[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:39

Nog iemand tips hoe je het paar dop je tekening de zelfde uitdrukking kunt geven als die op de foto?

Daar heb ik vooral moeite mee

rink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:57

tjah dat is moeilijk om daar een tip over rte geven dat is geoon een kwestie van kunnen tekenen, dat je de juiste blik in de ogen namaakt... en het paard natuurlijk.. dat is gewoon hele precies werken ,,

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:44

De blik goed krijgen is vooral een kwestie van ervaring. Leren kijken, leren beoordelen, wat zie je, wat voor uitdrukking heeft het dier in het echt en op verschillende foto's? Dan zie je echt een bepaalde blik die echt karakteristiek is voor het individuele dier dat je voor je hebt. Wanneer je die kunt onderscheiden kun je beginnen te oefenen hoe je die kennis kunt vertalen naar papier, want dan ben je er natuurlijk nog niet het moet immers nog vertaald naar een tekening. Dat is echt observeren observeren en nog eens observeren om vervolgens te oefenen en nog eens te observeren, namelijk dit keer niet alleen het dier maar ook je tekening. Bekijk de foto technisch, bekijk het dier technisch en bekijk je eigen werk technisch. Dit betekent dus ook dat wanneer je het niet goed kunt zien je de tekening moet laten rusten. Stop hem even weg, ga wat anders doen en bekijk hem een dag of twee (ja echt bij voorkeur zo lang, zeker als je nog niet heel veel ervaring hebt) nog eens met een frisse blik. Win eventueel na je eigen observatie ook advies in van derden. Dat laat je bezinken. Vervolgens ga je aan de hand van hun observaties analyseren in hoeverre ze een punt maken. Als er dus wat schort, dan ga je wederom observeren en analyseren, bedenken hoe je het kunt oplossen, ook hierbij kun je advies inwinnen mocht je dat nodig vinden, bijvoorbeeld van de eigenaar. Ik denk soms bijvoorbeeld, de kaak is iets te zwaar en zonder dat ik het aan de opdrachtgever voorstel komt hij zelf met dezelfde conclusie. Je moet dus evenmin suggestief bezig gaan. Op die manier kom je vanzelf tot de juiste uitdrukking. En dat betekent zeker dat je heel veel tekeningen zult gaan maken die het helemaal niet zijn of het net niet zijn tot je op een gegeven moment vaardigheid krijgt in het neerzetten van de persoonlijkheid van een dier op papier. Hoe meer ervaring je daarmee krijgt, des te beter word je in het observeren en analyseren van dieren, foto's en tekeningen. Dat komt met tijd en oefening. Zoiets komt niet in 1 keer aanwaaien, helaas. Er is dus ook geen simpel trucje voor.

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:13

dank je

Ik ga meteen oefenen!

Lessien_2810

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:23

watk zelf wel eens heb.. dat als ik te vaak naar een tekening van mezelf heb gekeken datk hem minder mooi begin te vinden... of als ik een tekening heb gemaakt isset soms wel vreemd om hem zo weg te geve, tis net een soort kindje dat je geschapen hebt(A)

Kasmir

Re: algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:34

Iemand een paar inkleur tips.? Ik verpest mijn tekeningen daar altijd
gruwlijk mee.

Lessien_2810

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:28

voor mijn idee hebk niet zo veel in te kleuren als ik met de schaduw klaar ben meestal. maar ALS je wat in te kleuren hebt probeer het met de schaduwkleur te combineren..dan krijg je wel een prettig effect .. probeer een beetje van licht naar donker te kleuren met een zacht potlood... ik hoop dat je er uit komt =)

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:24

Hoe kun je nou het beste een ader van een paard tekenen. Zonder dat het streepjes worden. Ik weet het, je moet schaduwen tekenen. Maar dat lukt bijna niet zo dun als dat ie is. Of moet je je punt zó dus slijpen dat het wel lukt.

Ik heb trouwens een tekenforum aangemaaakt. Speciaal voor tekenmensjes.
Het is nog in opbouw.
Tips zijn meer dan welkom!!

www.tekenforum.forumup.nl

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:46

Ik had een vraag, hoe teken je vlekken? En dan bedoel ik vlekken zoals appeltjes op een bruin paard, een blauwschimmel etc...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:54

Heeft iemand verstand van degelijke ophangsystemen voor schilderijen??
En als een doek niet in de lijst blijft klemmen van zichzelf, hoe je het dan vastzet?

1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:33

Mik_@ die vraag heb ik indd ook Dat lukt me dus echt voor geen meter Ben benieuwd naar een antwoord!

xXIris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:13

hoe kan je bij voorbeeld het schouderblad en ribbels zeg maar in het vacht als je paard bv zijn hoofd buigt hoe teken je die goed?

