[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:42

Oooh dat heb ik ook wel veel gedaan ja, eerst met de hand schetsen en dan inscannen en digitaal verder. Heb het nog steeds niet zo op digitaal schetsen dus als ik digitaal tekenen (bijna nooit dus) doe ik dat nog zo.

De muisjes zijn ook een onderdeel van een verhaal :) Ik heb samen met Sanne (ken je die nog? Van het schleichforum/topic laaaang geleden, mijn vriendin/soortvanzus) een filmpje gemaakt over wat muizen voor haar toelating voor het conservatorium.

Ik zal eens kijken of ik het hele ding ergens kan uploaden. :)

edit:

Tadaa
Geluid aanzetten :)
https://drive.google.com/file/d/1gFgazf ... sp=sharing

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:44

Wat leuk zeg! ben benieuwd :D

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:45

Heb m eronder ge-edit :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:54

Wat leuk zeg! goed gelukt ook met bewerken met die bewegende beelden en het geluid erbij, gaaf!

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:28

Dankje! :) Het was mijn eerste poging tot Premiere en After effects, zat uiteindelijk veel meer tijd in dan mijn bedoeling was :P Muziek is dus gecomponeerd en gespeeld door Sanne. Tis de bedoeling dat we het nog wel vaker gaan doen. :)

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:31

Wat een vette tekening hierboven, met de oogjes en de muisjes!

---

Ahh, thanks voor de reacties! Ik vroeg het me zo af omdat ik, kijkend naar mijn schetsblokken en digitaal, heel anders digitaal teken dan traditioneel. Om deze reden scan ik sommige schetsen // inktwerkjes wel in en ga ik er later nog digitaal mee verder

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:57

@roodvos, die muisjes zijn echt leuk, en ook tof zo die animatie erbij. Lekker onheilspellend :P

Ik werk meestal ook gewoon meteen digitaal. Een enkele keer eerst geschetst op papier (lees; penkrabbels tijdens hoorcolleges) en dan fotootje om ze digitaal uit te werken maar meestal gewoon direct digitaal. Als je een goede scanner hebt en je goed uit de voeten kan met fine-liners en inkt lijkt het me wel een goede combi, traditioneel en digitaal mixen. Ergens zou ik wel willen proberen op deze manier te werken ware het niet dat ik zelf een schurft hekel heb aan linen _O- Ik vind het er altijd zo mooi uitzien als mensen van die strakke lijnen maken, mooi verschil in diktes van de lijnen enzo, maar ik heb er zelf het geduld niet voor :=

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:38

Ik heb een stom dingetje, misschien weet iemand hoe het op te lossen: Sinds vandaag ineens, als ik gum, gumt mijn gum grijs ipv transparant >;) het gumt in exact dezelfde kleur als de ingestelde achtergrond (dus kwam er erg laat achter, erg vervelend) ik gebruik wel de normale gum. Hoe los ik dit op? Zal vast wel een instelling zijn die verkeerd staat maarum ^)

EDIT Volgens mij heb ik em al gevonden, stond: Wissen en in historie opnemen aangevinkt }:0 geen flauw idee hoe dat is gebeurd of wat nou precies de functie ervan is :') maar ontvinken lijkt het probleem op te lossen...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 21:49

welk programma?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:51

Sorry was photoshop, nieuwste versie. Maar het probleem lijkt opgelost, al weet ik niet hoe het heeft kunnen ontstaan of wat nou de functie was van het opnemen in de historie van het gummen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:24

Misschien onbewust een sneltoets geactiveerd op je toetsenbord?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:26

Zou inderdaad wel kunnen, ben heel blij met photoshop maar met dit soort complexe programma's kan er zo snel iets fout gaan :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 18:59

Quebelle (of als iemand anders het toevallig weet)
Kan je je misschien herinneren wanneer, of hoe regelmatig de aanbiedingen voor Clip Studio er ongeveer zijn? ik heb nog 19 dagen te gaan met de trial dus ik kan nog even vooruit, maar ik ben er wel over uit dat ik hem wil kopen, maar dat wil ik dan wel goed timen met een kortingsactie als dat even kan :))

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 19:53

Even een vraagje mbt een logo:

Ik heb al menig logo gemaakt dus wbt design is er geen issue, het eindresultaat is al bepaald, alleen is dit gedaan op basis van rechtenvrije plaatjes die veel te klein zijn voor het logo dat uiteindelijk afgeleverd gaat worden. Omdat ik nooit eerder het volledige pakket af heb moeten leveren hoop ik even op jullie terug te kunnen vallen over waar ik zoal op moet letten:

- Ik kan niet in illustrator werken, dus photoshop is hier de enige optie (ik heb illustrator niet, dit is bekend bij de opdrachtgever) dus, wat is een geschikte maat dat nagenoeg alle banners/vlaggen/auto's past? (Vrachtwagens e.d. zullen niet van toepassing zijn).
- Uiteraard komen er meerdere versies, voor druk, web, zwart-wit, groot formaat, klein formaat.

Voor mijn gevoel heb ik het plaatje wel compleet, maar ik vraag mij af of ik iets vergeet, tis namelijk al weer even geleden dat ik mijn opleiding heb afgesloten. Ik doe geen huisstijl, het gaat echt puur en alleen om het logo. Ik wil dus graag even een dubbelcheck van iemand die dit vaker doet.

