Ik waterverf veel en gebruik een Archer & Olive 160 gr papier. In principe geen ghosting of bleeding of je moet echt water op water techniek gebruiken, dan zie je wat stipjes. Ik doe nu ook wel eens op aquarel papier wat maken en dan inplakken, dat zie ik ook meerdere mensen op Instagram doen.
Het nadeel van A&O is dat het papier niet gecoat is en dus veel water opneemt, waardoor je erg nat moet werken en je dus sneller doorlekken hebt. Leuchtturm heeft bijv. 80 gram pagina's maar is wel gecoat en vinden sommigen fijner schilderen.
Echte ghosting of bleeding zoals met pennen zou mij heel erg tegen staan, maar ik kan best veel tijd in een pagina stoppen en dan is het gewoon zonde als je je kunstwerk van de pagina ervoor er dwars doorheen ziet .
A&O heeft nu ook een speciale journal met 200 grams papier op katoenbasis, speciaal voor waterverf. Maar de kaften vind ik echt afschuwelijk qua design en ze hebben ook besloten een ringband te gebruiken...
Vandaag meer met pen aan de slag geweest (microliner) en dat is toch ook wel heel erg leuk. Wil dit meer gaan doen.