[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:04

_San87_ schreef:
Ik heb een Bernina uit 1978, dus qua kwaliteit echt meer dan prima. Wel goed te weten wat een speciaalzaak ook nog allemaal kan doen. Hoewel de motor ook door mijzelf/mijn vriend gedaan kan worden.

Ik weet dat mijne jaren geleden voor onderhoud is geweest en daarna nooit meer gebruikt is. Ik denk dat ik nog wel even goed zit.

Als ze na het onderhoud nooit meer gebruikt is, dan kan het zijn dat er nu alles olie vastzit...
Dus voordat je haar weer gebruikt, even met een fön (warm, niet heet) over de gehele machine .
Of zet haar een uur in de zon.
Dan eerst alle knopen per hand bewegenn of ze soepen zijn..
Als je een machine die heel lang gestaan heeft, zo maar met motor laat lopen, kan het gebeuren dat door de weerstand even de condensators na de knoppen gaan...

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:05

MarloesHJ schreef:
Mijn machine is echt veel te complex om zelf onderhoud aan te geven, sowieso worden er ook altijd een aantal dingen gekalibreerd bij het onderhoud en dat kan je niet zelf zonder de juiste hulpmiddelen. Zelfs om in de onderhoudmodus komen moet je een aparte manier voor volgen.

Maar ik spreek het onderhoud altijd af en dan ben ik hem echt geen weken kwijt, hooguit een paar dagen. Want anders staat die machine alleen maar in de weg te staan bij hun en ik ben hem kwijt.

Van deze nieuwe, complexe machines laat ik ook mijn fingers...

Ik houd het bij de oldies ,haha
Afbeelding

Alleen blijft nu wel weer het naaien leren liggen , zucht

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:22

sasja0705 schreef:
_San87_ schreef:
Ik heb een Bernina uit 1978, dus qua kwaliteit echt meer dan prima. Wel goed te weten wat een speciaalzaak ook nog allemaal kan doen. Hoewel de motor ook door mijzelf/mijn vriend gedaan kan worden.

Ik weet dat mijne jaren geleden voor onderhoud is geweest en daarna nooit meer gebruikt is. Ik denk dat ik nog wel even goed zit.

Als ze na het onderhoud nooit meer gebruikt is, dan kan het zijn dat er nu alles olie vastzit...
Dus voordat je haar weer gebruikt, even met een fön (warm, niet heet) over de gehele machine .
Of zet haar een uur in de zon.
Dan eerst alle knopen per hand bewegenn of ze soepen zijn..
Als je een machine die heel lang gestaan heeft, zo maar met motor laat lopen, kan het gebeuren dat door de weerstand even de condensators na de knoppen gaan...

Ik heb de machine zelf regelmatig gebruikt en mijn vriend heeft alles nagekeken en schoongemaakt voor ik haar voor mijn verjaardag kreeg. Dus all good :j.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 23:17

sasja0705 schreef:
MarloesHJ schreef:
Mijn machine is echt veel te complex om zelf onderhoud aan te geven, sowieso worden er ook altijd een aantal dingen gekalibreerd bij het onderhoud en dat kan je niet zelf zonder de juiste hulpmiddelen. Zelfs om in de onderhoudmodus komen moet je een aparte manier voor volgen.

Maar ik spreek het onderhoud altijd af en dan ben ik hem echt geen weken kwijt, hooguit een paar dagen. Want anders staat die machine alleen maar in de weg te staan bij hun en ik ben hem kwijt.

Van deze nieuwe, complexe machines laat ik ook mijn fingers...

