[ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chanen

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:24

Van planten had ik al begrepen dat ze lastig waren, maar boeken zijn dus ook een uitdaging. Goed om te weten. Toch jammer dat planten en boeken nou net meer mijn interesse hebben, haha!
Ach, als de 2 sterren lukt, kan ik die altijd nog een mijn lijstje toevoegen.

Wat een geweldige service trouwens van beide webshops. Dat spreekt wel voor ze.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:26

Ja, maar de huisjes van de Action kosten niet zoveel, dus ik vond ze een perfect project om mee te starten. :D
Als dat lukt, en je vind het leuk, kun je altijd nog door naar een duurder segment.
Zo heb ik het tenminste gedaan. (en ik krijg de duurdere huisjes meestal op verjaardag of andere gelegenheden). ;)
Nu bezig met de pet shop van de Action, en van de week nog de greenhouse cafe en de cotton candy shop erbij gehaald.\

Edit: was mijn reactie op Monique. ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:31

Chanen schreef:
Van planten had ik al begrepen dat ze lastig waren, maar boeken zijn dus ook een uitdaging. Goed om te weten. Toch jammer dat planten en boeken nou net meer mijn interesse hebben, haha!
Ach, als de 2 sterren lukt, kan ik die altijd nog een mijn lijstje toevoegen.

Wat een geweldige service trouwens van beide webshops. Dat spreekt wel voor ze.

De boekjes van de corner bookstore vallen wel mee qua moeilijkheidsgraad. Daar heb je stickertjes die je om houten plaatjes plakt. Wat ik daar lastig aan vond is dat er verschillende grootte kaftjes zijn en dus ook verschillende grootte plaatjes hout, maar voor iemand die begint kan dat irritant verwarrend zijn.

De boekjes van bijvoorbeeld Sams Study zijn nog een tikje ingewikkelder vaak met pagina's die je echt kunt omslaan. erg leuk, maar lastig.

En ja heel fijne service omdat zij vertrouwen hebben in het product van Robotime

@Pinto, zeker is de aanschafsprijs bij de Action erg aantrekkelijk.

Ik vind echter de kwaliteit van Robotime zó ontzettend veel beter. En de nieuwere generatie series van Robotime miniaturen, waaronder becka en de corner bookstore is voornamelijk snapfit, en je hoeft ook niet meer te knippen, maar je kunt uitdrukken uit doordrukvellen en lijmen doe je ook niet omdat er dubbelzijdig plakband bij zit. Echt alles ontworpen om een zo fijn mogelijke bouwervaring te bieden.

Heel eerlijk gezegd is het merk dat de action levert een kopie van Robotime. Het prijsverschil moet ergens vandaan komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:32

Chanen schreef:
Zooo, jij hebt al een aardige verzameling. Zoveel ruimte heb ik echt niet in mijn appartement, haha!

Inmiddels wat verder gekeken op de website en ik neig naar de Corner Bookstore. Staat 2,5 ster moeilijkheidsgraad voor. Veel klik- en plakwerk wat ik er van zie. Klinkt als goed te doen.

Als je googelt op "diorama bouwen" of "model scenery" of "poppenhuis" of "dollhouse" vind je allerlei sites, foto's, filmpjes en andere andere zaken die je laten zien hoe simpel het kan zijn om van basic materialen allerlei dingen te maken die je kunt gebruiken om je eigen touch aan je bouwwerk te geven.

Voorbeeldje:
https://modelrailwayengineer.com/recycl ... ar-gaming/

Het gaat er niet om dat je exact nabouwt wat je voorgeschoteld krijgt maar dat je het toepast voor iets dat bij jouw bouwwerk past.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:50

Hoewel het er ontzettend tof uitziet en ik respect heb voor de creatievelingen die uit random items de mooiste creaties maken, weet ik dat mijn kracht juist wel ligt in namaken wat ik krijg voorgeschoteld. :')

Ik heb heel wat verschillende knutselprojecten geprobeerd, maar dat eindigde meestal in een hoop chagerijn. Ik ben te perfectionistich voor eigen creatieve uitspattingen. Het wordt nooit zoals ik het in mijn hoofd heb en dat kan ik niet loslaten. Voor nu maar lekker nabouwen.
Wie weet dat ik, als ik er wat handigheid in heb, ooit nog eens zelf wat dingetjes ga toevoegen. Voor nu zijn de bouwkits zelf rven genoeg.

