[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eliana

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:16

Wat mooi zeg met die visjes heel knap gedaan.
Oef lingerie naaien lijkt me ook wel een uitdaging ja!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:45

Afbeelding

Ik heb de gordijnen klaar, echt zo blij mee <3. Als de zon van t zomer vol op de ramen staat, kunnen ze mooi dicht en hebben we prachtig, gedempt licht in de eethoek/woonkamer. Het is een hoop werk, maar dan heb je ook wat, al zeg ik het zelf :=.

Ik moet ze nog wel inkorten, klusje voor volgende week :).

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:31

patpen schreef:
Ik kom weer eens binnenvallen, vanaf pagina 31 :D . Niet alles gelezen hoor!
2 jaar geleden begonnen met lingerie naaien. Pfoe, dat is wel een stap verder dan wat ik in de afgelopen 35 jaar of zo gemaakt heb. Maar zó leuk om te doen <3.
En vorig jaar een Amerikaanse website ontdekt met geweldige patronen. Relatief simpel om te maken maar een fantastische pasvorm.
Momenteel mijn voorraad boxershorts aan het aanvullen. Eerst een proef genaaid, daarna een set van een hemd met 3 bijpassende boxers. En nu liggen er 13 geknipt :=. 2 daarvan zijn helemaal af. Daarna heb ik de meeste genaaid tot het elastiek. Elke keer een andere kleur op de naaimachine en spoel zetten had ik geen zin in. Het patroon heb ik aangepast zodat het ook meteen menstruatie ondergoed is.
Nu bezig met 2 donkerblauwe boxers en tegelijkertijd een bermuda. Lekker simpel met boordstof in de taille, wel met zakken. Dat patroon al een paar keer gemaakt en ik woon zo ongeveer in die broeken +:)+.

Heb je toevallig foto's en de link voor de website?
Manlief wil dolgraag weer longboxers maar die zijn nergens meer te krijgen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:48

Mooie dingen zie ik hoor :j
Gordijnen zijn prachtig San, doe ik je niet na!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 19:33

sasja0705 schreef:

Voor mijn man heb ik verschillende patronen uitgeprobeerd van boxers, hij heeft geen voorkeur, zitten allemaal goed. Die Amerikaanse site heeft geen patroon voor heren boxers.
Dit zijn voorbeelden van mijn eigen boxers, allemaal hetzelfde patroon:

Afbeelding

Afbeelding

En de grijze herenboxer is van Libelle, gratis te downloaden van de Belgische website. De rood-grijs-witte is een Duits patroon, de Horst.

Afbeelding

Afbeelding

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 19:35

Wow, knap gedaan !

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 19:38

Eliana schreef:
Oef lingerie naaien lijkt me ook wel een uitdaging ja!

Het in elkaar zetten van een bh is niet het moeilijkste, valt echt nog wel mee. De juiste maat vinden van een patroon is de moeilijkheid. Doorgaans een andere maat dan je in de winkel koopt…

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 00:22

Grr frustratie over commerciële patronen ( tot nu al 2) die niet de maat zijn die ik bij gewone kleding heb :n
Ik heb broekmaat 38 en het broekpatroon dat ik nu volg is meer dan 20 cm de wijd aan de taille en is ook heel hoog. Als ik een aparte tailleband eraan zou doen volgens patroon dan kan ik even gelijk aan mijn bh vastmaken >;)

Rant off :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:55

Roihi schreef:
Grr frustratie over commerciële patronen ( tot nu al 2) die niet de maat zijn die ik bij gewone kleding heb :n
Ik heb broekmaat 38 en het broekpatroon dat ik nu volg is meer dan 20 cm de wijd aan de taille en is ook heel hoog. Als ik een aparte tailleband eraan zou doen volgens patroon dan kan ik even gelijk aan mijn bh vastmaken >;)

Je moet ook eigenlijk altijd de maatschemas nalopen icm je eigen lichaams maten, en dan kijken welke maat je nodig hebt....

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:45

Oh, dankjewel Mri,dat ga ik dan eens goed bekijken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:59

Ja altijd je eigen maten gebruiken, ik heb ooit een jumpsuit gemaakt met als bovenkant M en onder XXXL, en het paste ook nog eens gemakkelijk op elkaar. Heel bijzonder!