Ik houd het bij de oldies ,haha
[ [url=m/1zN6gE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alleen blijft nu wel weer het naaien leren liggen , zucht

De oudjes zijn wel echt gaaf maar ik heb ze nooit gehad. Tegenwoordig een Bernina B770QE van iets meer dan een jaar oud. Geen machine om zelf onderhoud op te doen.

patpen

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 00:14

De winkel waar mijn lock- en borduurmachine vandaan komen, deed altijd jaarlijks gratis onderhoud. Kon dan na een paar dagen de machines weer ophalen. Waarom dan zelf doen?
Mijn Bernina heb ik altijd zelf onderhouden. Té lang stilgestaan en de stang stond verkeerd/niet in het midden. Geen beweging meer in te krijgen ondanks olie. Ik ben niet technisch en manlief mag er niet aanzitten, heeft helemaal geen verstand van naaimachines. Dus daarom toch maar een keer weggebracht voor onderhoud.
De nieuwe Pfaff is zo elektronisch dat daar weinig aan te doen is. Uiteraard maak ik het spoelhuis en dergelijke zelf regelmatig schoon. En hij krijgt ook regelmatig wat olie.
Mijn lockmachine zuig ik gewoon uit met de stofzuiger. Ongelooflijk hoeveel pluis daar telkens weer in zit! Hij snijdt soms niet goed als ik van dik naar dun gedeelte ga. Dan komt de stof over het mes heen als ik het naaiwerk goed leg. Na 20 jaar intensief gebruik, vrees ik dat die zo langzamerhand aan vervanging toe is. Ik moet nu goed opletten dat het mes omhoog staat als ik naar een dunnere laag overga.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:13

@Patpen : juist voor de oudere overlocks zijn alle vitale onderdelen nog te verkrijgen : boven en ondermes, grijpers .
En de oudjes zijn 10x sterker als de generatie van nu ( die eigenlijk alleen maar op tricot en dunne stoffen uitgelegd is) zelfs motor is zo te verkijgen en te vervangen als nodig)
Waar een "nieuwe " n paar hondert kost en max 3-5 jaar mee gaat zijn de oudjes (naaimachines en eerste generaties overlock's) gemaakt "voor het leven" en voor generaties plus voor alle mogelijke stoffen
(Bvb de oude machines moesten fijne seide tot zware mantelstof en zelfs paarde of koeien-dekens kunnen naaien)
Heb laatst voor een vriendin van mij 2 oudjes (een overlock en een Pfaffje) gerestaureerd. Zij heeft een extreem dure naaimachine (krijg je een 2e hands autootje voor) en een zelfde zo dure over/coverlock... maar beiden zijn meer voor onderhoud/reparatie als thuis...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:07

Uhm er zit ook nog wel verschil tussen overlock en overlock. Die van mij heeft echt wel meer gekost dan een paar honderd euro en die kan veel zware materialen aan. Ik lock daar gerust meerdere lagen denim mee en dat kan hij ook prima aan.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:38

@sasja0705 bij de lockmachine zitten accessoires zoals een nieuw mes. Dus dat kan technisch gesproken zo vervangen worden. Maar dat mes krijg je nooit zo geplaatst als in de fabriek dus daar begin ik niet aan. Ik heb mijn Brother nu ruim 20 jaar. Toen bewust een zware machine gekocht voor huishoudelijk gebruik, geen industrie machine. Zo’n industrie machine wil je niet in de woonkamer hebben. Ik lock gerust meerdere lagen denim, dat is geen probleem. Maar paarden- of koeiendekens zou ik sowieso niet locken op een huishoudmachine. Momenteel verwerk ik veel zorb stof en daarmee moet ik dus opletten bij de overgang van dik naar dun, dat de stof niet over het mes komt te liggen.
De eerste lockmachine kocht ik begin 1991, toen ook een paar honderd gulden, niet de goedkoopste machine. Die was idd alleen voor lichtere stoffen. Na 10 jaar een zwaardere gekocht en mijn tante heeft nog plezier van mijn oude lock. Zij gebruikt hem heel af en toe.
Duur is niet per definitie goed. Mijn moeder wilde perse een combi machine, kostte een vermogen. Niks dan ellende mee gehad. Zij zoekt de kwaliteit van (nu) mijn Bernina maar dat is niet meer te koop. Uiteindelijk gebruikt zij nu de eenvoudige Pfaff die mijn broer heeft gekregen voor zijn trouwen. Na zijn scheiding heeft hij die machine gehouden, voor onderhoud naar mijn moeder gegaan en staat daar nog steeds.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:50

Er staat een oude Bernina te koop op MP in Harmelen!
Voor de liefhebber.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:48

Combi machines zijn sowieso een vak apart. Ik heb heel bewust drie losse machines staan en geen combi machines.