Wel super bedankt voor de inspiratie!
Laatst bijgewerkt door Chanen op 24-02-25 21:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:52

Chanen schreef:
Hoewel het er ontzettend tof uitzet en ik respect heb voor de creatievelingen die uit random items de mooiste creaties maken, weet ik dat mijn kracht juist wel ligt in namaken wat ik krijg voorgeschoteld.

Om te beginnen zou ik dat ook zeker eerst doen Chanen. Je kunt altijd achteraf zelf dingetjes bij verzinnen. Je kunt bijv een foto die je leuk vindt, heel klein uitprinten en ophangen in het miniatuur. Of een klein stukje stof op de toonbank leggen als kleedje of van een tandpasta dopje een eigen bloempotje maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:00

Monique1963 schreef:
Chanen schreef:
Hoewel het er ontzettend tof uitzet en ik respect heb voor de creatievelingen die uit random items de mooiste creaties maken, weet ik dat mijn kracht juist wel ligt in namaken wat ik krijg voorgeschoteld.

Om te beginnen zou ik dat ook zeker eerst doen Chanen. Je kunt altijd achteraf zelf dingetjes bij verzinnen. Je kunt bijv een foto die je leuk vindt, heel klein uitprinten en ophangen in het miniatuur. Of een klein stukje stof op de toonbank leggen als kleedje of van een tandpasta dopje een eigen bloempotje maken.

Precies, en vooral: doe het gewoon. Al die "professionals" zijn ook klein en simpel begonnen, met een een omgekeerde dop als bloempot :j
Oh, enne, het aantal mislukkingen vermelden ze er ook nooit bij.....

ik knijp constant Google uit op zoek naar ideeën, tips, plaatjes, filmpjes en werk van anderen om dat op mijn manier, in mijn project te gebruiken.

Voor jouw idee: ik ben bezig met een kleine modelspoorbaan (1,05 x 1,85m) en alleen al het drie-sporige stationnetje bevat inspiratie van minimaal 4 ontwerpen die ik met Google vond.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:01

Mijn eerste bouwpakket is binnen, de Honey Dessert Talk van Robotime.

Afbeelding

Ik heb de handleiding al even vlug doorgebladerd en hoewel het een 2 sterren pakket is, vind ik het al best intimiderend overkomen. Wie weet valt het mee als ik eenmaal begin. De handleiding zelf lijkt in elk geval redelijk duidelijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:05

Chanen schreef:
Mijn eerste bouwpakket is binnen, de Honey Dessert Talk van Robotime.

[ Afbeelding ]

Ik heb de handleiding al even vlug doorgebladerd en hoewel het een 2 sterren pakket is, vind ik het al best intimiderend overkomen. Wie weet valt het mee als ik eenmaal begin. De handleiding zelf lijkt in elk geval redelijk duidelijk.

Wat gaaf! Die heb ik ook nog liggen om te maken. Als je hem bij Robotime.nl of CraftCentral.nl gekocht hebt en je komt er niet uit, dan kun je gratis een handleiding opvragen in het Nederlands.

En als je gewoon stapje voor stapje begint, werkt het als vanzelf! Heel veel plezier!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:43

Ondanks je grote verzameling, heb je deze ook nog niet gemaakt? Wat leuk dat je deze dan ook nog hebt liggen om te bouwen. Heel benieuwd hoe jij hem gaat vinden.

Een Nederlandse vertaling zal denk ik niet nodig zijn. Zoveel tekst staat er toch al niet in. Het zijn voornamelijk plaatjes.
Ik vind de service dat als er iets mist of kapotgaat, je contact op kan nemen met de klantenservice wel echt top! Stond zelfs nog expliciet een sticker van op de doos geplakt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:02

Meer 3D puzzel, maar ik wilde eigenlijk een bloemstukje oid en echte zijn ramp :
Afbeelding
Aardig freubel werkje maar wel leuk

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 08:32

tamary schreef:
Meer 3D puzzel, maar ik wilde eigenlijk een bloemstukje oid en echte zijn ramp :
[ Afbeelding ]
Aardig freubel werkje maar wel leuk

Hey gaaf Tamary! Ik wist niet dat jij modelbouw ook zo leuk vindt! Dit is volgens mij de bonsai van Robotime toch? Ik had hem ook gezien. Gezellig leuk kersenbloesemboompje! Ik heb ook wat van zulke bloemen gemaakt. De zonnebloem en de sering. Mooi duurzaam!