Ter illustratie, het gaat om dit logo:

Afbeelding

Er komen wat kleine aanpassingen aan (volledige vingerafdruk ipv gedeeltelijk, nummertjes worden wat netter gezet, en er komt naast de web/druk/zwartwit versies ook nog een versie waarbij de tekst net zo hoog is als het logo zelf. Tips en tricks zijn erg welkom, het ontwerp van het logo staat dus al vast maar het technische gebeuren er omheen heb ik graag wat backup bij!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:07

Wat illustrator betreft zoek ik zelf eigenlijk ook nog een alternatief, tot die tijd werk ik met illustrator CS2, is dat niet iets voor je? Als het geen vector is (illustrator) dan kan dit logo niet meteen uitgesneden worden voor stickers voor op auto's e.d., het kan wel, maar dan moet je klant daar mogelijk extra voor betalen als die dat wil omdat de grafisch vormgever die het bestickeren regelt het bestand dan eerst om moet zetten naar een vector.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:15

Oke das wel balen inderdaad, is CS2 gratis?

Ik lever het nu aan zoals het is met die kanttekening, voornamelijk omdat er zo'n haast bij is, mettertijd kan er altijd nog een vector van gemaakt worden. Tis een jong bedrijf die eigenlijk alleen nog maar een logotje nodig heeft voor drukwerk dus voor nu ist wel oké.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:32

Dan is het mogelijk nog niet eens relevant idd!
CS2 is zo ver ik weet niet bedoeld als zijnde gratis (daarom zoek ik eigenlijk voor mijn eigen werk ook nog wat anders) máár ze hebben bij die versie iets gedaan met de productregistratie, je kan het via de officiele website legaal binnen halen en dan daarna gewoon nooit registreren want hij verloopt niet. Dit is al jaren bekend ook bij adobe, maar die doen geen moeite om het tegen te gaan.

Mocht iemand een alternatief vectorprogramma weten dan hou ik mij ook warm aanbevolen, ik heb een kleine snijmachine/plotter staan en daarmee doe ik hobbymatig stickeren e.d. Vandaar ook mijn opmerking eerder, want ik ben zo iemand die stickers regelt en met vectors werkt :)) I love stickeren

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:37

ik heb ooit al eens gehoord van inkscape! weet niet of het een goed programma is, heb het nog nooit gebruikt.ikzelf gebruik adobe illustrator

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:59

Ik gebruik zelf Inkscape en ben er wel tevreden over, puur omdat mijn licentie van Adobe Illustrator ook verlopen is. Na wat tut's kan ik er wel het één en het ander mee maken. :)

Afbeelding
Hier een vb'tje dat ik gemaakt heb voor een schoolproject, met Inkscape.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 22:29

Ohh das wellicht een mooi alternatief, thanks!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 08:57

Telpeva schreef:
Quebelle (of als iemand anders het toevallig weet)
Kan je je misschien herinneren wanneer, of hoe regelmatig de aanbiedingen voor Clip Studio er ongeveer zijn? ik heb nog 19 dagen te gaan met de trial dus ik kan nog even vooruit, maar ik ben er wel over uit dat ik hem wil kopen, maar dat wil ik dan wel goed timen met een kortingsactie als dat even kan :))

Hmmmm, ik heb de mijne gekocht bij de easter sale, maar je kan iedere dag de site es checken of je aanmelden voor hun emails :j Ik denk dat ze ook een summer sale hebben, maar ik weet niet direct wanneer die start.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:57

ik heb een probleempje...

ik gebruik het programma photoshop op in te tekenen.
als ik bv inzoom op de tekening en ik zet m'n pen neer verspringt de tekening helemaal :(
ik dacht dat het aan mn tekentablet lag dus heb een nieuwe gekocht en geinstalleerd maar het probleem blijft. iemand die me kan helpen met dit probleem?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 14:49

Ik heb net mijn knieoperatie achter de rug dus ik kan niet even op mijn laptop spieken, maar het ligt dus niet aan je tablet. Het ligt aan een nieuwe windowsupdate (ik neem aan dat je met windows werkt, omdat ik het probleem herken) die de tablet driver verstoord. Ik denk dat ik op de vorige pagina een post hebt gemaakt voor iemand met hetzelfde probleem!

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:09

Quebelle schreef:
Ik heb net mijn knieoperatie achter de rug dus ik kan niet even op mijn laptop spieken, maar het ligt dus niet aan je tablet. Het ligt aan een nieuwe windowsupdate (ik neem aan dat je met windows werkt, omdat ik het probleem herken) die de tablet driver verstoord. Ik denk dat ik op de vorige pagina een post hebt gemaakt voor iemand met hetzelfde probleem!

beterschap! ik werk inderdaad met windows! ik ga eens kijken :)

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:30

d4rkhorse schreef:
ik heb een probleempje...

ik gebruik het programma photoshop op in te tekenen.
als ik bv inzoom op de tekening en ik zet m'n pen neer verspringt de tekening helemaal :(
ik dacht dat het aan mn tekentablet lag dus heb een nieuwe gekocht en geinstalleerd maar het probleem blijft. iemand die me kan helpen met dit probleem?

Dat heb ik ook.... Sinds de update van Windows. Had de desbetreffende ochtend nog getekend en s avonds na de update was die stuk. Er komt aankomende week een lente update met Windows.... Dus hoop dat het dan gemaakt is :( lig al 2 weken uit de running.