Maar een mes vervangen van de lock zou ik wel echt aanraden. Dat geeft al veel meer naaicomfort vaak.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:02

patpen schreef:
@sasja0705 bij de lockmachine zitten accessoires zoals een nieuw mes. Dus dat kan technisch gesproken zo vervangen worden. Maar dat mes krijg je nooit zo geplaatst als in de fabriek dus daar begin ik niet aan. Ik heb mijn Brother nu ruim 20 jaar. Toen bewust een zware machine gekocht voor huishoudelijk gebruik, geen industrie machine. Zo’n industrie machine wil je niet in de woonkamer hebben. Ik lock gerust meerdere lagen denim, dat is geen probleem. Maar paarden- of koeiendekens zou ik sowieso niet locken op een huishoudmachine. Momenteel verwerk ik veel zorb stof en daarmee moet ik dus opletten bij de overgang van dik naar dun, dat de stof niet over het mes komt te liggen.
De eerste lockmachine kocht ik begin 1991, toen ook een paar honderd gulden, niet de goedkoopste machine. Die was idd alleen voor lichtere stoffen. Na 10 jaar een zwaardere gekocht en mijn tante heeft nog plezier van mijn oude lock. Zij gebruikt hem heel af en toe.
Duur is niet per definitie goed. Mijn moeder wilde perse een combi machine, kostte een vermogen. Niks dan ellende mee gehad. Zij zoekt de kwaliteit van (nu) mijn Bernina maar dat is niet meer te koop. Uiteindelijk gebruikt zij nu de eenvoudige Pfaff die mijn broer heeft gekregen voor zijn trouwen. Na zijn scheiding heeft hij die machine gehouden, voor onderhoud naar mijn moeder gegaan en staat daar nog steeds.

Kun jij mij even een foto sturen van die oude brother - mag in pb, hoor.
In mijn kenniskring zijn veel die juist de oudere zoeken, mocht je ze ooit willen verkopen :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:21

sasja0705 schreef:
In mijn kenniskring zijn veel die juist de oudere zoeken, mocht je ze ooit willen verkopen :D

Mijn Brother 9600TD is niet te koop. Ik weet dat er veel vraag is naar oudere machines en weinig aanbod.
Bij Matson hebben ze minstens 10x gevraagd om mijn Bernina te kopen, ze hebben een wachtlijst voor die naaimachine. Maar die kwaliteit kan ik niet meer kopen…

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:27

MarloesHJ schreef:
Combi machines zijn sowieso een vak apart. Ik heb heel bewust drie losse machines staan en geen combi machines.

Maar een mes vervangen van de lock zou ik wel echt aanraden. Dat geeft al veel meer naaicomfort vaak.

Ik heb ook bewust losse machines en geen combi’s. Mijn moeder heb ik gewaarschuwd om vooral geen naai- en borduurmachine in 1 te kopen. Maar zij wilde grotere patronen kunnen borduren en dus kwam er een combi in huis. Niets dan ellende. Weer terug naar de winkel “nu zit ik zonder naaimachine”. Ja daar heb ik dus ook voor gewaarschuwd.
Het wordt afgeraden om het mes te vervangen bij een lock. Dat steekt heel erg nauw. Bovendien is mijn mes niet bot! Hij snijdt goed mits de stof niet over het mes komt te liggen als ik van de dikke zorb terug ga naar de dunne tricot.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:01

patpen schreef:
sasja0705 schreef:

Mijn Brother 9600TD is niet te koop. Ik weet dat er veel vraag is naar oudere machines en weinig aanbod.
Bij Matson hebben ze minstens 10x gevraagd om mijn Bernina te kopen, ze hebben een wachtlijst voor die naaimachine. Maar die kwaliteit kan ik niet meer kopen…