@Chanen, klopt ik heb er op dit moment nog veel meer liggen, stuk of 10 denk ik. Ik ben nu bezig met het Tipsy Restaurant. En ja de service is echt top. Trouwens als je vragen hebt kun je ook op facebook van hun club lid worden. Er is een robotime.nl club. Dus alles in het Nederlands en daar kun je foto's delen van je werk en vragen stellen. CraftCentral heeft ook zijn eigen club, maar dat gaat ook over lego.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:15

Wauw, die bonsaiboom is ook erg mooi tamar! Hoelang ben je daar mee bezig geweest?
Een mooi alternatief voor echte bloemen of planten inderdaad.

Ik zit niet op Facebook, dus aansluiten bij de club wordt 'm niet. Wel leuk dat ze zo'n betrokken gemeenschap hebben.
Ik sluit wel gewoon aan bij de Bokt miniaturen club. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:26

Chanen schreef:
Wauw, die bonsaiboom is ook erg mooi tamar! Hoelang ben je daar mee bezig geweest?
Een mooi alternatief voor echte bloemen of planten inderdaad.

Geen tijd bijgehouden, en fijne moteriek + goed opletten gaat fijn in blokjes van 5-10 min al let ik dan helemaal niet op de klok. Totaal iets van 3 avonden tussen yt filmpjes en thee zetten door even stapje of stukje stapje doen.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:47

Oké, ik kon toch niet wachten tot mijn vakantie. Het allereerste begin is er. Volgende stap wordt de lamp met batterij aansluiten, maar dat ga ik vanavond niet meer doen.

Het meeste gepriegel is tot nu toe het dubbelzijdige tape en het "behang" plakken. Verder is het vooral met beleid de verschillende stukken uitdrukken en plaatsen. Het heeft wel iets rustgevends, omdat ik zo gestaag te werk (moet) ga(an).

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 01:00

Ziet er al superleuk uit! Het dubbelzijdige plakband werkt het best als je het mét 1 laagje bescherming uit zijn mal trekt. Dan plak je dat op het hardste voorwerp van de twee. Dan kun je het makkelijkst met je nagel de beschermlaag eraf trekken.
Het dubb z pb heeft zijn voordelen op lijm. Lijm wordt vaak lelijk, gaat glimmen en op transparant plastic zoals ramen, krijg je het niet meer weg omdat lijm iets doet met dat plastic. Daar heeft dus dubb z pb grote voordelen. Het resultaat is gewoon mooier. Maar ik gebruik het alleen voor grote oppervlakten. Hele kleine voorwerpjes geef ik een tipje van mijn eigen lijm.

Trouwens Chanen, als je een fotoverslag bijhoudt en je schrijft er een tekstje bij over je ervaringen als beginner met Robotime en je mailt dat naar de service van Robotime.nl dan maak je kans op een gratis bouwpakket iedere maand!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:38

Het dubbelzijdig plakband gebruik ik inderdaad zoals jij het uitlegt. Eerst op het oppervlakte plakken voordat ik de tweede beschermlaag eraf haal.
Voor de echt kleine elementen, waar zelfs de small strips doormidden geknipt moeten worden, kan ik me voorstellen dat lijm beter werkt. Jemig, wat is dat een gepriegel! Verder vind ik het tot nu toe goed te doen, maar ik heb ook alleen het frame in elkaar gezet, dus relatief grote stukken. Het wordt nu ook echt iets leuks om naar te kijken. :)

Afbeelding

Robotime klink wel echt als een top bedrijf, met goeie service en ook nog eens winacties. Leuk! Zeker geen spijt van mijn bestelling daar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:32

Joh, als je van priegelwerk houdt: https://www.modeltreinen.org/allerklein ... r-t-gauge/
En ja, die modelteintjes rijden nog, ook!