Wij hadden weer een naaidag zaterdag dus eindelijk weer eens wat gemaakt:

Tankini, moeilijk op de foto te krijgen, het is zo’n vreemd stofje:

Afbeelding

2 capes voor na het zwemmen:

Afbeelding

En een handige handdoekzakje, binnenkant is badstof en de buitenkant is waterdicht. Dus kindje er in zetten, afdrogen en het natte spul er in, touwtjes aantrekken en je hebt een zakje.

Afbeelding

Afbeelding

En verder heb ik nog van alles uitgeknipt liggen, heel veel plannen en geen zin om te naaien omdat ik liever nog even buiten bezig ben ‘s avonds. Heel irritant, dus goede les: niet in het voren gaan knippen :')

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:07

Roihi schreef:

Confectiematen zijn zelden tot nooit gelijk aan naaipatronen. Maar in de winkel zit een shirt maat Medium goed terwijl je van een ander merk een Large nodig hebt…
Ik heb 3 verschillende broeken gemaakt. Bij het ene patroon moest ik naar M (terwijl ik volgens de maattabel een L moest hebben), bij een ander patroon weer naar XL :?. Het ligt dus ook nog aan de pasvorm en de berekende overwijdte.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 01:20

sasja0705 schreef:

Ik heb vorig jaar dit patroon gekocht. Nu eindelijk de 1e geknipt liggen. Maar deze heeft 3 beenlengtes, ik heb een lengte geknipt tussen medium en lang in. En medium taille. Het is een beetje lastig dat de Engelse en Zweedse termen over elkaar heen geprint worden. De beschrijving in het Engels is zeer summier, slechts 8 korte stappen. De foto's zijn echter duidelijk. Nog 6 boxers van elastiek voorzien en dan ga ik de eerste Mr Boxer in elkaar zetten. Altijd eerst maar 1 om te kijken hoe de pasvorm is...
https://sewingheartdesign.com/produkt/mister-boxer/

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 07:03

patpen schreef:
sasja0705 schreef:

Ik heb vorig jaar dit patroon gekocht. Nu eindelijk de 1e geknipt liggen. Maar deze heeft 3 beenlengtes, ik heb een lengte geknipt tussen medium en lang in. En medium taille. Het is een beetje lastig dat de Engelse en Zweedse termen over elkaar heen geprint worden. De beschrijving in het Engels is zeer summier, slechts 8 korte stappen. De foto's zijn echter duidelijk. Nog 6 boxers van elastiek voorzien en dan ga ik de eerste Mr Boxer in elkaar zetten. Altijd eerst maar 1 om te kijken hoe de pasvorm is...
https://sewingheartdesign.com/produkt/mister-boxer/

Als het patroon is opgebouwd in lagen, dan zet je toch se lagen uit die je niet op je print wil hebben?
Dan staan er ook geen teksten door elkaar heen :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:30

Mri schreef:
Als het patroon is opgebouwd in lagen, dan zet je toch se lagen uit die je niet op je print wil hebben?
Dan staan er ook geen teksten door elkaar heen :)

Ik print nooit in lagen. Maar teksten als beenlengte en taillehoogte bijv zullen blijven staan, voor alle maten gelijk. Geen knipschema dus zelf bedenken wat tegen de stofvouw aan moet.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 13:58

Door flink tijdgebrek in oktober voor het laatst wat gemaakt.
Nu shirtje voor mijn zoontje gemaakt. Was echt weer inkomen zeg.. boordje is mislukt... volgende x weer beter... wel voor het eerst gebruik gemaakt van een tweelingnaald voor de zoom onderaan.

Afbeelding

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:15

Ik vind 'm best goed gelukt hoor Dala8. Niet te kritisch zijn, dan krijg je enkel stress waardoor het fout loopt.

Hier de hele woonkamer verbouwd. M'n electrische rolstoel was er en ik had al m'n tafels daarna weg gedaan omdat deze te laag waren. Een in hoogte verstelbaar hoekbureau aangeschaft en toen kwam door omstandigheden de kat van m'n moeder bij mij wonen maar mijn Hollandse herder is een beetje te enthousiast voor haar. Ze tikt 'm netjes op de neus als hij te brutaal wordt maar dat ziet hij dan weer als teken dat ze wil spelen :')

Dus heb ik een kast erbij gekocht en heeft poes de 2 bovenste rijen tot haar beschikking. Ik meer ruimte voor al m'n hobby spullen en ik had nog ophangborden die mooi anti Hoax scherm zijn (Hoax is m'n hond)

Let alsjeblieft niet op de enorme chaos op de foto's want alles moest even verhuizen met het in elkaar zetten en verbouwen van de kamer maar ik wilde wel trots even de set up laten zien.