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:39

Ik heb ook een vraag, het is eigenlijk voor school..
Welke materialen zijn er nodig voor een ets?

8Eveline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:41

babe schreef:
Ik heb ook een vraag, het is eigenlijk voor school..
Welke materialen zijn er nodig voor een ets?

Misschien is het een idee om de bokker te pb die etsen maakt. Weet even niet meer wie het was maar ze maakte etsen van barok paarden.

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:42

uhm, lioght eraan, ik ets en mijn moeder ook, ik ets met een etspennetje op persplex en dan doe ik er inkt op, afslaan en onder de pers

mijn moeder doet het weer heel anders, die werkt met watervaste stift op zink, dan kleurt ze met die stift en dan waar ze gekleurd heeft dat blijft wit als je het afdrukt, dus het ligt eraan wat voor ets je wilt maken, droge nala sof iets anders

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:06

ok, bedankt!

Lessien_2810

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:27

wat voor verf kun je het beste eigenlijk gebruiken? en waar kun je die halen? hier zit niet echt iets in de buurt namelijk

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:28

Ik had even een vraagje over pastel krijt. Wat is jullie mening over de pastelkrijtjes en potloden van het merk Van Gogh ?
En als jullie het helemaal niks vinden welk merk raden jullie aan?

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:31

Lessien: Voor niet professionele schilders heb je genoeg aan Amsterdam en van Gogh. Wil je de beste pigmenten hebben, dus een kleurrijk resultaat, dan kun je beter duurdere merken nemen.
Je kunt de goedkope en dure merken bestellen bij:
www.dekwast.nl

Lessien_2810

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:47

ok bedankt!

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:45

En weer had ik een vraag. Ik ben nu bijna opweg met de geweldige hengst Nassau. De opdrachtgever heeft enorm mooie foto's van dat beest gestuurd, op posterformaat, perfect dus.

Maar probleem. Hij is zooo mooi op die foto's, met zo'n supermooie glimmende kop en neus. Maar hoe ga ik dat glimmende op papier krijgen

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 16:30

geen idee eigenlijk Mik, maar ik heb zelf wel een vraag. Van wat meer practische aard. Ik heb een kneedgum, maar moet je die dingen af en toe vervangen.
De mijne was wit, maar is nu blauw/grijs. Ook zie je als hij uit elkaar wordt getrokken een soort haartjes, blokjes, nou ja. Niet hoe het eruit hoort te zien volgens mij. Ik gum er ook bijna alles mee, meest potlood, maar ook pastel, aquarelpotlood enzo. Dus nou ja, het werkt (nu) nog prima, maar moet je dat ding vervangen?

xXIris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:57

als ik met aquarel potlood werk en ik heb eerst zeg maar wat ingekleurd en daarna wassing er over gedaan en dan laat op drogen en dan weer wat wil erop tekenen doet ie het niet of moet het nog een beetje vochtig zijn?
ik heb brynzeel aquarelpotloden

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:48

@iwan_fjord: een pagina terug heb ik het volgende over Van Gogh pastels geschreven: "Belangrijk is te weten dat met name de pastels van Van Gogh gemakkelijk breken, minder pigment en kleurdichtheid bezitten dan de betere merken. Wil je een stapje hoger ga dan voor Conté die zijn te krijgen in vierkante staafjes en gedrukt in potlood. Ze zijn erg hard dus het hangt ervan af of het soort bij je past of niet. Ben je Van Goghs gewend (ik noem ze altijd de amateurpotloodjes) en je wilt een stapje hoger dan zou ik voor Rembrandts gaan. De allerbeste zijn toch wederom de Winsor&Newton. Deze hebben een ontzettend grote dichtheid en de grootste hoeveelheid pigment." Het zijn dus prima potloodjes om mee te beginnen. Ik heb er tot voorkort al mijn pasteltekeningen mee gemaakt. Ben nu overgestapt op de merken met veel meer pigment en het verschil is echt overduidelijk.

@Mik_: iets glimmends zet je op door gebruik te maken van flinke highlights en alles eromheen goed te blenden zodat het een strak geheel wordt. Ze worden ook wel patronen genoemd, omdat je echt een soort glimstreep of glimplek neerzet (of uitspaart, min of meer) die niet terug is te rekenen tot de kleur van de vacht en dus puur een lichtspel is (zoals een schaduw in de hals, en dergelijke). Volg je het een beetje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:52

Dan heb ik ook nog een vraagje..
Ik ben nu bezig met het tekenen van een mens, en deze persoon heeft donker (=zwart) haar. Hoe kan ik die haren nu realistisch laten lijken? Bij mij wordt het altijd zo 'stro-achtig'. Ander potlood gebruiken?? Of doe ik zelf iets fout??