Top! En houden dan... zo doe ik het ook... ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:20

Momenteel bezig met 8 boxershorts voor mijn man, 3 verschillende patronen. Deze 4 zijn met hetzelfde patroon. Geen haperingen met mijn lock, snijdt keurig af. Het is echt de zorb waarmee ik moet opletten :)
Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:20

Ik heb echt nog nooit gehoord dat het wordt afgeraden om een mes te vervangen van de lock maar goed ik vertrouw mijn eigen monteur en ik weet dat hij dat prima kan.
Het ondermes heb ik wel vaker gehoord dat je dat niet moet vervangen. Ik snap ook niet zo goed hoe je stof over je mes heen kan krijgen want dat heb ik nooit aan de hand en ik naai toch al >25 jaar.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:19

MarloesHJ schreef:
Ik heb echt nog nooit gehoord dat het wordt afgeraden om een mes te vervangen van de lock maar goed ik vertrouw mijn eigen monteur en ik weet dat hij dat prima kan.
Het ondermes heb ik wel vaker gehoord dat je dat niet moet vervangen. Ik snap ook niet zo goed hoe je stof over je mes heen kan krijgen want dat heb ik nooit aan de hand en ik naai toch al >25 jaar.

Jij vertrouwt jouw monteur, ik vertrouw de mijne. Plus de ervaring van mensen die hun mes hebben laten vervangen…

Ik zit ruim 45 jaar achter de naaimachine waarvan 35 jaar met een lockmachine. Afhankelijk van waar je de stof laat snijden, kan het heel makkelijk over het mes heen gaan. Langs de groef in de plaat is geen probleem. Voor ondergoed laat ik de stof langs de uiterste rand rechts lopen. Als dan het mes op het laagste punt staat terwijl ik even stop, kan het snijafval heel makkelijk over het mes heen.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:39

Ik heb met reststof een idee'tje, dat al een paar maanden gratis in mijn hoofd woont, gemaakt. Is het perfect? Nee. Had ik alle materiaal dat ik eigenlijk nodig had? Ook nee. Ben ik er blij mee? JA!

Wat ik in mijn hoofd had werkt. Staat, vind ik, supergaaf en is makkelijk te bedienen en schoon te houden :D

Afbeelding

Een top down, bottom up vouwgordijn <3.

Het laat zich raden wat ik niet had, maar soit :))

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 07:02

Netjes! Ziet er goed uit

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 07:32

Netjes geworden San!
Hier gisteren het korte broekje voor mijn dochter afgemaakt.
Moet er alleen nog een bijpassend shirt voor kopen of maken.
De naailessen hebben nu een zomerstop.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 07:49

Thanks, beide! Ik heb nieuwe stof, baleinen, ringen e.d. besteld, dus ga m binnenkort opnieuw maken en dan wel passend/echt mooi, want in het echt zijn er wat dingen waar ik niet helemaal happy mee ben.

Wat een superleuk broekje <3. Gave stof! En netjes gemaakt.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 23:28

Heb je het helemaal zelf bedacht San? Of een bestaand patroon gebruikt voor inspiratie?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 07:23

Zelf bedacht. De reden dat ik vooral niet helemaal happy ben, is omdat ik net te weinig stof heb in de breedte, en ik alleen maar lapjes kon gebruiken. (En dus geen baleinen had.)

Met reststof moet je wat creatiever zijn. Nu heb ik 1 heel stuk besteld.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:05

Vraagje:
Af en toe naai ik wat
Nu wil ik graag de kussens van de loungebank opnieuw bekleden.
De een is gewoon rechthoek, dat snap ik nog wel.
De ander is een rechthoek met een hoek eruit/ overdreven een L-vorm hoe naai ik dan die hoek?
Of denk ik nou echt gewoon te moeilijk?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:17

Kan je de oude hoes er niet vanaf halen?
Dan heb je een voorbeeld hoe het in elkaar zit.