Lijdend onderwerp Coco (ze is 10 jaar en super aanhankelijk)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ook Wat Andere muurelementen opgehangen, zo kan ze van de kasten voor het raam naar de zijkant verplaatsen. Voor de hangmand moet ik nog een bodem en kussen maken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de kast heb ik ook enkele bakken van ikea staan die echt super handig zijn vind ik zelf voor alle naaispulletjes.

Nu nog opruimen komende dagen dan kan ik eindelijk de jurk voor mijzelf maken

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:05

Wat een super fijne grote naai plek en mooi ingericht voor de kat

Bij mij zitten de katten er graag bij als ik bezig ben op de naaimachine, ze vinden al het bewegende heel interessant

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 17:10

VillaNeusjes schreef:
Let alsjeblieft niet op de enorme chaos op de foto's want alles moest even verhuizen met het in elkaar zetten en verbouwen van de kamer maar ik wilde wel trots even de set up laten zien

Het wordt altijd eerst chaos voordat het weer netjes wordt met in- en opruimen ;). Succes, je hebt een mooie ruimte straks.
Ik zie op de foto’s dat wij dezelfde naaimachine hebben. 3 jaar geleden een Pfaff erbij gekocht met functies die het naaien voor mij net weer wat makkelijker maken. Maar mijn ouwe trouwe Bernina heb ik gehouden. De winkel wilde maar wat graag dat ik mijn Bernina inruilde, hij heeft een wachtlijst voor dit model.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 18:54

patpen schreef:
VillaNeusjes schreef:
Let alsjeblieft niet op de enorme chaos op de foto's want alles moest even verhuizen met het in elkaar zetten en verbouwen van de kamer maar ik wilde wel trots even de set up laten zien

Het wordt altijd eerst chaos voordat het weer netjes wordt met in- en opruimen ;). Succes, je hebt een mooie ruimte straks.
Ik zie op de foto’s dat wij dezelfde naaimachine hebben. 3 jaar geleden een Pfaff erbij gekocht met functies die het naaien voor mij net weer wat makkelijker maken. Maar mijn ouwe trouwe Bernina heb ik gehouden. De winkel wilde maar wat graag dat ik mijn Bernina inruilde, hij heeft een wachtlijst voor dit model.

Ik had een tijdje een naaimachine van m'n moeder te leen maar die wilde hem terug dus ben ik naar de naaimachine winkel geweest voor advies. Huissteden zit hier in Nieuwegein. Ontzettend aardige mensen. Zij hadden deze Bernina 1230 tweedehands staan en omdat ik ook zwaardere dingen maak zoals werk spul voor de assistentiehond etc raadde ze geen moderne machine aan. Deze is loodzwaar van metaal en mentale binnenwerk wat gewoon sterker is dan de modernere machines. Ik mocht 'm in 2 delen betalen. Enorm fijn voor mij als minima. Heeft in totaal 600 euro gekost en is elke cent waard. Ik moet hem nog wegbrengen voor onderhoud maar dan ben ik 'm 2 weken kwijt dus hik ik er tegen aan :') -O-

Ik heb wel dus vorig jaar een lock machine erbij aangeschaft vond een mooie in de aanbieding bij Matson. Kreeg er ook mooie deal aan garen bij.

Ik kan gelukkig het pedaal van beide machines op m'n voetsteunen van de electrische rolstoel kwijt en een volgende machine wil ik denk ik met start stop knop voor gemak maar voorlopig doet deze het prima al gaf iemand van een naaigroep met beperkingen de tip om het pedaal te gebruiken onder je arm in een tasje bijv. Dus dat is nog leuk om eens te gaan uitproberen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 19:54

