moet focussen zoals bvb naald en draad rijgen dat lukt niet meer.
Hopelijk kom ik snel te weten hoe het komt, of het nog weg gaat en belangrijkste, of ik mijn zicht ga terugkrijgen...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 08:56

Roihi schreef:
Ik heb mijn naailessen voor onbepaalde tijd moeten stopzetten :(
Mijn linkeroog heeft ineens een blinde vlek. Gewoon overzicht heb ik nog wel maar als ik moet focussen zoals bvb naald en draad rijgen dat lukt niet meer.
Hopelijk kom ik snel te weten hoe het komt, of het nog weg gaat en belangrijkste, of ik mijn zicht ga terugkrijgen...

Wat vervelend Roihi... Hopelijk krijg je snel antwoorden en komt je zicht terug