Als je dat bij jouw bouwwerkje zou leggen, zouden mensen zeggen: jemig, een tuinspoor in miniatuur!
Want in schaal 1:20 zou schaal 1:450 omgerekend 1:22,5 zijn en laat dat nu precies LGB (smalspoor) of spoor II (normaalspoor) zijn!

:D :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:36

Superleuk Chanen, ik kijk er naar uit om hem ook te gaan bouwen. Je inspireert!

En @Ikke, klein, kleiner, kleinst ;-)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:51

ikke schreef:
Joh, als je van priegelwerk houdt: https://www.modeltreinen.org/allerklein ... r-t-gauge/
En ja, die modelteintjes rijden nog, ook!

Als je dat bij jouw bouwwerkje zou leggen, zouden mensen zeggen: jemig, een tuinspoor in miniatuur!
Want in schaal 1:20 zou schaal 1:450 omgerekend 1:22,5 zijn en laat dat nu precies LGB (smalspoor) of spoor II (normaalspoor) zijn!

:D :D

Wauw, dat is wel heel indrukwekkend klein. Zover ben ik nog niet, haha! Wel heel tof om te zien. Ik vind de landschappen die ze met modeltreinen weten te bouwen sowieso al prachtig om te zien, maar dit doet er nog een schepje bovenop.

@Monique: Leuk om te horen. :) Alvast veel plezier met het bouwproces. Ik vind het een erg leuk eerste pakket om de miniaturenhobby mee uit te proberen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:55

Super leuk allemaal. En die treinen! Kei gaaf.

Ik heb nog een action huisje liggen die ik nog een keer moet gaan maken. En, niet helemaal hetzelfde, maar ergens komend jaar wil ik met een modelschip aan de gang. Zoiets: https://www.bol.com/nl/p/occre-erebus-h ... _iphoneapp

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 18:08

Shiloh schreef:
Super leuk allemaal. En die treinen! Kei gaaf.

Ik heb nog een action huisje liggen die ik nog een keer moet gaan maken. En, niet helemaal hetzelfde, maar ergens komend jaar wil ik met een modelschip aan de gang. Zoiets: https://www.bol.com/nl/p/occre-erebus-h ... _iphoneapp

Zo, jij bent niet bang :D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:52

Ik heb een tijdje geleden deze aangeschaft. https://www.boekenvoordeel.nl/p/my-tiny-houses-magic-shop-103196 Een winkel die ik customise naar een Signe of Horses art & illutration store..
De buitenkant is een eind op weg, binnen ook best tof aan het worden. Moeten nog een paar elementen in en de lichtjes (zucht lichtjes hik ik altijd wat tegenaan)

En ik had al kiki`s magical imporium omgebouwd naar een paardenstalletje met "levend groen"dak. Die pak ik nu weer op. Hij heeft een extra grote ondergrond nodig zodat ik "buiten"meer ruimte heb. En ik wil een mooiere stal maken geinspireerd op Edoras.

Recent zag ik en leuk kasje bij de action, de planten en acccesoires waren saai 2D, maar het kasje zelf is prachtig. https://www.nobody-else.nl/diy-action-decotime-maak-je-eigen-plantenkas/Die zit nu in elkaar met lekker vieze beslagen ramen en een betere tafel. En de ladder uit de winkel heb ik omgeturnt naar trapje. Lol, zo leuk alles net even anders doen. De kas heeft nog veeeeel plantjes nodig en ook daar hik ik wat tegenaan. Het heeft op dit moment een beetje een glazen kist van Sneeuwwitje vibe, dus wie weet maak ik er nog een slapende sneeuwwit in. Maar ik vind het ook tof om er een taxidermie kas van te maken. Ik heb ontdekt dat de dopje van medjoul dadels uitstekende paddestoelen zijn..

Ik zal binnenkort even wat foto`s maken en plaatsen hier.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 19:50

Leuk ook, grappig dat er zoveel bokkers miniatuurbouw doen!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:23

Gaaf dat je er zo je eigen draai aan geeft Signe. Heel benieuwd wat je er van maakt!

@Shiloh: Wat leuk dat je zulke verschillende miniaturen bouwt. Van huisjes tot modelschepen. Of in elk geval dat plan hebt opgevat. Geen model in een fles neem ik aan? ;)