Mijn Bernina heeft 3 weken bij Huissteden gestaan voor onderhoud. Waanzinnig druk daar! Tussendoor 1x gebeld of er al iets bekend was wanneer mijn machine klaar zou zijn en kreeg een vreselijk chagrijnige man aan de telefoon, druk druk druk.
Ik heb 2 jaar geleden een 2e hands coverlock gekocht bij hun. Geen spijt van, gebruik hem vaak. Goede besteding van het extra geld van het UWV in september :D
Matson heeft mijn lockmachine een onderhoudsbeurt gegeven, zaten toen ook nog in Utrecht. Niks dan ellende ermee sindsdien. En hartstikke duur voor onderhoud. Mijn Pfaff komt bij Matson vandaan.
€600 is echt een koopje voor deze Bernina. Ze worden doorgaans verkocht tussen de €1250-€1500 dus ik snap wel dat Matson mijn machine wilde hebben! Mijn moeder heeft de Bernina in 1990 nieuw gekocht, ik heb hem in 1992 gekregen voor ons trouwen. Wegens een voetafwijking wilde zij een machine die ook zonder voetpedaal werkt. Inmiddels diverse machines verder maar qua machine nooit de kwaliteit van de Bernina gevonden. Zij bedient het voetpedaal met haar knie, die hangt in een houder aan een paal tussen blad en grond. Mijn oude Pfaff, uit dezelfde tijd als mijn Bernina, staat nog steeds bij haar. Eigenlijk wil ik die terug maar ik heb geen contact meer met mijn ouders…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 19:58

Is onderhoud niet iets wat zelf gedaan kan worden? Ik heb de mijne laatst uit elkaar gehaald en met een luchtcompressor uitgespoten en de bewegende delen geolied. Was heel makkelijk te doen.

Of doet een bedrijf nog andere dingen?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:33

_San87_ schreef:
Is onderhoud niet iets wat zelf gedaan kan worden? Ik heb de mijne laatst uit elkaar gehaald en met een luchtcompressor uitgespoten en de bewegende delen geolied. Was heel makkelijk te doen.

Of doet een bedrijf nog andere dingen?

Is maar afhankelijk welk bedrijf het doet, haha
De meesten alleen uitblazen en nieuw olie erin en vragen dan de hoifdprijs.
Bij een echte goede, wordt ook motor en (eventuele) Electronic gecontroleerd, grijper en timing afgesteld, naaldstang gecontroleerd, enz, enz.

Grof gesproken kun je bij zowat alle machines van voor 1995/2000 alles zelf doen, mits interesse uiteraard.
Na die tijd zijn bijna alle fabrieken opgekocht van Azië en daarmee is de kwaliteit van materialen en de mogelijkheden om echt overal aan te komen naar een minimum terug gebracht.
Mijn olifantjes van Pfaff ( uit 58 en 1974) doe ik allemaal zelf , die zijn weliswaar een hoogstandje aan fijn-Mechaniek maar je kan hun helemaal uitelkaar halen ( weer in elkaar zetten is andere koek, haha)

Heb nu een "nieuwere" sinds gisteren op tafel, geschat bauwjaar vroege/midden 80er heeft mij een tientje en rit naar Den Haag gekost,
Van die nog geen verstand van maar gewoon begonnen alles weg te schroeven wat maar kan...
Dag later, loopt motor weer perfect en de rest ( naaldstand, verschillende steken weel, grijpertiming ,enz ) is vanavond en morgen aan de beurt.

Als die het dan weer doet, gemakkelijk 200 waard in de verkoop en gaat dan de volgende 30-50 jaar weer mee :)

En om te leren : YouTube is geweldig

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:36

Mijn machine is echt veel te complex om zelf onderhoud aan te geven, sowieso worden er ook altijd een aantal dingen gekalibreerd bij het onderhoud en dat kan je niet zelf zonder de juiste hulpmiddelen. Zelfs om in de onderhoudmodus komen moet je een aparte manier voor volgen.

Maar ik spreek het onderhoud altijd af en dan ben ik hem echt geen weken kwijt, hooguit een paar dagen. Want anders staat die machine alleen maar in de weg te staan bij hun en ik ben hem kwijt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:39

Ik heb een Bernina uit 1978, dus qua kwaliteit echt meer dan prima. Wel goed te weten wat een speciaalzaak ook nog allemaal kan doen. Hoewel de motor ook door mijzelf/mijn vriend gedaan kan worden.

Ik weet dat mijne jaren geleden voor onderhoud is geweest en daarna nooit meer gebruikt is. Ik denk dat ik nog wel even goed zit.